چهارشنبه 7 آبان 1393 - 14:55

رسایی جنتی را به استیضاح بسیار نزدیک کرده است؟!/ گزینه‌های مطلوب هاشمی رفسنجانی برای ریاست خبرگان + تصاویر

در حالی که بیشتر روزنامه‌ها به رأی آوردن نیلی احمدآبادی برای وزارت علوم بسیار بدبین هستند، رسایی با جدیت جنتی وزیر ارشاد را به استیضاح نزدیک می‌کند. گزینه‌های مطلوب هاشمی رفسنجانی برای ریاست مجلس خبرگان و آینده مذاکرات هسته‌ای، دیگر مطالب مهم روزنامه‌های چهارشنبه است.

در حالی که بیشتر روزنامه‌ها به رأی آوردن نیلی احمدآبادی برای وزارت علوم بسیار بدبین هستند، رسایی با جدیت جنتی وزیر ارشاد را به استیضاح نزدیک می‌کند. گزینه‌های مطلوب هاشمی رفسنجانی برای ریاست مجلس خبرگان و آینده مذاکرات هسته‌ای، دیگر مطالب مهم روزنامه‌های چهارشنبه است.

رسایی جنتی را به استیضاح بسیار نزدیک کرده است؟!

اعتماد در مطلبی با تیتر «رسایی همچنان امضا جمع می‌کند؛ نخستین رایزنی برای کنار گذاشتن استیضاح جنتی» نوشته است: استیضاح وزیر ارشاد جدی شد، آنقدر جدی که معاون پارلمانی این وزارتخانه را مجبور به رایزنی با یکی از اصلی‌ترین مخالفان دولت در صحن علنی کرد. کسی که استیضاح علی جنتی را از چند روز پیش کلید زده است و با تمام توان برای آن امضا جمع می‌کند: حمید رسایی. محورهای استیضاح وزیر ارشاد هم مشخص هستند، چیزهایی پیرامون‌‌ همان انتقادات همیشگی نزدیکان جبهه پایداری از این وزارتخانه: تک خوانی زنان، اکران برخی فیلم‌های سینمایی، مشی رسانه‌های اصلاح‌طلب، مجوز انتشار کتاب و برخی موارد دیگر از این دست. رسایی گفته طرح استیضاح هشت محور دارد.
اما تا حالا معلوم نیست که چند امضا پای آن قرار گرفته است. فعلا که این طرح دست به دست در صحن مجلس می‌گردد تا تعداد امضا‌ها افزایش پیدا کند. استیضاح کنندگان برای همراه کردن نمایندگان با خودشان از حامیان دولت هم چشم نپوشیده‌اند. بعد از جلسه دیروز مجلس نمایندگانی چون حجت الله درویش‌پور و عابد فتاحی به «اعتماد» گفتند که از آن‌ها نیز برای امضای این طرح استیضاح دعوت شده است. حال آنکه آن‌ها مشخصا از چهره‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان و هواداران دولت هستند که از حامیان اصلی جنتی محسوب می‌شوند. معلوم نیست تقاضای استیضاح کنندگان از این چهره‌ها برای امضای طرح استیضاح به دلیل کم داشتن امضاست یا چیز دیگری. هر چه هست معاون پارلمانی وزیر ارشاد در اظهارات خود طوری موضع گیری کرده که گویا این طرح چندان جدی نیست. اما همین طرح «نه چندان جدی» هم دیروز نوش آبادی را مجبور کرد تا دقایقی به رایزنی با حمید رسایی بپردازد، آیا دلیل این رایزنی هم «جدی نبودن» طرح استیضاح است یا چیز دیگری، معلوم نیست.

حسین نوش آبادی روز سه شنبه درباره مطرح شدن موضوع استیضاح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس تأیید کرد که: «صبح امروز صحبتی درباره انگیزه این استیضاح با آقای حمید رسایی طراح استیضاح داشتم‌». وی اضافه کرد: «به آقای رسایی گفتم ما راه‌های دیگری برای حل مشکل داریم، استیضاح آخرین راه برای انجام یک خواسته و دغدغه است و قانونگذار راهکارهای دیگری در این زمینه دارد‌».

نوش آبادی ادامه داد: «هر‌گاه سوال و تذکری به وزیر ارشاد بوده ما همکاری کرده‌ایم و آقای جنتی نیز همواره به مجلس نگاه محترمانه‌ای داشته است‌». وی افزود: «به آقای رسایی گفتم که نباید از استیضاح برای ابزار و اهرم فشار استفاده کرد و عده‌ای را به امضای استیضاح تشویق یا تحرک کرد‌». وی خاطرنشان کرد: «اگر قرار است استیضاح انجام شود باید خودجوش باشد ولی این استیضاح از سوی یک جریان است: نباید استیضاح را که یک امر مهم و نظارتی است به ابزار فشار تبدیل کنیم‌».

معاون پارلمانی وزیر ارشاد گفت: «رسایی در پاسخ به من گفت که ما فکر می‌کنیم از این طریق می‌توانیم حرف‌‌هایمان را دنبال کنیم‌». نوش آبادی با بیان اینکه نباید این گونه با وزارت ارشاد برخورد شود، گفت: «باید همواره برخورد ایجابی باشد نه سلبی، نمایندگان مجلس می‌توانند از حق استیضاح استفاده کنند اما حق را نباید همیشه به رخ کشید و همیشه باید سعی کنیم شیوه‌هایی که پاسخ مناسب‌تر و هزینه‌های کمتری را دارد انجام دهیم: استیضاح هزینه زیادی را برای مجلس و دولت دارد‌». وی تاکید کرد: «آنچه خیلی‌ها در مورد این دستگاه فرهنگی فکر می‌کنند واقعیت ندارد و ناشی از برداشت‌های سیاسی و جناحی، شتابزدگی و پیشداوری‌ها است. اگر این پیش‌داوری‌ها حل شود بسیاری از موضوعات حل می‌شود‌».

اما نوش‌آبادی در پایان سخنان خود به دو مورد اشاره می‌کند تا نشان دهد ‌طرح رسایی برای استیضاح جنتی چندان هم جدی نیست و نباید زیادی به آن پرداخت. اول اینکه معاون پارلمانی وزارت ارشاد توضیح داد: «من احساس کردم آنان خیلی نمی‌خواهند موضوع را دنبال کنند بلکه بیشتر محک و سنجش برای استیضاح است به دلیل آنکه اکثریت نمایندگان نظر منفی دارند‌». بعد هم موضوع دیگری را پیش کشید و گفت: «هیأت‌رئیسه مجلس نیز با این استیضاح مخالف است و آن را به مصلحت نمی‌داند‌». اما معلوم نیست این دلایل چقدر باعث شود تا منتقدان دولت و نزدیکان جبهه پایداری از خیر استیضاح و برکناری علی جنتی بگذرند.

فقط باید آمریکا از مواضع خود پایین بیاید تا تحریم‌های گوناگون برداشته شود

ابتکار درباره «آخرین چانه‌زنی‌های هسته‌ای» نوشته: در آخرین روزهای مهلت توافق‌نامه موقت ژنو مذاکره کنندگان بازی را در خانه خود، از طریق رسانه‌ها دنبال می‌کنند. هریک از دیپلمات‌های هسته‌ای ارزیابی‌های خود را روی میز افکار عمومی می‌گذارند. در این راستا نیز معاون وزیرخارجه کشورمان همگام با همتای آمریکایی خود وارد کارزار رسانه‌ای شد و خطاب به طرف غربی مذاکرات هسته‌ای گفت: طبقه‌بندی تحریم‌ها را قبول نداریم، غرب باید تحریم‌ها علیه ایران را یکجا بردارد. این درحالی است که همچنان طرف غربی به چانه زنی خود ادامه می‌دهد. مجید تخت روانچی در گفت‌وگو با شبکه خبر درباره نحوه لغو تحریم‌ها افزود: جمهوری اسلامی ایران نمی‌پذیرد تحریم‌ها دانه دانه لغو شود یا اینکه توافق شکل دیگری پیدا کند. معاون وزیر خارجه گفت: طبقه‌بندی تحریم‌ها را قبول نداریم، غرب باید تحریم‌ها علیه ایران را یکجا بردارد. عضو تیم مذاکره‌کننده ایران با ۱+ ۵ گفت: ما قبول نداریم طبقاتی برخورد کردن با تحریم‌ها را، یعنی یک طبقه تحریم‌های اقتصادی، یک طبقه تحریم‌های تجاری و یک طبقه تحریم‌های سیاسی و یا چیزهای مختلف باشد، بلکه با تحریم‌ها باید بصورت واحد برخورد شود. تخت روانچی با بیان اینکه لغو تحریم پله پله از نظر ما قابل قبول نیست، تاکید کرد: اینکه تحریم‌ها باید برداشته شود اصلا مبنای صحبت ما برای توافق در ژنو است و کلمه‌ای که به کار رفته لغو تحریم‌هاست و ما به کمتر از این رضایت نمی‌دهیم.

تخت روانچی درباره غنی‌سازی و میزان آن نیز گفت: ما چشم اندازی که در مورد غنی سازی داریم به آن خواهیم رسید و این هدف ماست. وی با تاکید بر اینکه هیچ وقت یک اصل غنی‌سازی دکوری را قبول نمی‌کنیم افزود: اصلا قابل تصور نیست شما با یک برنامه غنی سازی دکوری بتوانید به میزان ۱۹۰ هزار سو برسید. تخت روانچی اضافه کرد: واقعیت‌های غنی سازی در ایران نمی‌تواند فراموش شود. اینکه ما الان چه اندازه غنی سازی می‌کنیم و کمتر و دور از این میزان غنی سازی مورد پذیرش ما نیست. وی با بیان اینکه ما به مرحله پیشرفته از غنی سازی رسیده‌ایم، تاکید کرد: اگر یک کشوری بود که تازه می‌خواست فعالیت‌های استارت غنی سازی را انجام دهد شاید می‌شد جلوی آن را گرفت ولی برنامه هسته‌ای ایران خیلی پیشرفته است. عضو ارشد مذاکره کننده هسته‌ای گفت: هم در بحث اراک و هم در بحث نطنز و این واقعیت‌های موجود در صحنه ایران را نمی‌شود پاک کرد بلکه باید با آن کنار بیایند.

تخت روانچی درباره چند صدایی گروه ۱+ ۵ هم گفت: شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که ۶ کشور موضع واحدی داشته باشند. ما به دنبال این هستیم که به حق خودمان برسیم و طرف مقابل هر طور دوست دارد مذاکره کند. وی درباره تعداد سانتریفیوژ‌ها هم تصریح کرد: درحال مذاکره هستیم استفاده از سانتریفیوزهای نسل جدید جزء برنامه ماست. این‌ها از نسل یک است و تعدادی از نسل دو هم داریم و هدف ما این است که از نسل‌های جدید استفاده کنیم و حرکت ما به سمت جلو است. وی افزود: به مرور که بحث طرح و توسعه ما تمام می‌شود بحث جایگزینی در مذاکرات داریم و باید بالاخره ما از این توانایی‌هایی که داریم بتوانیم استفاده کنیم. روانچی درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات در زمان تعیین شده گفت: ما ناامید نیستیم و فکر می‌کنیم شدنی است اگر غربی‌ها واقعاً دنبال حل مسأله هستند، در چارچوب خطوطی که تعیین شده ما در یک ماه می‌توانیم تمامش کنیم ولی ما یک طرف نیستیم طرف مقابل هم هست.

وی با انتقاد از زیاده‌خواهی‌های غرب به طرف مذاکره کننده ایران توصیه کرد: اگر قرار است تصمیم سختی بگیرند الان موقعش است و این کار شدنی است اگر واقعا اهل مذاکره باشند. تخت روانچی گفت: ظاهر قضیه آن‌ها هم علاقه‌مند هستند این مسأله حل شود اما نباید فراموش کرد کسانی هستند که می‌خواهند این فرایند را تخریب کنند و ما در گذشته هم شاهد بودیم که این‌ها این تلاش‌ها را انجام دادند و به نتیجه نرسیدند و الان زمانی است که این‌ها باید این تصمیم را بگیرند. وی در پایان گفت: ما به فکر تمدید مذاکرات نیستیم و تلاش می‌کنیم در زمان مشخص به نتیجه دلخواه خود برسیم.

در همین حال یوسف مولایی در بخشی از گفت‌و‌گو‌ خود با آرمان با این تیتر «تحریم‌ها با توافق طرفین قابل حذف شدن هستند» گفته است: انجام تحریم‌ها علیه ایران و طبقه‌بندی کردن و نکردن آن حق حاکمیت آمریکاست و هر گونه اقدام تحریمی علیه یک کشور را می‌تواند انجام دهد همان گونه که کشور ایران نیز می‌تواند این اقدام و تحریم کردن را علیه یک کشور دیگر انجام دهد. به همین دلیل برداشتن تحریم‌ها برعهده کشور آمریکاست و فقط آن‌ها می‌توانند کاری کنند که تحریم‌ها از دوش ایران برداشته شود یا نه؛ به همین دلیل اعتراض علیه تحریم‌ها و طبقه‌بندی کردن آن از لحاظ حقوقی راه به هیچ جایی نمی‌برد و فقط باید کشور آمریکا از مواضع خود پایین بیاید تا تحریم به انواع گوناگون از دوش کشورمان برداشته شود.

گزینه‌های مطلوب هاشمی رفسنجانی برای ریاست خبرگان

خراسان از زبان تیمور علی عسکری نوشته، اگر آیات هاشمی شاهرودی یا واعظ طبسی کاندیدا شوند هاشمی رفسنجانی برای ریاست خبرگان نامزد نمی‌شود.

به نوشته این روزنامه، معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «در صورت ثبت نام کردن افرادی همچون آیت‌الله‌ هاشمی شاهرودی و آیت‌الله‌ واعظ طبسی برای ریاست مجلس خبرگان، آقای هاشمی ضرورتی برای ثبت نام در این انتخابات نمی‌بیند‌». بر اساس خبر‌ها قرار است در پی در گذشت آیت‌الله‌ مهدوی کنی، در اجلاسیه اسفندماه آینده مجلس خبرگان رهبری برای ریاست این مجلس رأی‌گیری انجام شود. حجت الاسلام علی عسکری معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی به خراسان گفت: در انتخابات ریاست خبرگان در سال‌های گذشته نیز که آیت‌الله‌ مهدوی کنی حاضر نبودند کاندیدا شوند، آقای هاشمی کاندیدا شده بود اما وقتی آیت‌الله‌ مهدوی کنی پذیرفتند که کاندیدا شوند، آقای هاشمی دیگر کاندیدا نشد.

وی ادامه داد: با توجه به همین نگاه اگر در این دوره از انتخابات ریاست مجلس خبرگان برخی افراطیون که آقای هاشمی مسئولیت آن‌ها در خبرگان را به صلاح نمی‌داند، کاندیدا شوند، ایشان هم اقدام خواهد کرد. عسکری تاکید کرد: به نظر می‌رسد در صورت ثبت نام کردن افرادی همچون آیت‌الله‌ هاشمی شاهرودی و آیت‌الله‌ واعظ طبسی، آقای هاشمی ضرورتی برای ثبت نام در انتخابات ریاست مجلس خبرگان نمی‌بیند. دراین باره یک منبع نزدیک به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز اظهارات یک عضو مجلس خبرگان رهبری را که گفته است «آقای هاشمی رفسنجانی تمایلی به کاندیدا شدن برای ریاست مجلس خبرگان رهبری ندارند «تکذیب کرد. این منبع همچنین گفت: آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی درباره کاندیدا شدن برای ریاست مجلس خبرگان رهبری نه تنها چنین مطلبی نگفته‌اند، بلکه در پاسخ به سؤالی در همین زمینه گفته‌اند درصورتی که بعضی افراد که آن‌ها را برای ریاست خبرگان صالح نمی‌دانم قصد کاندیدا شدن داشته باشند، آمادگی خود را برای کاندیداتوری ریاست این مجلس اعلام خواهم کرد.

اعتماد هم درباره «گمانه زنی‌های زودهنگام انتخاب رئیس خبرگان» نوشته: دیروز روز پیغام و پاسخ دو عضو مجلس خبرگان رهبری بود. نقل قول سید احمد خاتمی در مورد عدم تمایل آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی برای کاندیداتوری ریاست مجلس خبرگان رهبری از سوی یک منبع نزدیک به او تکذیب شد. در این میان اما سید احمد خاتمی باز هم پیغام داد که این بی‌میلی را آیت‌الله‌ در یکی از جلسات خصوصی با برخی اعضای مجلس خبرگان مطرح کرده است. پاسخی که به نقل از آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی در روزنامه جمهوری اسلامی منتشر شد اما تکلیف خیلی مسائل را روشن کرد. پاسخی بود به آنهایی که در تمام سال‌های اخیر تلاش کرده بودند آیت‌الله‌ را از صحنه بیرون کنند. این عضو نزدیک به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهارات سید احمد خاتمی را که گفته است «آقای هاشمی رفسنجانی تمایلی به کاندیدا شدن برای ریاست مجلس خبرگان رهبری ندارند» تکذیب کرده و در ادامه اعلام کرده بود که آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی درباره کاندیدا شدن برای ریاست مجلس خبرگان رهبری نه تنها چنین مطلبی نگفته‌اند، بلکه در پاسخ به سؤالی در همین زمینه گفته‌اند درصورتی که بعضی افراد که آن‌ها را برای ریاست خبرگان صالح نمی‌دانم قصد کاندیدا شدن داشته باشند، آمادگی خود را برای کاندیداتوری ریاست این مجلس اعلام خواهم کرد. کمتر از یک ساعت بعد آیت‌الله‌ سید احمد خاتمی در اظهارنظری مجدد در این مورد اعلام کرد «آنچه بنده درباره احتمال عدم تمایل آیت‌الله‌ هاشمی برای کاندیداتوری در ریاست خبرگان مطرح کردم، مستند به اظهارات خود ایشان در گفت‌و‌گوهای خصوصی با چند عضو برجسته مجلس خبرگان بوده است. اظهارات آقای هاشمی مشکلی ایجاد نمی‌کند، ایشان می‌تواند از نظر قبلی‌اش برگردد و اختیار خودشان را دارند اما اینکه بخواهند نقل قول خودشان را رد کنند، خلاف واقعیت است چرا که این اظهارات بنده مستند بوده است. ایشان به عنوان عضو خبرگان رهبری، حق دارند هر تصمیمی درباره کاندیداتوری بگیرند، اما انکار قولی که بنده از ایشان نقل کردم، خلاف واقعیت است‌». مشخص نیست افرادی که از نظر آیت‌الله‌ هاشمی برای ریاست مجلس خبرگان رهبری صالح هستند چه کسانی هستند اما تا اسفندماه که موعد برگزاری انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری است نزدیک به پنج ماه فرصت باقی مانده و آمدن یا نیامدن آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی نامشخص است. شاید او همچون انتخابات ریاست جمهوری درست در دقایق آخر به فکر ثبت نام در این انتخابات هم بیفتد و آن موقع است که شاید تکیه دوباره آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی به صندلی ریاست مجلس خبرگان رهبری آنچنان دور از ذهن نباشد.

رأی اعتماد در تعلیق

روزنامه‌های چهارشنبه نسبت به شانس محمود نیلی احمدآبادی برای کسب رأی اعتماد از مجلس نهم برای وزارت علوم بسیار بدبین هستند.

رسالت در مطلبی با تیتر «گزینه غیرمعتدل دولت برای وزارت علوم رأی نمی‌آورد» نوشته: گمانه‌زنی چند روز گذشته نمایندگان مجلس و نیز فعالان سیاسی تشکل‌ها و بسیج دانشجویی با رسانه‌های خبری حکایت از آن دارد که‌ گزینه غیرمعتدل دولت برای تصدی وزارت علوم رأی نمی‌آورد. به گزارش خبرنگار ما شورای مرکزی دو فراکسیون اصولگرایی مجلس به صورت جداگانه تشکیل جلسه دادند و نتیجه هر دو جلسه رأی منفی به گزینه دولت برای تصدی وزارت علوم بود. رضا صابری عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان اعلام کرد نظر فراکسیون در مورد آقای نیلی احمدآبادی منفی است. همین خبر را خانم طبیب‌زاده عضو دیگر شورای مرکزی اصولگرایان مورد تأیید قرار داد.

همین خبر حاکی است فراکسیون رهروان ولایت نیز نظر مثبتی در مورد آقای نیلی احمدآبادی ندارد. نمایندگان معتقدند او صلاحیت علمی و تجربه عملی برای تصدی وزارت علوم ندارد.

نمایندگان همچنین معتقدند در کارنامه آقای نیلی‌احمد‌آبادی در امر فتنه ابهاماتی وجود دارد و مستنداتی در مورد همگرایی با فتنه سال ۸۸ وجود دارد. الیاس نادران نماینده مردم تهران در گفت‌وگو با فارس گفته است: ما منتظر معرفی گزینه اصلی هستیم. روحانی با این معرفی، با مجلس شوخی کرده است.

حبیبی دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی نیز در نشست دبیران این حزب اعلام کرد: نظر حزب مؤتلفه اسلامی درباره تصدی آقای نیلی احمد‌آبادی در وزارت علوم منفی است. وی با اشاره به اهمیت موضوع فتنه ۸۸ خطاب به نمایندگان مجلس گفته است: تقاضا داریم به وظیفه الهی خود عمل کنید و به کسی رأی بدهید که سابقه همراهی و سکوت در فتنه را نداشته باشد، بلکه شجاعانه و با صراحت در برابر فتنه سینه سپر کند. به نظر ما این خصوصیت در آقای نیلی احمد‌آبادی نیست. وی با اظهار تاسف از معرفی آقای نیلی توسط رئیس‌جمهور گفت: تذکر مقام معظم رهبری در مورد فتنه و خط قرمز بودن آن احتیاج به توضیح ندارد. در بین اساتید و روسای دانشگاه‌های کشور شخصیت‌های ارزشمند و واجد شرایط وجود دارد. چرا آقای رئیس‌جمهور از بین آن‌ها فردی را معرفی نمی‌کند.

کیهان در یکی از خبرهای ویژه خود با تیتر «حداقل ۷۰ درصد نمایندگان به بدل فرجی‌دانا رأی نمی‌دهند» نوشته: نمایندگان به اعتبار فقدان صلاحیت‌های مدیریتی و سیاسی نیلی احمدآبادی معتقدند وی اعتماد مجلس برای تصدی وزارت علوم را کسب نمی‌کند.

شکرخدا موسوی نماینده مردم اهواز در این زمینه رأی‌آوری نیلی را بعید دانست و گفت: آقای نیلی در کارنامه کاری خود مسئولیتی در حد معاونت وزیر نیز ندارد و اگر ما از بحث فتنه هم بگذریم توانمندی ایشان برای ریاست بر وزارت علوم مورد بحث است از این رو خیلی سخت است که آقای نیلی بتواند در مجلس رأی بیاورد. وی تصریح کرد: در خوش‌بینانه‌ترین حالت آقای نیلی ۷۰ درصد مخالف و ۳۰ درصد موافق دارد.

جوان اما به نقل از برخی نمایندگان معتقد است که «باید منتظر دفاع نیلی بود» به نوشته این روزنامه میرقسمت موسوی تصریح می‌کند بسیاری از نمایندگان از توضیحات اولیه وی در دو فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت قانع نشده‌اند و قصدشان این است که امروز رأی منفی به نیلی بدهند اما باید منتظر دفاع نیلی بود. وی گفت: اگر نیلی می‌خواهد از مجلس رأی بگیرد باید دامن خود را از برخی مسائل که به وی نسبت می‌دهند به ویژه در مورد فتنه و حوادث کوی دانشگاه پاک کند که اگر مجلس به حقیقت‌گویی وی اعتقاد راسخ داشته باشد، ممکن است رأی اعتماد را نیز از مجلس بگیرد. نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید رئیس‌جمهور به دور از نگرش سیاسی حزبی و گروهی فرد شایسته، لایق و با سوابق ارزشی و انقلابی و همچنین اجرایی را به مجلس معرفی کند که امیدواریم این کار هر چه سریع‌تر اتفاق بیفتد.

موسوی افزود: ما فردا (امروز) در حالی جلسه رأی اعتماد به گزینه پیشنهادی وزارت علوم محمود‌نیلی احمدآبادی را برگزار می‌کنیم که بعید به نظر می‌رسد این گزینه برای وزارت علوم رأی بیاورد. با این حال امروز باید منتظر بود و دید که نوع دفاع رئیس‌جمهور و وزیر پیشنهادی در قبال ابهامات نمایندگان‌ مجلس چه خواهد بود و آیا این جلسه می‌تواند مهر پایانی به چند ماه آشفتگی حاکم بر فضای وزارت علوم باشد یا خیر؟

اعتماد هم در پاسخ به اینکه «آیا نطق امروز روحانی سرنوشت وزیر پیشنهادی علوم را تغییر می‌دهد؟» نوشته: فضای بهارستان بوی تعلیق می‌دهد، مگر اینکه نطق رئیس جمهوری «معجزه» کند. تا دیروز که صف مخالفان محمود نیلی طولانی بود، حتی طولانی‌تر از صف مخالفان میلی منفرد و فرجی دانا. آن دو حداقل حمایت شکننده فراکسیون اکثریت را با خود داشتند، محمود نیلی اما همین را هم در شب رأی اعتماد خود نداشت. رهروانی‌ها دیروز برای گزینه پیشنهادی دولت ساز مخالف زدند، حتی آن‌ها که حامی دولت محسوب می‌شوند و سه ماه پیش موافق استیضاح فرجی دانا نبودند. این فضا اگر تا آخر جلسه امروز مجلس تغییر نکند، رئیس جمهوری باید به فکر گزینه بعدی‌اش برای وزارت علوم باشد: کسی که خیلی‌ها می‌گویند «گزینه اصلی» دولت است. امروز فقط یک چیز می‌تواند این ادعا را باطل کند: نطق رئیس جمهوری. دیروز راهروهای مجلس آنقدر‌ها شلوغ نشد، هیچ کس برای جلسه رأی اعتماد امروز هیجانی نداشت. حتی از رایزنی‌ها و لابی‌های معمول هم خبری نبود، گویی تکلیف رأی امروز از قبل مشخص شده است: از‌‌ همان لحظه‌ای که بعد از قرائت نامه معرفی محمود نیلی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، نمایندگان در صحن علنی با «دو، دو» گفتن نشان دادند که مخالف پیشنهاد حسن روحانی هستند. دیروز نمایندگان از دولتی‌ها دلخور بودند، هم منتقدان دولت و هم حامیانش. منتقدان به خاطر معرفی نیلی به مجلس و حامیان هم به خاطر «کم کاری» دولتی‌ها در رایزنی برای گرفتن رأی اعتماد.

منتقدان که حالا تعدادشان هم زیاد شده بود هر کدام بهانه‌ای برای رأی ندادن به نیلی داشتند: از سابقه مدیریتی او و نقشش در اتفاقات سال ۸۸ دانشگاه گرفته تا برنامه «تکراری»‌اش برای اداره وزارت علوم. حامیان دولت هم می‌گفتند به وزیر پیشنهادی رأی می‌دهند، اما گلایه‌مند بودند که در میدان رایزنی‌ها تنها مانده‌اند. تنها‌تر از خیلی مواقع دیگر. سه ماه پیش نتیجه «شکاف» فراکسیون اکثریت، برکناری وزیر علوم شد، جایی که فراکسیون اکثریت نتوانست به تصمیم واحدی برای استیضاح فرجی دانا برسد. امروز دوباره بعد از سه ماه آن‌ها دور هم جمع می‌شوند تا یک بار دیگر درباره آینده وزارت علوم تصمیم بگیرند: تصمیمی که احتمالابر عکس سه ماه پیش «واحد» خواهد بود. شکاف رهروانی‌ها حالامقداری ترمیم شده است: این بار یکصدا‌تر از قبل مخالف گزینه پیشنهادی دولت هستند.

بهروز نعمتی سخنگوی هیأت‌رئیسه و نایب رئیس فراکسیون رهروان گفته که «احتمالا رأی اعضای فراکسیون رهروان ولایت به وزیر پیشنهادی علوم رأی فراکسیونی خواهد بود‌». تا حالاهم جز صدای مخالفت چیز قابل توجه دیگری از این فراکسیون شنیده نشده است. شاید این‌‌ همان «رأی فراکسیونی» مد نظر نعمتی باشد. نشانه‌هایش هم البته خیلی جا‌ها هست: اگر سه ماه پیش در روزهای منتهی به استیضاح فرجی دانا خبرگزاری مجلس رنگ حمایت از وزیر علوم گرفته بود، حالایک روز قبل از جلسه رأی اعتماد تیتر می‌زند: «فضای مجلس نسبت به نیلی مثبت نیست، رئیس جمهور فرد دیگری را معرفی کند‌». این حرف رهروانی‌هاست. علیرضا منادی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس هم گفته که «اغلب نمایندگان فراکسیون رهروان موافق نیلی نیستند». 

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=126211
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما