شنبه 1 آذر 1393 - 20:11

ترافیک و مشکلات رانندگی در یاسوج

یاسر معصومی

یاسر معصومی * – ترافیک در شهر یاسوج امسال نسبت به سال گذشته بدتر شده ودلیل آن را می توان ورود و تردد اتومبیل بیش از ظرفیت خیابان های مرکزی شهر و علاوه برآن می توان به عواملی چون از رده خارج نکردن ماشین های فرسوده، تردد بیش از اندازه خودروهای تک سرنشین و رعایت نکردن قوانین توسط همشهریان ، محل پارک خودرو ، نامناسب بودن برخی معابر و رعایت نکردن قوانیین توسط رانندگان مخصوصا موتور سواران اشاره داشت.

نحوه نادرست استفاده افراد از خودرو از جمله دلایلی است که ترافیک را افزایش می دهد. شهروندان برای هر کار کوچکی با خودروهای شخصی خود ازاین نقطه شهر به نقطه دیگر می روند، درحالی که هم اکنون با به وجود آمدن شهر الکترونیک می توان بسیاری از کار ها را بدون انجام این سفرها انجام داد. برخی عادت های بد شهروندان مانند گشت زدن های بی هدف درشهر نیز از دیگردلایل افزایش ترافیک است. مساله دیگری که دراین زمینه وجود دارد.

وضعیت بد حمل ونقل عمومی است که باعث شده شهروندان علاقه چندانی به استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی نداشته باشند، البته برای استفاده از حمل و نقل عمومی توسط شهروندان باید فرهنگ سازی شود، که این مساله زمانبر است.

نوع کاربری زمین و نحوه برنامه ریزی شهری می تواند هم در کوتاه مدت و هم دراز مدت دارای اثرات بنیادی بر ایمنی معابر و جریان ترافیک داشته باشد. این عوامل نه تنها شرایط و محیط ترافیک امروزی را خلق می کنند ، بلکه اغلب چهارچوبی را به وجود می آورند که در آن میان ترافیک آینده ( که می تواند بسیار بیشتر باشد ) می بایست عمل نماید .

بنابراین لازم است که اطمینان حاصل شود که افراد مسئول کاملا از پیامدها و کاربردهای پیشنهادی خود آگاه بوده و همچنین تلاش بر تضمین این نکته باشد که برنامه ریزی نادرست باعث ایجاد مشکلات فزاینده ایمنی معابر،بالا رفتن میزان ترافیک، افزایش آلودگی،ناهنجاریهای اجتماعی(عصبی شدن راننده ها) یا خطرات تصادف در سالهای آتی می گردد.

همچنین در مورد میزان ظرفیت خیابان های داخل شهر (میدان هفت تیر و خیابان های اطراف) که به دلیل تجمع مراکز تجاری(مراکز خریدو بانک ها) و مراکز بهداشتی -درمانی هر خودرو نیاز به ۶۰ تا ۵۰ متر مربع فضا دارد که باتوجه به این موضوع هم اکنون از ۳برابر ظرفیت معابر موجود استفاده می شود.

* کارشناس ارشد علوم سیاسی

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=129210
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. کارمند نیروگاه گازی بوشهر گفت:

    درود به شرفتون جناب دکتر معصومی…

  2. بچه های گچ گفت:

    با سلام و تشکر ویژه از جناب یاسر معصومی…
    مگر امثال شما جناب معصومی درد ما رو بفهمند…

  3. گرمسیری ساکن بویراحمد گفت:

    درود بر قلمتان مهندس یاسر معصومی…

  4. مهمان گفت:

    بسياربجا بود از استاد ياسر كارشناس ارشدعلوم سياسي كمال تشكر وقدرداني را داريم

  5. تقویان گفت:

    سلام و درورد خدا بر کارشناس محترم .محتوای خیلی خوبی را بیان نموده اید.
    انشالله که موفق باشید.

  6. ناشناس گفت:

    سلام دکتر. درود بر شما. واقعا ما از ترافیک رنج می بریم و انشالا که از نظرات شما در شهرداری و استانداری هم استفاده بشه.

  7. کارمند استانداری گفت:

    درود به دکتر یاسر. جوانان این مملکت شایستگی های زیادی دارند باید به آنها توجه شوند.به نکات زیبایی اشاره کرده اید.

  8. شهروند گفت:

    دکتر معصومی ،مهندس معصومی ،کارشناس ارشد سیاسی
    کامنتهای سفارشی بیداد میکنه

  9. شهریار گفت:

    از این همه تشکر و باز کردن نوشابه برای نویسنده تعجب میکنم. احساس میکنم حالا که به بیان یک مشکل پرداخته ای، بهتر است راهکارهای کاربردی و پیشنهادی خود را هم عنوان کنی که قابل اجرا باشد. به نظر شما نوشته فوق تاثیری بر کاهش ترافیک دارد یا خیر؟ تشکر از شما

  10. هادی گفت:

    باسلام
    اولا شما همه مواردی که در ایجاد مشکلات ترافیکی موثر هستند را نام بردید.
    دوما تخصص شما چه ربطی به ترافیک دارد.
    سوما وقتی یک موضوع مورد بررسی قرار میگیرد علل به وجود آمدن مشکلات موجود و آینده به ترتیب اهمیت همراه با راهکارهای برون رفت از آن باید بیان شود.
    بیان شما کاملا کلی و بدون نتیجه گیری و پیشنهاد میباشد.

  11. تقویان گفت:

    سلام جناب آقای هادی و جناب شهریار یه کم آرام بیایید. اگر یه نخبه پیدا شود امثال شما و کوته بینان این نخبه ها باید از این استا فرار کنند.بجای تشکر از ایشان دیگه لازم به توهین نیست. انشاءا… خدواند افرادی را که گمراه می شوند به راه راست هدایت کند. آمین

  12. همشهری گفت:

    به به بسیار عالی جناب دکتر مهندس سید یاسر معصومی
    معروف ب مید مید……..

  13. بهرامی گفت:

    با سلام و خسته نباشی خدمت جناب آقای دکتر معصومی: از بیانیات جنابعالی کمال تشکر و قدر دانی را داریم.

    از طرف جمعی از دوستان

دیدگاه شما