شنبه 15 آذر 1393 - 15:29

نقش و ضرورت ویتامین D بر سلامت بدن

کارشناس مسئول تغذیه دانشگاه علوم پزشكي ياسوج، با اشاره به اهمیت وجود و نقش مؤثر ویتامین D بر سلامت بدن، گفت: این ویتامین نقش بسزایی در استحکام و رشد استخوان ها و همچنین دندان ها دارد، به این دلیل که به جذب کلسیم کمک می کند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج؛ فرشته بوستانی افزود: ویتامینD، كه به ویتامین آفتاب معروف است، یک  ويتامين محلول در چربی بوده كه از طریق تابش آفتاب ساخته می شود.

عوارض کمبود ویتامین D در بدن

وي با اشاره ای به عوارض کمبود ویتامین D در بدن، اظهار داشت: کمبود این ویتامین، منجر به بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، انواع سرطان ها، تضعیف سیستم ایمنی بدن، ایجاد آلرژی و آسم در کودکان، بیماری های استخوان مانند نرمی استخوان(استئومالاسی)، راشیتیسم(ریکتز) و پوکی استخوان ( استئوپروز) می شود.

افراد در معرض خطر کمبود ویتامینD  

وی، سالمندان، کودکان، افرادی که پوست تیره دارند، همچنين افرادي كه در معرض آلودگی هوا قرار دارند، افرادی که به طور مداوم و زیاد از کرم های ضد آفتاب استفاده می کنند و همچنین افرادی که پوشش بیشتری دارند(مانند کلاه، دستکش)، از جمله افرادی دانست که بیشتر در معرض خطر کمبود این ویتامین هستند.

منابع غذایی ویتامین د

کارشناس مسئول تغذیه دانشگاه علوم پزشكي استان، با اشاره به کم بودن منابع غذایی که حاوی ویتامین D، است، افزود: روغن کبد ماهی، زرده تخم مرغ، کره و لبنیات، از جمله مواد غذایی هستند که حاوی ویتامین D می باشند.

توزیع مکمل یاری ویتامین D در مدارس دخترانه

بوستانی با اشاره به نتایج مطالعات کشوری انجام شده در سال 91، مبني بر کمبود ویتامین D در بین همه گروه‌های سنی، تصريح كرد: بر اساس اولویت و با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برنامه مکمل یاری ویتامین D، برای دختران مدارس راهنمایی و دبیرستان، در دستور کار این نهاد قرار گرفت.

کارشناس مسئول تغذیه دانشگاه علوم پزشكي ياسوج، با اشاره به اینکه کمبود این ویتامین در بین کودکان، زنان باردار، پسران و بزرگسالان نیز وجود دارد افزود: به دلیل انجام مکمل یاری آهن برای دختران دانش آموز در سال های قبل، بستری فراهم شد تا مکمل یاری ویتامین D، نیز از دختران راهنمایی و دبیرستان، شروع شود.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از مکمل ویتامین D در بین دختران، خاطر نشان كرد: با همکاری مریبان بهداشت مدارس و پرسنل بهداشتی آموزش دیده در مراکز، از ابتدای سال تحصیلی جاری به مدت 9 ماه و ماهیانه یک عدد کپسول مگادوز 50 هزار واحدی ویتامینD، بین دانش آموزان دختر متوسطه دوره اول و دوم توزیع می شود.

بوستانی در ادامه با اشاره به اینکه کپسول های ویتامین  Dباید مناسب با سن افراد مصرف شود، اظهار داشت: جهت رفع کمبود این ویتامین، برای کودکان 7 تا 12 سال هر 2 ماه يك کپسول و برای بزرگسالان هر ماه يك کپسول مناسب است.

وی در پایان به افراد توصیه نمود: با توجه به نوع پوست خود، در طول روز بین ساعات 10 صبح تا 14 بعدازظهر، به مدت 10 تا 20 دقیقه، نواحی از بدن مثل دست و پا بدون پوشش و بدون استفاده از کرم و نه از پشت شیشه، در معرض نور مستقیم آفتاب قرار بگیرند

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=130965
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما