جمعه 30 آبان 1393 - 3:52

بزرگواری به کدام کشور خارجی سفر کرده است؟ (+نقشه و اطلاعات)

گفتنی است؛ جیبوتی یکی از کشورهایی است که روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد با آن ایجاد شد.

گروه سیاسی – نماینده کهگیلویه ، بهمئی ، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی از سفر یک روزه رییس‌ مجلس  به همراه هیات پارلمانی  به جیبوتی خبر داد.

به گزارش «بویر نیوز»، “سید علی محمد بزرگواری” گفت: دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به همراه هیات پارلمانی برای حضور در مراسم افتتاح ساختمان جدید مجلس جیبوتی به این کشور سفر می‌کند.

نماینده چهار شهرستان کهگیلویه و بویراحمد افزود: سفر رییس مجلس شورای اسلامی و هیئت همراه به کشور جیبوتی  به دعوت رییس مجلس این کشور روز جمعه (30 آبان) به صورت یک روزه انجام می‌شود.

 

به گزارش «بویر نیوز»، اما شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید جیبوتی در کجای دنیا قرار گرفته است که توصیه می کنیم اطلاعات آماری زیر را درباره این کشور بخوانید:

جيبوتي: جيبوتي بياباني كم ارتفاع است -‏ در دو آبگير، ارتفاع از سطح دريا پايين‏تر است، ولي در شمال كوهها سربرافراشته‏اند. رودهاي مهم : رود مهمي وجود ندارد. بلندترين نقطه : قلة موسي علي، 2062 متر. آب و هوا : آب و هواي جيبوتي فوق‏العاده داغ و خشك است. ميزان بارندگي در ساحل كمتر از 125 ميلي‏متر در سال است.

شهرهای مهم: تاجورا,اوبوک
مساحت: 23,000 کیلومتر مربع
خط ساحلی: 314کیلومتر
مختصات جغرافیایی: 11 درجه و 30 دقیقه شمالی و 43 درجه شرقی

حکومت: هر پنج سال 65 عضو مجلس نمايندگان با رأي تمامي افراد بالغ انتخاب مي‏شوند. رئيس جمهور -‏ كه هر شش سال مستقيماً انتخاب مي‏گردد -‏ نخست‏ وزير و شوراي وزيران را كه به او پاسخگو هستند، انتصاب مي‏ كند. حزب عمدة سياسي اجتماع مردم براي پيشرفت ( تنها حزب قانوني سابق ) است.

عضویت:
 سازمان ملل متحد، سازمان وحدت افريقا، اتحادية عرب.

جغرافیا: جمهوری جیبوتی کشوری است واقع در شمال شرق آفریقا، در کنار خلیج عدن و دریای سرخ، بین اریتره و سومالی. مساحت جیبوتی ۲۳٬۲۰۰ کیلومتر مربع و جمیعت آن ۴۹۶٬۳۷۴ نفر است.(جمعیت کمتر از استان کهگیلویه و بویراحمد و مساحتی 1/4 برابر این استان دارد)

تاریخ معاصر: فرانسه در 1862 بندري را در اين سرزمين به دست آورد و در 1888 آن را با عنوان سومالي فرانسه مستعمرة خود كرد. در دهه‏هاي1950 و 1970, قبيلة عفار و اروپاييان ساكن به نفع حفظ وحدت با فرانسه رأي دادند. در حالي كه قبيلة عيسي ( سوماليايي ) استقلال را انتخاب كرد. در 1977 اين سرزمين با عنوان جمهوري جيبوتي استقلال يافت، ولي اين كشور گرفتار ناآرامي قومي و خشكسالي بوده است.

دفاع: كل نيروهاي مسلح : 2770 ( 1991 ). به‏علاوة 600 پليس شبه نظامي، 1200 نيروي امنيت ملي و 4000 سرباز فرانسوي. خدمت سربازي : ندارد.

ميزان باسوادي:
 اين آمار موجود نيست. سنين تحصيل اجباري : آموزش براي 7 تا 13 ساله‏ها موجود است ولي اجباري نيست. تعداد دانشگاه : ندارد.

اقتصاد: فقدان آب عمدتاً كشاورزي را به نفع گله‏داري گوسفند و بز محدود مي‏ كند. اقتصاد كشور به بندر و خط‏آهن در حال توسعه‏اي وابسته است كه هر دو نيازهاي اتيوپي را برآورده مي‏ كنند.

جیبوتی

 

گفتنی است؛ جیبوتی یکی از کشورهایی است که روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد با آن ایجاد شد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=128975
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    برات متاسفم بويرنيوز كه نميدوني جنگلهاي جيبوتي بهترين چوب رو براي توليد چماق دارن كه ميتونه كلي اشتغال زايي داشته باشه. چون تو جنگلاشون خرس ندارن صادرات خرس كه ديگه طوفان به پا ميكنه

  2. چیتاب گفت:

    زارع وجیبوتی هم نیبرن

    • برادر گفت:

      تو كه معلوم ارحسادت خودت وجريانت ميسوزي زارع رو بگو كه به خاطر مردم هيچ سفرخارجي رو نميره وهدفش فقط مردم است آقاي چيتاب توچيتابي نيستي يعني از خدمات حاج زارع به چيتاب چيزايي حاليت بود.تخريبگرها به بهشت نميروند

  3. ناشناس گفت:

    نکنه بزرگواری دور بعدی بخواد نامزد انتخابات مجلس جیبوتی بشه

  4. ناشناس گفت:

    رفته جیبوتی سی کله خنگ

  5. اصلاحطلب گفت:

    واقعا بزرگواری خیلی مرده باید قبول کرد فعالترین نماینه استان در مسایل کلانوملی هست درکل انسانصادقیهست

    • ناشناس گفت:

      حضور طلبه ای هم استانی در کسوت نمایندگی در مسافرت به هر کشوری نماد تلاش فردی و احترام به منتخب این مردم است کسانی که تحمل دیدن واقعیت را ندارند تحمل خود را بالا ببرند.از آقای بزرگواری تشکر فراوان مینماییم که نماد نماینده فعال و کوشاست

  6. طولیان گفت:

    براش متاسفیم واقعا یاد موحد بخیر همه طرحهها تعطیل شد بزرکواری دلش خشه عکس بگره واقعا تا قیامت کور پشیمون

  7. مهرداد گفت:

    یکی نیگه بزرگواری بره وه جیبوتی چه منفعتی سی مردم کهگلویه داره .بنده خدا په سیچه نیری من روستایل محروم که وه جیبوتی هم بدبخت ترن

دیدگاه شما