چهارشنبه 28 آبان 1393 - 13:03

اعتیاد، خیانت و فقر مهمترین علل طلاق در کشور هستند

 پژوهشگر مسایل اجتماعی، اعتیاد، خیانت و فقر را از مهمترین علل طلاق در کشور دانست و تصریح کرد، این سه علت در برنامه ریزی و سیاستگذاری های کشور به عنوان نکات کانونی و تاثیرگذار باید مورد توجه قرار گیرد.

«طهورا نوروزی» روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: هر یک از علت های سه گانه طلاق در کشور را نیز می توان با بررسی، اولویت بندی کرد که کدامیک از آنها مهمترین علت به شمار می رود.

وی ادامه داد: اعتیاد از علت های مهم فراوانی طلاق است که دلیل آن نیز بیکاری است.

نوروزی افزود: پدیده فقر و مشکلات معیشتی نیز باید همواره در برنامه ریزی ها مورد توجه قرار گیرد.

این نویسنده و پژوهشگر مسایل اجتماعی گفت: آمار طلاق در دو سال نخست زندگی بالا است، بر این اساس باید طرح هایی برای خانواده های نوپا با نگاه حمایتی ارائه شود، زیرا آمارها نشان می دهد، بیشترین احتمال طلاق در دو سال نخست زندگی اتفاق می افتد.

نوروزی با اشاره به نقش مشاوره در حین ازدواج یا بعد از ازدواج گفت: طلاق بین سال های 65 تا 81 افزایش یافته و در دهه 70 کاهش و دهه 80 نیز افزایش داشته است.

وی با اشاره به ارتباط فرایند آسان حقوقی طلاق در افزایش آمار آن تصریح کرد: برخی آمار طلاق در ایران را با کشورهای غربی مقایسه می کنند و می گویند آمار ما راضی کننده است و با کشورهای غربی فاصله بسیاری داریم در حالیکه وجود همین آمار برای کشور مناسب نیست.

نوروزی با بیان اینکه در مناطق روستایی فرآیند طلاق نیز رو به افزایش است، افزود: باید این مساله مورد بررسی قرار گیرد.

وی همچنین به تاثیر استقلال اقتصادی و افزایش اشتغال زنان در امر طلاق اشاره کرد و تصریح کرد: البته باید تفاوت های حقوقی بین زنان و مردان شاغل قائل شد و نقش مادری و همسری زنان شاغل مورد توجه قرار گیرد.

این نویسنده و پژوهشگر به کاهش کارکرد خانواده اشاره کرد و گفت: اکنون نقش خانواده برون سپاری شده که این امر در روند افزایش طلاق تاثیر داشته است البته باید تغییر سبک زندگی به زندگی غربی را یکی دیگر از عوامل طلاق دانست.

نوروزی تاکید کرد: این در حالیست که زندگی ایرانی و اسلامی شاخص های مشخصی ندارد و این شاخص ها شناسایی و نهادینه نشده که این امر نیز به نوبه خود در افزایش و رشد طلاق تاثیرگذار است.

وی به کم رنگ شدن مذهب و دین و تاثیر آن در افزایش طلاق اشاره کرد و گفت: باید برای مذهب و دین در زندگی وزنی قائل شد و به نظر می رسد که با واکسینه کردن خانواده ها به دین، می توان از بروز طلاق در جامعه جلوگیری کرد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=128758
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما