پنجشنبه 8 آبان 1393 - 17:06

بزرگترین رخداد فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد چگونه برگزار شد؟ (+حواشی و تصاویر)

همچنین در این آیین باشکوه از کتاب و نرم‌افزار کنگره ملی حضرت بی‌بی‌حکیمه(س) توسط وزیر ارشاد و سایر مسئولان کشوری رونمایی شد.

گروه فرهنگی – صبح امروز پنج شنبه دومین روز کنگره ملی بی بی حکیمه (س) با حضور وزیر ارشاد و استانداران و نماینده ولی فقیه استان های کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان و فارس و همچنین نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان کشوری و استانی در گچساران برگزار شد.

به گزارش «بویر نیوز»، در این مراسم که اکثر مدیران کل و رؤسای سازمان‌ها و ادارات استان و جمع کثیری از اقشار مختلف مردم نیز حضور داشتند، پرچم مخصوص این بقعه متبرکه توسط مسئولان کشوری برافراشته شد.

139308051431515163936193

همچنین در این آیین باشکوه از کتاب و نرم‌افزار کنگره ملی حضرت بی‌بی‌حکیمه(س) توسط وزیر ارشاد و سایر مسئولان کشوری رونمایی شد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی : مراکز فرهنگی در کنار امامزادگان ایجاد می‌شود/به‌زودی عراق از لوث وجود تکفیری‌ها پاک می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه وظیفه دارد در کنار هر امامزادگان مرکزی فرهنگی ایجاد کند که در کنار این مراکز کتابخانه ها،سالن های اجتماعات و محل حضور و گردهمایی اهل فرهنگ و محبان اهل بیت باشد.

1

 علی جنتی در دومین روز از کنگره ملی بی بی حکیمه(س) در حرم مطر این امامزاده، با بیان اینکه مردم استان کهگیلویه و بویراحمد با ظلم و بیدادگری در طول تاریخ مبارزه کردند، اظهار کرد: نمونه آن خیل عظیم شهدا آزادگان سرافراز، جانبازان صبور و ایثارگران شجاع این خطه دلاور است.

وی با بیان اینکه این استان سرزمین علما و دانشمندان ارجمند بود، افزود: یاد و خاطره مرحوم آیت الله ملک حسینی نماینده محترم امام در این خطه را گرامی می داریم که قبل و بعد انقلاب زبان گویای این منطقه بود و امروز هم فرزند برومندشان نماینده محترم ولی فقیه و عضو محترم مجلس خبرگان پا جای پای پدر نهادند و منشا خیرات و برکات برای این استان و منطقه هستند.

جنتی ابراز کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد مهد هنرمندان و فرهیختگان نام آشنای زیادی که در آثار و اندیشه‌های آنان فرهنگ اسلامی و ایرانی موج می زند، بوده و هست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: ما امروز در کنار مرقد مطهر بی بی حکیمه(س) خواهر امام رضا گرد هم آمده‌ایم برای ادای احترام به امامزاده بزرگواری که منصوب به امام موسی کاظم است.

جنتی گفت: ایران عزیز ما تجلی گاه وجود امامزادگان بسیاری است که در این خطه آرمیده اند همانگونه که حضرات محترم فرمودند و به طور حتم در سخنرانی‌ها و مقالات دیروز که در کنگره به سمع و نظر همه رسیده است افتخار ایران و افتخار مردم این سرزمین است که جزو پیروان و شیعیان شیفته و دلباخته امیر المومنین و ائمه معصومین هستند و به همین دلیل است که امامزادگان بسیاری که در دوران سیاه خلافت بنی اومیه و بنی عباس تحت ظلم و فشار قرار می گرفتند به این سرزمین پناه می آوردند و از محبت و عاطفه مردم ایران بهره می گرفتند.

وی تصریح کرد: وجود مرقد مطهر بی بی حکیمه(س) در این منطقه گویای بسیاری از مطالب است, این منطقه در مسیر عبور امام رضا(ع) از مدینه به توس بوده و نشان می‌دهد بسیاری از امامزادگانی که قصد آمدن به ایران را داشتند از این مسیر عبور می کردند و خوشبختی مردم این خطه این است که امروز می بینیم مرقد مطهر در یک چنین جایگاهی مایه خیر و برکت برای مردم این منطقه است.

جنتی با اشاره به اینکه هسته بسیاری از آبادهای و روستاهای و حتی برخی شهرها وجود حرم شریف امامزادگان در آن منطقه است، بیان کرد: موقعیت ویژه جغرافیایی این مرقد در دل کوه ها و مناطق کوهستانی سخت گذر سبب شده کانون توجه بسیاری از شیعیان و پیروان اهل بیت عصمت و طهارت قرار بگیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این گونه نبوده که این امامزادگان بزرگوار به یک روستایی آمده باشند و در آنجا به شهادت رسیده و بعد بارگاه ساخته شده باشد بلکه برخی از آنها در منطقه ای مدفون و به دلیل وجود مرقد این امامزادگان مردم آمدند اسکان گرفتند و به یک مرکز آباد تبدیل شد.

جنتی ابراز کرد: نمونه بارز آن شهر قم است که مرقد حضرت معصومه قرار دارد که بعه بواسطه این حرم امروز این شهر گسترش یافته و در کنار آن حوزه بزرگ علمیه قم پدید آمده و صدها فقیه و عالم آل محمد(ص) فقه اهل بیت را در آنجا تدریس می‌کند و  به مرکز ترویج فرهنگ اهل بیت تبدیل شده است.

9

وی اظهار کرد: از جمله توصیه‌های که مقام معظم رهبری در مورد امامزادگان داشتند تدوین این مراقد مطهر به قطب‌های فرهنگی و مراکز فرهنگی برای توسعه و ترویج مکتب اهل بیت و فرهنگ اسلامی و ایرانی است و خوشبختانه گام های بسیار بلندی در این زمینه در سراسر کشور برداشته شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: سازمان اوقاف و امور خیریه وظیفه دارد در کنار هر امامزادگان مرکزی فرهنگی ایجاد کند که در کنار این مراکز کتابخانه ها،سالن های اجتماعات و محل حضور و گردهمایی اهل فرهنگ و محبان اهل بیت باشد.

جنتی با بیان اینکه بی بی حکیمه(س) هم فرزند امام معصوم و هم خواهر امام معصوم و هم ناطر تولد امام معصوم بودند، افزود: این کنگره که اولین کنگره بزرگداشت بی بی حکیمه است در شرایطی برگزار می‌شود که علی رغم ارادت بسیاری از مردم این منطقه و حضور صدها هزار نفر از زائران در مناسبت ها و ایام خاص در این منطقه در عین حال برای بسیاری از مردم ایران ناشناخته است.

وی اظهار کرد: اگر سری به شهرهای بزرگ مثل اصفهان، تبریز و پایتخت کشور بزنید و از آحاد مردم کوچه و بازار بپرسید که چقدر با بی بی حکیمه(س) آشنایی دارید اظهار بی‌اطلاعی می کنند یا اطلاعاتی که دارند بسیار ناقص است که برگزاری این کنگره و معرفی این مرقد مطهر زمینه آشنایی عامه مردم ایران چه در داخل و چه در خارج کشور می‌شود.

جنتی ابراز کرد: خوشبختانه شبکه های تلویزیونی استانی ما روی ماهواره در بسیاری از مناطق دنیا قابل مشاهده است و کمک می‌کند به اینکه ما بتوانیم این حرم مطهر را به همه مردم دنیا, مسلمانان و بویژه مردم ایران معرفی کنیم.

وی تصریح کرد: کنگره ملی بی بی حکیمه(س) زمانی برگزار می شود که جهان اسلام با نیزه‌های فکری منحرف و جریانات انحرافی و تکفیری روبه‌رو است که چهره اسلام ناب را مخدوش کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه خاورمیانه، سوریه و شمال آفریقا شاهد گروه های انحرافی و ترویست هستند، افزود: ولی در ایران اسلامی به برکت برخورداری از مکتب اهل بیت و به برکت رهبری حکیمانه صحیح مقام معظم رهبری کشور در آرامش کامل بسر می‌برد به درو از تعصبات کور است.

جنتی گفت: قدرت ملی ما در کشور به گونه‌ای که در سایه ارتش نیرومند، سپاه پاسداران شجاع و فداکار، بسیجیان جان برکف و مردم ولایتمدار ایران هیچ کس جرات ندارد به این کشور حمله بکند و یا آن را دچار نا آرامی بکند.

وی خاطرنشان کرد: امروز نه تنها این کشور در آرامش به سر می برد بلکه به برکت دلاورمردان جمهوری اسلامی برخی دیگر از کشورهای که در معرض سقوط قرار گرفته بودند نجات پیدا کردند.

جنتی افزود: یک روز فکر می‌کردند رژیم بشار اسد در سوریه مثل بسیاری از رژیم های دیگر ظرف یک ماه یا دو ماه و تظاهرات در خیابان ها دچار فروپاشی شده و از بین می‌برند اما بعد از سه سال علی رغم همه ویرانی‌ها و تلاش‌ها و کمک‌های میلیاردی و تسلیحاتی قدرت‌های بزرگ و حضور هزاران نفر چریک آموزش دیده در نقاط مختلف دنیا جمع شدند، نتوانستند به هدف خود برسند.

وی ابراز کرد: امروز می‌بینیم که همین عناصر تکفیری در شمال عراق جمع و بخشی از این کشور را اشغال کردند اینها به دنبال اشغال بغداد و عتبات مقدسه بودند و اما به برکت فداکاری‌ها و از خودگذشتگی‌ها دلاورمردان این خطه قدم به قدم عقب نشینی می‌کنند و انشالله در آینده نزدیک این خاک مقدس از لوث وجود آنها پاک می‌شود.

 

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد: امام‌زادگان کانون مدنیت هستند

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه امامزادگان تبدیل به کانون مدنیت بوده‌اند، گفت: بسیاری از امامزاده ها در شهرها و روستاها کشته نشدند بلکه در بیابان‌ها و پس از آنان شهرها و روستاها در کنار بقاع آنها ساخته شد.

2

آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی در دومین روز از کنگره ملی بی بی حکیمه(س) در حرم مطر این امامزاده، اظهار کرد: اشاعه فرهنگ شیعه در طول تاریخ به زور در ذهن ها جا نگرفت.

وی با اشاره به اینکه امامزادگان اشاعه فرهنگ شیعی را نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه و شمال آفریقا به دوش می‌کشیدند، افزود: اهل بیت عصمت و طهارت شهدای بزرگی را تقدیم به مکتب امیرالمومنین کردند که در طول تاریخ ثبت شده اند.

ملک حسینی ابراز کرد: امامزادگان به دلیل آشنایی با مکتب اهل بیت آموزش دهنده مکتب تقیه بودند، خاطرنشان کرد: بسیاری از امامزادگان از گزارشگران قصه کربلا بودند و بنا به خواسته پدران خود به ایران و سایر کشورهای دنیا برای بازگو کردن قصه کربلا برای مصونیت بخشی به جامعه شیعه امدند.

وی با اشاره به اینکه امامزادگان با ایثار و فداکاری خط سرخ شهدا را در آل عبا نگه د اشتند، تصریح کرد: بارگاه امام‌زادگان قرارگاه‌های معنویت بوده و در طول تاریخ همچون مسجدها دیده می‌شدند.

نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: بارگاه امامزادگان محل توسل و تمسک مردم در طول تاریخ بوده و به مردم آنها به عنوان شفاخانه نگاه می‌کردند و در هستی مردم جاری هستند.

ملک حسینی با اشاره به اینکه امامزادگان تبدیل به کانون مدنیت بوده‌اند، گفت: بسیاری از امامزاده ها در شهرها و روستاها کشته نشدند بلکه در بیابان ها و پس از آنان شهرها و روستاها در کنار بقاع آنها ساخته شد.

وی افزود:  هیچ کس از جنوب کشور ذهنش خالی از کرامات بی بی حکیمه(س) نیست به مثابه یک رسالت باید به این مسئله نگاه کنیم و این بی بی را به مردم معرفی کنیم.

 

خادمی: مقالات برتر در قالب کتاب چاپ خواهد شد/ استاندار مشکلات دسترسی به مرقد مطهر بی بی حکیمه(س) را برشمرد

سید موسی خادمی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم در آیین اختتامیه کنگره ملی بی‌بی حکیمه در گچساران افزود: این امامزادگان واجب التکریم به ویژه حرم بی‌بی حکیمه (س) در طول سال و در ایام و مناسبت‌های مذهبی پذیرای زائران و ارادتمندان زیادی از سراسر کشور و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس هستند.

10

وی بیان کرد: در نوروز امسال بیش از 100 هزار نفر از شیفتگان و محبان اهل بیت (ع) از ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس با وجود شرایط سخت جغرافیایی، امکانات محدود رفاهی، جاده دسترسی نامناسب و وجود پیچ‌های خطرناک به بارگاه بی‌بی حکیمه (س) مشرف شدند.

خادمی با اشاره به وجود بیش از هشت هزار امامزاده واجب التعظیم در سراسر کشور اظهار کرد: وجود این تعداد بقاع متبرکه بهترین پناهگاه مردم و راهبردی اساسی برای مقابله با ترفندها و تهاجم فرهنگی دشمنان است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اهداف اساسی برگزاری کنگره ملی بی‌بی حکیمه (س)، افزود: علاوه بر ترویج و تعمیق روزافزون فرهنگ اهل بیت (ع) و شناخت بیش از پیش محبان و ارادتمندان به این حضرت گامی در راستای تحقق خواسته مهم مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به عنوان قطب‌های فرهنگی نیز به شمار می‌رود.

خادمی گفت: 139 مقاله به دبیرخانه کنگره ملی بی‌بی حکیمه (س) ارسال شد که از این تعداد 53 مورد در استان مورد ارزیابی داوران قرار گرفت.

وی بیان کرد: داوران کشوری نیز پس از پایش نهایی 30 مقاله را به عنوان مقالات برتر به منظور ارائه در آیین افتتاحیه این کنگره ملی انتخاب کردند که از این تعداد 20 مورد سخنرانی و 10 مورد نیز پوستر بوده است.

خادمی با اشاره به اینکه 60 درصد مقالات ارسال شده به این کنگره استانی و 40 درصد کشوری بوده، اظهار کرد: مقالات برتر ارائه شده در این کنگره ملی به زودی در قالب یک کتاب چاپ و منتشر خواهد شد.

 

معاون وزارت علوم بر ارتباط میان نهادهای مذهبی و دانشگاه تاکید کرد

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فن آوری بر ضرورت پیوند مراکز دینی و فرهنگی مانند مساجد، بقاع متبرکه و حوزه های علمی و دانشگاه ها برای بهره گیری از توانمندی نخبگان کشور تاکید کرد.

3

هاشمی در کنگره ملی بی بی حکیمه (س) در گچساران افزود: نخبگان علمی و دانشگاهی با خلق آثار علمی نوین و اثرگذار پیشتازان توسعه کشور در تمام زمینه ها به ویژه فرهنگ به عنوان مهمترین نیاز جامعه هستند.

وی با اشاره به اجرای جشنواره ملی حرکت در دانشگاه های کشور در چند روز اخیر گفت: فعالیت نشریات فرهنگی ، برگزاری همایش علمی و ده ها برنامه فرهنگی دیگر در مراکز علمی مهمترین برنامه دولت تدبیر و امید در دانشگاه های سراسر کشور است.

وی با اشاره به تلاش دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران برای کمرنگ کردن نهادهای دینی و نسل جدید ایران اسلامی گفت: بصیرت و هوشیاری بیشتر در رونق بقاع متبرکه و فعالیت های دینی در مراکز علمی راهکاری مناسب ناکام کردن این نقشه های شوم است.

 

رییس سازمان اوقاف: بقاع متبرکه محل نشر فرهنگ دینی می شوند

رییس سازمان اوقاف وامور خیریه کشور گفت: با اجرای برنامه های گوناگونی از جمله همایش های معرفی امام زاده های شاخص، بقاع متبرکه پایگاه فرهنگی و محل نشر فرهنگ والای دینی می شوند.

13

حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی  در کنگره ملی بی بی حکیمه (س) افزود: رونق و شکوه صحن و سراهای امامزادگان و فراهم کردن امکانات رفاهی زایران آنها ضروری است.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگ زیارت برای گسترش هر چه بیشتر مکتب تشیع و افزایش پیوند مودت با یادگاران امامان معصوم (ع) تصریح کرد: این اماکن مقدس سرمایه ای فرهنگی برای مسوولان و پناهگاهی امن برای تمام مسلمانان هستند.

نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف وامورخیریه کشور با یادآوری چگونگی سفر سلاله های پاک رسول خدا (س) به ایران اسلامی ابراز داشت: مهاجرت امامزادگان قبل از ورود امام رضا (ع) نیز سابقه داشته و آنها با اطلاعات کاملی که از مردم ایران داشته اند با هدف نشر مکتب تشیع به این سرزمین مهاجرت می کردند.

محمدی ولایت پذیری و سربلندی مردم ایران به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی را ثمره حضور این اختران تابناک در سراسر ایران اسلامی دانست.

بی بی حکیمه خاتون (س) برپایه روایت ها یکی از خواهران امام علی بن موسی الرضا (ع) است که در روستایی به همین نام در حوالی گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد به خاک سپرده شده است و دارای زائران فراوانی است.

همایش ملی بی بی حکیمه که از چهارشنبه برای معرفی بیشتر این امام زاده در گچساران آغاز شد امروز پایان می یابد.

 

حواشی:

– اشاره علی جنتی به ناشناخته ماندن خواهر گرامی حضرت امام رضا(ع) و همچنین گلایه از مشکلات و زیرساخت های موجود از نکات قابل توجه سخنان وزیر ارشاد بود.

جنتی در اینباره با بیان اینکه نباید این حرم مطهر با همه بزرگی و عظمتی که دارد برای مردم کشور ناشناخته بماند اظهار کرد: متأسفانه اگر اکنون در تهران از کسی در خصوص این حضرت به عنوان خواهر بلافصل امام رضا(ع) سؤال شود چیزی نمی‌داند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: یکی از مشکلات اصلی به زیرساخت‌ها در این منطقه برمی‌گردد که برای نمونه در بحث راه ارتباطی دسترسی مشکل وجود دارد.

 

– با توجه به حضور مسوولان کشوری در این کنگره ملی و اهمیت این همایش و امام زاده بیش از ۵۰ خبرنگار برای انعکاس اخبار در این کنگره حضور فعال دارند ولی اختلال در خطوط تلفن همراه ارسال خبر را برای رسانه ها دچار مشکل کرده است.

چند هفته ایست مردم گچساران از مشکلات جدی درباره تلفن همراه(همراه اول و ایرانسل) رنج می برند ولی متاسفانه تا کنون هیچ اقدامی در رفع این مشکل برداشته نشده است.

 

– نظر به اینکه حضرت بی‌بی‌حکیمه خواهر بلافصل امام رضا (ع) است با برگزاری این کنگره ملی سعی بر این است تا حرم این حضرت پس از حرم امام رضا (ع) در مشهد، حضرت معصومه(س) در قم و حضرت احمد ابن موسی شاهچراغ(ع) در شیراز به عنوان چهارمین حرم اهل بیت در کشور معرفی شود.

 

تصاویر این کنگره ملی در ادامه آمده است:

 

4

5

6

7

8   11

12

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=126316
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    امیدواریم اینچنین برنامه های خوبی تداوم داشته باشه

  2. فرهنگی گفت:

    خدا رو شکر بالاخره یه اتفاق خوب افتاد و از استانداری و اوقاف و سایر مسئولان سپاسگزاریم

دیدگاه شما