یکشنبه 2 آذر 1393 - 21:06

 دشمن صمیمی در شبکه های اجتماعی چت(بخش اول)

حمید گنجایش

حمید گنجایش: نویسنده و منتقد
از آنجا که اینجانب پژوهشگرم و معمولاً پژوهشگران با حساسیت ویژه وارد عمل می¬شوند و روی موضوعاتی تحقیق انجام می-دهند که نیاز و ضرورت جامعه است قرار است از این تاریخ هر هفته یک موضوع جالب و دور از ذهن شما مخاطبان را که بحث و بیان آن در دیگر رسانه¬ها خیلی ضعیف و به ندرت مطرح می¬شود اما پر اهمیت و مهم است را با شما در میان بگذاریم. عنوان معمولی نیست به همین دلیل روی این بخش یادداشت خبری گذاشته شده است تا به اهمیت بخش خبری آن پی ببرید. قضاوت هم باشما.
عرصه عرصه جنگ رسانه¬ای و جنگ نرم است که بنا به فرمایشات رهبر انقلاب حضرت آیت¬الله خامنه¬ای از اتاق فکر صهیونیستی ـ آمریکایی منشأ می¬گیرد و تا کنون 5 مرحله را پشت سرگذاشته است؛
در حقیقت به بیان ارزشمند رهبر معظم انقلاب :« شبکه¬های ماهواره¬ای و شبکه¬های مجازی غیر اخلاقی بیگانه گنداب فسادی-اند که تیرهای زهرآگین خود را به سمت ملت¬ها وکشورها هدف¬گیری کرده¬اند»(مقام معظم رهبری/22/4/90).
و یقیناً هر وسیله و یا ابزاری که در عصر مدرنیته و یا به قولی فرا مدرنیته تولید می¬شوند اگر سواد، آگاهی و فرهنگ و اخلاق استفاده از آن را یاد نگیریم تردیدی نیست آسیب¬های آن گریبانگیر استفاده¬کنندگان آن خواهد بود بدون آنکه متوجه عواقب آن باشیم. نمونه¬های آن هم کم نیستند از گوشی¬های همراه در دسترس تا دیش¬های ماهواره¬ای، و کامپیوتر¬های شخصی و الی آخر… و بسیاری تولیدات ابزاری دیگر که روز به روز بر تعدد و تنوع آنها افزوده می¬شود بدون آنکه از ماهیت و هویت پشت پرده این تولیدات رسانه¬ای غرب آگاهی داشته باشیم. در این بخش معمولی¬ نیست می¬خواهیم به یکی از این آسیبهای جامعه خودمان بپردازیم، فقط و فقط جهت آگاهی¬رسانی، افزایش اطلاعات مخاطبان بویرنیوز، و فرهنگ¬سازی در سالی که به نام فرهنگ متبرک شده است.
یه سؤال؟ شما تا چه اندازه وارد شبکه¬های مجازی چت می¬ شوید؟ اگه تا الان گذرتون بر این فضاهای چتی خورده حتماً بهتر می-دونید در این شبکه¬ها چه خبره؟ و اگه تا حالا نرفته¬اید خدا راشکر پس پیشنهاد ابتدایی من به شما اینه هرگز وارد این فضاها نشوید چون تردید نکنید آسیب¬¬های اون از خوبیهاش بیشتره و آدم عاقل هم کاری که براش ضرر داشته باشه انجام نمی دهد.
قریب به اتفاق یک سال روی شبکه¬های مجازی چت تحقیق نظری و میدانی انجام دادم و متوجه شدم برادر ناتنی شبکه¬های ماهواره ای و حتی خطرناکتر از شبکه های ماهواره¬ای همین شبکه های مجازی چت است.
از اطاله نوشتار خودداری می¬کنم فقط یه آماری بدهم؛ چیزی در حدود 1 الی 2 میلیون نفر که همگی جوان از سن 18 الی 22 سال است تا سن 30 الی 45 سالگی متأسفانه در این شبکه¬ها هر کدام به هر نیتی بخشی از وقت خود را هدر می¬دهند. و جالب¬تر اینکه حضور خانم¬ها هم کمرنگ نیست و میشه گفت حضور خانمهای جوان هم در این فضاهای خطرناک روی دیگه این مسأله¬اند. من در این بخش نتایج یکی از این آسیبها را در پژوهشی که انجام داده ام به اطلاع می¬رسانم و بقیه آسیبها را در شماره های بعدی به آن خواهم پرداخت.
اگر خوب دقیق شوید در این شبکه¬های مجازی چت برخی از افراد با اسم بسیار خیلی زشت و و با تمام بی¬ادبی و وقاحت وارد می-شوند و من از ذکر نمونه¬¬هاش که حتی نوشتنش هم اوج بداخلاقی است پرهیز می¬کنم و فقط به صراحت اعلام کنم بعضی از این افراد با هدف و نیت هم¬جنس¬گرایی و یا پیشنهادات غیر اخلاقی به کاربران وارد می¬شوند و سعی می¬کنند به روش¬های مختلف شرکای جنسی برای خود بیابند. مطالعه¬ای که انجام دادم و بسیار محرمانه است و وارد جزئیات آن نمی¬شوم برخی از این افراد در حالی دنبال شریک جنسی پسر یا دختر¬اند که خود متأهل¬اند و خانواده و یا همسران آنها از این مسأله کاملاًبی¬خبر است. و این بسیار تأسف آور است. حالا اینکه چرا این کاربران در این فضاهای مجازی چت به دنبال اهداف غیر انسانی و پلید هستند نیاز به تحلیل-های جامعه¬شناسی و روانشناسی دارد که باز در بخش¬های دیگر به آن خواهیم پرداخت. اما نویسنده با یک خلاقیت و ابتکار ارتباطی با چندتا از این کاربران ارتباط برقرار کردم؛ یکی از آنها مردی 30 ساله متأهل از بوشهر و کارمند بود؛ دومی مردی 42 ساله مجرد در اصفهان و کارگاه جوشکاری داشت، سومی دانشجویی 27 ساله از اصفهان، چهارمی مردی 33 ساله از شیراز و کارمند. و چندتایی دیگه. این افراد چون با اسمی غیر اسلامی وارد سایت شده بودند مرا بر آن داشت تا با این افراد به سبکی متوجه نشوند ارتباط حضوری بگیرم. با کلی مکالمات تلفنی و پیامکی با چندتایی از اینها ملاقات حضوری داشتم البته کاری بسیار سخت و پر استرس و پردلهره بود. چون به هر حال هر کدوم از این افراد با یک ذهنیت ناصواب و بی¬شرمانه¬ای قصد ملاقات با بنده را داشتند. تمام این ملاقات¬ها در داخل یا فضای سبز انجام شد و یا مکانهای عمومی که خطرات آن کاهش بیابد و به قولی راه فرار در صورت احساس وجود خطر باشد. در مجموع ملاقات¬ها و صحبتهای ما با این افراد نشان داد که این افراد نه تنها اساساً افراد بدی نیستند بلکه اصولاً افراد پاکی هستند اما به دلایل مختلف؛ بی¬توجهی و مشکلات خانوادگی، ارتباط با دوستان و هیجانات ناسالم دوران جوانی، احساسات و غرایز لحظه¬ای فردی، ناآگاهی و عدم تقید و پایبندبه مسائل شرعی و دینی، توجیه جلوه دادن و مورد قبول جلوه دادن این رفتارهای زشت و از جمله پذیرش آن به عنوان یک هنجار و رفتار اجتماعی مثبت موجب شده است که به هر حال وارد این عرصه ناسالم شوند که در تضاد اساسی با روح انسانیت، اخلاق و هنجارهای جامعه اسلامی است.
نکته قابل تأمل اینجاست که برای بستن این شبکه¬های اجتماعی مخرب در جامعه ما دو گروه مخالف و موافق روبروی هم ایستاده-اند. گروهی که معتقدند باید این شبکه¬ها بکلی بسته شود و گروه دیگر معتقدند باید سطح آگاهی، تقید و اخلاق اسلامی را در بین کاربران افزایش دهیم تا کاربران خود تلاش کنند از این فضاها استفاده درست و مناسب ببرند. به هر حال این تعارض آراء برای بستن یا نبستن این شبکه¬ها که بحث روز کشور ماست تا کنون به شدت در جریان است بدون اینکه این دو گروه بفهمند که این شبکه¬های مجازی همچون دشمن صمیمی است که شبانه روز دارد جوانان و کاربران بیشتری را به دام خود می¬کشاند. و چه بخواهیم بپذیریم و یا نپذیریم باید بدون رودرواسی و با صراحت گفت عواقب بد و اثرات ناسالم این شبکه¬ها برای جامعه ما بیشتر از آن است که تصورش را کنیم. در هفته آینده از زاویه دیگر به این مسأله خواهیم پرداخت و نکات قابل توجه بیشتری مطرح خواهد شد که گفتن آنها در هر جایی و برای هر کسی معمولی نیست. پس با ما باشید.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=129336
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. دنا بویراحمدی گفت:

    آقای پژوهشگر خوب خودتو تخویل گرفتی

دیدگاه شما