یکشنبه 2 آذر 1393 - 13:37

خصوصيات انسان های سالم

روانشناس بالینی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: هر فرد در کنار رعایت بهداشت فردی باید به بهداشت اجتماعی خود، نیز توجه داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج؛ قادر زاده باقری با بیان اینکه بهداشت، علم و هنر پیشگیری از بیماری ها است، افزود: رعایت بهداشت در ابعاد مختلف آن از جمله جسمی، روحی و روانی مقدمه ای برای سلامتی فرد است.

زاده باقری با تشبیه جامعه به کشتی، که اگر فردی فقط محدوده خود را سوراخ کند، همه کشتی غرق می شود، یادآور شد: اگر بخواهیم در زمینه توسعه پایدار یعنی افراد سالم و توانمند در جامعه گام برداریم، این مهم با رعایت نکات بهداشتی تجلی پیدا می یابد.

وی ادامه داد: مشارکت مردم در ارتباط با رعایت نکات بهداشتی، در نهایت سلامت عمومی را در پی دارد، که موضوعی مهم و حائز اهمیت است.

زاده باقری با طرح این سوال که از کجا بدانیم که سالم هستیم؟ عنوان کرد: به طور کلی نمی توان انسان ها را به افراد بیمار یا سالم تفکیک کرد، زیرا مرزی بین “سلامتی” و بیماری نیست، اما وقتی به بیماری کشنده و خطرناک برسد، می شود از این منظر، انسان بیمار و سالم را تفکیک نمود.

خصوصيات انسان های سالم

زاده باقری تصریح کرد: انسان های سالم افراد امیدواری هستند و افرادی که مایوس بوده و در تعاملات و ارتباطات خود، معمولا عصبانی، کم خلق و یا بداخلاق هستند را نمی توان جزء افراد سالم به حساب آورد.

روانشناس بالینی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تصریح کرد: امیدواری و شادبودن دو شاخص و معیار سنجش سلامت روان است.

وی با بیان اینکه در معارف دینی نیز به این نکته توجه خاصی شده که مومن واقعی كسی است که ناراحتی خود را در درون خود نگه داشته و شادی خود را بروز دهد، ادامه داد: ممکن است در درون خود ناراحتی های زیادی داشته باشیم، اما بهتر است در تعاملات و ارتباطات خود، شادی و نشاط را در ظاهر و چهره خودمان عرضه کنیم.

زاده باقری با تاکید بر شادی، نشاط، احساس امید و امیدواری به عنوان یکی از شاخص های سلامت روان، تاکید نمود: بهتر است در ارتباط با فرزندان خود و حتی سایر افراد، با لبخند و روی باز ارتباط برقرار نماییم.

وی عنوان داشت: عصبانیت، کج خلقی و بداخلاقی تعاملات، ما را در جامعه مسموم می کند و بیماری و هلاکت نیز بدنبال همین مسمومیت به وجود می آید.

فیلم گفت و گو با قادر زاده باقری را اینجا ببینید.4

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=129307
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    هیچکدام از این خصوصیات را خودش ندارد

  2. ر ف گفت:

    ایشون باید این مطلی رو بدونن که الان معیار سلامت روان ، حرمت نفس است ( به نقل از سلیگمن) و همچنین در سال 2007 در دانشگاه تگزاس معیار جدیدی به نام خود شفقتی (self compassion) مطرح شده لذا امید واری و شاد بودن معیار نیستند بلکه نشانه هستند. با تشکر از سایت بویر

دیدگاه شما