دوشنبه 28 مهر 1393 - 14:04

بررسي راههاي جذب جوانان به اقامه ي نماز و دعا و مراسمات مذهبی

احسان معصومی

احسان معصومی – از خداوند  بزرگ اخلاص و دوام توفیق و تاثیر سخن را می طلبیم و امیدواریم این گام کوچک در زمینه سازی برای گرایش به فریضه بزرگ نماز ، موثر باشد و در سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی ، سهمی در نشر  فرهنگ   اسلام در سراسر جهان داشته باشیم که این وظیفه تک تک ماست و امت بزرگ اسلامی بتواند با تکیه بر هویت دینی و فرهنگ غنی اسلام دژ استوار حمایت از حق ، و پناه مستحکمی برای محرومان جهان باشد.

«نماز» متعاليترين انديشه و رفتار حقشناسي و قابليت و شايستگي در تقديم حمد و سپاس به درگاه خالق منان، كاملترين پاسخ به عاليترين نياز انسان يعني نياز به خودشكوفايي و كمالجويي است.

در جامعه تمام مفاسد فردي و اجتماعي، ناشي از بينمازي است. 98 درصد بزهكاران و جنايتكاران، كساني هستند كه نماز نميخواندهاند اگر همه افرادجامعه اسلامي ما نماز حقيقي بخوانند، تأثير نماز در سلامت اجتماع آشكار ميشود و فساد از بين ميرود. نماز تأثير غيرقابل انكاري در خودسازي دارد و خودسازي، پايه و اساس جامعهسازي است.

نیاز روحی جوانان به نماز و دعا :

سن جوانی از نظر روانشناسی سن عرفانی معرفی شده  زیرا جوانان در این سن به دلایل تحولات خاص روحی  و روانی  به مسائل روحانی به شدت تمایل دارند حضور جوانان در مجلس عزاداری و مذهبی تاثیر بسزایی در پرورش روح و روان خود دارد.

برخی روانشناسان مخالف مذهب بیان می کنند نماز و دعا با روحیه جوانان سازگار نیست این حرف بی پایه است . رسول اکرم کلیه اطلاعات مربوط به رشد و نیاز ها ی روانی جوانان را از خالق انسان دریافت نموده و می فرماید علیکم بالاحداث یعنی باید به جوانان توجه کنید.

در سن جوانی انسان به استنتاج دست می یابد و اصول عقاید را با تحقیق می پذیرد و از تقلید پرهیز میکند .

استنتاج ، تشخیص ، انتخاب ، حقیقت گرایی ، آرمان گرایی ، نگرانی از آینده و بسیاری دیگر گواه بر تولد شخصیت جدیدی است که آن را شخصیت سوم می نامیم و نشان دهنده آن است که جوان به عبادت و پرستش و دعا و نیایش نیازمند است .

شكل نماز هم قشنگ است، هم معارف بلند اسلامي در آن وجود دارد، هم تسبيح و تقديس لفظي است و هم تقديس عملي ميباشد. ركوع و سجود و تسبيح و دعا و تكبير و سلام و خلاصههمهي زيباييها در نماز جمع شده است. با اين همه اگر نماز بهطور صحيح و كامل با حفظ شرايط و آداب خوانده شود، جلوي بسياري از مفاسد اجتماعي را ميگيرد: «ان الصلاه تنهي عن الفحشاء و المنكر و لذكر الله اكبر»  نماز اگر با مقدمات و تعقيبات همراه باشد، انسان را به اوج معنويت ميرساند. اذان با محتواي زيبا دل را مينوازد. نماز جماعت زيباترين جلوهي عبادت و همدلي و يكرنگي و صفاوصميميت است. پيامبر (ص) فرمود: «نماز نور چشم من است».

نکات تربیتی فوق از آن نظر ذکر شد که آمادگی جوانان برای نماز روشن گردد و هرگونه ضعف در اجرای برنامه به عدم تمایل جوانان نسبت داده نشود .

 

 

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=125036
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    نمرده جی هدایت خواه رو گرفتی….

    • در نمازم خم ابروي تو با ياد آمد گفت:

      بازم گلي به گوشه ي جمالت. يه بنده خدايي هست كه مي خواهد با گفتن اينكه نماز حركت ورزشي است و وضو مكانيسم ايمني و روزه براي چربي خون مفيد است جوانهاي تشنه فكر و ايدئولوژي و معنويت را در هجوم انواع تفكرات شيطاني و عرفانهاي خودساخته هدايت كند/

دیدگاه شما