یکشنبه 4 آبان 1393 - 21:32

کفیر چیست؟ + آشنایی با خواص درمانی کفیر

روزانه تا سه سهم از این گروه مصرف شود و هر سهم شامل، یک لیوان شیر، یک لیوان کفیر، 3 تا 4 لیوان ماست، 2 لیوان دوغ می باشد.

کفیر فرآورده تخمیری شیر است، که در نتیجه تخمیر شیر در اثر استفاده از دانه های کفیر یا کشت های آغازگر تجاری بدست می آید، کفیر از جهت منشأ تخمیری آن تا حدودی به ماست شباهت دارد و این فرآورده تخمیری به طور طبیعی گازدار است. منشأ دانه های کفیر کوه‌های قفقاز واقع در روسیه است و اولین تولیدکنندگان این نوشیدنی چوپانان قفقازی بودند که توانستند کفیر را از  اين دانه ها تهیه نمايند؛ که این نام برگرفته از کلمه “که ایف” در زبان ترکی است که به معنای لذت بردن می باشد.

اجزاي اصلي نوشيدني كفير

اجزای اصلی تشکیل دهنده این نوشیدنی شامل: شیر، آب آشامیدنی، پودر شیر و دانه های کفیر یا کشت های آغازگر تجاری کفیر است.

توجه داشته باشيد: تولید کفیر به هر دو روش سنتی و صنعتی انجام پذیر است، به طوري كه در روش سنتی، دانه های کفیر به میزان 2 تا 10 درصد به شیری که پاستوریزه است و تا دمای 20 تا 25 درجه درجه خنک شده اضافه می شود، بعد از طی زمان تخمیر (تقریبا 24 ساعت) دانه ها به وسیله صافی جدا می شوند و در این حالت کفیر بدست آمده آماده مصرف است.

آشنايي با خواص درماني كفير

با توجه به اينكه اين نوشیدنی نوعی فرآورده شیری است، بنابراین حاوی ارزش تغذیه ای شیر است و به دلیل وجود باکتری، خواص درمانی زیادی را شامل می شود، از جمله: مؤثر در هضم راحت تر شیر و جذب بهتر مواد مغذی موجود در آن، مؤثر در درمان بیماری های گوارشی(اسهال،یبوست، نفخ، عدم تحمل لاکتوز در کسانی که نسبت به مصرف شیر حساسیت دارند)، ضد عفونی کننده محیط روده است.

توجه داشته باشيد اين نوشيدني همچنين مؤثر در تقویت دستگاه گوارش در زمان مصرف داروهای آنتی بیوتیک، کمک به عملکرد صحیح کلیه ها، کبد و سیستم عصبی، جلوگیری از پوکی استخوان، بروز چاقی و تشکیل سلول های چربی به ویژه در اطراف شکم، مقاوم کردن سیستم ایمنی بدن در مقابل عوامل بیماری زا، سرشار از ویتامین‌های گروه ب و ویتامینk ، غنی از فیبر، املاح کلسیم، منیزیم، پتاسیم ، محافظت کننده از بدن در مقابل اثرات زیان آور اشعه ها(پرتوهای رادیولوژیک و…)، اثر آرام بخشی در سیستم عصبی، مؤثر در درمان فشارخون بالا، مؤثر در درمان کودکان مبتلا به بیش فعالی نيز است.

این نوشیدنی همچنين جزء گروه شیر و لبنیات محسوب می شود و توصیه می شود روزانه تا سه سهم از این گروه مصرف شود و هر سهم شامل، یک لیوان شیر، یک لیوان کفیر، 3 تا 4 لیوان ماست، 2 لیوان دوغ  می باشد.

محبوبه حسینی کیا؛ کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان چرام

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=125800
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. hlkjghgf گفت:

    سلام کجا باید تهیه کنیم با تشکر

  2. سوال گفت:

    بویر نیوز میشه بگی منبع خبری از کجا بوده.

دیدگاه شما