یکشنبه 27 مهر 1393 - 15:09

چگونه از پوسیدگی دندان هایمان جلوگیری کنیم؟

دکتر صالحی با تاکید بر اینکه پیشگیری از بیماری های دهان و دندان از زمان رویش اولین دندان شیری شروع می شود، خاطر نشان کرد: معمولا کودکان اولین بار در سنین بالاتر و برای درمان مراجعه می‌کنند.

متخصص دندانپزشکی کودکان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد، با اشاره به راه های پیشگیری از بیماری های دهان و دندان از جمله پوسیدگی دندان، گفت: استفاده درست و به موقع از مسواک، نخ دندان، فلوراید تراپی و فیشورسیلانت از جمله راه های پیشگیری از پوسیدگی دندان ها است.dr salehi 15465 چگونه از پوسيدگی دندان هايمان جلوگيری كنيم؟/ بهترين زمان مراجعه كودك برای پيشگيری از پوسيدگی دندان

به گزارش بویرنیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج؛ دکتر سیده زینب صالحی با بیان اینکه اولین موضوع مهم در رعایت بهداشت دهان و دندان، مسواک زدن و کشیدن نخ دندان است، افزود: بعد از هر بار مصرف مواد غذایی یا مواد قندی، دندان های خود را مسواک بزنید، ولی اگر نشد، می توانید در دو نوبت یعنی شب قبل از خواب و صبح بعد از صبحانه مسواک کردن دندان های خود را انجام دهید.

به کودکانتان روش صحیح مسواک زدن را بیاموزید

این متخصص دندانپزشکی، ادامه داد: مسواک زدن از سن ۲ یا ۳ سالگی باید به شکل صحیح و در واقع توسط دندان پزشک آموزش داده شود، به طوری که والدین تازمانی که کودک، توانایی مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را پیدا نکند، باید بر انجام این کار نظارت داشته کنند.

دکتر صالحی با تاکید بر اینکه پیشگیری از بیماری های دهان و دندان از زمان رویش اولین دندان شیری شروع می شود، خاطر نشان کرد: معمولا کودکان اولین بار در سنین بالاتر و برای درمان مراجعه می‌کنند.

بهترین زمان مراجعه کودک برای پیشگیری ازپوسیدگی دندان

وی در ادامه با اشاره به اینکه بهترین زمان برای مراجعه کودک جهت پیشگیری از پوسیدگی، زیر یک سالگی است، تاکید کرد: از همان دوران نوزادی والدین می توانند با روشی ساده یعنی یک گاز به دور انگشت خود بپیچند، و بدین وسیله لثه را ماساژ و همچنین دندان کودک خود را نیز تمیز کنند.

متخصص بیماری های کودکان، مسئله مواد و رژیم غدایی کودک را از دیگر موارد پیشگیری از بیماری های دهان و دندان عنوان و اظهار داشت: رژیم غذایی کودک باید حتما از لحاظ بهداشت دهان و دندان سالم باشد.

رژیم غذایی مناسب برای کودک

دکتر صالحی با اشاره به رژیم غذایی سالم کودکان که باید در منزل و مدرسه رعایت شود، افزود: رژیم غذایی برای کودک سالم و مفید است که دارای کربوهیدرات خیلی پایین، شیرینی کم، چربی متوسط و همچنین پروتئین و مواد معدنی بالا باشد، بطوری که کودک به صورت میان وعده، نیز مصرف کند.

این متخصص دندانپزشکی کودکان، تصریح نمود: هر ماده غذایی که شیرین و به دندان بچسبد، پوسیدگی ایجاد می کند؛ بنابراین والدین باید بر مواد غذایی کودک، نظارت بیشتری نمایند.

فلوراید تراپی از دیگر روش های پیشگیری از پوسیدگی دندان های کودکان

متخصص دندانپزشکی کودکان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، ادامه داد: فلوراید تراپی از دیگر راه‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان های کودکان است، به طوری که در سال های اخیر وزارت بهداشت طرح انجام فلوراید تراپی کودکان در مدارس و مهدکودک ها را اجرا کرده است.

kids teeth چگونه از پوسيدگی دندان هايمان جلوگيری كنيم؟/ بهترين زمان مراجعه كودك برای پيشگيری از پوسيدگی دندان

دکتر صالحی با بیان اینکه فلوراید را می توان با چهار روش وارنیش، ژل، دهانشویه ها و خمیردندان ها استفاده کرد، افزود: تماس مستقیم فلوراید، ساختمان دندان را نسبت به روند پوسیدگی مقاوم کرده و در پیشگیری از ایجاد پوسیدگی ها موثر است.

فیشورسیلانت از دیگر راههای پیشگیری از پوسیدگی دندان هاست

متخصص دندان پزشکی کودکان در ادامه از دیگر روش های مقابله با پوسیدگی دندان ها را، فیشورسیلانت دانست و گفت: فیشور سیلانت از جمله راهکارهای های مهم پیشگیری از پوسیدگی دندان است، که به طور موثری در کنترل پوسیدگی تاثیر خواهد داشت.

وی اضافه کرد: دندان های آسیای شیری و دایمی اغلب دارای شیارهای عمیق و باریکی هستند که با ظریف ترین مسواک ها نیز تمیز نمی شوند، بنابراین باقیمانده ذرات مواد غذایی و میکروب های دهان دراین شیارها می تواند شروع کننده ی پوسیدگی دندان ها باشد.

دکتر صالحی با بیان اینکه فیشورسیلانت ماده ای همرنگ دندان است، که بوسیله دندانپزشک روی شیار های عمیق دندان های شیری و دائم کودک جایگذاری می شود، تاکید کرد: شیارها و فرورفتگی های عمیق و باریک سطح جونده دندان ها جزء مناطق مستعد و آغازین برای پوسیدگی است.

وی ادامه داد: گاهی تمیز کردن داخل این شیارها و فرورفتگی های سطح دندانی با برس مسواک به طور کامل امکان پذیر نیست، و ضروری است جهت پیشگیری از پوسیدگی این دندان ها، شیارها مسدود شود.

میزان بزاق دهان، عامل مهم دیگر پوسیدگی دندان

دکتر صالحی در ادامه با بیان اینکه از دیگر عوامل مهم پوسیدگی دندان میزان بزاق دهان و ترکیبات آن( مواد معدنی و سایر عوامل تشکیل دهنده بزاق) است، اظهار داشت: بزاق دهان نقش موثری در پیشگیری از بروز پوسیدگی های دندانی دارد و کاهش ترشح آن موجب افزایش این عارضه خواهد شد.

وی ادامه داد: کاهش ترشح بزاق به بروز عوارض متعددی در حفره دهانی منجر خواهد شد، بنابراین هرچه بزاق کمتر شود، احتمال روبه رو شدن با عوارضی مانند پوسیدگی های دندانی نیز افزایش می یابد.

متخصص دندان پزشکی کودکان دانشگاه علوم پزشکی استان، افزود: به همین دلیل کسانی که با مشکل خشکی دهان روبه رو هستند، باید توسط دندان پزشک از وجود این عامل پوسیدگی در خود، آگاه شده و بر انجام مراقبت های بهداشتی لازم اقدام کنند.

وی در پایان بابیان اینکه به یاد داشته باشیم که تنها مسواک زدن به تنهایی و آن هم یک بار در روز کافی نیست، یادآور شد: اقدامات پیشگیری از پوسیدگی شامل مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، رعایت رژیم غذایی سالم از لحاظ بهداشت دهان و دندان، مصرف فلوراید و انجام فیشور سیلانت است و برای مشاهده بهترین نتیجه تا حد امکان باید تمام این عوامل به همراه هم انجام شود.

فیلم گفت و گو با خانم دکتر سیده زینب صالحی را اینجا ببینید.

به گزارش وب دا؛ دکتر سیده زینب صالحی، فارغ التحصیل دوره عمومی دندانپزشکی در سال ۱۳۸۹ از دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دوره تخصصی دندانپزشکی کودکان را نیز در سال ۱۳۹۳ از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به پایان رساند.

خواننده گرامی پیشنهادات و سوالات خود را در زمینه مرتبط با اخبار پزشکی و اولویت خود در این زمینه را در قسمت نظرات درج نمایید تا از طریق پزشکان متخصص مربوطه پاسخ داده شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=124908
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. م گفت:

    بزودی مطلب «چگونه نان بپزیم و چطور نان بخوریم» منتشر خواهد شد.- عباس شاط. حتما پیگیری نمائید.

  2. فتح اله زابلی گفت:

    سر کار خانم دکتر صالحی خیلی ممنون از اموزش های مناسب ومفیدتان موفق باشید.

  3. شهرام عسكري گفت:

    از خانم دكتر صالحي بسيار سپاسگزارم به خاطر مطالب ارزنده اي كه ارائه داشتند.

دیدگاه شما