چهارشنبه 30 مهر 1393 - 13:56

تایید کشف اجساد ایرانی در عراق

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت با تأیید اینکه اجساد یافت‌شده در گور دسته‌جمعی عراق ایرانی هستند، گفت: ‌هر چند اجساد نسبتا سالم مانده‌اند و کارت شناسایی‌شان سالم است اما بررسی‌ها نشان داده که تاریخ این اتفاق به ۸ سال گذشته برمی‌گردد.
به گزارش ایلنا، محسن نظافتی با بیان اینکه تاریخ فوت این اجساد یافت شده قطعا به ۸ سال گذشته برمی‌گردد، احتمال کشته شدن این افراد توسط داعش را رد کرد.

او ادامه داد: تاریخ این اتفاق به زمانی برمی‌گردد که حکومت صدام به‌تازگی سقوط کرده بود و مردم به صورت خودجوش از مرزهای ایران به عراق می‌رفتند.

نظافتی درباره جدید بودن کارت‌های شناسایی این اجساد تاکید کرد: ‌اینکه کارت شناسایی تازه و سالم مانده به معنای آن نیست که تاریخ صدور آن جدید است بلکه کارت‌ها پرسی بودند و سالم مانده‌اند.

وی با بیان اینکه تا کنون هیچ کمبودی در آمار تعداد زائران ایرانی به عراق در قالب کاروان و سفرهای انفرادی نداشته‌ایم، گفت: تنها نام ۵ نفر از زائران ایرانی در برگشت ثبت نشده است که آن هم به خاطر این بوده که به دلیل حمل مواد مخدر دستگیر شده بودند.

او تاکید کرد: از سال گذشته تا به امروز اسامی تمام زائرانی که به صورت انفرادی از مرزهای ایران به سمت عراق رفته‌اند را ثبت کرده‌ایم و تنها در یک مورد نام زائران ثبت نشد که آن هم به اربعین سال گذشته برمی‌گردد که به‌دلیل هجوم مردم به مرز‌ها در برگشت از عراق امکان ثبت اسامی وجود نداشت.

نظافتی با بیان اینکه هنوز جزئیات محدودیت‌های اعزام زائران به عراق در ایام محرم نهایی نشده است، گفت: قطعا پس از برگزاری جلسات نهایی با مسئولان وزارت کشور و امورخارجه جزئیات را اعلام می‌کنیم.

مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت در پایان به مردم توصیه کرد: از زائران تقاضا داریم از سفر به عراق به صورت انفرادی و خانوادگی بپرهیزند و در قالب کاروان عازم عراق شوند. قطعا کاروان‌های ایرانی از مزایای بیمه، درمان و اسکورت بهره‌مند می‌شوند چنانکه روز گذشته شاهد ۵ انفجار در عراق بودیم که خوشبختانه هیچ‌کدام از مجروحین و کشته شده‌ها از زائران ایرانی نبودند.

 
 جزئیات جدید از گور دسته‌جمعی
خبر کشف گور دسته‌جمعی در اطراف بغداد و وجود اجساد زائران ایرانی در این گور در سر خط خبرهای این روزها قرار گرفته است. نخستین‌بار خبر كشف این گور را سایت خبری مجلس اعلای اسلامی عراق در تهران به نقل از شبكه خبری الفرات منتشر كرد. این گور دسته جمعی توسط یكی از گروه‌های شبه‌نظامی متشكل از نیروهای داوطلب برای مبارزه با داعش، وابسته به مجلس اعلای اسلامی عراق کشف شده است.

این گور دقیقا در منطقه لطیفیه، 20 كیلومتری جنوب غرب بغداد کشف شده است. این منطقه تا چندی پیش تحت اشغال داعش بوده و به تازگی توسط این گروه شبه نظامی از وجود داعش پاكسازی شده است.در گور دسته جمعی اجساد افراد ایرانی و عراقی دفن شده‌اند. لطیفیه یکی از شهرک‌های اطراف بغداد است.

ساکنان این شهر ابتدا شیعه بودند اما در زمان حکومت قبلی عراق نیروهای رژیم بعث دست به تغییر جمعیتی این شهر زدند و به زور اکثریت ساکنان شیعه این شهرک را بیرون راندند و سنی‌ها را به آنجا كوچ دادند. درحال حاضر اكثریت این منطقه سنی‌مذهب است.

این شهر در مسیر حرکت زائرانی که از بغداد قصد تشرف به کربلا دارند قرار دارد. برخی منابع خبری عراقی می‌گویند تا کنون جسد 80 نفر از این گور بیرون کشیده شده است و با توجه به وضعیت اجساد احتمال می‌رود این اجساد متعلق به افرادی باشند که قصد داشتند به صورت پیاده برای روز عرفه در کربلا باشند.

ایلنا نوشت: هنوز هیچ منبع رسمی‌ خبری مبنی بر این که چه تعداد از این اجساد ایرانی و چه تعداد از این اجساد عراقی هستند منتشر نكرده است اما با توجه به تازه بودن اجساد و تائید اینکه به همراه این اجساد اوراق شناسایی بوده است پیش‌بینی می‌شود ظرف امروز و فردا خبرهایی در این زمینه منتشر شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=125303
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما