سه شنبه 4 آذر 1393 - 16:52

به مناسبت هفته بسیج

نورمحمد حسینی سوق

نورمحمد حسینی سوق – بسیج یکی از لوازم کارکردی حفظ انقلاب اسلامی بود. انقلابی که حامل شعارها و ارزشهایی جدید و معنا گرا و در عین حال اعتراضی بر علیه نظام حاکم جهانی بود. بسیج را امام راحل تشکیل داده بود. بدون شک اگر کشور ایران تا این حد روی پای خویش ایستاده است و حرفی برای گفتن دارد مرهون کارکرد نهاد بسیج است.و به نظر من اگر ضعفی در سیستم اداری و سیاسی کشور وچود دارد که هست ،اگر بیکاری و فقر و فساد در جامعه وجود دارد به دلیل فراموش کردن فرهنگ بسیجی در روند مدیریت جامعه است.
من به عنوان یکی از بسیجیان اولیه و قدیمی آنچه از بسیج و بسیجی یاد دارم معجونی است از ساده زیستی و دوری از زخارف دنیوی ،دفاع از مستضعفین و فقرا ،قاطع در دفاع از ارزشهای راستین انقلاب ،جان برکف و آماده شهادت ،مورد احترام مردم است.
اخیرا دفترچه یادداشت یک نوجوان بسسیجی را در روند تفحص پیدا کردند که فهرست گناهان روزانه اش را یاد داشت می نمود .شنبه : بدون وضو خوابیدم. یکشنبه :خنده بلند درجمع .دوشنبه :وقتی گل زدم احساس غرور کردم.شه شنبه نماز شب را سریع خواندم.و…….
من از خواندن این عبارت هم خوشحال شدم و هم ناراحت. خوشحالی ام از این بابت است که فرهنگ بسیجیان به صورت بارزی به سمع و نظر نسل امروزی رسید.و ناراحتی ام هم به این دلیل است که عده ای غافل خیال می کنند این فرهنگ باستانی بسیجیان است و بسیجیان کنونی فاقد چنین فرهنگی هستند.
این دغدغه بسیاری از بسیجیان سابق و دلسوزانی است که اکنون به دلایل مختلف در جمع بسیجیان حاضر نیستند ولی دوست دارند متولیان بسیج این باور را که بسیجیان همان لشکرایان مخلص الهی هستند و در مدرسه عشق الهی تلمذ می کنند و فارغ از هرگونه جهت گیریهای سیاسی خط و خط بازی در فکر احیای ارزشهای الهی و تقویت سیاست های نظام و صیانت از ارکان نظام گام برمی دارند در جامعه باز نشر دهند.
وقایع سیاسی پس از انتخابات و دفاع بسیج از کلیت نظام و چارچوب های قانونی ،باعث شد که عده ای بیخبر از خدا و فاقد دانش تحلیلی و شاید هم با دانش و علم و تحلیل های جناحی، چنین در فضای شبکه های اجتماعی و ماهوارهای به جوانان نسل سوم القا کنند که بسیجیان این لشکریان مخلص الهی ، سمپات و هوادار و لشکریان یک طیف خاص سیاسی هستند و نتیجه بگیرند که آن طیف چون چنین ضعفهایی را داشت و قابل نقادی، پس بسیج را به این حکم در منظر عامه مردم و بخصوص نسل جوان آماج بی رحمانه ترین حملات بنمایند
.بسیج و بسیجی قطعا فاقد بینش و نظر سیاسی نیست. ولی آیا اگر همین امروز دولت چپ گرای روحانی مورد اعتراضات خشن و غیر قانونی عده ای قرار گرفت بسیج چه عکس العملی از خود نشان می دهد. مگر همین بسیج نبود که بیشترین حمایت ها را در دفاع ازکلیت اقدامات نخست وزیر زمان جنگ داشت.مگر همین بسیج نبود که هشت سال در زمان دولت اصلاحات و هشت سال در عهد سازندگی کمک کار دولت و نظام بود.
متولیان بسیج می دانند که اصول اصلی قانون اساسی که همانا روح کلی آن قانون را تشکیل می دهند به شدت در معرض تهاجم روانی و سیاسی و فرهنگی و رسانه ای هستند. دفاع علمی و موثر از این اصول می تواند شما را بهتر به منظور و مقصود برساند.
به نظر من بسیج از کلیت دولت و نظام دفاع می کند که در راس آن ولی فقیه و ارکان اصلی آن ریاست جمهور و مجلس و قوه قضاییه و سایر ارکان قرار دارد. حال این دولت می خواهد رفسنجانی باشد یا خاتمی و یا احمدی نژاد و یا هم روحانی .
البته بسیج به عنوان یک نهاد مردمی قطعا دارای ضعفهایی می باشد ولی چرخ بسیج تاکنون به درستی تاب می خورد و در تمامی عرصه های مختلف حضور موثر خواهد داشت. هرچند به نظر می رسد که فعالیت های مادی و اقتصادی بسیج پاشنه آشیل این فرهنگ ناب بسیجی خواهد بود.
برمن خرده نگیرید که در این سال اقتصاد مقاومتی ،چندان دلخوش به فعالیت های اقتصادی بسیج نیستیم .چون معتقدم که ظرفیت بسیج اگر محدود به حوزه های سیاسی و فرهنگی و نظامی باشد کارایی و بهره وری بیشتری را باعث خواهد شد.به عقیده من ورود به حوزه اقتصاد و پولی باعث کاهش شدید جذبه های معنوی و الهی بسیج خواهد شد. ورود بسیج به حوزه اقتصاد باید هم از جنس فرهنگی باشد .

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=129618
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما