چهارشنبه 30 مهر 1393 - 6:52

از واکنش فرافکنی تا مکانیسم انکار در استان کهگیلویه و بویراحمد

خدیجه مظاهرپور

خدیجه مظاهرپور
واکنش فرافکنی : فرافکنی گونه ای از مکانیسم دفاعی دلیل تراشی است که در این حالت ، فرد ناتوانی های خود را به عوامل بیرونی نسبت می دهد و به معنای انگشت اتهام به سوی دیگران گرفتن و دیگران را مسئول اشتباهات و اعمال نادرست خود دانستن است . با این وسیله¬ی دفاعی ، شخص در مورد دیگران با مقیاس¬های خویش قضاوت می کند و ویژگی ها و صفات درونی خود را به دیگران نسبت می دهد و مصداق کافر همه را به کیش خود پندارد ، خواهد بود.
واکنش انکار: نوعی مکانیسم دفاعی که در آن فرد ، وجود یک واقعیت بیرونی را به شکل ناخودآگاه انکار می کند و اصل و صورت مسأله را پاک می کند. اینگونه افراد ، انتقادهای دیگران در مورد واقعیت های موجود را نادیده می گیرند و با تمام شواهدی که در مورد آن وقایع وجود دارد ، باز واقعیت را انکار می کنند. این وضعیت در افراد مختلف مثل افراد عامی ، سیاسیون ، هنرمندان و همینطور در مبتلایان به اسکیزوفرنی دیده می شود.
استفاده مداوم از اینگونه مکانیسم های دفاعی ، ممکن است فرد را در اوهام و تخیلات خود فرو برده و به واسطه¬ی عدم شناخت مسأله ، راه حلی اشتباه برای آن اتخاذ کند.
برای مثال به فردی که در مورد مشکلات بی شمار و کاملاً عیان و وضعیت تأسف بار شهرستان گچساران و استان کهگیلویه و بویراحمد و دلایل و راز عقب ماندگی تاریخی استان در ابعاد مختلف ، تذکر می دهد و واقعیت های تلخ استان را یادآوری می کند ، گفته شود که هدف او از طرح مشکلات ، مطرح کردن خود یا خودنمایی و یا داشتن کینه از یک یا تعدادی از مسئولین و یا انگیزه های شخصی دیگر است!
یا اگر با مسئولین نوپا و صفر کیلومتر و تازه به عرصه آمده شهر ، درمورد مسائل شهر صحبت کند ، مسئول تازه به عرصه آمده ، این حرکت را به حساب درخواست پست و مقام از او  و یا حسادت به موقعیت بی نظیر و آسمانی او ! و یا عصبانیت از پیروزی جناح و قبیله¬ی او در انتخابات یا به حساب اعلام موجودیت آن فرد و فراخوان “هل من مبارز” او تلقی کند!
و یا در صورت انتقاد از یکی از مسئولین ، بگویند حتماً با مسئول مربوطه مشکلی داشته که لب به انتقاد از عملکرد او گشوده است ، در حالیکه شاید منتقد حتی یک بار هم مسئول مربوطه را از نزدیک ندیده باشد و تنها، مشکلات شهر و عملکرد نادرست او را دیده و هدفش تنها ، بیان و حل مشکل باشد .
همچنین ممکن است در صورت انتقاد از کیفیت پایین و عملکرد ضعیف دانشگاه های شهر و استان ، آن را به حساب عدم پذیرش درخواست تدریس او از دانشگاه های مذبور یا به رخ کشیدن مدرک تحصیلی فرد منتقد تلقی کنند ، در حالیکه شاید فرد مذکور حتی یک بار هم برای درخواست تدریس به دانشگاه مربوطه مراجعه ننموده باشد و یا حتی در ذهنش هم تصور به رخ کشیدن مدرک تحصیلی اش خطور نکرده باشد و تنها انگیزه او از صحبت کردن در مورد این مسأله ، حل مسأله باشد.
این نوع واکنش ها ، نشان از کج فهمی و کوته نگری فرد دارد و به حل مسأله کمکی نمی کند و تغییری در صورت و اصل مسأله و مشکل ایجاد نمی کند و بهتر است که به جای برداشت های غلط و سوء تفسیرها ، با مطالعه و تفکر بیشتر و همینطور عدم سوءظن به افراد ، به جای پاک کردن صورت مسأله ، مسأله را حل کرد. با پذیرفتن و قبول وجود مشکل ، مقدار زیادی از راه طی شده و یافتن راه حل ، بسیار سریعتر و آسانتر خواهد بود.
امید است که با طرح و یادآوری مسائل و مشکلات استان ، بتوان در راستای حل مشکلات استان گام های مثبت و سازنده برداشت.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=125278
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. m گفت:

    سر کار خان ! شما با بیان مکانیسم هایی دفاعی چون فرافکنی و انکار موضوع خود را خوب شروع کرده اید . اگر چه اینجانب با بدنه ی نوشته ات صرفا برای تبیین فرافکنی و انکار موافقم ولی با چسپاندن این مکانیسم ها به مردم جامعه ی عقب نگهداشته دیارمان مخالفم.فراموش نکنید که استان ما علیرغم ثروتی خددادی به استناد شاخص های توسعه در پائین ترین نقطه جدول نگهداشته شده و آنهم با اختلاف بسیار زیادی از استان ماقبل خود .لذا اگر در گوشه و کنار شاهد تعارضاتی از دست هستید شک نداشته باشید که نشانی است از آگاهی جامعه. اگر مردم تا دیروز گرسنه بودند و چیزی نمی گفتند دلیلش نا آگاهی از گرسنه بودن بود اما امروز نه تنها گرسنگی را می فهمند بلکه دلیل آنرا هم می دانند و لذا چون دستشان به جایی نمی رسد بعضا نا آگاهانه و بدون تعمد به سمت چنین مکانیسم های دفاعی سوق داده می شوند تا شاید گوشی برای شنیدن بیابند.ضمنا اگر زنگ دری را نمی زنند به تجربه میدانند که آن در باز شدنی نیست

  2. جوابm گفت:

    mعزیز مشکل استان ما از خود استان ما ناشی میشه.عقب نگه داشته شده یعنی چه؟ عقب مانده و آن هم فقط به خاطر عقب ماندگی فکری همین افراد و درک نادرست شان

دیدگاه شما