پنجشنبه 8 آبان 1393 - 23:10

درآمد زایی میلیونی از جنگل های بویراحمد (+تصاویر)

کهگیلویه و بویراحمد به لطف استعدادهای کم‌نظیرش در کاشت گیاهان دارویی، همزمان با تغییرات مدیریتی در حوزه کشاورزی و منابع‌طبیعی گام‌های موثری برای اقتصادی کردن مراتع خود برداشته است.

 به گزارش بویر نیوز، استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن منابع و مراتع فراوان و مستعد در حوزه منابع طبیعی مستعدترین مکان برای کشت گیاهان دارویی است.

در استان کوچک کهگیلویه و بویراحمد و تنها در منطقه دنا بیش از  هزار و 200 گونه گیاهی وجود دارد که حدود 50 گونه آن خاص این استان و به عنوان گونه‌های اندمیک منطقه دنا هستند.

تعداد گونه‌های منحصر به فرد استان کهگیلویه و بویراحمد به تنهایی از 45 کشور دنیا بیشتر است و این ظرفیت بزرگ یکی از راه‌های توسعه در این استان محسوب می‌شود.

عمده گونه‌های گیاهی استان کهگیلویه و بویراحمد دارای خواص دارویی و خواص دیگر هستند و از سوی دیگر مراتع این استان برای کشت انواع گیاه دارویی مستعد هستند.

از میان شهرستان‌های هشت‌گانه کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان بویراحمد و دنا موقعیت بهتری برای میزبانی از این گیاهان ارزشمند و گنج‌های کم‌یاب هستند؛ واقعیت آن است که تغییر مدیریت منابع طبیعی شهرستان بویراحمد، و بعد از آن تغییر مدیریت ارشد منابع طبیعی، در کنار تغییر رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد، خونی تازه در رگ‌های پاسبانان جنگل و مرتع در این شهرستان سرشار از منابع بکر خدادادی جاری شد.

استانی که روی گنج خوابیده است

اما آنچه اکنون بیش از زیبایی‌ها و انحصار منابع طبیعی این استان خود را به رهگذرانش نشان می‌دهد، بی‌تأثیری این منابع روی سفره‌های مردم است؛ صلابت بلوط کهگیلویه و بویراحمد آوازه جهانی پیدا کرد ولی این درخت باوقار تاکنون برای معیشت مردمان وفادار آن آنگونه که باید، کاری نکرده است.

 

کشت گیاهان دارویی در شهرستان بویراحمد با حضور مسئولان ارشد حوزه کشاورزی

 

باید بپذیریم که استان کهگیلویه و بویراحمد، گرسنه روی گنج خوابیده است و جوانان بیکار آن رو در روی این سرمایه‌های بی‌نظیر در جستجوی کار و کسب هستند. آنچه جای امیدواری دارد این است که مدت اندکی است که به لطف تغییرات مدیریتی در چند مجموعه به هم پیوسته در جهاد کشاورزی و منابع طبیعی، زمینه‌های کسب درآمد از مراتع و جنگل‌های بیشمار به وجود آمده و هیجانی وصف‌ناشدنی در بین مردم،‌ کشاورزان و بهره‌برداران حوزه منابع طبیعی به وجود آمده است.

التماس‌ها جایش را به استقبال مردمی داده است

هیجانی که در اثر برنامه‌ریزی صحیح، نگاه آینده‌نگر و درک درست چند مسئول در این استان در میان کشاورزان به وجود آمده و هر روز گروه‌های زیادی از مردم با مراجعه به منابع طبیعی خواستار کشت گیاهان دارویی در مراتع عرفی خود هستند.اکنون، تلاش‌ها و التماس‌های مأموران و مدیران منابع طبیعی و در رأس آنها رئیس منابع طبیعی شهرستان بویراحمد جای خود را به استقبال مردمی داده است. جلسات متعدد مسئولان منابع طبیعی با مردم، دهیاران و معتمدین محلی در دستور کار قرار گرفت و منابع طبیعی بویراحمد به عنوان پیشرو در جلب مشارکت‌های مؤثر مردمی در چند نقطه این شهرستان کشت گیاه ارزشمند آنغوزه را آغاز کرد.

بعد از آن و با موفقیت کشت این گیاه دارویی گران‌‌قیمت، اقدامات فرهنگی، جلسات روستایی و همراهی‌های ریش‌سفیدان محلی، مردم در نقاط مختلف برای استفاده از مراتع خود برای کسب درآمد پای کار آمدند.

مراتع،‌ سکوی پرتاب اقتصادی ساکنان کهگیلویه و بویراحمدی

تنگ‌سرخ مقصد نخست کشت گیاهان دارویی بود تا ذهن‌ها را به سمت جنبه‌های اقتصادی مراتع ببرد؛ بعد از کشت آنغوزه در مراتع این استان بود که پای سرمایه‌گذاران و اکیپ‌های تجاری از استان‌های همجوار به مراتع این استان باز شد و شیره آنغوزه را به قیمت هر کیلو 120 هزار تومان از زارعین خریداری می‌کنند.

 

مردم منطقه تولگی در حال کشت گیاهان دارویی

 

در حال حاضر هر کیلو شیره آنغوزه در کشور، نزدیک به 500 هزار تومان و در خارج از کشور بالغ بر یک میلیون تومان به فروش می‌رسد و این یک معنی بیشتر ندارد و آن این است که مراتع بکر و مستعد کهگیلویه و بویراحمد یکی از بهترین سکوهای پرتاب اقتصادی ساکنین خود است.

زمان،‌ برداشتن گام دوم فرا رسیده است

اکنون گام نخست مأموریت مسئولان حوزه جهاد کشاورزی و منابع طبیعی با موفقیت شروع شد و اگر چه این گام‌ها باید از مرزهای بویراحمد نیز خارج شود و سایر شهرستان‌ها نیز به این سمت و سو بیایند ولی واقعیت آن است که حداقل در شهرستان بویراحمد، زمان برداشتن گام‌های بعدی فرا رسیده است؛ باید پای یک تجار را به بازار گیاهان دارویی این استان باز کنیم و این کار سختی نیست. چند روزی است که تیم سه نفره ترویج کاشت گیاهان دارویی در حوزه بویراحمد هر هفته در یک منطقه در کنار بهره‌برداران اقدام به کاشت گیاهان دارویی و مرتعی می‌کنند.

زخم‌های مقدس بر پیکر مراتع

جهت‌گیری‌ها و افق این طرح مهم به گونه‌ای است که هر روز زخم‌های مقدسی در مراتع این استان برای کاشت بذرهای ارزشمند گیاهان دارویی بر تن مقاوم مراتع این استان وارد می‌آید تا امیدها به درآمدزا شدن جنگل‌ها و مراتع ما جانی دوباره بگیرد.

 

زخم‌های بابرکت بر پیکر مراتع کهگیلویه و بویراحمد

 

یک سؤال اساسی اکنون این است که آیا جنگل، مراتع و بلوط ما نقشی در اقتصاد مردم دارد؟ شکی وجود ندارد که به جز استفاده‌های سنتی و معیشتی تاکنون نگاه اقتصادی به منابع طبیعی ما نشده است؛ موضوعی که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد به صراحت به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: باید از خودمان بپرسیم که آیا جنگل، مراتع و بلوط ما نقشی در اقتصاد مردم دارد؟ جعفر گوهرگانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد معتقد است که حفاظت از مراتع و جنگل‌ها باید از سوی مردم باشد و از طرفی نیز نباید نگاه صرف حفاظتی به منابع طبیعی داشت بلکه باید اقتصاد جنگل و مرتع را با اقتصاد مردم پیوند بزنیم.

تا مردم منفعت نبینند، جنگل را حفظ نمی‌کنند

موضوعی که عزت‌الله بهشتی، مدیرکل منابع طبیعی این استان نیز به گونه‌ای دیگر به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: تا زمانی که جنگل برای مردم سودی نداشته باشد، اهتمامی نیز برای حفاظت از آن ندارند.

همسویی این دو مسئول اثرگذار در حوزه منابع طبیعی با همراهی‌های عملی سعید نظری، رئیس منابع طبیعی بویراحمد همراه شد به طوری که این شهرستان کاشت گیاهان دارویی را در چهار هزار و 500 هکتار از مراتع این شهرستان آغاز کرد.

قدرانی گوهرگانی و بهشتی از نظری

اقدامی که تحسین رئیس سازمان جهاد کشاورزی و مدیرکل منابع طبیعی را در پی داشت.

جعفر گوهرگانی در همین خصوص گفت: ‌شهرستان بویراحمد کارهای خوبی را در زمینه کسب درآمد مردم از جنگل و مرتع آغاز کرده و مدیریت کارآمد و اثرگذاری نیز در منابع طبیعی شهرستان حاکم شده است؛ امیدواریم اقدامات منابع طبیعی در گسترش کشت گیاهان دارویی به سایر شهرستان‌ها نیز سرایت کند و کشت این گیاهان ارزشمند و درآمدزا در همه نقاط این استان فراگیر شود.

عزت‌الله بهشتی نیز در همین مورد می‌گوید:‌ حقیقتا‌ شهرستان بویراحمد بسیار فعال بوده و در زمینه کشت گیاهان دارویی در مراتع این شهرستان، گام‌های خوبی برداشته است به طوری که اکنون سطح زیر کشت گیاهان دارویی از تعهد اولیه نیز بالاتر رفته و به طور کلی در سراسر استان بیش از 2 هزار هکتار زیر کشت گیاهان دارویی چون آنغوزه و باریجه رفته است.

 

 

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: دولت تدبیر و امید در واگذاری امور به مردم مصمم است و اگر در حوزه منابع طبیعی نتوانیم مشارکت مردم را جلب کنیم، بدون شک نه تنها در حفاظت از این منابع موفق نخواهیم شد بلکه مردم نیز منفعتی از منابع طبیعی و این همه ظرفیت نخواهند برد.

تحویل بذر رایگان در کنار پرداخت کمک هزینه به زارعین گیاهان دارویی

وی گفت: باید مردم منفعت ببینند تا ارزش مراتع و جنگل را بدانند و خودجوش برای حفاظت از آن وقت و انر‍‍‍‍ژی بگذارند.

بهشتی، تحویل بذر، کمک‌های فنی و مشاوره رایگان را از اقدامات مهم این اداره‌کل دانست و افزود: در کنار کارهای فرهنگی و آگاهی‌بخشی به مردم، چنین حمایت‌هایی می‌تواند کشت گیاهان دارویی را در سراسر استان گسترش و توسعه دهد.

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود:‌ در کنار این حمایت‌ها، کمک‌هزینه‌هایی نیز به بهره‌برداران می‌دهیم.

برکات طرح کشت گیاهان دارویی

جعفر گوهرگانی در این‌باره نیز می‌گوید: کشت گیاهان دارویی و صنعتی سیاست وزارت جهاد کشاورزی است و ما راهی نداریم جز اینکه جنگل‌هایمان را برای مردم و صاحبان اصلی آن‌ها درآمدزا کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: طرح کاشت گیاهان دارویی آثار و برکات زیادی از جمله افزایش پوشش جنگلی، مشارکت مردم، کمک به اقتصاد مردم و منطقه، ایجاد اشتغال، حفاظت از جنگل، ‌تلطیف آب و هوا، تولید اکسیژن، تقویت بارندگی و سفره‌های زیرزمینی و استفاده از منابع خدادادی آب و خاک این استان دارد.

بذرهایی که روی سفره مردم خواهند رفت

روز گذشته، جعفر گوهرگانی با همراهی مدیرکل منابع طبیعی و رئیس منابع طبیعی شهرستان بویراحمد وارد منطقه تولگهی شهرستان بویراحمد شدند تا نظاره‌گر کاشت بذرهای گیاه آنغوزه و بادام از سوی مردم سخت‌کوش این منطقه باشند.

 

مسئولان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی در حال گفت‌وگو با کشاورزان و بهره‌برداران مراتع

 

بذرهایی که امروز در دستان این مسئولان منتظر زیر خاک رفتن هستند، روزی روی سفره‌های مردمان سخت‌کوش تولگهی منشأ آسایش و شکرگزاری و دعای خیر خواهند شد.

——————————

گزارش و عکس از کریم بنام/ فارس

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=126372
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    حرکات نمایشی. بیچاره مردم

  2. اعتدال گفت:

    با سلام
    این کارها از جای دیگر داره مدیریت می شود و آن هم از جانب معاون فنی اداره کل منابع طبیعی می باشد اما همیشه در دولت ها کسانی که اصل کار هستند و دوست ندارند خودنمایی کنند پشت صحنه هستند بهر حال جای تقدیر و تشکر هم از آقای نظری که واقعا مدیریت خوب و بجایی دارد و همچنین از رئیس قبلی و حاضر اداره منابع طبیعی باید داشته باشیم که حمایت دارند.
    سلامت و تندرست باشید

  3. رهگذر گفت:

    باسلام،آقايان اگه ميتونن يه فکري به حال جگل هاي بلوط کوشک کنن که توسط قهوه خونه داره به سرعت داره تخريب ميشه،آقاي جهان آرا که نتونستن شما به دادمردم کوشک برسيد لطفا.

  4. بویران//// گفت:

    جنگلهای بلند قامت بلوط در روستاهای طولگهی و کالوس در کورهای ذغالی و با تراکتور و آتش می سوزند اینها دارند بذر می پاشند //خود گویی و خود خندیدی /خود مردهنرمندی

  5. دوستدار طبیعت گفت:

    جلوی تخریب جنگلها را بگیرید این کارها را بذارید برای مستند شبکه 4 /5

  6. بویراحمدی گفت:

    چرا شکایات عمومی در خصوص تخریب منابع طبیعی در منطقه دره گلی رسیدگی نمی شوئد؟

  7. علی گفت:

    سلام مدسی از اطلاعاتتون. لطف کنین اگه میشه چنتا طرح اقتصادی درامدزایی بذارین تو سایتتون. هر چی دنبالش گشتم نتونستم پیدا کنم

دیدگاه شما