پنجشنبه 1 آبان 1393 - 16:24

هپاتیت B و C در کمین پرسنل کادر درمان

بویرنیوز:

رئیس مرکز اورژانس استان مرکزی گفت : کارکنان بهداشتی درمان به خصوص تکنسینهای اورژانس 115 که عهده دار درمان و مراقبت از بیماران هستند خود در معرض خطرات بسیاری قرار دارند که از مهمترین این خطرات و آسیبها احتمال ابتلای به این بیماری مهلک و بیماری هایی نظیر هپاتیت B و C می باشد.

دکتر خوشنودی در گفتگو با مهر ضمن اعلام ابتلای نزدیک به ۱۰ هزار نفر در سال به ویروس هپاتیت در کشور افزود: بهترین راه برای مبارزه با این بیماری پیشگیری در این زمینه است که واکسن هپاتیت ب یکی از راههای مفید و مناسب در این رابطه می باشد.

وی با بیان اینکه کادر درمانی می بایست در زمانی که با ترشحات بیماران و مصدومین در تماس هستند از تمامی وسایل حفاظتی اعم از دستکش مناسب ، عینک حفاظتی و… استفاده کنند.بیان کرد: خودداری از رفتارهای پرخطر و رابطه جنسی حفاظت نشده، استفاده نکردن از سوزن و سرنگ مشترک، عدم استفاده از مسواک و تیغ مشترک و … نیز از رفتارهای است که موجب پیشگیری از ابتلا به این بیماری می شود.

دکتر خوشنودی تصریح کرد: علائم ابتلا به هپاتیت در تمامی انواع آن مشابه است به این صورت که اول علائم عمومی مثل بی اشتهایی،ضعف، خستگی، تهوع، استفراغ و درد مبهم در قسمت فوقانی و راست شکم بروز می کند و گاهی در این مرحله تب هم وجود دارد که بعد از این مرحله زردی پیش رونده بروز می کند که ملتحمه چشمی ، مخاط ها و پوست تمام بدن زرد می شود.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان مرکزی یادآور شد: هپاتیت یک عفونت ویروسی حاد و جدی کبدی است که می تواند در بعضی از افراد به هپاتیت مزمن تبدیل شده و باعث مشکلات کبدی، سرطان کبد و یا سیروز کبدی شود که خود سبب ایجاد ناتوانی های جسمی و کاهش ساعات فعالیتهای روزمره و هزینه های درمان بسیار زیادتری می شود و به اقتصاد خانواده و کشور لطمه وارد می نماید.

عوامل مختلفی از جمله ابتلا به ویروس های هپاتیت ( A، B، C ، D، E و ) ،داروها، سموم، آنوکسی ، الکل و باعث التهاب و از بین رفتن بافت و عملکرد طبیعی کبد یا ” هپاتیت ” می شوند.

هپاتیت ویروسی یکی از عوامل مهم مرگ زودرس انسان می باشد براساس تخمین سازمان بهداشت جهانی۳۸۵ میلیون ناقل هپاتیتB و ۱۷۰ میلیون ناقل هپاتیتC در جهان وجود دارد و سالانه بیش از یک میلیون مورد مرگ در اثر هپاتیت اتفاق می افتد.

یکم آبانماه روز ملی اطلاع رسانی هپاتیت ب نامگذاری شده است

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=125487
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما