پنجشنبه 29 آبان 1393 - 19:32

عامل مرزبندی های “گرمسیری – سردسیری” و “سفلی – علیا” این دو نفر هستند! (+عکس)

گروه سیاسی –  یک تحلیلگر سیاسی و استاد دانشگاه معتقد است: نمایندگان بیش از حد در انتصابات دخالت داشته اند و خود به مباحث قومی – منطقه ای دامن زده اند.

kiani

 “دکتر ناصر کیانی” استاد دانشگاه در تهران و تحلیلگر مسائل سیاسی  طی  یادداشتی که در اختیار «بویر نیوز» قرار داه است، نوشته است:

این روزها یکی از زخم های کهنه ی استان توسعه نیافته کهگیلویه و بویراحمد بیش از گذشته خود را نشان داده، مرزبندی های “گرمسیری – سردسیری” و “سفلی – علیا” است که بازتاب های متفاوتی در فضای سیاست زده استان داشته است.

سوال اینجاست اگر این موضوعات بی اساس است و چنین ادعاهایی صحت ندارد، پس چه عاملی باعث شده تا موضع گیری های موافقان و مخالفان را بشدت در پی داشته باشد؟

بافت قومی و قبیله ای در هر منطقه ای باعث می شود تا حساسیت ها به رفتارهای سیاسیون و تصمیم گیرندگان ارشد بیشتر باشد و البته در این میان عده ای یا از سر دلسوزی و برای منافع عمومی منطقه خود و یا بخاطرمنافع شخصی خود در صورتی که متصور باشند تصمیمات و عملکردها به سود آنان نیست، به این مباحث دامن می زنند که نتیجه ای جز افزایش حساسیت ها و بروز این تنش ها در جامعه ندارد.

همانگونه که عنوان شد، باید عامل اصلی دامن زدن به این رویدادهای ناگوار را در رفتار برخی از چهره های سیاسی و افراد صاحب نفوذ جستجو کرد.

اگر به چینش مدیران در استان کهگیلویه و بویراحمد نگاهی بیندازیم بسادگی در می یابیم که افراد صرفا نه بر اساس توان علمی و تجارب موفق بلکه بواسطه ارتباطات خود به صندلی ریاست و مقام رسیده اند.

دخالت بیش از اندازه نماینده بویراحمد و دنا و نماینده گچساران و باشت باعث شده تا تیم مدیریتی حاکم بر استان اغلب از وابستگان و آشنایان این افراد باشد و همین مساله باعث شده تا توازن منطقه ای در چینش مدیران بهم بخورد و به شائبه دامن زدن به این اختلافات توسط نمایندگان قوت ببخشد.

نمایندگان-کهگیلویه-و-بویراحمد

یقینا تفکر این نمایندگان که به حمایت وابستگان و آشناییان آنها منجر شده است نیز متاثر از همین نگاه “گرمسیری و سردسیری” و “سفلی – علیا” است چرا که درغیر اینصورت پذیرفتنی نیست که از یک طایفه یا یک منطقه خاص جغرافیایی همه افراد صلاحیت مدیریت داشته باشند و از سایر نقاط استان فرد شایسته ای برای مدیریت و ریاست پیدا نشود!

این موضوع که افراد از یک طایفه یا منطقه خاص در راس قرار گیرند، با مشی دولت تدبیر و امید که با شعار “اعتدال” و استفاده از همه ظرفیت ها و دیدگاهها بر روی کار امد، نیز مغایرت دارد و تن دادن مسئولان دولت در استان به اینکه نمایندگان در بکارگیری فامیل های خود افراط کنند، بعنوان نمره منفی در کارنامه مقامات دولتی ثبت خواهد شد.

بنابراین سوای اینکه مباحث “گرمسیری و سردسیری” و “سفلی – علیا” تا چه حد در زیرپوست جامعه جریان دارد بی شک اقدامات این دو نماینده تلاش های قشر فرهیخته جامعه و رسانه ها را برای حذف این نگاه ها ضایع کرده است و مردم خود در اینباره بخوبی قضاوت می کنند.

البته نقش مردم را هم نباید در این اتفاقات نادیده گرفت چرا که این افراد با رای همین مردم به مسند قدرت رسیده اند و بجای تحقیق و بررسی درباره برنامه کاندیداهای انتخابات، بیشتر مسائل قومی و قبیله ای را مدنظر قرار داده اند که اکنون چنین وضعی حاصل شده است.

بی شک اینگونه رفتارها و عملکردها استان کهگیلویه و بویراحمد را هربیشتر از روند توسعه دور خواهد کرد و باید برای رشد و بالندگی استان اصل شایسته سالاری رعایت شود و تصمیم گیرندگان نیز لازم است خواست و منافع عمومی را بر مقاصد شخصی خود ترجیح دهند و توسعه استان را فدای خواسته های خود نکنند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=128917
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. دل خوش گفت:

    مدیریت تاراج را این دونفر رواج دادند تا فرزندان شایسته ی بقیه استان مورد بی مهری قرار گیرند البته مردم بهمیی،دشمن زیاری وطیبی و …انشاالله در انتخابات آینده پاسخ دندان شکنی به جریان تاراج خواهند داد

    • ناشناس گفت:

      بابا- حالا تاجگردون خوبه حداقل یه بودجه ای جور می کنه برا منطقه
      ولی زارع فقط اطرافیانش و جمع آوری رای

      • امید گفت:

        10  تا نخونم رو درارن ده وه نماینده بویراحمد که 3 بار رای وش داده بیم رای نیم… بزار همون فامیل خودش بهش رای بدن… اونایی که پست گرفتن همه از یه طایفه ان.

      • علی گفت:

        میشه چند تا از بودجه ای که تاجگردون برای استان اورده برای ما روشن کنی تا بدونیم 

    • بهمئی گفت:

      باید از مردم بهمیی پرسید حالا قبول دارید که اشتباه کردید اومدید گچساران به تاجگردون رای دادید به خود و فرزندانتان خیانت کردید

      • ناشناس گفت:

        زیاد درگیر اولین پیام نشید،  یک انسان مغرض نوشته تا مثلاً زارعی رو خورد کنه بازیچه دست این آدم های حقیر نشید 

  2. 7321 گفت:

    اصلا مگه اینا نماینده مردم هستن اینا نماینده همون عده خاص هستند البته اگه بازم تاجگردون مدیر میزاره و مدیرش  شایستگی نداره  اینقد اعتبار برا حوزه اش جذب کرده که محبوبیتش تو حوزه اش زیاد شده و نا کارامدی مدیرانش به چشم نمیاد ولی اقای زارع چی؟ 

    • ناشناس گفت:

      همش میگین بودجه آورده این کدام بودجه هست که ما هیچی نمیبینیم دو تا پاک درست هم شد بودجه عزیزان من طرح های عمرانی استان ها از طرف دولت 13 برابر شده یعنی اگه منم بودم این بودجه را بهم میدادن برای چی گول این تبلیغات الکی رو میخورین

  3. نادم گفت:

    احسنت ,دقيقا عين واقعيت را گفته اى ,در يک شهرستان مطمىن هستم مردم مسببش راپشيمان خواهند کرد,

  4. حقگو گفت:

    اگر بويرنيوز سانسور نمى کرد به صورت مصداقى ومستند صحت تحليل بالا را اثبات مى کرديم!!!!!!!

  5. دیانا از کهگیلویه و بویراحمد گفت:

    بویر نیوز جان؛ گاهیازت گلایه می کنم، بهت تهمت می زنم، انتقاد می کنم اما خدا شاهده نترسی و بهترین و تنهاترین و پیشتاز رسانه هایی. اینگونه مطالب درد مردم این استانه خدا پشت و پناهتون که با هیچ کس نیستید و طرف حق هستید. از انتشار مطلب دکتر کیانی بسیار ممنونم

  6. ناشناس گفت:

    این بحثا اقای هدایتی و طرفدارانش مطرح کردنند از زمانی که نماینده شده بویر احمدیها چشم دیدن گرمسیریها را نداشتند بعد از ایشان این حرف جمع شد دیگه نبود تا الان که فعلیتش را شروع کرده باز مطرح شد .اصلا اقای حاج زارع و تاجگردون براشون این حرفها مهم نیست

    • لوداب گفت:

      پس اگه براشون مهم نیست به جای 20 تا فامیلشون که مدیر شده اند یکی هم از منطقه ما بذارن 

      • ناشناس گفت:

        پس‏ ‏اگر‏ ‏مهم‏ ‏نیست‏ ‏و‏ ‏کارشان‏ ‏درست‏ ‏هست‏ ‏‏ ‏باید‏ ‏بگوییم‏ ‏در‏ ‏بقیه‏ ‏مناطق‏ ‏استان‏ ‏فقط‏ ‏اطرافیان‏ ‏نمایندگان‏ ‏شایسته‏ ‏هستند.و‏ ‏بقیه‏ ‏باید‏ ‏نگاه‏ ‏کنند.‏ ‏

    • امیدوار گفت:

      10  تا نخونم رو درارن ده وه نماینده فعلیم که 3 بار رای وش داده بیم رای نیم… بزار همون فامیل خودش بهش رای بدن… اونایی که پست گرفتن همه از یه طایفه ان…. جالبه که تو استان ما فقط هم طایفه ای نماینده ها شایسته ان و بقیه سیاهی لشکر…

    • ناشناس گفت:

      درود بر استاد هدايتخواه مرد عمل

  7. دانشجو گفت:

    واقعیتی تلخ با بیانی قشنگ و رسا

  8. مرضیه گفت:

    این حرفا همش کشکه.مردم ما خودشون حاضرنیستن واقعیتو درک کنن.مگه خودشون کورن؟ هر کی عاقل باشه این حرفارومیذاره کناروبجای قومی نگری عاقلانه انتخاب میکنه و مسیرشو درست میره.

  9. ﻋﻠﻲ گفت:

    ﻛﺎﻣﻼ ﺑﺎ ﻧﻆﺮ ﺩﻛﺘﺮ ﻋﺰﻳﺰ ﻣﻮاﻓﻘﻴﻢ.

  10. بهرام گفت:

    بویرجان مواظب (بویرت )باش اخه بدجوری دنبال بویر.بویرها هستن

    ازمردم همیشه در صحنه وفهیم استان ک ب خواهشمندم مواظب ته مانده های خرابکاریهای فتنه 88باشند

  11. بیطرف گفت:

    می خوام ببینم چرا اسمی از حوزه کهگیلویه نیاوردین؟
    همه می دونیم که کهگیلویه مدیران زیادی رو به این دولت تحمیل کرده.
    ضمنا این مدیران توانمند که می گید هستند رو اسم بیارید تا ما هم بشناسیم.من که جز یکی دو نفر دیگه توانمندی ندیدم.

  12. ﭘﺪﺭاﻥ گفت:

    ﻧﻣﻴﻔﻬﻤﻢ ﺑﺤﺚ ﮔﺮﻣﺴﻴﺮ و ﺳﺮﺩﺳﻴﺮ ﭼﻪ ﺭﺑﻂﻲ ﺑﻪ ﻓﺘﻨﻪ ﺩاﺭﻩ ??????!!!!!!!!

  13. ناشناس گفت:

    بعله
    یک جواب به منطقیان بدیم کیف کند
    انتخابات هم میاد و هم روسیاهی به تالابمیا
    چون منطقیان تو فکر چرام و دهدشته
    و محنای هم خوابه ولی نیم نگاهی به طیبی ها داره
    گچساران و یاسوج هم که نماینده هاشون رقابت در گذاشتن فامیلاشون دارند
    دکتر خادمی هم پسر خاله دو سال سابقه کار و پیمانیشو میذاره مدیرکل و ساداتی ها را رشد میده
    پس با این کارای که اینا میکنن فکر میکنید مردم خوابند؟
    جوابتون را میدیم
    ولی شما فقط بفکر جیباتون هستید و به حرف من میخدیدید و به فکر دولت نیستید اعتدال کیلو چند

  14. هم‏ ‏استانی‏ ‏ گفت:

    سلام‏ ‏بر‏ ‏دکتر‏ ‏که‏ ‏واقعیت‏ ‏را‏ ‏گفتی‏ ‏.‏ ‏بابا‏ ‏‏ ‏اینجا‏ ‏‏ ‏نمایندگان‏ ‏هر‏ ‏کاری‏ ‏بخوان‏ ‏انجام‏ ‏می‏ ‏دهند‏ ‏و‏ ‏بعد‏ ‏هم‏ ‏در‏ ‏سخنرانیها‏ ‏می‏ ‏گویند‏ ‏پارتی‏ ‏بازی‏ ‏ممنوع‏ ‏.

  15. ایرانی گفت:

    جای نمایندگان با وزرا تعویض شده خدا عاقبتش را به خیر کنه مخصوصا در استان ما

  16. سفلی گفت:

    البته ایراد از خود ماست که با داشتن افراد معقول و شایسته دنبال دیگرانیم.

  17. ya-lo گفت:

    بل نظر شما موافقم دوست عزیز به اهید روزهای و نمایندگان با صلاحیت و با کفایتی دیگر با انتخاب بجایی دیگر 

  18. ناشناس گفت:

    از ماست که بر ماست دوستان. دقیقا حقیقت همینه که نوشتید. وقتی فکر میکنم که چقدر آدم های باسواد و مدیری داریم ولی امان از بی کسی در استان. تا کی فامیل بازی و پارتی. تا کی عقب ماندگی و محرومی مسئولین؟ مردم به خودتون بیایید فکر کنید و رای بدید. البته اصلا قصد جسارت به شعور مردم رو ندارم. مردم استان ما واقعا ساده و بی ریان و گول این آدم های به ظاهر محترم و دیندار رو میخورن .
    چنان قحط سالی شد اندر دمشق

    که یاران فراموش کردند عشق

    چنان آسمان بر زمین شد بخیل

    که لب تر نکردند زرع و نخیل

    بخشکید سرچشمه‌های قدیم

    نماند آب جز آب چشم یتیم

    در آن حال پیش آمدم دوستی

    کزو مانده بر استخوان پوستی

    بدو گفتم ای یار پاکیزه خوی!

    چه درماندگی پیشت آمد بگوی؟

    بغرید بر من که عقلت کجاست؟

    چو دانی و پرسی سؤالت خطاست

    نبینی که سختی بغایت رسید

    مشقت به حد نهایت رسید…

    که مرد ارچه بر ساحل است ای رفیق

    نیاساید و دوستانش غریق

    من از بینوائی نیم روی زرد

    غم بینوایان رخم زرد کرد

    نخواهد که بیند خردمند ریش

    نه بر عضو مردم نه بر عضو خویش

    یکی اول از تندرستان منم

    که ریشی ببینم بلرزد تنم

    چو بینم که درویش مسکین نخورد

    به کام اندرم لقمه زهر است و درد

  19. ناشناس گفت:

    چه راحت به افراد تهمت می زنید

  20. بویراحمد‏ ‏ گفت:

    جناب‏ ‏آقای‏ ‏دکتر‏ ‏کیانی‏ ‏.‏ ‏سلام‏ ‏.‏ ‏زیاده‏ ‏خواهی‏ ‏آقایان‏ ‏به‏ ‏حدی‏ ‏رسیده‏ ‏که‏ ‏حاضرند‏ ‏برای‏ ‏سرکوب‏ ‏کردن‏ ‏این‏ ‏صداهای‏ ‏به‏ ‏حق‏ ‏هر‏ ‏اتهامی‏ ‏وارد‏ ‏نمایند‏ ‏.‏ ‏اما‏ ‏بدان‏ ‏که‏ ‏‏ ‏این‏ ‏فریاد‏ ‏خاموش‏ ‏نخواهد‏ ‏‏شد‏ ‏.‏ ‏بدون‏ ‏شک‏ ‏تحلیل‏ ‏علمی‏ ‏جنابعالی‏ ‏شک‏ ‏تمام‏ ‏کسانبکه‏ ‏پذیرفتن‏ ‏این‏ ‏حق‏ ‏کشی‏ ‏را‏ ‏‏ ‏سطحی‏ ‏می‏ ‏نگریستند‏ ‏به‏ ‏یقین‏ ‏تبدیل‏ ‏کرد‏ ‏.‏ ‏

  21. ناشناس گفت:

    تاجگردون مستعد ایجاد اختلاف وشکاف در استان میباشد

  22. ناشناس گفت:

    تاجگردون وزارع فقط دنبال دوستان و فامیلهایشان هستند

  23. 12 گفت:

    دقیقا همینه. نگاه کنید به پیمانکاران اداره راه. کی برنده میشه؟ همش از روستای …نارستون. برادر یکی از نمایندگان محترم!!!! با تهدید کارمندان راه و شهرسازی پیمان برنده میشه. عین فساد

  24. بویراحمدی گفت:

    ممنون از مطلب زیبا و  واقعیتون حرف حساب جواب نداره چینش مدیران شایسته سالاری نیست  

    • دكتر گفت:

      لطفا به پرديس دانشگاه آزاد سرابتاوه يه گريز بزنين ببينين پيمانكار اين مركز بزرگ كيا هستن …ليدر فلان تماينده……م.ا هستش

  25. مردم دوست گفت:

    بویر وزین لطفا در مورد سموم غیر مجاز خطرناک وسرطان زایی که عده زیادی از کشاورزان برای زودرس شدن محصول خود و کسب سود بیشتر در کشت گوجه و خیار استفاده می کنند اطلاع رسانی کنید تا مردم برای حفظ سلامتی خود و فرزندان خود استفاده نکنند . سونامی سرطان در راه است

  26. بویراحمد گفت:

    ای کاش نمایندگان استان قدری هم به فکر توسعه استان ورفع محرومیت ها بودند وای کاش قدری هم به حرف ها وگلایه های مردم توجه می نمودند وکمتر به فکر اشتغال بکار اقوام وخویشاوندانشان بوند خداوکیلی کدام مدیرکل براساس توان دانش وتخصص وبدون تعلق به حزب ویا جناح خاص منصوب شده اگر نمایندگان یک مورد را مثال بزنند معلوم می شود حرف های مردم ازروی غرض وتعصب است
    نگرش های سردسیری وگرمسیری درادارات استان به یک سونامی تبدیل شده واگر نماینده فعلی گچساران ونیز بویراحمد دست بکار نشوند این ماجرا پایان خوشی برای هیچکدام نخواهد داشت

  27. دنا بویراحمدی گفت:

    مشکل فقط یک چیز است آن هم اینکه مدیران و کارشناسان و به طور کلی اقشار فعال در سایر شهرستانها به هر دری میزنند تا به یاسوج بیایند و پستی دست و پا کنند قیمت آن هم مهم نیست

  28. دوست گفت:

    کاشکی همیشه منظور دوره های قبل هم این حرفها را می زدید

  29. سفلی گفت:

    خدا می دونه که اقای تاجگردون دنبال این مسایل نیست و مشغلیات کلان ایشون در حدیه که اصلا وقت این حرفها را نداره اتفاقا ایشون در خصوص یکی از ادارات از یکی از بچه های بویراحمد سلفی حمایت کرد که اقای زارع بر اثر شانتاژبازی های چند نفر از کارکنان ان اداره که از قضا خود را طرفدار زارع جا زده بودند مجبور به مخالفت غیرعلنی با ایشون شد

  30. حمید گفت:

    عامل اصلی این تفرقه افکنی تاجگردون است تمامی مدیرانی که باب تبعش نیستند خودشان را اماده جابجایی کنند هرمدیری به تاجگردون گوش ندهد خلع می شود ……..

  31. دلخون گفت:

    تادنيا برقرار است اين استان درست نميشه خودتان را به زحمت نيندازيد اينها همه اش حرف است چپ و راست و بالا و پايين همه اش خود خواهي منفعت طلبي شخصي و گروهي است فقط يه راه داره برگشت به اصالت واقعي خود که جوانمردي فتوت و دينداري و صداقت وايثار که پدرانمان داشتند .

  32. دهدشتی گفت:

    جالب اینجاست که این دو نفر باعث همه قومی گرایی هستند بعد میگن دهدشتیا همه جا را گرفتن. آقا شما نشون بدین یه مدیری که بدون ردپای تاجگردون و زارع باشه…

  33. صدا گفت:

    اگر به قول شما آقای تاجگردون فرصت پرداختن به این موضوعاتو ندارن که دارن خوبشو هم دارند چرا به این مسئله که درادارات بخوبی مشهود است توجه نمی کنند

  34. چويل گفت:

    حيفم اومد به آن راي كه به زارع دادم . آقاي زارع از خودت بپرس چه كار كرديد براي مردم بويراحمد و دنا اينهمه جوان كه دارند از بيكاري يا خودكشي مي كنند يا معتاد مي شن چه كار كرد براشون. فكر نكنيد آن دنيا جوابگو نيستيد.

  35. واقعا""""""""""""""""""""""" گفت:

    بخدا درست میگه ، تاجگردون و زارع و بزرگواری چه گلی به سر مردم این استان زدن . اسانهای دیگه پتروشیمی دارن ، راه آهن دارن ، صنایع مادر و تبدیلی می زنن ، اون وقت دلمون خوشه که تاج یه مخزن 50 متر مکعبی د یه روستا با 3 خانوار احدث کرده که خودش هم مخزن داشته . یا زارع می ره یه50 تا پایه برق که لامپ نداشتن تو نرگاه یاسوج افتتاحش می کنه و یا قطعات کارخانه سیمان سپوی دهدشت را به حراج می زارن چون نماینده های نا توان ما نتوستن راهش بندازن . مردم از خواب بیدار شید . حق ما این نیست که روی صف انتخابات ساعت های شکممون پاره بشه تا اینا برن بعد بچه هامون ور دلمون بیکا بنشینن و پول نونشون را هم نداشته باشیم . بعد بگیم تاج اینو کرد زارع اونو کرد و بزرگواری رفته سفر فرنگ . تا کی . اینکه مردم استان این همه نسیونالیسم دارن فکر می کنن ، مسببش کیان ؟ همه مردم این استان با هم فامیلن تنها استانی هستیم که اینگونه با هم نزدیکیم ولی تنها استانی هم هستیم که با هم مشکل داریم . درود بر دکتر کیانی و شجاعتش و درود بر بویر نیوز و صداقتش

  36. معصومی گفت:

    کور بشه ان چشم های که طاقت دیدن امثال تاجگردون ومدیران انتخابی ایشان را ندارد

دیدگاه شما