شنبه 3 آبان 1393 - 20:32

عامل به سرانجام نرسیدن پروژه های کهگیلویه و بویراحمد چه کسانی هستند؟

یادداشت سردبیر / جمشید ارجمند – یکی از مشکلاتی که در کشور و بخصوص استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد، پروژه های نیمه تمامی است که عدم اتمام آنها، این فرصت ها را به یک تهدید تبدیل کرده است.

به گزارش «بویر نیوز»، در همین راستا اخیرا حرکت های خوبی در کهگیلویه و بویراحمد برای ساماندهی این پروژه ها صورت گرفته است و شاهد برگزاری نشست های مختلفی برای به ثمر رسیدن پروژه های عمرانی در شهرستان های مختلف با حضور مسئولان استانی هستیم. استاندار کهگیلویه و بویراحمد در اهمیت این موضوع گفته است:” بررسی، نظارت و شتاب بخشی به روند اجرای پروژه های عمرانی از مهمترین اهداف سفر مسوولان اجرایی این استان به شهرستان های هشت گانه استان است.”

نمایندگان هم بارها به این امر که هر چه سریعتر باید پروژه های نیمه کاره به سرانجام برسد اذعان کرده اند و از تلاش های خود در این باره گزارش هایی داده اند و از سوی دیگر در نشست های بررسی طرح های عمرانی فرمانداران و سایر مسئولین نیز بر این مهم تاکید داشته اند.

حال اما با این آگاهی کامل مسئولان و مقامات استانی از پروژه های عمرانی و مشکلات سد راه آنان، سوال اینجاست عامل اصلی به سرانجام نرسیدن پروژه های عمرانی کجاست؟ که در این نوشتار سعی شده تا حدودی به ریشه و عامل اصلی این موضوعات نگاهی انداخته شود:

1

علم مدیریت؛” نیروی انسانی (Man)، نیروی ماشینی و زیرساخت ها (Machine) ، پول (Money) و مدیریت یا تدبیر فرد ( Management)” را در قالب جمله ای معروف “چهار M مدیریت” معرفی می کند که برای به سرانجام رسیدن یک پروژه لازم است و البته موفقیت همه آنها را منوط به داشتن مدیریت صحیح فرد می داند که حتی می تواند خلاء دیگر موارد را پر کند.

  نیروی انسانی (Man) –   در استان کهگیلویه و بویراحمد نیروی انسانی و متخصص مهیاست و در واقع برای پروژه های عمرانی راکد در این استان مشکلی از این بابت احساس نمی شود و حتی کمبود این مورد از سایر استان ها و بدون نیاز به متخصصین خارجی قابل رفع است.

نیروی ماشینی – زیرساخت ها (Machine)  – معمولا ماشین و وسائط نقلیه لازم برای به انجام رسیدن پروژه های عمرانی در استان کهگیلویه و بویراحمد مهیاست و پروژه ی منحصربفردی که نیازمند امکانات بسیار خاص و ویژه ای باشد، وجود ندارد.

پول (Money) – در سخنان مسئولان در بازدیدها از روند اجرای پروژه ها بارها از نیاز به اعتبار سخن به میان آورده شد. همانگونه که همگان واقفند درسال های آخر دولت دهم با تشدید تحریم ها و همچنین کاهش شدید فروش نفت که اصلی ترین منبع درآمد کشور ماست و از سوی دیگر واریز نشدن مطالبات بین المللی فشار زیادی به اقتصاد کشور وارد شد که کاملا در زندگی مردم محسوس بود و این فشار اقتصادی در حوزه های عمرانی بیش از سایر عرصه ها خود را نشان داد و باعث رکود و تعطیلی در این حوزه شد. اما در دولت یازدهم و با واریز شدن بخشی از مطالبات بلوکه شده کشور و تاحدودی بهبود اوضاع اقتصادی، اعتبار برای حوزه های عمرانی تا حدودی محیا شد هر چند که به قدر کفایت نبود، اما می شد با مدیریت صحیح به اتمام برخی از پروژه ها بیانجامد.

مدیریت – تدبیر فرد ( Management) – بی تعارف باید گفت آنچه که سالها کهگیلویه و بویراحمد از آن متضرر شده است بکار گماشتن افراد ناتوان در برخی از مناصب مدیریتی است که کم تجربگی و ناتوانی افراد برای پیشبرد اهداف سازمان ها باعث شد تا در حوزه های مختلف از جمله پروژه های عمرانی این استان دچار ضعف شود. یکی از مهمترین مشکلات مدیران، معاونان و مسئولان واحدها در سازمان ها در این استان عدم پیگیری مطالبات و ناتوانی در رایزنی با مسئولان و مقامات کشوری است. این موضوع آنقدر نادیده گرفته شده است که به خودی خود به یک قانون نانوشته تبدیل شده است و بجای اینکه مسئولان با وزارتخانه های متبوع خود برای جذب اعتبارات و ساماندهی پروژه های خود هماهنگی های لازم را به عمل بیاورند، این وظیفه به استاندار و نمایندگان محول شده است تا مسئولانی که می توانند وقتشان را صرف امور مهمتری کنند، چوب ناتوانی مدیران گماشته خود را بخورند.

شوربختانه از سالیان دور مدیران و معاونان آنها در بسیاری از حوزه های اقتصادی وظایف خود را آنچنان که باید نمی دانند و در اصل پیگیری و رایزنی هرگز کارنامه قابل قبولی از خود ارائه نداده اند و بیشتر آنان کارشناسان و مسئولان مرتبط با حوزه کاری خود را در مرکز نمی شناسند که ماحصل  این موضوع وضعیت موجود امروز استان کهگیلویه و بویراحمد است.

نگارنده باورمند است اگر حداقل در حوزه های اقتصادی و عمرانی نگاه های سیاسی کنار گذاشته شود و انتصابات از بالاترین رده گرفته تا مدیران واحدها و کارشناسان بر اساس توانایی و لیاقت افراد صورت گیرد، اوضاع زیرساخت ها و پروژه های عمرانی، تغییراتی محسوس که می تواند استان را از بند توسعه نیافتگی رها سازد، مشاهد می شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=125679
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. دشتروم گفت:

    علت ضعف مدیریتی استانداران و عدم تخصص نظارتی میباشد

  2. منتقد گفت:

    پس کی بخوره اگه طرحا تکمیل بشه

  3. فارس گفت:

    بدون سلیقه و بی تجربی کار پیمانکار

دیدگاه شما