شنبه 10 آبان 1393 - 11:33

خطر بیخ گلوی دانش‌آموزان روستایی در کهگیلویه و بویراحمد

روستای تاریخی دره‌آخوند با جمعیتی بیش ۳۰۰ نفر از توابع بخش سرفاریاب شهرستان چرام در ۷۰ کیلومتری مرکز شهرستان قرار دارد.

در سال‌های اخیر کار احداث جاده دسترسی به این روستا و روستاهای همجوار آن با اجرای پروژه‌ای عجولانه و غیرکارشناسی انجام گرفت، کاری که بیش از آنکه منشاء خدمت‌رسانی به این روستا باشد آرامش فکری و امنیت را از اهالی این روستا سلب کرده است.

این در حالی است که بخش اعظم جاده دسترسی به این روستا موسوم به “جاده قدمگاه” به علت رانش زمین مسدود شده و چیزی که بیش از همه موجب وحشت اهالی شده احداث پلی است که تمامی سیلاب‌هایی را که قبل از احداث پل با کمترین خطر از مسیر دره‌ وسط روستا بدون خطر عبور می‌کرد، به روستا هدایت می‌کند.

هدایت سیلاب به روستا با ساخت پل

دهیار روستای دره‌آخوند در این ارتباط می‌گوید: از زمان احداث این پل اهالی روستا بارها اعتراض خود را نسبت به اجرای غیراصولی آن و خطراتی که در پی دارد،، اعلام کرده‌اند ولی مسئولان و مهندسان این طرح گوششان بدهکار نبود و تاکنون نیز کاری در جهت بی‌خطرسازی سیلاب‌های ورودی به روستا انجام نداده‌اند.

پل روستای دره آخوند قبل از اتمام

سهراب جمال‌اصل با بیان اینکه احداث این پل صرفا جهت رفع تکلیف بوده است، می‌افزاید: هرکسی حتی اگر کوچکترین اطلاعی از اصول مهندسی نداشته باشد می‌داند که جهت دهنه این پل نباید به این صورت اجرا می‌شد.

وی افزود: دبستان روستا با بیش از ۲۰ دانش‌آموز در فاصله کمتر از ۳۰ متر از دهنه پل قرار گرفته و تاکنون با وجود اینکه باران شدیدی نباریده چندین بار آب سیلاب مدرسه را پر کرده است، ولی اگر باران سنگینی ببارد، سیلاب تمامی مدرسه و خانه‌هایی که در مسیر هستند را  به واسطه این پل با خود خواهد برد.

*مسئولان جوابگو نیستند/خدا کند باران سیل‌آسا نبارد

دهیار روستای دره‌آخوند می‌گوید: تاکنون چندین بار با مسئولان شهرستان از جمله فرماندار مکاتبه داشتیم ولی هیچ مسئولی جوابگو نبوده و این خطر همچنان مدرسه و اهالی روستا را تهدید می‌کند و ما تنها دعا می‌کنیم که باران سیل‌آسا نبارد.

مدیر دبستان روستای دره‌آخوند نیز در این باره می‌گوید: پل‌های احداثی در مسیر دسترسی به این روستا کیفیت و اصول مهندسی لازم را ندارند و با وجود اینکه کمتر از سه سال از احداث این جاده می‌گذرد هر روز بخشی از جاده و پل‌های ساخته شده تخریب می‌شوند.

پل دره‌آخوند بعد از تکمیل و با دهنه‌ای که سیلاب را به سمت روستا هدایت می‌کند.

محمد پناهنده می‌افزاید: هنگام بارش باران ما یک چشممان به بیرون مدرسه است که سیلاب‌ سنگین مدرسه را با خود نبرد و مشکلی برای دانش‌آموزان پیش نیاید.

وی افزود: درخواست ما از مسئولان این است که به فکر چاره‌ای برای برطرف کردن این خطر از روستای دره آخوند باشند چراکه اگر باران سیل‌آسایی ببارد هم مدرسه و هم خانه‌های پایین دست پل را کاملا ویران می‌کند.

*احداث سیل بند راه نجات روستا از سیلاب

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان چرام نیز در این ارتباط  با بیان اینکه کار احداث پل در مراحل اولیه بر عهده راه و شهرسازی چرام نبوده است، گفت: مرمت پل‌های جاده دسترسی به دره آخوند به پیمانکار واگذار شده ولی در مورد دفع خطرات ناشی از سیلاب باید کانال هدایت سیلاب و سیل‌بند در این روستا احداث شود.

محمد ماهیاری با اشاره به اینکه تاکنون کسی از اهالی در این ارتباط با راه و شهرسازی چرام مکاتبه نکرده است، تصریح کرد: در اسرع وقت موضوع را پیگیری می‌کنیم و تا جایی که در حوزه اختیارات راه و شهرسازی باشد، اقدامات لازم را برای بی‌خطرسازی این پل انجام می‌دهیم.

دهنه‌ پل که سیلاب را به سمت مدرسه و روستا هدایت می‌کند

اما آنچه به وضوح قابل مشاهده است، این است که پلی با سهل‌انگاری در روستای دره آخوند احداث شده و بیش از آنکه محلی برای عبور اهالی از آن باشد به جایی برای هدایت سیلاب به روستا و عاملی برای دلهره اهالی تبدیل شده است.

ولی سئوال اساسی این‌که چرا برای اجرای طرح‌هایی مانند پل دره‌آخوند این‌گونه سهل‌انگاری شده است و چرا تاکنون دستگاه‌های متولی در صدد رفع این خطر بر نیامده‌اند.

در پایان امیدواریم قبل از آنکه کار از کار بگذرد و این پروژه غیر اصولی حادثه‌ای غمناک را در این روستا رقم بزند، دستگاه‌های مسئول به خود بیایند و خطرات ناشی از آن را به حداقل ممکن برساند و ضریب ایمنی این پل را افزایش دهند.

گزارش از قاسم خشت‌زر 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=126508
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما