یکشنبه 27 مهر 1393 - 12:54

علی مطهری: در نامه نگاری تنها نیستم

علی مطهری ساعاتی بعد از انتشار نامه اش به آیت الله جنتی در گفت وگویی کوتاه با روزنامه «اعتماد» درباره روند این نامه نگاری ها توضیحاتی ارایه کرد. از جمله اینکه او معتقد است در این کار تنها نیست. 
 
اخیرا جنابعالی چند نامه شبیه نامه یی که به آقای جنتی نوشته اید را خطاب به افراد و مقامات مختلف منتشر کرده اید. تا حالا آیا این روش نامه نگاری که در پیش گرفته اید توانسته جوابگوی برخی نگرانی های شما باشد و به نتیجه برسد یا خیر؟

ما وظیفه خودمان را انجام می دهیم و قطعا این گونه اقدامات تاثیر دارد و اگر این اقدامات نبود، الان وضعیت به شکل بدتری بود. مجموع این روشنگری ها می تواند منجر به ایجاد شرایط جدید شود. 
 
منظورتان اقدامات خودتان است یا اینکه به جز شما، افراد دیگری هم اقداماتی در این زمینه داشته اند؟ 
 
منظورم این گونه اقدامات از جانب هر کسی است. یعنی هر کسی که حرف حق را به زبان می آورد بالاخره بدون اثر نیست. 
 
فکر می کنید تاثیر این دست اقدامات در چه حوزه یی است؟ بیشتر در حوزه چهره های ارشد سیاسی یا اینکه در حوزه عمومی جامعه؟ آیا اصلا تاثیر حوزه اجتماعی آن هم مد نظر شما بوده است؟ 
 
در هر دو حوزه موثر بوده است، هم در مسوولان و هم در مردم و افکار عمومی، چون ما داریم با منطق و استدلال و با فطرت مردم حرف می زنیم و طبعا روی همه اثرگذار است. کمترین اثر آن در طول چند سال اخیر این بوده است که سختگیری ها در بعضی حوزه ها کمتر شده است. 
 
یعنی فکر می کنید اگر این دست اقدامات نبود، شرایط در حوزه هایی که حضرت عالی به آن حساسیت نشان داده اید سخت تر می شد؟ 
 
بله قطعا بدتر می شد و قانون راحت تر زیر پا گذاشته می شد. 
 
تا حالا جوابی، چه به شکل علنی و چه خصوصی از این نامه نگاری ها دریافت کرده اید؟ 
 
عمومی که جواب داده اند. خود آقای روحانی در نطق تلویزیونی شان به این مساله واکنش نشان دادند. سخنان آقای جنتی هم در برنامه شناسنامه در پاسخ به همین نامه بنده به آقای رییس جمهور بود و سخنان آقای سید احمد خاتمی در نماز جمعه هم همین طور. همه اینها نشانه اثرگذاری است. 
 
چقدر امیدوار هستید که در آینده این دست اقدامات و نامه نگاری ها را ادامه دهید و آیا این کار را خواهید کرد یا خیر؟ 
 
بله. این وظیفه من و همه است که در مقابل بی عدالتی ها بایستند و از حق دفاع کنند. دیگران هم وظیفه دارند، علما و دانشگاهیان هم وظیفه دارند. فضای بسته مجوز نمی شود که دیگران اقدام و صحبتی نکنند. ما به هر حال وظیفه خود را انجام می دهیم و به قول امام (ره) مامور به نتیجه نیستیم، هر چند امیدوار هستیم که این اقدامات نتیجه بخش باشد. ما مصلحت نظام و انقلاب را می خواهیم، برخی کسانی هم که این تندروی ها را می کنند انقلاب و نظام را دوست دارند اما دوست نادان انقلاب هستند که به آن ضربه می زنند. ما از فرد یا گروه خاصی جانبداری نمی کنیم، صرفا خواهان رعایت انصاف و اجرای عدالت هستیم. 
 
در این میدانی که وارد شده اید احساس تنهایی نمی کنید؟ 

 
نه. من هیچ تنها نیستم. چون هم مردم به صورت علنی و هم مسوولان کشوری و لشکری به طور خصوصی می آیند و از این حرکت ها حمایت می کنند. مسوولان می گویند ما همه حرف های شما را قبول داریم اما جرات نمی کنیم بگوییم، البته باید جرأت داشته باشند. انتظار این است که بقیه هم به وظیفه خود عمل کنند تا به نتیجه برسد و تفرقه ها و کدورت ها از بین برود 
 
منبع: روزنامه اعتماد

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=124879
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما