دوشنبه 3 آذر 1393 - 22:10

بررسی طرح حمایت از آمران به معروف

یک نماینده موافق رسیدگی فوریتی به طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر گفت: ما راهی را هموار می‌کنیم، هرکس مردش است بیاید وارد شود البته الزام، اجبار و منعی نیست که کسی بخواهد امر به معروف و نهی از منکر کند.

به گزارش بویرنیوز:موسی غضنفرآبادی در میزگرد بررسی طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر گفت: پیش‌نویس این طرح در دولت خاتمی تهیه شد اما رییس‌جمهور آن را امضا نکرد تا به مجلس بیاید. در دولت احمدی‌نژاد نیز هشت سال این لایحه امضا نشد. در مجلس هشتم طرحی آماده شد که آن هم به نتیجه نرسید، در مجلس نهم نیز طرحی با همین مضمون تهیه شد. وقتی شهید خلیلی شهید شد رییس مجلس خواستار تهیه طرحی برای امر به معروف شد.

وی افزود: جلسه امروز، جلسه محاکمه یا جلسه سیاسی نیست بلکه جلسه‌ای تخصصی است بنابراین نباید با احساس صحبت کرد.

این عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ادامه داد: تا قبل از تصویب این لایحه هرکس امر به معروف و نهی از منکر می‌کرد گویی مرتکب جرم شده بود. برخی این طرح را به اسیدپاشی ربط دادند در حالی که هیچ ربطی وجود ندارد. در ماده 7 سخت‌گیری‌هایی اعمال شده است اما همه قانون را باید با هم درنظر گرفت. این طرح مواد 3، 4 و 6 هم دارد.

در همین قانون ضرب، جرح و قتل را محکوم کرده‌ایم و اجازه انجام این رفتارها را نداده‌ایم. اما ناهیان از منکر و آمران به معروف باید امنیت داشته باشند و نباید صدمه ببینند. برای پیاده شدن آرامش و امنیت در جامعه باید با متخلفان برخورد سختی داشت.

وی در واکنش به سخنان لاهوتی گفت: اگر براساس این طرح حکم اعدام هم صادر شود رهبری می‌تواند در آن حکم تخفیف ایجاد کند. این طرح با وظایف وزارت کشور که اجازه تجمعات سیاسی را صادر می‌کند تداخل ندارد.

همان‌طور که برای رسیدگی به جرائم اطفال شعبه خاصی تشکیل شده است با همان استدلال شعبه ویژه‌ای برای رسیدگی به تخلفات مندرج در این طرح پیش‌بینی شده است.

نماینده مردم بم ادامه داد: نباید ارزش‌های فرهنگی و دینی خود را به گردشگران خارجی به چند دلار بفروشیم. گردشگران خارجی باید بدانند که جمهوری اسلامی ایران قوانین خاص خودش را دارد.

وی در واکنش به نقد عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران گفت: عنوان این طرح با قانون اساسی مغایرتی ندارد هرچند که مواد طرح باید در راستای قانون اساسی تصویب شود اما ما منتظر نظر شورای نگهبان درباره اعلام این طرح می‌مانیم.

وی در تعریف امر به معروف و نهی از منکر گفت: واجبات، محرمات، مستبحات و مکروهات در شمول امر به معروف و نهی از منکر قرار دارد. این طرح برای هموار کردن مسیر افرادی است که دوست دارند امر به معروف یا نهی از منکر کنند. ما در این طرح با مستثنی کردن مکروهات و مستحبات فقط بر واجبات و محرمات تاکید کرده‌ایم.

غضنفرآبادی در ادامه افزود: این طرح صرفا نباید مغایر قانون اساسی باشد.

وی با اشاره به انتقادات لاهوتی گفت: محکمه باید حرف راست و دروغ را از طریق تحقیق و جستجو پیدا کند. بنابراین دعوایی شخصی که با پوشش امر به معروف و نهی از منکر انجام می‌شود باید توسط محکمه شناسایی شود.

غضنفرآبادی یادآور شد: طراحان این طرح با این طرح در پی دمیدن روحیه شهامت در افراد جامعه برای امر به معروف و نهی از منکرند.

وی در واکنش به انتقاد لاهوتی و شیری دیگر اعضای حاضر در این میزگرد گفت: ماده 21 که تاکید ستاد امر به معروف و نهی از منکر را مشخص کرده است هنوز به تصویب نرسیده است مگر اعضای این ستاد چه کار می‌خواهند انجام دهند که بخواهند زیر نظر فرد یا دستگاهی قرار بگیرند از آن گذشته ماده دیگر طرح که بر تدوین آیین‌نامه اجرایی طرح تاکید دارد به کمیسیون ارجاع شده تا تعارضات آن رفع شود. ستاد امر به معروف و نهی از منکر در راستای انجام این فریضه و تسهیل شرایط انجام آن تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به ماده 19 طرح مذکور گفت: این ماده وظایفی را برای سازمان بسیج مستضعفان تعیین کرده است که صرفا زبانی است البته نباید فراموش کرد که 98 درصد جامعه ما بسیجی هستند. البته برخی بسیجی هستند ولی خودشان خبر ندارند.

غضنفرآبادی با تاکید بر اینکه نظر ما در طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر تذکر زبانی است و نه بیشتر گفت: ممکن است برخی مواد این طرح را مثل ماده 21 این طرح را به درد نخور بدانند اما دانشجویان با شنیدن صحبت های مخالفان و موافقان باید تحلیل و دید پیدا کنند تا امثال بنده هر رفتار و گفتار نابجایی را بیان نکنیم.

وی ادامه داد: این طرح مثل سایر طرح‌ها لوایح و قوانین اشکالاتی دارد اما کل آن چیز ناصوابی نیست که حتی در دانشکده حقوق هم مظلوم واقع شده است.

وی تصریح کرد: به دلیل فراهم‌نشدن زمینه‌های امر به معروف و نهی از منکر در دولت‌های گذشته طراحان تصمیم به تهیه این طرح گرفتند هنوز قانونی در این زمینه تصویب نشده بر علیه آن فضاسازی می‌شود.

منبع: ایسنا
نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=129530
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما