پنجشنبه 6 آذر 1393 - 12:26

خطر تخریب در کمین پل ایدنک (+عكس)

 پل فلزی منطقه ایدنک شهرستان لنده با توجه به عدم رعایت اصول ایمنی در ساخت سد مخزنی کنار این پل با خطر تخریب روبرو است.
به گزارش خبرگزاری فارس، روستای ایدنک در فاصله پنج کیلومتری مرکز شهرستان لنده قرار دارد و رودخانه همیشه خروشان مارون از میان این روستا گذر می‌کند تا به خلیج همیشه فارس سرازیر شود.

شاهراه ارتباطی شهرستان لنده از دیرباز تاکنون از این روستا و از رودخانه مارون می‌گذرد و تنها راه ارتباطی شهرستان به سمت کهگیلویه و مرکز استان همین راه ارتباطی است.

در گذشته مردم برای عبور از این رودخانه خروشان از «کَلک» و قایق و «گرگر» استفاده می‌کردند تا اینکه یک پل بتنی به طول 350 متر بر روی این رودخانه ساخته شد.

اما این راه ارتباطی بتنی در سال 1365 به دلیل طغیان رودخانه در هم شکست و پایه‌های آن را آب برد و این پل از گردونه خارج شد و مردم بار دیگر دست به دامان همان وسایل قبلی شدند.

ولی دولتمردان وقت تصمیم‌ گرفتند که پل را در بالا دست رودخانه که فاصله کمتری دارد احداث کنند و پل فلزی با متراژ قریب به 80 متر را بر روی رودخانه مارون ساختند که تاکنون به عنوان راه ارتباطی این شهرستان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در یکی دو سال اخیر بحثی مبنی بر انتقال آب رودخانه مارون به دهدشت غربی مطرح شد که به ایجاد شرکت و احداث سد مخزنی در کنار پل ایدنک منجر گردید.

ایجاد شرکت و سد مخزنی باعث شده که مسیر حرکت رودخانه تغییراتی پیدا کرده و با دبی کمتر و شدت بیشتری به زیر دو تا از پایه‌های پل انتقال داده شود.

همین عمل عاملی بر تخریب دیواره‌ها و پایه‌های پل شده و مسئولان بارها این خطر را گوش‌زده کرده‌اند ولی تاکنون اقدامی جدی در این خصوص صورت نگرفته است.

مردم شهرستان و رانندگان بارها خطر تخریب پل را به فرمانداری و مراجع قضایی یادآور شده‌اند، به همین منظور کار گروه‌های مختلفی در سطح شهرستان تشکیل شده است.

مسئولان شهرستان این مهم را در بازدیدهای خود از این سد مخزنی و پل اذعان داشته‌اند که فاصله سد از پل با توجه به موازین و قوانین ساخت و احداث سد در کنار پل رعایت نشده و باید قبل از وقوع خطر پیشگیری کرد.

حال با توجه به شدت بارندگی‌های اخیر و شدت طغیان رودخانه خطر تخریب در کمین پل ایدنک بوده و آب به صورت یکنواخت در زیر پایه‌ها تقسیم نشده و تنها دو پایه پل متحمل بار عبور رودخانه هستند و همین خطر را افزایش می‌دهد.

مسئولان محلی و استانی باید هر چه سریع‌تر نسبت به این موضوع اقدامی جدی اتخاذ کنند تا از وقوع هرگونه خطر احتمالی جلوگیری شود.

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=129889
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. محمد گفت:

    سلام لطفا قبل از به خطر افتادن پل شهید جلیل پور روستای ایدنک از ساختن سد جلو گیری کنید.تشکر.

  2. !فاطی گفت:

    لطفا قبل از خراب شدن پل کاری بکنید

دیدگاه شما