چهارشنبه 12 آذر 1393 - 22:46

درخواست معاون وزیر خارجه ایتالیا از هاشمی رفسنجانی

به گزارش بویرنیوز، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در دیدار معاون وزیر خارجه ایتالیا، برنامه‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای ایران را صلح‌آمیز و با اهداف استفاده از مواهب این انرژی در زندگی اجتماعی مردم دانست و اظهار کرد: در طول 8 سال جنگ عراق علیه ایران ثابت کردیم که بر اساس اعتقادات دینی و پایبندی به اصول انسانی از کاربرد سلاح کشتار جمعی متنفریم و جامعه جهانی به حسن نیت و صدق گفتار ایران که برخاسته از اعتقادات دینی است، رسیده و دولت‌ها نباید تحت تأثیر القائات اسرائیل قرار گیرند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مواضع کینه‌توزانه مسؤولان رژیم صهیونیستی در خصوص پرونده هسته‌ای ایران،خاطرنشان کرد: اگر آمریکا در مذاکرات به فکر رضایت اسرائیل است، باید بداند که به نتیجه نمی‌رسد.

هاشمی رفسنجانی همچنین با اشاره به زرادخانه هسته‌ای رژیم اشغالگر قدس و سوابق جنایات حاکمان آن،بویژه در بمباران اخیر منطقه مظلوم غزه، گفت: جامعه جهانی و افکار عمومی دنیا نمی‌تواند بپذیرد که کشورهای 1+ 5 و آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران به اظهارات غاصبانی توجه کنند که دستشان به خون بی‌گناهان آلوده است و تهدیدات هسته‌ای آن‌ها بر همه جهان سایه انداخته است.

وی در ادامه به اوضاع نابسامان منطقه و افزایش گروه‌های تروریستی اشاره و اظهار کرد: عقلای جهانی باید توجه داشته باشند که ثبات امنیت خاورمیانه، آرامش اجتماعی بسیاری از کشورهای جهان را به دنبال دارد و نباید رضایت دهند، منبع انرژی جهان، کانون آتش افروزی‌های تروریستی شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همکاری منطقی ایران با کشورهای منطقه و تعامل با جهان را سیاست عقلانی جمهوری اسلامی دانست و گفت: ایران از همه ظرفیت‌های خود برای گسترش صلح و ثبات در منطقه حمایت کرده و خواهد کرد.

هاشمی رفسنجانی درباره تحریم‌های ظالمانه علیه ایران و همت مردم ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز اظهار کرد:در تمام 35 سال گذشته به نوعی تحریم بوده‌ایم، ولی دنیا شاهد است که چگونه در جنگ مقاومت کردیم و سازمان ملل پیروزی سیاسی ایران را امضا کرد و پس از آن چگونه عقب ماندگی‌های تاریخی کشور و ویرانه‌های جنگ را ساختیم.

وی به تحریم‌های غرب علیه ایران و خرید هلیکوپترها و قطعات نظامی از ایتالیا در زمان جنگ تحمیلی و حتی قبل از پیروزی انقلاب اشاره و خاطر نشان کرد : البته می‌دانیم تحت فشار بودید و نمی‌توانستید قطعاتی را که پول‌هایش را هم داده بودیم، به ما بدهید.

هاشمی رفسنجانی با تأکید بر سیاست نگاه به آینده در گفتار و رفتار دیپلماتیک، تصریح کرد: ایران در دوره جدید که مردم با شرکت در انتخابات دورنمای آن را ترسیم کرده‌اند، خواستار تعامل با جهانیان است و ایتالیا با توجه به سوابق تاریخی و تمدن دیرپا شرایطی مانند ایران دارد که می‌توانند به عنوان دو کشور دارای تمدن باستانی، الگوی گسترش روابط در تاریخ و تمدن جدید باشند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و آمد بین مسؤولان دو کشور برای شناخت از توانایی‌ها و نیازهای متقابل را حائز اهمیت دانست و گفت: رُم می‌تواند هم همراه با دیگر کشورها و هم به صورت مستقل با تهران همکاری کند که زمینه‌های آن نیز فراوان است.

بر اساس این گزارش، لاپو پیستللی، معاون وزیر خارجه ایتالیا نیز در این دیدار با اشاره به توانایی‌ها و جایگاه ایران در جهان و منطقه،اظهار کرد: معتقدیم پنجره جدیدی باز شده و عاقلانه باید از این فرصت و از نقش ایران برای حل مسایلی استفاده کرد که دغدغه نگرانی دولت‌ها و ملت‌های جهان است.

معاون وزیر خارجه ایتالیا با اشاره به قابلیت‌های ایران برای حل مسایل منطقه، گفت: باید به این نکته کلیدی توجه کرد که ایران در شرایطی که بی‌ثباتی و نا امنی در اطرافش بیداد می‌کند و بعضی‌ها به خاطر اشتباهات تاریخی، سیاست تحریم را علیه جمهوری اسلامی پیش گرفته‌اند، به چنان جایگاهی رسیده‌اند که خیلی‌ها می‌گویند حل مسایل منطقه بدون حضور ایران امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه «دنیا شما را معمار سیاست خارجی جمهوری اسلامی می‌شناسد»، خطاب به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، اظهار کرد: اکنون نیز باید نقش تاریخی خود را برای رفع شبهاتی که بعضی‌ها ایجاد کرده‌اند، ایفا کنید تا مردم و جامعه جهانی به این اعتماد برسد که فعالیت‌های هسته‌ای ایران هیچ انحرافی ندارد.

معاون وزیر خارجه ایتالیا با تشریح اهداف سفر خود به ایران در دو بعد مسایل جهانی و تقویت همکاری‌های دو جانبه تهران رم، تاکید کرد: دولت و ملت ایتالیا علاقه‌مند هستند تا با مردم و مسؤولان ایران در ابعاد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی همکاری بیشتری داشته باشیم./ایسنا

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=130686
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما