سه شنبه 6 آبان 1393 - 22:24

دکتر چمن چه بر سر علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد آورد؟

گروه اجتماعی – در این دانشگاه به کمک همکاران و حمایت‌های دیگر مسئولان کاری خواهم کرد که هر سال رتبه این دانشگاه در شاخص‌های مختلف ارتقاء یابد و مردم این تغییرات را لمس کنند(دکتر چمن/ مراسم معارفه خود در تاریخ 6آبان92)

به گزارش بویرنیوز، یک سال گذشت! دکتر رضا چمن هفتم آبان سال 92 با برگزاری مراسمی در سالن دکتر کنعانی سکان هدایت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان کهگیلویه و بویراحمد را عهده دار شد و و جمله بالا را زمانی با اطمینان خاطر عنوان کرد که “تب” تغییرات مدیریتی در استان گرم بود و مردم خواهان تغییرات در سطوح عالی مدیریتی استان بودند.
اینکه چه اتفاقی افتاد رضا چمن، معاون بهداشتی سابق دانشگاهی که اینک در راس آن قرار دارد، به  شاهرود رفت! و سال ها در آن جا خدمت کرد، به نحوی که  در روز تودیع “جبران زحماتش از طرف شاهرودی ها” در خبرگزاری ها و سایت های محلی به صورت جالبی انعکاس داده شد؛ قصه دیگری است، که نه تاکنون درباره اش صحبتی کرد و نه خبرنگاری صریح از او جویا شد! هر چه بود،امروز، یک سال از آغاز مسئولیت مجددش در کهگیلویه و بویراحمد، سرزمین مادریش می گذرد.
رئیس بومی دانشگاه  علوم پزشکی استان که دست بر قضا “در فضایی آرام” حکم تاییدش را از شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفت و بارها تاکید کرد که برای ” تحول” و ” تحرک” دادن به حوزه سلامت استان “تلاش شبانه روزی ” خواهد کرد، حالا در معرض قضاوت مردم و دریافت کنندگان خدمات سلامت قرار گرفته است؟آیا دکتر رضا چمن، متخصص اپیدمیولوژی و سکان دار حوزه بهداشت و درمان در استان کهگیلویه و بویراحمد موفق بوده است؟! و آیا این جمله که ” علوم پزشکی گل سر سبد ادارات استان در خدمت رسانی است؟ واقعیت دارد، دو سوالی است که پاسخش را بر عهده شما پس از مطالعه گزارش زیر می گذاریم.

80940846-5290796
تکریم و معارفه
مراسم تکريم و معارفه رئيس دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني استان کهگيلويه و بويراحمد در سالن بزرگ 550 نفري حکيم جرجاني دانشگاه و با استقبال پرشور اساتيد، کارکنان و دانشجويان دانشگاه برگزار شد. در اين برنامه دکتر رضا چمن به تشريح برنامه و اولويت هاي خود در طول دوران تصدي مسئوليت جديد پرداخت.
رضا چمن، بلافاصله پس از مراسم تکریم و معارفه خود، جلسه ای با اعضای هیات رئیسه تشکیل داد و در رسمی ” غیرمعمول” ولی تاثیرگذار، تغییرات را در دانشگاه امری طبیعی عنوان و تاکید کرد که هدفش تعالی خدمت رسانی به مردم در حوزه سلامت است . این جمله بدان معنی بود که معاونین دانشگاه که بعضی از آنها بیش از 12 سال سابقه عضویت در هیات رئیسه را داشته اند، باید کم کم جای خود را به ” تازه نفس ها” بدهند و او خیلی سریع هیات رئیسه جدید را منصوب می کند.
روش دکتر چمن در تغییر معاونت های دانشگاه نیز در نوع خود جالب بود.14 روز پس از آغاز به کارش در یک روز مراسم تکریم و معارفه سه معاون پشتیبانی، غذا و دارو و درمان را برگزار نمود. دو هفته بعد معاون دانشجویی و فرهنگی خود را منصوب و در نهایت معاون پژوهش و فناوری و  هم چنین معاون آموزش دانشگاه را نیز منصوب کرد.
در این میان  دکتر چمن، ظاهرا تلاش نمود “عدالت نسبی” نیز در حوزه های انتخابیه برقرار کند به گونه ای که سه معاون از بویراحمد(دکتر نیکبخت، دکتر محرابی و دکتر یزدان پناه)، دو معاون از باشت و گچساران(دکتر قائدی و دکتر قیطاسی) یک نفر از بهمئی(دکتر موسوی) و یک نفر از دهدشت(مهندس غفاری) را انتخاب نمود.
وی البته در سطوح میانی آنگونه که بعضی انتظار داشتند، تغییرات مدیریتی چندانی ایجاد نکرد، از جمله در شهرستان کهگیلویه،دنا، گچساران و بویراحمد شاهد تغییرات مدیریتی در سطوح مدیریتی عالی آنان نبودیم و بهمئی نیز خود استعفا داده و شرایط را برای معرفی جایگزین ایجاد نمود.
رضا چمن، پس از آن بازدید از واحدهای تابعه دانشگاه را آغاز و تقریبا از تمامی شبکه ها، بیمارستان و مراکز بهداشتی درمانی بازدید و تلاش کرد ارتباط خوب و موثری با ائمه جمعه، فرمانداران و مسئولان شهرستانی برای توسعه حوزه تحت مسئولیت خود بردارد.
قائم مقام وزیر بهداشت، در این بازدیدها، نقاط ضعفی نیز مشاهده کرد، هر چند، دکتر چمن از معدود مدیران استانی و شاید ملی است که به صراحت و در همان ابتدای شروع بکار خود رویکرد خود را مبتنی بر ” حل مشکل” عنوان و صراحتا خواستار آن شد که نگاه رو به پیشرفت را مد نظر قرار داده و از ” نخریب خدمات مسولان گذشته” پرهیز شود.
با همین نوع نگاه بود که در کمتر از سه ماه اول مسئولیتش دو مشکل اساسی بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج را در اولویت قرار داد و با افتتاح بخش های مراقبت های ویژه ( ICU) و مراقبت پس از زایمان این بیمارستان با اعتباری بالغ بر 6میلیارد ریال، رضایتمندی نسبی در ابتدای مسئولیتش ایجاد کرد.
برای رئیس دانشگاه علوم پزشکی استانمان؛ کمی هم” شانس” با او یار شد و این شانس می تواند از ” نیت خوبش” برای توسعه بهداشت و درمان استانمان باشد.؛ آنجا که طرح تحول نظام سلامت در دولت تدبیر و امید آغاز شد و هزینه های درمانی مردم از 45 درصد پرداختی به 7.5درصد رسید.
رضا چمن، اما از فرصت طرح تحول نهایت بهره برداری را کرد؛ از بسته ارتقای هتلینیگ و افزایش کیفیت خدمات گرفته تا اقامت پزشکان متخصص در بیمارستان در زمان های مشخص شده و راه اندازی کلینیک های دولتی در دهدشت و گچساران.

چمن

استفاده از ظرفیت خیرین سلامت
استارت “کارگروه های مشورتی” از استانداری زده شد،این مجموعه نتوانست آنگونه که انتظار می رفت “عملیاتی” نمودن آن را به مردم نشان دهند، اما موضوع در علوم پزشکی بسیار متفاوت بود! رضا چمن و مجموعه همکارانش از این فرصت نهایت استفاده را کردند که نمونه بارز آن ” استقرار موسسه خیریه نورآوران سلامت در دیشموک” و کمک 15 میلیاردی خیرین سلامت فارس برای خرید تجهیزات دندانپزشکی و این اواخر برگزاری قریب القوع ” همایش بزرگ خیرین سلامت در یاسوج” خواهد بود.
مرد “پرکار” این روزهای علوم پزشکی استان، از استقرار موسسه خیریه نورآوران نیز نهایت استفاده را کرد و وقتی وزیر بهداشت برای انجام فعالیت های خیرخواهانه خود به دیشموک سفر کرد؛ اعتبار بسیار خوبی برای رفع نیازهای بهداشتی درمانی استان جذب کرد، از تهیه تجهیزات بیمارستان در حال احداث گچساران تا تسهیل شرایط راه اندازی دوره دستیاری تخصص جراحی عمومی و زنان در دانشگاه علوم پزشکی استان که خود زمینه ساز توسعه بیشتر استان خواهد شد.
 اصلی ترین دغدغه دکتر چمن، مطالبات پرسنلی
قائم مقام وزیر بهدشت پس از آن همت خود را برای رفع یکی از وعدعه های اصلی خود در زمان تصدی مسئولیت صرف کرد، یعنی معضل اساسی دانشگاه ” مطالبات پرسنلی”  که در بخش کارانه از سال 91 نیز بدهکاری برای دانشگاه بر جای مانده بود.رضا چمن برای این معضل نیز تلاش فراوانی کرد و امروز رسما می گوید که “کارانه تا شهریور ” همکارانش نیز پرداخت شده است. شاید همین تلاش شبانه روزی و بی وقفه اش برای رفع دغدغه همکارانش بود که توانست عظیم ترین طرح دولت تدبیر و امید را در استان به خوبی به اجرا در آورد.
البته دکتر چمن “کرکره استخدام خارج از ضوابط” را هم پایین کشید و بارها اعلام کرد که در دوره مسئولتیش حتی یک نیرو نیز جذب نشده است. او برای رفع این مساله طرح وگذاری بخشی از فعالیت های خدماتی به شرکت های پیمانکاری را نیز اجرا نمود تا پیمانکار مسئول نیروهایش باشد و رویه جذب نیروی انسانی در این دانشگاه نفس های آخر خود را بکشد.
در این میان سوالاتی نیز مطرح است از جمله عملکرد بعضی از معاونین وی که به خوبی او نه ” دونده” هستند و نه ” بُرنده”! اما واقعیت این است که مدیر ارشد سلامت استان نیز در این زمینه با محدودیت هایی ربروست که شاید همین محدودیت ها باعث شد خود ” جور” عده ای را بر دوش کشد.
دکتر رضا چمن، این روزها “سخت تلاش” می کند، رسانه های نیز انصافا، فعالیت های او و همکارانش  را به خوبی اطلاع رسانی می کنند، اجازه دهید، امروز مجددا ” انتصابش را تبریک بگوئیم” و بر خلاف رویه مرسوم که به بهانه یادداشت، تحلیل و نقد زحمات مدیران تلاشگر هم استانی را را نادیده می گیرند، برایش آرزوی موفقیت کنیم و با ” خدا قوت” از او بخواهیم بیش از پیش برای رفع دغدغه های مردم استان همت کنند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=126135
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. هم استانی گفت:

    واقعا رسانه ها برای پیشرفت استان و فراهم نمودن فضایی آرام برای خدمت رسانی بسیار کمک کننده خواهند بود ، یقینا اجر اخروی ایندسته زحمات  و گزارشهای بدور از حب و بغضهای بی دلیل را خواهند داشت  خدا همه را یاری کند ، التماس دعا از همه خوانندگان در ایام حسینی  و آرزوی سلامتب برای همه بیماران و آرزوی موفقیت دست اندر کاران امور پزشکی استان

    • کارمند بیمارستانی گفت:

      جناب سعادت  بله درست است  بر هر کاری میتوان انتقاد داشت اما یادمان باشد با امکانات موجود کارهای انجام شده در بهداشت و درمان در استان بسیار خوب انجام شده البته در حد توان 

  2. سعادت گفت:

    کارهای خوبی انجام شده گرچه نقدهایی هم میشود داشت

  3. مرکزبهداشتی شهرستان گفت:

    همینکه  جلوی نیرو گرفتنهای  بی رویه و خارج از ضوابط  گرفته شده و اینکه  مطالبات سالهای گذشته  ما را داده اند ممنونیم امیواریم مثل همین یکسال گذشته  این فعالیتهایشان ادامه داشته باشد 

  4. همکار دانشگاهی گفت:

    خدا قوت دکتر چمن. خسته نباشید . از بویر نیوز هم به خاطر نگاه عالمانه و بدور از غرض تشکر می کنم

  5. هم استانی گفت:

    تحولات گسترده ای صورت گرفته باید به ایشان و مجموعه همکارانش دست مریزاد و خسته نباشید بگوییم. اجرکم عندالله.

  6. هم وطن گفت:

    از مدیر و مسئول محترم سایت وزین بویرنیوز که عملکرد دولتمردان را با مستندات به اطلاع عموم می رسانند سپاسگزاریم به آقای دکتر چمن و همکارانش هم خداقوت می گوییم .

  7. ناشناس گفت:

    بیاید پیشرفت ها رو تشویق و درجا زده ها وپسرفت ها رو نقد کنیم نه همدیگرو سرکوب کنیم اشتباه میشه

    جمع دانشگاه  : مدیریت و همه پرسنل خوب بودند امیدوارم موفق باشن

    کار ساخت بیمارستان هم پیگری بشه خوبه

  8. محمد گفت:

    علوم پزشکی بهترین اداره استان از نظر خدمات دهی می باشد و تحولات چشمگیری هم در این مدت داشته است خداقوت آقای دکتر یا علی (ع)مدد.

  9. جهانبان گفت:

    رییس بزرگترین بیمارستان جراحی مغز در آلمان یک ایرانی است ، اگه بیاد اینجا بذارنش رییس بیمارستان همه صف  میکشین علیهش چون یاسوجی یا گچسارانی یا دهدشتی نیست  چقدر دنیای کوچکی برای خودمان درست کرده ایم و همین باعث بدبختی ماست  و باعث محرومیت مردم بیچاره از امکانات 

  10. ناشناس گفت:

    همسربنده درتاریخ 93/08/03ازطرف خانم دکتر بوستانی برای انجام عمل سزارین به بیمارستان شهدای گمنام مهرفی شد.اما به بهانه ای قبول نکردند. خانم دکتر بوستانی نوبت بعدی را93/08/08اعلام کردند. امروز به بیمارستان مذکور مراجعه کردیم . گفتند نمیشه. میخواهیم کف بخش زایمان را پارکت کنیم!!!!!!!!!!به خانم دکتر مراجعه کردند نوبت روز شنبه را دادند…..معلوم نیست شنبه چی بشه .اخه این هم شد خدمات؟؟؟؟؟؟کی به داد ما برسه ؟؟؟؟به کی مراجعه کنیم ؟؟؟ به کی شکایت کنیم ؟؟؟اقای چمممممممممممممممممممممممممن تورا خدا. اقای رییس بیمارستان تورا به قران.

  11. عدل گفت:

    تغییر و تحولات بسیار زیادی صورت گرفته و خدمات خوبی به مردم ارائه شده ولی هنوز هم در این استان نیاز به تلاش است و عملکرد دکتر چمن و همکارانش قابل تحسین است .

  12. سبحان گفت:

    انصافا دکتر چمن مدیری است ملی

  13. همکار گفت:

    عملکرد علوم پزشکی در این یکسال سرجمع عالی بوده فقط معلوم نیست که آیا در آینده هم می تونن با همین شتاب ادامه دهند امید است که اینگونه باشد چون توقعات و انتظارات خیلی بالا رفته.

  14. همکار دانشگاههی گفت:

    عملکرد و تلاش ایشان خوب بوده . انشااله که منبعد هم تلاش مضاعف باشه خصوصا در پرداختهای پرسنلی.

  15. حمید کارگر بیمارستان گفت:

    سلام و خسته نباشید خدمت دکتر چمن اخدا پشت و پناهت باشه انشا الله تو رو خدا یه فکری به حال ما تبصره 4 ها بکن .خیلی به ما ظلم میشه کار کارگری حقوق کارگری اما پاداش عیدی و سنوات کارمندی میدن
    مرخصی نمیدن میگن نیرو نداریم تو بیمارستان دهدشت منظورمه

  16. همکار گفت:

    دکتر چمن واقعا سپاسگزاریم هم از جهت خدمات هم از جهت عدالت
    کار های انسان دوستانه شما که شامل اوردن تعداد قابل توجهی آمبولانس و هلی کوپتر و تخت بیمارستان ……و همچنین دستگاه ماموگرافی که در استان موجود نبود نشان از مسئولیت پذیری بالا و همچنین دلسوزی شما دارد .انشاالله خداوند پاسخ زحمات شما را بدهد .مردم عزیز این استان زحمات شما را فراموش نمیکنند

  17. مرادی گفت:

    خداپشت وپناهش ،،من برای مشکلی بیماری بچم رفتم پیشش کوتاهی نکرد ،،

دیدگاه شما