شنبه 3 آبان 1393 - 16:37

شایع ترین بیماری فصل را چگونه درمان کنیم؟/ راه خلاصی از آنفولانزا چیست؟

وی به مادران باردار نيز هشدار داد: اگر زن بارداری به بیماری آنفلوانزا دچار شد و احساس نمود که “حرکت جنين”، کم یا کند شده، حتما باید به پرشک مراجعه کند.

فوق تخصص بیماری های عفونی کودکان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، با بیان اينكه آنفلوانزا، یک بیماری شایع تنفسی است که در آن ویروس به سیستم تنفسی حمله می کند، گفت: شروع فصل پاییز (شروع مدارس) با شیوع اين بیماری همراه است، به طوري كه تا اواخر اسفند ادامه مي يابد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج؛ دکتر عبدالکریم قدیمی مقدم، افزود: بیماری آنفلوانزا، دوره کمون(پنهان) یک تا چهار روزه دارد، که با پیشگیری می توان از بروز این بیماری جلوگیری کرد.

وی با اشاره به علائم اولیه آنفلوانزا، اظهار داشت: تب ناگهانی، سردرد، گلو درد، آب ریزش بینی، استفراغ، کوفتگی و بی حالی از علائم اولیه بیماری آنفلوانزای فصلی است، که به صورت “ناگهانی” شروع می شود.

تفاوت سرماخوردگی با آنفلوانزای فصلی

دکتر قدیمی مقدم در ادامه با بیان اینکه بعضی از مردم، سرماخوردگی را با آنفلوانزا یکی مي دانند، تصریح کرد: این دو بیماری با علائم ویروسی خود را نشان مي دهد، اما بیماری آنفلوانزا و سرماخوردگی، دو بیماری جداگانه هستند که هر کدام نیازمند مراقبت های ويژه خود هستند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ياسوج، با بيان اينكه تب خفیف، آب ریزش بینی، سرفه، عطسه و خارش گلو علائم بیماری سرماخوردگی است،افزود: این بیماری ویروسی، خطرناک نیست و با استراحت کافی در منزل و خوردن غذای گرم مانند انواع سوپ‌های مقوی بهبود می‌یابد، اما در مواردی که شدت بیماری زیاد باشد، نیاز به معاینه پزشک و درمان دارویی دارد.

وی تصريح نمود: اما آنفلونزا بیماری تب دار، همراه با سردرد، گلو درد، کوفتگی و سرفه است، بنابراین بهتر است تفاوت آنفلوانزا و سرماخوردگی را بدانیم، چرا که این دو بیماری کاملا با هم متفاوت هستند.

راه هاي انتقال آنفلوانزا

دکتر قدیمی مقدم با اشاره به راه های انتقال بیماری آنفلوانزا، یادآور شد:آنفلوانزا بیماری تنفسی است، كه از طریق عطسه، سرفه، صحبت کردن و همچنین از طریق دست های آلوده(دست الوده خود را به چشم، بینی و دهان زدن)انتقال و منجر به شیوع و پخش ویروس می شود.

بیماری آنفلوانزا نیازی به تجویز آنتی بیوتیک ندارد

این فوق تخصص بیماری عفونی کودکان با بیان اینکه آنفلوانزا یک بیماری خود محدود شونده نيز هست، خاطر نشان کرد:  بیماری آنفلوانزا یک بیماری “ویروسی” است و نیازی به “آنتی بیوتیک” ندارد و بهتر است همانگونه كه اشاره شد “سیر تكاملي بیماری” طی شود.

بیماری آنفلوانزا در افرادی خاص، نیاز به مراقبت ویژه ای دارد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، با تاکید بر اینکه این بیماری در برخی افراد باید جدی گرفته شود، افزود: آنفلوانزا به ویژه در افراد سالمند، مبتلایان به بیماری های قلبی عروقی، ریوی، سرطان، آسم ، دیابت، اطفال زیر پنج سال، زنان باردار و افراد يا بيماران که دچار ضعف ایمنی (افراد در خطر) هستند، با شدت بیشتری بروز می کند و سلامت آنها را به مخاطره می اندازد.

دکتر قدیمی مقدم ادامه داد: افراد اشاره شده، در صورتی که مبتلا به بیماری آنفلوانزا شوند و هم زمان دچار درد شدید در قفسه سینه و شکم،اختلال در تنفس، كبودي لب و صورت و بي قراري و عدم توانايي در  غذا خوردن، باید به پزشک مراجعه تا تحت مراقبت هاي درماني قرار گیرد.

وی به مادران باردار نيز هشدار داد: اگر زن بارداری به بیماری آنفلوانزا دچار شد و احساس نمود که “حرکت جنين”، کم یا کند شده، حتما باید به پرشک مراجعه کند.

راه‌های پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فصلی

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ساده ترین راه براي جلوگيري از ابتلاء به آنفلوانزا را، “پيشگيري” دانست و تصریح کرد:شست‌وشوی مرتب دست ها با آب و صابون، تزریق واکسن آنفلوانزا، عدم تماس با افراد مبتلا از جمله راه‌های پیشگیری از ابتلاء به بیماری آنفلوانزای فصلی است.

وی ادامه داد: اگر شخصی مبتلا به بیماری آنفلوانزا شد، بايد استراحت و از ماسک استفاده نمايد، زيرا از طریق سرفه، عطسه و صحبت کردن ويروس به افراد ديگر منتقل مي شود.

دکتر قدیمی مقدم توصیه نمود: از دست دادن و روبوسي با شخصي كه مبتلا به بیماری آنفلوانزا است، پرهیز و فاصله خود را با شخص بیمار حفظ كنيد، به طوری که حداقل یک تا دو متر با وي، فاصله داشته باشید.

راه ابتدايي پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فصلی شست و شوی دست هاست

این فوق تخصص بیماری عفونی کودکان همچنین تاکید کرد: “شستن دست ها”، ابتدایی ترین راه، برای پیشگیری از بیماری های عفونی، از جمله بیماری آنفلوانزا  است.

وی ادامه داد: شست‌وشوی مرتب دست ها با آب و صابون یا محلول‌های ضدعفونی کننده، به خصوص زمانی که عطسه یا سرفه می‌کنید، می تواند از بروز آنفلوانزا پیشگیری نماید.

واکسن آنفلوانزا؛یکی دیگر از راه های پیشگیری

دکتر قدیمی مقدم با بیان اینکه “واکسن” آنفلوانزا یکی دیگر از راه های پیشگیری اين بيماري است، اظهار داشت: از آنجایی که واکسن آنفلوانزا به میزان جمعیت در دسترس نیست، بهتر است افراد سالم از تزریق این واکسن پرهیز کنند تا افراد نیازمند بتوانند آن را به راحتی تهیه و استفاده نمايند.

چه افرادی باید مقابل آنفلوانزا واکسینه شوند؟

وی ادامه داد: این واکسن برای افراد زیر پنج سال، سالمندان، افرادی که بیماری مزمن قلبی، ریوی، کبدی، کلیوی دارند، يا دچار نقص ایمنی بدن شده و همچنين افرادی که داروهای تضعیف کننده ی سیستم ایمنی بدن را مصرف می کنند، نیز تجویز و تزریق می شود.

وی اضافه کرد: اگر فردي در سال های قبل اين واکسن را دریافت نکرده باشد، تزريق “2 دوز” براي وي کافی است و در غیر اینصورت (یعنی سال های قبل دریافت کرده باشند!)، تزريق “یک دوز” واکسن آنفلوانزا، برای پیشگیری از این بیماری، نیز مناسب است.

دکتر قدیمی مقدم با اشاره به اینکه در افراد از سن 6 ماه تا سه سال، “نصف دوز” واکسن جهت تزريق کفايت مي كند، ادامه داد: در افراد “سه سال به بالا”، معمولا “یک دوز” واکسن استفاده می کنیم، بطوری که اين مقدار تا حدود 80 تا 90 درصد، مي تواند جلوی پیشرفت آنفلوانزای فصلی که یک معضل واقعی براي شخص است، را بگیرد.

فوق تخصص بیماری های کودکان دانشگاه علوم پزشكي ياسوج ، هشدار داد: در کودکان زیر سن 6 ماه، افرادی که حساسیت شديد به تخم مرغ يا آنافیلاکسی(شوک آلرژیک بهعبارتی یعنی از یک‌ پاسخ‌ آلرژیک‌ شدید به‌ داروها و بسیاری‌ از مواد آلرژی‌زای‌ دیگر که‌ زندگی‌ فرد را به‌ خطر می‌اندازد) دارند، تزریق نمی شود و همچنین در کسانی که بیماری تب دار شدید دارند، بهتر این است، واکسن آنفلوانزا را بعدا تزریق کنیم.

استفاده از سرم؛ جبران کمبود مایعات بدن

دکتر قدیمی مقدم با تاكيد بر اينكه اگر شخص مبتلا به بیماری آنفلوانزا، نتوانست “غذا بخورد”، يادآور شد: در چنين مواقعي بهتر است بیمار از مایعات و سوپ و همچنين  از تب بر برای كاهش تب استفاده کند و اگر باز هم امكان صرف غذا نداشت، با استفاده از “سرم”، مایعات از دست رفته بدن وي را جبران شود.

فيلم گفت و گو دكتر عبدالكريم قديمي مقدم را اينجا ببينيد.4-15-142

به گزارش وب دا؛ دکتر عبدالكريم قديمي مقدم، فارغ التحصیل دوره عمومی پزشكي در سال1373 از دانشگاه علوم پزشكي گيلان، دوره تخصصی کودکان و نوزاداندر سال 1385 از دانشگاه علوم پزشكي شيراز و دوره فوق تخصصي بیماری های عفونی کودکان را نيز در سال 1389 از دانشگاه علوم پزشكي شيراز با موفقيتبه پايان رساند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=125652
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. مریم گفت:

    دکترقدیمی عزیزسلام
    من هماکنون دوران پراسترس کنکورارشدراسپری میکنم و بطورکلی بدنم خیلی مستعدسرماخوردن وانفولانزاست
    الرژی شدیددارم و بتازگی بدکترگوش وحلق وبینی مراجعه کردم تادراین دوران حساس پیشگیری کرده باشم
    ایشان برایم
     قرص مونته لوکاست راشبی یکی
    ستیریزین شبی یکی
    وشربت سودوفرادین روزی3قاشق
     تجویزکردند
    هنوزداروهایم راشروع نکرده ام
    ایاکفایت میکنند
    یاواکسن انفولانزاراهم بزنم؟
    تابحال این واکسن رانزده ام
    باعث افتخارخواهدبوداگرپیام را به پست اینجانب بادرس زیربفرستید:
    M.babaee13673@yahoo.com

  2. ناشناس گفت:

    سلام من از اول سال سرما خوردم وهنوزم خوب نشدم لطفا راهنمایی 

  3. باقرزاده گفت:

    سلام یک هفته است که به انفولانزا مبتلا شدم به دکتر هم مراجعه کردم ولی هنوز درد گلویم خوب نشده است وبه شدت میسوزد ودکتر هم قرص ازیترومایسین ۲۵۰ داد ولی خوب نشدم باید چیکار کنم وسن ام ۱۶است 

دیدگاه شما