جمعه 2 آبان 1393 - 1:31

شايعترين بیماری های گوش و حلق و بینی + (علایم و پیشگیری)

کسانی که در “سال اول زندگی”، به عفونت حاد گوش میانی دچار می شوند، ممکن است به تعداد دفعات بیشتری در طول زندگی، به این بیماری مبتلا شوند.

متخصص گوش، حلق و بینی، جراح پلاستیک بيني و آندوسکوپی سینو دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، با بیان اینکه  “اوتیت مدیا”(عفونت حاد گوش میانی)، جزء بیماری های شایع گوش، حلق و بینی در کودکان است،گفت: تقریبا بیش از 90 درصد کودکان در سال اول زندگی به عفونت “حاد گوش میانی” مبتلا می شوند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج؛ دکتر مسعود حسن پور، با اشاره به عوامل خطرساز و زمینه ساز بروز بیماری عفونت های گوش میانی، افزود: کسانی که در “سال اول زندگی”، به عفونت حاد گوش میانی دچار می شوند، ممکن است به تعداد دفعات بیشتری در طول زندگی، به این بیماری مبتلا شوند.

دکتر حسن پور با بیان اینکه عفونت حاد گوش میانی  معمولا به دنبال عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی بروز می کند،ادامه داد: عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی، باعث اختلال عملکرد شیپور استاش می شود و بدین ترتیب عفونت از طریق شیپور استاش بطرف گوش میانی پیشرفت و باعث ایجاد بیماری عفونت حاد گوش مياني(اوتيت مديا) مي شود.

علائم بیماری عفونت های گوش میانی

دکتر حسن پور به علائم بیماری های عفونت های گوش میانی اشاره کرد و گفت: درد گوش و  تب که معمولا همراه با علایم سرماخوردگی مثل گلودرد، آبریزش بینی و سرفه است می تواند از علائم بيماري هاي گوش مياني باشد.

متخصص گوش، حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی استان در ادامه با بیان اینکه ممکن است کودکان نتوانند احساس درد گوش خود را ابراز نمایند، تصریح کرد: هرگاه کودک بی‌قرار، تحریک پذیر و  ناآرام شد  و يا اختلال در امر شیر خوردن وی پیش آمد، و يا لاله گوش خود را بكشد، در صورتی‌که با علایم تب و سرماخوردگی همراه باشد، باید به عفونت حاد گوش میانی مشکوک  و کودک برای درمان به پزشک ارجاع شود.

علائم عفونت گوش میانی همراه با تجمع مایع پشت پرده گوش

دكتر حسن پور افزود: من برای  این بیماری اصطلاح عفونت خاموش را به کار می برم، زیرا در اين عفونت، کودک فقط احساس “کاهش شنوایی” دارد و هیچ شکایتی از تب، تحریک پذیری، بی قراری و درد در گوش خود ندارد، بنابراین ممکن است برای والدین ناشناخته باقی بماند.

وی به والدین توصیه کرد: اگر کودک شما در طول يكسال بیشتر از چهار یا پنج بار، دچار عفونت گوش مياني حاد شد (عفونت راجعه) و یا هر گونه شکي نسبت به کم شنوایی کودك داشته، حتما بايد به پرشک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه نمود، تا از نظر احتمال اوتیت سروز(عفونت مزمن گوش مياني كه همراه با تشكيل يك مايع غليظ و چسبناك در پشت پرده گوش است) بررسی شود.

راه های پیشگیری از بیماری اوتیت مدیا

دكتر حسن پور با اشاره به راه‌هاي پيشگيري از بيماري عفونت حاد گوش مياني(اوتيت مديا) خاطر نشان كرد: کودکانی که در مهد کودک نگه داری می شوند، آنهایی که  به جای “شیر مادر”  با “شیشه شیر” تغذیه می كنند، کودکی که نارس به دنیا می آید، کودکانی که دچار سرماخوردگی مکرر مي شوند و همچنین کودکانی که دارای بیماری های زمینه ای از جمله نقص ایمنی هستند، بيشتر از سايركودكان در معرض ابتلاء به عفونت گوش میانی هستند.

وي درتوضيح اين موضوع تصريح كرد: با شناسایی عوامل خطرساز می توان از وقوع بیماری تا حد امکان جلوگیری کرد.

آنتی بیوتیک موثر در درمان عفونت گوش میانی

دکتر حسن پور با اشاره به نحوه درمان اين كودكان گفت: درمان در نوع حاد عفونت، معمولا با آنتی بیوتیک هایی مانند آموکسی سیلین و براساس “دوز” دارويي(دوز دارويي عبارت است مقدار دارويي كه بر اساس وزن کودک تعیین می شود)، شروع مي‌شود.

وی اضافه كرد: درصورتي كه پس از گذشت 48 ساعت، درد فروكش نكرد، داروی قبلی (آموکسی سیلین) را  به کو آموکسیکلاو یا داروهای تزریقی مانندسفتریاکسون تغییر مي‌دهيم.

این متخصص گوش، حلق و بینی، با اشاره به اینکه گاهی اوقات در كودكاني که درد بسیار شدید داشته باشند یا دچار  عفونت عارضه دار  گوش مياني شده اند(مانندكودكي که دچار فلج عصب صورت شده باشد)  ، متخصص همزمان با درمان آنتی بیوتیک، سوراخی در پشت پرده گوش ایجاد مي‌كند، تا “مایع” موجود در این ناحیه تخلیه شود كه پس از این كار، درد گوش كودك فروكش مي كند.

 

وي با بيان اينكه در درمان نوعی از عفونت که با تشکیل مایعی در گوش میانی همراه است( یا همان عفونت خاموش) اظهار داشت: بر اساس جدیدترین مطالعات انجام شده، آنتی بیوتیک، کورتون های استنشاقی، کورتون های خوراکی و آنتی هیستامین ها، هیچ کدام  در درمان مایع پشت پرده گوش، فایده ای ندارند.

دكتر حسن پور خاطر نشان كرد:  اغلب  این عفونت  ها با گذشت زمان خود به خود بهبود پیدا می کنند، امادر صورت عدم بهبودی پس از 4 ماه ،وجود کم شنوایی قابل توجه ، اشکالات ساختمانی پرده گوش که با معاینه مشخص می شود و اختلالات تکلم ،مشکلات تحصیلی کودک و یا در کودکان مبتلا به شکاف کام، باید با مراجعه به متخصص، جهت تخلیه مایع و کار گذاشتن لوله تهویه در پرده گوش اقدام نمود.

گفت و گو دكتر مسعود حسن پور را اينجا ببينيد. 4-15-142

به گزارش وب دا؛ دکتر مسعود حسن پور، فارغ التحصیل دوره عمومی پزشكي در سال 1388 از دانشگاه علوم پزشكي تهران و دوره تخصصی گوش، حلق و بيني را نيز در سال 1392از دانشگاه علوم پزشكي تهران با موفقیت به پايان رساند.

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=125526
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما