سه شنبه 29 مهر 1393 - 11:23

زمان گزارش بورسیه ها از زبان روحانی

به گزارش بویرنیوز، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در هشتمین همایش ملی نخبگان جوان با تاکید بر اینکه نخبگان می‌توانند ملتی را در سطحی بالاتر برای نگاه به جهان قرار دهند، اظهار داشت: این سخن درست است که ملت ایران و سرزمین ایران سرزمینی نخبه‌پرور است. در کدام کشور و سرزمین این تعداد اندیشمند و بزرگانی همچون خوارزمی، ابن‌سینا، ابوریحان بیرونی، فردوسی، سعدی، مولانا و ده‌ها و صدها اندیشمند بزرگ را می‌یابید؟
زمان گزارش بورسیه ها از زبان روحانی
وی افزود: خداوند استعداد پرواز را در اختیار این سرزمین و ملت قرار داده است اما استعدادِ تنها و هوش برتر به تنهایی ما را به هدف نمی‌رساند. هوش برتر همراه با جهاد، تلاش و از خودگذشتگی ما را به سرمنزل مقصود می‌رساند. نخبه‌ای که دارای شهامت در اظهارنظر نباشد و از مطرح کردن طرح خود به دلیل احتمال شکست اجتناب کند در بسیاری ازمسائل ناموفق خواهد بود.

رئیس جمهور با طرح این سوال که چه ایرادی دارد که ما ایده‌ای را مطرح کنیم و در پایان به اشتباه بودن آن پی ببریم، خاطرنشان کرد: فهم آن اشتباه می‌تواند راهی به سوی پیروزی باشد. بنیاد ملی نخبگان و دولت باید خسارت اینگونه شکست‌ها را از لحاظ مادی و معنوی جبران کنند تا نخبه بداند که امکان ریسک وجود دارد و طرحی را که درست می‌داند مطرح کند و به کرسی آزمایش بنشاند؛ ولو اینکه به شکست یا پیروزی بینجامد.

روحانی با بیان اینکه در کنار استعداد نیاز به جهاد، تلاش مستمر، شهامت و ریسک و خطرپذیری داریم، تصریح کرد: آنگاه می‌توانیم پله‌های موفقیت را بپیماییم. اگر گفته‌اند که ایران مرکز طلای سیاه نیست و مرکز طلای خاکستری است این سخن درست است ایرانیان باتلاش خود اثبات کرده‌اند که می‌توانند. ما چطور توانستیم در این ۳۵ سال در برابر فشارها بایستیم و مقاومت کنیم.

وی ادامه داد: امام می‌گویند آیا در مذاکرات هسته‌ای پیروز می‌شویم؟ من پاسخ می‌دهم که ما پیروز هستیم اینکه نمایندگان یک کشور در برابر ۶ قدرت بزرگ نشسته‌اند واستدلال می‌کنند و قدرت چانه‌زنی سیاسی دارند به معنی قدرت یک ملت بزرگ به نام ایران است ما به امید خداوند در تمام صحنه‌ها پیروز خواهیم بود اگر تلاش، جهاد و خودباوری در کنار ما باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه همه چیز از خودباوری، حس ایثار و فداکاری آغاز می‌شود گفت: تنها علم‌دوستی کافی نیست بلکه ما نیاز به میهن‌دوستی و اخلاق‌گرایی هم داریم. هر روز که خودمان را آماده کنیم تا تمام استعداد، وقت و فرصت‌مان را فدای ایران عزیز و ملت ایران کنیم و بتوانیم در برابر این تاریخ ادای وظیفه کنیم پیروز بزرگ در این صحنه خواهیم بود.

روحانی با تاکید بر اینکه نخبگان بسیار عزیز هستند، اظهار داشت: آرا و نظرات نخبگان می‌تواند برای ما مسیر هدایت و گاهی تصحیح راه باشد. نخبه فقط در بحث علوم تجربی یا فناوری نیست؛ در مدیریت، هنر، فرهنگ و ادب، ورزش و مسائل اجتماعی نیز نخبگان بزرگی داشته و داریم. گاهی یک طرح خوب دقیق می‌تواند به اندازه ده‌ها فناوری به یک کشور کمک کند.

وی افزود: ما مسیری را آغاز کرده‌ایم که برای طی این مسیر همانقدر که علوم تجربی باید به ما کمک کند علوم انسانی نیز باید به ما یاری برساند. اگر نتوانیم در مسائل اجتماعی و فرهنگی توسعه پیدا کنیم توسعه یکجانبه ما را به هدف نمی‌رساند؛ توسعه باید همه‌جانبه باشد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: علم، اخلاق، مادیت، معنویت، مسائل اجتماعی و سیاسی و همه مسائل مورد نیاز یک جامعه برای زندگی بهتر و معیشت بهتر توام با اخلاق در جامعه ضروری است.

روحانی گفت: اگر روزی فرا برسد که نیروی امنیتی که باید نیروی آرامش جسم و روان ما باشد به نیروی ترس و دلهره و اضطراب تبدیل شود جامعه و تلاش در آن جامعه برای ما ارزشمند است؟ اگر شما نتوانید در جامعه حرف حق خود را بی‌دغدغه بزنید و به تعبیر امیرالمومنین علی(ع) برخی حرف حق خود را با ترس و لرز بیان کنند آن جامعه نمی‌تواند ما را به سعادت برساند.

وی با تاکید بر اینکه کشور از آن مردم است، اظهار داشت: همه باید به این باور برسند که راس حاکم باشد یا رای حاکم باشد. عده‌ای در راس هستند و ممکن است ما نخبگان را نیز در راس قرار دهیم اما ما در جامعه حکومت رئوس و از سوی دیگر حکومت عوام و توده را داریم. ما فقط یک چیز را قبول داریم و آن مردمسالاری است./افکار

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=125146
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما