دوشنبه 28 مهر 1393 - 15:01

بارش برف و باران نیمی از کشور را فرا گرفت

 با کاهش دما در بیست وهشتمین روز پاییز و در پی ورود جبهه ی هوای سرد و بارش زا از عصر دیروز (یکشنبه) شاهد بارش باران و برف در بخش های شمال، غرب ، شمال غرب کشورمان هستیم .

به گزارش ایرنا ، بارش ها به شکل باران و برف نقاط مختلف کشور را تحت تاثیر قرار داده و بسیاری از استان های غربی و شمالی را زیر چتر رحمت الهی قرار داده است.

* برف و باران اهالی استان اردبیل را غافلگیر کرد

بارش باران که از شب گذشته در بیشتر مناطق استان اردبیل آغاز شده است از بامداد امروز دوشنبه در برخی شهرستان های کوهستانی از جمله اردبیل تبدیل به برف شده و شهروندان را غافلگیر کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اهالی این استان که بهار و تابستان خشکی را پشت سرگذاشته اند از دیدن نخستین بارش برف پاییزی شادمان شده اند.

برف به نسبت سنگین و پرآبی در اردبیل بارید که باعث شد شاخ و برگ درختان شکسته و شهروندان را در تردد صبحگاهی با مشکل روبرو کند.

اکنون ارتفاع برف در شهر اردبیل به بیش از 15 سانتیمتر رسیده و این درحالی است که بارش آن هنوز ادامه دارد.

بر اساس اعلام هواشناسی،در شهرستان سرعین 50 میلیمتر، اردبیل 48 میلیمتر و پارس آباد نیز بیش از 15 میلیمتر بارش ثبت شده است.

بارش برف و سرمای هوا امروز سبب شد مقاطع پیش دبستانی و ابتدایی در شهرهای اردبیل، نیر ، نمین ، مشگین شهر، هیر، ارشق و لاهرود تعطیل شود.

بر اساس این پیش بینی دمای هوا در مناطقی که برف در آن باریده است تا 10 درجه زیر صفر نیز خواهد رسید.

* تندباد شدید با سرعت 76 کیلومتر بر ساعت مهران را درنوردید

تغییرات آب و هوایی در بالا دست سبب شد ، تندباد شدید با سرعت 76 کیلومتر بر ساعت شهرستان مرزی مهران در استان ایلام را درنوردید.

ورود سامانه ناپایدار که از صبح امروز در اکثر مناطق مهران حاکم شده به اختلال در رفت و آمد روزانه مردم و شکستن شاخ و برگ درختان در معابر شهر منجر شده است.

‘علی محمدیان’ مسوول ایستگاه هواشناسی مهران اعلام کرد که وزش باد تا پایان امروز ادامه دارد و امید می رود پس از آن بارش باران رخ دهد.

وزش باد باعث بروز پدیده گرد و غبار در منطقه شده و دید افقی را در مهران به 9 هزار متر کاهش داده است.

*بارش برف راه 53 روستای سلماس را مسدود کرد

حیدر اسماعیل زاده بخشدار کوهسار سلماس خبر از بارش سنگین برف و مسدود شدن راه ارتباطی 53 روستای این بخش داد.

ارتفاع برف در مناطق کوهستانی این بخش به بیش از 35 سانتیمتر رسیده و تلاش برای بازگشایی راههای مسدود شده از سوی گروههای اداره راه و شهرسازی سلماس آغاز شده است.

بخش کوهسار سلماس دارای 83 روستا است که بیشتر آنان در نوار مرزی با کشور ترکیه واقع شده اند.

سلماس در 90 کیلومتری ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی هر سال پس از بارش برف با مشکلاتی به ویژه برای عشایر مرزنشین این منطقه روبرو است.

* سیلاب به برخی از منازل مسکونی در چالوس خسارت وارد کرد

از استان مازندران در شمال کشور هم گزارش رسیده است که بر اثر بارش باران سیلاب وارد برخی از منازل مسکونی در شهرستانهای نوشهر و چالوس در غرب این استان و بروز خساراتی شده است و اکنون نیروهای امدادی مشغول تخلیه آب از منازل هستند.

بارش شدید باران در شهرستان های غرب مازندران از یکشنبه شب آغاز شده و همچنان ادامه دارد؛ بنابر اعلام هواشناسی این وضعیت تا پایان روز سه شنبه (فردا) تداوم می یابد.

به گفته اسحاق حمیدی میرکلایی مسوول اداره هواشناسی نوشهر نزدیک به 100 میلیمتر باران در شب گذشته در این شهرستان باریده است.

به گفته محمدناصر زندی فرماندار چالوس سیلاب به برخی از منازل مسکونی مردم در شهر هچیرود و منطقه کلارستان وارد شده و مدارس را نیز تعطیل کرده است.

* ارتفاع برف در محور اشنویه به ارومیه در جنوب آذربایجان غربی به بیش از 10 سانتی متر رسیده است

‘کریم عبدالله پور’ رییس اداره راه و شهرسازی اشنویه گفته است که بارش شدید برف و باران که از شب گذشته در این شهرستان آغاز شده، زمینه کندی تردد خودروها در محورهای مواصلاتی این شهرستان را فراهم کرده است.

وی از تداوم بارش برف در محورهای اشنویه به پیرانشهر و اشنویه به نقده خبر داد و گفت:شدت بارش در محور اشنویه به ویژه در گردنه خورشید سبب رانش کوه شده است که گروه های راهداری هم اینک در حال پاکسازی این مناطق هستند.

ارتفاع برف در برخی مناطق روستایی شهرستان اشنویه از جمله دشت بیل نیز به 15 سانتی متر رسیده است.

دامنه بارش ها که به تهران هم رسیده است باعث بهبود کیفیت هوا و کاهش دما شده که این پدیده جوی موجب خشنودی شهروندان شده است.

به رغم این بارش ها هنوز طنین تذکر برای رعایت الگوی مصرف آب از مسوولان شنیده می شود که این خود یادآور وجود ایران در کمربند خشک جغرافیای زمین است.

* بارش 120 میلی متر باران در رامسر

مدیر کل هواشناسی استان مازندران گفت: از شب گذشته تا اوایل صبح امروز (دوشنبه) 120میلی متر از ایستگاه هواشناسی رامسر گزارش بارندگی اعلام شد.

نوربخش داداشی افزود: در این مدت بیشترین بارش ها در شهرهای نوشهر ، ساری و آمل نیز به ترتیب با 104.3، 82.2 و 64.8 میلی متر گزارش شده است و شهروندان مناطق دشت ناز، گلوگاه، بابلسر، پل سفید و بندر امیر آباد نیز شاهد بارش بوده اند.

داداشی گفت: حداکثر سرعت وزش باد با 61 کیلومتر بر ساعت از رامسر گزارش شده است.

وی وضعیت هوای استان در ساعت های آینده را ابری همراه با بارندگی، وزش باد و کاهش شدید دما از اواخر روز به تدریج با کاهش ناپایداری پیش بینی کرد.

به گفته داداشی، بیشینه دمای هوای امروز ساری با 14 درجه کاهش نسبت به روز گذشته به 17 درجه بالای سفر رسید و کمینه دمای هوای امشب ساری نیز با دو درجه کاهش نسبت به شب گذشته به 13 درجه بالای صفر می رسد.

مدیرکل هواشناسی استان مازندران وضعیت هوای استان را در روز سه شنبه نیمه ابری در بعد از ظهر و اوایل شب با افزایش ابر ، وزش باد و رگبار پراکنده باران پیش بینی کرد.

وی هوای مازندران در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه را صاف تا نیمه ابری همراه با افزایش دما و در روز جمعه نیز صاف و نیمه ابری در بعد از ظهر و شب همراه با رگبار پراکنده باران و وزش باد اعلام کرد.

** محور ارتباطی زنجان – طارم و تهم- چورزق، چهره زمستانی به خود گرفت

‘مسعود خوشکام’ مسوول مرکز مدیریت راه های استان زنجان گفت: ریزش برف پاییزی، چهره محور ارتباطی زنجان – طارم و تهم – چورزق را زمستانی کرد.

وی اظهار کرد: هرچند این بارش ها به صورت پراکنده و خفیف است ولی رانندگان باید هنگام عبور از محورهای مواصلاتی زنجان به خصوص در مناطق کوهستانی و گردنه ها خودرو در اختیار را به تجهیزات و وسایل ایمنی از قبیل ‘زنجیرچرخ’ مجهز کنند.

مسوول مرکز مدیریت راه های استان زنجان گفت: امروز و فردا /دوشنبه و سه شنبه/ آسمان زنجان بارانی خواهد بود و روز چهارشنبه نیز با کاهش دما شاهد وقوع یخبندان خواهیم شد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=125064
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما