چهارشنبه 23 مهر 1393 - 22:09

اتفاقات خواندنی نشست بررسی پروژه‌های عمرانی شهرستان بویراحمد (+ حاشیه ها و تصاویر)

   گروه اقتصادی – صبح امروز (چهارشنبه) نشست بررسی پروژه‌های عمرانی شهرستان بویراحمد که با حضور نماینده بویراحمد و دنا، استاندار کهگیلویه و بویراحمد و معاونین وی در محل فرمانداری برگزار شد که تا شامگاه همین روز ادامه داشت.

به گزارش خبرنگار «بویر نیوز»، در این نشست که پروژه های عمرانی این شهرستان بررسی شد مدیران عملکرد دستگاه های خود را گزارش دادند و مسئولان حاضر برای تسریع در روند توسعه و پیشرفت پروژه ها توصیه های لازم را ارائه دادند و برای تسریع در روند این اقدامات تلاش شد تا موانع موجود برداشته شود.

سایت فرمانداری شهرستان بویراحمد در ابتدای این جلسه رونمایی شد.

گزارش خبرنگار ما از این نشست که با حاشیه هایی نیز همراه بود را در ادامه دنبال کنید:

وضعیت آب شهر یاسوج / انتقاد زارعی و یاری پور و سخنان استاندار و توضیحات لدنی نژاد

یکی از مهمترین معضلات یاسوج وضعیت آب این شهر است که زارعی با اسفناک خواندن آن گفت: ظلم فاحشی به حوزه آب بویراحمد شده است.

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی که از روند پیشرفت برخی پروژه‌ها از جمله سرگچینه، سیوکی و شبلیز گلایه‌مند بود، گفت: بحث مطالعات این سد باید طی چهار ماه آینده به اتمام برسد.

زارعی به بازدید استاندار، مدیرعامل آب منطقه‌ای به منطقه دلی اولاد علی‌مومن اشاره کرد و گفت: برای تامین آب باغات منطقه مقرر شد چاه آب چهارم راه‌اندازی شود که تاکنون اقدامی نشده است.

این مسئول به وضعیت آبی در شهرستان اشاره کرد و گفت: این شهرستان به لحاظ آب وضعیت اسفناکی دارد.

وی با تاکید بر اینکه دو میلیارد و 100 میلیون برای آب روستایی بویراحمد در نظر گرفته شد، گفت: این اعتبار طی دو روز آینده تخصیص داده می‌شود.

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی میزان اعتبار تخصیص یافته به منطقه شهنیز را 700 میلیون، 400 میلیون برای گردوه و 100 میلیون تومان به حوزه آب لوداب اختصاص یافته است.

2

یاری پور: وضعیت بد توزیع آب در شهر یاسوج

فرماندار شهرستان بویراحمد گفت: اهالی شهرستان یاسوج به وضعیت بد توزیع آب در شهر اعتراض دارند.

دکتر هوشنگ یاری‌پور  با انتقاد از وضعیت رو باز بودن مخازن آب شهر و روستاهای شهرستان بویراحمد، گفت: فیلم این مخازن و وضعیت آنها موجود است که باید برای سلامتی مردم فکری به حال آن شود.

یاری‌پور گفت: زیبنده نیست شهری که روزانه 200 هزار نفر در آن رفت و آمد می‌کنند با قطعی آب روبرو باشند و در تابستان امسال دیدیم که چه اندازه مردم به خاطر این وضعیت در فرماندار تجمع کردند.

نماینده عالی دولت در شهرستان بویراحمد بیشترین اعتراضات در شهر یاسوج را مربوط به مشکلات آب دانست و تاکید کرد: کاری کنیم تا مشکلات امسال در سال آینده تشدید نشود.

1

خادمی: بیشترین پروژه ها مربوط به شهرستان بویراحمد است

سید موسی خادمی نیز در این بخش از جلسه گفت: بیشترین پروژه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد مربوط به شهرستان بویراحمد است.

مدیر ارشد اجرایی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه شهرستان بویراحمد 34 پروژه دارد، گفت: این پروژه‌ها 110 میلیارد تومان از منابع مختلف ملی، استانی، ملی ـ استانی و نفت دارد که پروژه‌های عمرانی شهرستان بویراحمد مربوط به 52 دستگاه اجرایی است.با توجه به فصل کار از مدیران دستگاه‌های اجرائی خواستیم که این هرچه زودتر این پروژه‌ها را به اتمام برسانند تا در پایان امسال از آنها بهره‌برداری کنیم.

وی مشکل عمده این پروژه‌ها را عدم تعریف منابع از ابتدای اجرای آنها دانست و افزود: در همان ابتدا برای این پروژه‌ها منابع تعریف نشد و غیرکارشناسی انجام گرفت.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: 160 میلیون میلیارد تومان کل اعتبارات این استان است که همین اندازه به پیمانکاران بدهکار هستیم و تصمیم گرفتیم که این پول‌ها را خرج پروژه‌ها کنیم. پیمانکاران فشارهای زیادی می‌آورند، هر چند آنها بازوان اجرائی هستند و باید پول آنها را پرداخت کنیم، ولی فعلاً پول به پیمانکاران نمی‌دهیم و سعی ما بر این است که از منابع دیگر مطالبات آنها پرداخت شود.

وی مهمترین پروژه‌های شهرستان بویراحمد را آب شرب و کشاورزی، پروژه‌های دانشگاهی و اصلاح تعمیر آب شرب مادوان و یاسوج خواند و گفت: اصلاح آب شهر مادوان را در دستور کار قرار دادیم و همه فعالیت‌های مربوط به این پروژه انجام خواهد گرفت.

خادمی به ساخت مجتمع آبرسانی در روستای چین از توابع شهر لوداب خبر داد و افزود: تلاش کردیم که بسیاری از پروژه‌ها را از طریق فایناس انجام بدهیم، اما کمبود منابع و در بعضی جاها نبود منابع باعث رکود و کندی کار شد.خیلی از پروژه‌های عمرانی شهرستان بویراحمد همانند راه یاسوج-سمیرم، یاسوج بابامیدان فعال هستند.

4

لدنی نژاد: 90درصد آب شهر یاسوج از چاهها تامین می شود 

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد گفت: وضعیت کمبود آب شهرهای یاسوج و مادوان و هدرروی آب در این دو شهر موجب نگرانی مردم شده است.

سید علی لدنی نژاد افزود: 90درصد آب شهر یاسوج از چاهها تامین می شود و این چاهها در تابستان دچار کم آبی هستند.

وی این چاهها را چم گنجشکی، تنگ کناره و مهریان عنوان کرد و بیان داشت: تنها کمتر از 10درصد آب این شهر از آبشار یاسوج و آب نهر تامین می شود.

وی عنوان کرد: حفر چاه دیگر در شهر یاسوج جواب نمی دهد و باید به دنبال تامین آب شهر یاسوج در بلند مدت از طریق احداث سد تنگ سرخ بود.

لدنی نژاد به وجود دو رودخانه بشار و مهریان در کنار شهر یاسوج اشاره کرد و اظهار داشت: در میان مدت می توان بخشی از آب مورد نیاز شهر را از طریق این دو رودخانه تامین کرد اما برای این کار نیاز به ایجاد تصفیه خانه است که هزینه بالایی نیاز دارد.

وی در ادامه به مشکلات آب شرب شهر مادوان در کنار شهر یاسوج اشاره کرد و گفت: 90درصد شبکه آب این شهر روستایی است که توسعه یافته و غیر فنی و غیر استاندارد است و باید اصلاح شود.

3

هزینه های تولید آب بیشتر از درآمد است

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه این شهر نیاز به مخزن آب با ظرفیت 15هزار متر مکعب دارد، اظهار داشت: هم اکنون مخزن این شهر هزار متر مکعب ظرفیت دارد.

وی همچنین با بیان اینکه درآمد این شرکت از آب بها، هزینه های آن را جبران نمی کند، بیان کرد: برای هر متر مکعب آب 273 تومان از مردم اخذ می شود و این در حالی است که برای تولید این میزان آب 635 تومان هزینه می شود.

وی بیان داشت: درآمدهای این شرکت از آب بها اگر دو برابر هم شود جوابگوی هزینه های تامین، انتقال، بهره برداری و بهداشت سازی آن نیست.

لدنی نژاد آبهای غیر مجاز و استفاده غیر مجاز از آب را از جمله مشکلات در شهر های یاسوج و مادوان عنوان کرد و افزود: در برخی خیابانها حتی تا 40درصد استفاده غیر مجاز وجود دارد.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد همچنین کیفیت آب شهرهای یاسوج و سی سخت را درکشور بی نظیر توصیف کرد و گفت: آب همه شهرهای استان سالم است و هیچ مشکل بهداشتی ندارند.

وی بیان داشت: کیفیت آب شرب برای ما خط قرمز است و ترجیح می دهیم آب توزیع نکنیم تا اینکه آب بی کیفیت توزیع کنیم.

راه‌اندازی پروژه بزرگ آبرسانی 800 هکتاری مختار/ جلسه خصوصی زارعی و گوهرکانی

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از راه‌اندازی پروژه بزرگ آبرسانی 800 هکتاری مختار در سال زراعی آینده خبر داد.

جعفر گوهرگانی با بیان اینکه از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی 12 میلیارد و 225 میلیون تومان برای کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد طرح معرفی شده و این به معنای 50 درصد اعتبارات صندوق برای بخش کشاورزی در این استان است، اظهار کرد: از محل اعتبارات 26 میلیارد ریال اعتبارات برای آب و خاک نیز در نظر گرفته شده است که تعداد 38 پروژه آب و خاک در شهرستان بویراحمد داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در ادامه در خصوص پروژه بزرگ آبرسانی دشت مختار با 800 هکتار گفت: از محل اعتبارات ماده 180 یک میلیارد تومان و از محل اعتبارات استانی نیز 50 میلیون تومان برای آن در نظر گرفتیم و کار مهم این بوده که شرکت تعاونی برای حضور مردم در این طرح راه‌اندازی کردیم.

گوهرگانی گفت: منتهی به یک میلیارد اعتبار دیگر نیز برای فاز سوم آن نیاز داریم و تمام تلاش ما این است که برای فصل زراعی آینده این پروژه به بهره‌برداری برسد که شاید زمان بهره‌برداری آن هفته دولت سال آینده باشد.

بعد از سخنان گوهرکانی و بررسی پروژه های حوزه جهاد کشاورزی زارعی و گوهرگانی در گوشه ای از سالن محل برگزاری نشست بصورت خصوصی به گفتگو پرداختند که این گفتگو با توجه استاندار و حاضران همراه بود که خادمی خطاب به آنها گفت: صدایتان بلند است و زارعی با، گوهرگانی را عامل آن دانست!

1

گاز رسانی به روستاها و حاشیه های آن/ کنایه های رئیس اداره راه و شهرسازی بویراحمد به مدیرعامل شرکت گاز

بخش دیگری از این نشست که با حاشیه هایی همراه بود مربوط به گاز رسانی به روستاها و اختلاف این شرکت با اداره کل راه و شهرسازی

هوشنگ صیدالی مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: قبل از مراحل کلنگ‌زنی پروژه‌های گازرسانی مردم مناطق اعلام همکاری می‌کنند ولی در عمل چیز دیگری است.

مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد با ابراز گلایه‌مندی از عدم همکاری مردم در اجرای پروژه‌های گازرسانی بیان کرد: اکثر اهالی مناطق از روشن شدن شعله گاز در روستاهای خود خوشحال می‌شوند اما اجازه قطع کردن یک درخت که در مسیر خط لوله انتقال است داده نمی‌شود.

صیدالی با اشاره به پروژه گازرسانی به دهستان کاکان اذعان کرد: در گازرسانی به منطقه کاکان خط انتقال لوله را در مسیر جاده قرار دادیم و تنها دیوار یک باغ در مسیر بود که با برخوردهای ناشایستی مواجه شدیم.

این مسئول با بیان اینکه قبل از اجرای پروژه‌های گارزسانی اعلام همکاری می‌شود اما در عمل اینگونه نیست، گفت: از این به بعد برای خط انتقال لوله گاز و سرعت‌بخشیدن به پروژه نشانه‌گذاری می‌کنیم.

وی وضعیت گارزسانی در بویراحمد را مناسب ارزیابی کرد و گفت: تمام تلاشمان را به کار می‌گیریم تا اول دی‌ماه جاری شعله گاز در دهستان کاکان روشن شود.

صیدالی در بخشی دیگر به مشکل گاز یاسوج و چرام اشاره کرد و گفت: زمستان سال گذشته که سرمای سوزناکی به همراه داشت با مشکلاتی مواجه شدیم که مجبور به قطع گاز ایستگاه‌های CNGشدیم.

مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه در دو شهر یاسوج و چرام مشکل داریم، گفت: وضعیت چرام به حالت عادی برمی‌گردد و علت مشکل یاسوج جاده کمربندی است که باید یک خط تقویت می‌گرفتیم که الان نداریم.

این مسئول یادآور شد: اگر گاز کاکان را به شبکه موجود واقع در بلوار کشاورز وصل کنیم مشکل خواهیم داشت.

صیدالی همچنین از عدم همکاری راه و شهرسازی برای پاسخ به استعلامات این شرکت گلایه کرد و از استاندار خواست تا با مسئولان این اداره برای پیشبرد اهداف این شرکت همکاری کنند.

بهره مند: پیمانکاران شرکت گاز راهها را تخریب می کنند

رئیس راه و شهرسازی شهرستان بویراحمد با اشاره به ارزش و اهمیت جاده ها گفت: متاسفانه شرکت گاز بدون استعلام از این سازمان مسکن و شهرسازی اقدام به انجام عملیات گازرسانی می کند و این موضوع باعث تخریب در بیشتر نقاط جاده ها شده است.

هوشنگ بهره مند با اشاره به جوسازی های شرکت گاز گفت: شرکت گاز برای رسیدنم به مقصود خود و ایجاد جو روانی به مردم می گوئید که می خواهیم گازرسانی کنیم اما فلانی اجازه نمی دهد در حالیکه ما همواره با این شرکت همکاری داشته ایم و داریم اما تاکید می کنیم کار باید اصولی و فنی و مطابق با استانداردها صورت گیرد.

بهره مند همچنین به تخریب های صورت گرفته توسط پیمانکاران شرکت گاز در راهها، گفت: حدود 1026 برش عرضی در راهها توسط پیمانکاران این شرکت انجام گرفته و با توجه به مشکلاتی که ایجاد می کنند بارها از آنها خواسته ایم تا نسبت به بازگرداندن آنها به حالت اولیه اقدام کنند که تاکنون مشاهده نشده است.

دفاع سه مسئول استانداری از راه و شهرسازی

بعد از این سخنان، مشاور اجرایی استاندار و رئیس دفتر فنی استانداری با تائید سخنان کارشناسی بهره مند بر لزوم اجرای اصولی و فنی عملیات گازرسانی و همچنین اقدام به تعمیر تخریب های صورت گرفته از مدیرعامل شرکت گاز خواستند تا پیمانکاران خود را ملزم به رعایت این نکات کند که این سخنان نیز با استقبال و تائید نیک اقبال معاون عمرانی استاندار همراه بود که وی نیز از مسئولان خواست تا تعامل داشته باشند.

بعد از این سخنان مدیرعامل شرکت گاز نیز با تاکید بر لزوم همکاری سازمان ها گفت: باید تعامل و همکاری داشته باشیم.

بخش های دیگر این نشست و حاشیه های آن در اخبار بعدی متعاقبا” ارسال می شود…

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=124486
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. دانشجو گفت:

    چرا حتما باید واژه های لری به فارسی تبدیل بشه؟ مگه واژه های ترکی، کردی و … به فارسی معیار تبدیل میشه که لری هم حتما بشه؟؟؟ آخه “شولیز” چشه که باید شبلیز نوشته بشه؟ شولیز که قشنگتره آسموووووون!
        

  2. شوروم گفت:

    چویل مازه شوروم و خاری پرشکفت
    پرس و شولیزم کنیت ایللت و کو رفت

  3. كارمند گفت:

    اقاي بهره مند عملا كارهاي راهداري كه ازوظايف اصليش ميباشد رها كرده رفته سراغ راهاي روستايي ان هم گريدر زني وبستر سازي ميكندودرگزارشاتش ميگويد پايان عمليات راهسازي در شهرستان ورودي زندان پر از نخاله است ورودي تنگكناره جاده نقاره خانه جاده سيسخت وووو ايشان به خاطري كه نماينده ازش تعريف كنه رفته بسمت روستاها

  4. منتقد گفت:

    واقعا” جای تاسفه بگی یاسوج با کمبود اب روبرو یه. آب زلال تنگ دوآب مهریان برای استان تهران هم کافیه چه برسه به شهر کوچکی مثل یاسوج

  5. خورزوخان گفت:

    جناب استاندار کدام پروژه عمرانی را در شهرستان بویراحمد در مدت حاکمیت شما در این شهرستان به اتمام رساند ه ای؟جناب خادمی آیا اعتبارات این شهرستان حداقل جوابگوی اجراء دال پل سوم بشار را نمی داد؟شما که از اجرائ دال یک پل در 300متری استانداری عاجز مانده ای چگونه ما منتظر شما در بقیه مانطق دوردست باشیم ؟ جناب استاندار بفرمائید در سال 92 و 93 تاکنون چه مقدار تخصیص گرفته اید و چکار کرده اید ؟ فکر نکن که بقیه ساکت می نشینند حتما به موقع از شما حساب کشی خواهد شد

  6. ناشناس گفت:

    درود بر بهره مند

  7. ناشناس گفت:

    اقای کارمند راهداری خودش حوزه داره و مدیر داره که مدیرش اقای مهندس نصیری راد میباشد

  8. قابل توجه باهوشان گفت:

    اقای کارمند راهداری خودش حوزه و مدیر داره که اقای مهندس نصیری راد مدیرشه

دیدگاه شما