سه شنبه 22 مهر 1393 - 18:19

رحیمی: برخی از مدیران ندانسته تخلف می کنند/ واکنش جالب رئیس دیوان محاسبات به سخنان زارعی و تاجگردون

گروه اقتصادی –  صبح امروز  نشست شورای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد که با حضور رئیس دیوان محاسبات کشور در یاسوج برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بویر نیوز؛ در ابتدای این جلسه استاندار ضمن خیرمقدم به به دکتر رحیمی رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: باید توزیع بودجه در بین استان‌ها به‌ویژه استان‌های محروم همانند استان کهگیلویه و بویراحمد از نظام چانه‌زنی خارج شود.

سید موسی خادمی صبح امروز در نشست شورای اداری کهگیلویه و بویراحمد که با حضور رئیس دیوان محاسبات کشور و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: دیوان محاسبات به عنوان دستگاه نظارتی وظایف حساس بر عهده دارد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه کنترل مالی و بودجه‌ای باید به سمت کنترل و نتیجه و اثر بخشی حرکت کند، بیان کرد: نگاه عدالت محور و همکارانه دیوان محاسبات باید تقویت شود.

خادمی تصریح کرد: چیزی که در حال حاضر وجود کنترل فرایندهاست که موضوع کارآیی چندانی در پیشرفت امور ندارد.

مدیریت ارشد اجرائی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: مدیران قبل از ورود دستگاه‌های نظارتی باید به سمت محاسبه کارهای خود حرکت کنند و بی‌شک نظارت دستگاه‌های نظارتی سبب بهبود کیفیت خدمات می‌شود.

خادمی در ادامه اظهارات خود به پیشنهادات خود به مسئولان دیوان محاسبات کشور پرداخت و افزود: برای اینکه تمرکز زدایی در انجام امور بوجود بیاید لازم است که اختیارات را در استان‌ها افزایش دهیم و مدلی تعریف شود که تمرکز از مرکز کمتر شود.

وی در تشریح این سخن خود، گفت: نباید اختیارات در مرکز و مسئولیت‌ها در جاهای دیگر باشد.

استاندار با بیان اینکه نظام چانه‌زنی بر نظام بودجه و اعتبارات ما حاکم است، افزود: باید بودجه‌ای که داریم از نظام چانه‌زنی خارج شود و به دنبال تعریف الگویی مناسب توزیع اعتبارات باشیم.

خادمی اطاله رسیدگی به برخی تخلفات مدیران در دیوان محاسبات را از مواردی دانست که باید اصلاح شود، تا در سایه آن هم حقوق مردم و هم بیت‌المال احقاق شود.

رئیس شورای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد به موضوع پاداش مناطق محروم پرداخت و افزود: یکی از مشکلاتی که در این استان وجود دارد، پیچیدگی‌های است که در کار توزیع و پرداخت پاداش مناطق محروم بوجود آمده که امیدواریم با تدوین راه‌حل مناسب این مشکل نیز برطرف شود.

تاجگردون از بردن طرح برداشتن سال مالی پروژه های عمرانی به صحن مجلس خبر داد

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی که یکی از حاضران در این نشست بود نیز با ارائه توضیحاتی از مشکلات سد راه در نظام اقتصادی کشور گفت: طرح برداشتن سال مالی پروژه های عمرانی به صحن علنی مجلس می رود.

به گزارش مهر، غلام رضا تاجگردون پیش از ظهر سه شنبه در نشست شورای برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد، یکی از آسیب های نظام اداری، مالی و اجرایی را سال مالی طرح های عمرانی دانست و افزود: در پایان سال مالی بسیاری از دستگاهها به دنبال جذب اعتبارات به هر طریقی هستند که برگشت نخورد که این مشکلات عدیده ای را بوجود آورده است.

وی بیان کرد: بر اساس این طرح طبق یک زمانبندی مشخص، اعتبار یک پروژه عمرانی تا زمانی که طرح پایدار است، برگشت نخواهد خورد.

تاجگردون تصریح کرد: تصویب این طرح موجب رفع بسیاری از مشکلات و تخلفات دستگاههای اجرایی خواهد شد.

نماینده گچساران و باشت در مجلس گفت: نظارت پس از خرج دیوان محاسبات مانع از این نمی شود که دیوان به هزینه های قبل از خرج و قوانین ناظر بر خرج توجه نکند.

تاجگردون افزود: یکی از کارهای ارزشمند دیوان این بوده که با آسیب شناسی و ارزیابی، اصلاح قوانینی را که موجب بروز تخلف و مشکلات می شود، به مجلس پیشنهاد می دهد.

وی عنوان کرد: باید در نظام اجرایی کار را سهل کرد و مانع از وقوع تخلف شد.

شیوه مدیریت با پول باید در کشور تغییر کند

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین استقلال و جایگاه تخصصی و فنی دیوان محاسبات اشاره کرد و گفت: تخلفات متعددی که در سال های گذشته بلای جان نظام اداری کشور شده بود، ابتدا توسط دیوان گزارش شد.

تاجگردون تصریح کرد: دیوان محاسبات و دستگاه قضایی برای سالم سازی نظام اداری کشور باید مکمل هم باشند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین تمرکززدایی از نظام اداری و مالی کشور را ضروری دانست و گفت: این مسئله هیچ منافاتی با قانون ندارد.

وی افزود: متاسفانه تمایل دولتها به تمرکززدایی کم است زیرا دولت دوست دارد قدرت را در دست داشته باشد و با قدرت و پول اعمل مدیریت کند.

تاجگردون شیوه مدیریت در کشورهای توسعه یافته را بر اساس هنر مدیریت دانست و اظهار داشت: در ایران مدیریت با پول انجام می شود که این شیوه باید تغییر کند و راه آن تمرکز زدایی است.

زارعی: نقش نطارتی دیوان محاسبات به وظیفه نظارتی و مشورتی بدل شود

نماینده بویراحمد و دنا در مجلس هم در این نشست با بیان اینکه باید به جای معلول به علت ها پرداخته شود، گفت: اگر نقش نطارتی دیوان محاسبات به وظیفه نظارتی و مشورتی بدل شود، بخشی از مشکلات و معلولها رفع خواهد شد.

غلام محمد زارعی افزود: هر انسانی در انجام امور به طور قطع با خطا مواجه خواهد شد اما اصل نظارت و مشورت دیوان این را کاهش خواهد داد.

وی بسیاری از تخلفات مدیران را ناشی از کم اطلاعی دانست و اظهار داشت: تعامل دیوان با دستگاههای اجرایی این مشکل را مرتفع خواهد کرد.

زارعی تاکید کرد: بسیاری از مدیران با انگیزه خدمت کاری را انجام می دهند و انگیزه تخلف یا سوء استفاده ندارند.

وی بر اصلاح قوانین تاکید کرد و افزود: هرجا مدیری به دلیل کم توجهی و یا بی توجهی و یا سوء نیت تخلفی کرد باید بدون هیچ اغماضی با او برخورد شود.

زارعی اظهار داشت: آموزش و تعامل بین مدیران و دیوان محاسبات می تواند حوزه نظارت را در عمل به وظایف خود موفق تر کند.

رحیمی: رویکرد دیوان محاسبات تنها کشف تخلف نیست

رییس دیوان محاسبات کشور با تشکر از استاندار و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ابتدای سخنانش گفت: به مردم استان بخاطر داتشن چنین نمایندگانی تبریک می گوئیم.

رحیمی افزود: دکتر تاجگردون فردی متخصص در امور اقتصادی است و سخنان ایشان هم با توجه به حوزه کاری وی در مجلس شیوا بود اما بنده از اظهارات آقای زارعی و تسلط ایشان به این حوزه بسیار باعث تعجبم شد و به مردم این استان بخاطر انتخاب چنین نمایندگان واقعا تبریک می گوئیم.

رییس دیوان محاسبات کشور بر اصلاح ساختار و برخی رویکردهای منفی در زمینه مسوولیت و ماموریت ذاتی این دستگاه نظارتی تاکید کرد و گفت: راهبرد اساسی در دیوان تنها کشف تخلف در دستگاه های مجری نیست.

 امیرحسین رحیمی افزود: هم اکنون دو نوع دیدگاه منفی در زمینه حسابرسی ها و نظارت های مالی و بودجه ای از سالیان متمادی در کشور وجود دارد.

وی بیان کرد: یک نوع دیدگاه منفی از سوی دستگاه های اجرایی است که به تصور آنکه دیوان و کارشناسان نظارتی تنها به دنبال کشف تخلف هستند تعامل و همکاری لازم را با آنها انجام نمی دهند و نگرش منفی دوم نیز از سوی خود حسابرسان دیوان بوده است که آنها نیز تنها کشف تخلف در دستگاه ها را هدف مهم این نهاد برای پاسداری از بیت المال قلمداد می کنند.

رحیمی اظهار کرد: اکنون با توجه به اصلاحاتی که از زمان دوران مدیریتی عبدالرضا رحمانی فضلی نیز در دیوان محاسبات آغاز شده این رویکردها تا حدود زیادی اصلاح شده اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب و تغییر روند نگرش ها فاصله وجود دارد.

رییس دیوان محاسبات کشور با توجه به نوع تخلفات صورت گرفته و تشکیل پرونده ها در این نهاد ، افزود: عمده پرونده ها از سوی مدیران و مسوولان حسابرسی در دستگاه های اجرایی بر اساس دو نوع تخلف است.

رحیمی تصریح کرد: یک نوع تخلفات صورت گرفته از سوی مدیران آن است که هیچ نوع سوء نیتی مبنی بر ارتکاب جرم و تخلف از سوی مدیر و مجری در هزینه کرد بودجه مشاهده نمی شود که آمارهای این نوع تخلفات به لحاظ کمی در دیوان بسیار بالا است.

وی ابراز داشت: فرد مجری در بروز این گونه تخلفات کاری را با کمال حسن نیت و برای انجام یک امر طبیعی و در راستای توسعه سازمانی انجام داده اما این کار در عین حال خلاف مقررات و الزامات بودجه ای حتی از سوی خود دولت بوده است.

رحیمی ابراز داشت: نوع دوم تخلفاتی است که با سوء نیت و با قصد یک عمل خلاف مقررات بودجه ای و حتی سازمانی از سوی دستگاه های اجرایی انجام می شود که در این راستا انجام این امر خلاف نیز فساد مالی و اداری محسوب می شود.

وی اظهار کرد: البته آمارهای این نوع از تخلفات در دستگاه های اجرایی نیز به ویژه در یک سال اخیر بسیار پایین است.

رییس دیوان محاسبات کشور گفت: یکی از سیاست ها، راهبردها و رویکردهای اساسی در دیوان این است که برای این دو نوع تخلفات شایع نیز برنامه ریزی و راهکار ارایه دهد.

وی ابراز داشت: از مهمترین راهکارهای موثر برای کاهش میزان تخلفات بویژه از نوع نخست تعامل، همکاری و همراهی بیش از پیش دستگاه های اجرایی با حسابرسان و کارشناسان دیوان محاسبات، انجام کارهای مشورتی در قبل و حین خرج بودجه و نیز برگزاری کارگاه های آموزشی برای مسوولان مالی ، مدیران و ذی حسابان در نظام اداری کشور است.

وی با اشاره به برخی مشکلات و معضلات موجود در نحوه بازرسی ها و حسابرسی های مالی در دستگاه های اجرایی ، گفت: بسیاری از تخلفات صورت گرفته از سوی مدیران و مسوولان مالی در نظام اداری ناشی از نداشتن اطلاعات و اشراف به قانون است.

رحیمی از تشکیل کمیته های تعاملی بین دیوان محاسبات و دستگاه های مختلف اجرایی در همه استان های کشور خبر داد و افزود: مهمترین راهبردهای و رویکرد جدید دیوان تاکید بر تعامل با مجموعه دستگاه های اجرایی برای کاهش میزان تخلفات مالی است.

وی ابراز داشت: هدف اساسی از تشکیل این کمیته در وهله نخست پیشگیری از انجام تخلفات احتمالی در دستگاه های اجرایی و تضییع بیت المال است که می تواند در زمینه هزینه کرد صحیح بودجه بویژه در زمان پایان سال مالی دستگاه ها که احتمال ارتکاب تخلف بیشتر می شود، تصمیم گیری کند.

وی گفت: اعضای این کمیته نیز یکی از معاونان استاندار، رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان، مدیر مربوطه در دستگاه اجرایی ، ذی حساب و حسابرسان دیوان محاسبات در استان مربوطه خواهد بود.

رییس دیوان محاسبات کشور به برخی معضلات و ایرادهای اساسی در نظام بودجه ریزی و ساختار اداری کشور اشاره کرد و افزود: یکی از موانع اساسی در این راستا تعیین زمان هزینه کرد ها در بودجه های عمرانی است.

رحیمی ادامه داد: به عنوان نمونه دولت دستگاه های اجرایی را الزام کرده که هزینه کرد اعتبارات عمرانی در اجرای یک پروژه باید تا پایان سال مالی همان سال تمام شود و در غیراین صورت پول هزینه نشده باید به خزانه برگشت داده شود.

وی تصریح کرد: هم اکنون بسیاری از تخلفات انجام شده در دستگاه های اجرایی در همین زمینه بوده است که مدیر نتواسته تا آن زمان مقرر نسبت به هزینه بودجه اقدام کند و پول باقی مانده نیز باید برگشت داده شود.

رحیمی افزود: مدیر اجرایی دستگاه مربوطه نیز با بیم آنکه وی را کم کارو ضعیف ندانند در اقدامی خلاف قانون اقدام به صدور برخی سندهای غیرواقعی و ساختگی برای هزینه کرد این بودجه حتی در محل های دیگر می کند.

وی ابراز داشت: راهکار اساسی در این راستا نیز اصلاح قوانین و مقررات است که هم اکنون اصلاح همین بندها از قانون تنظیم بودجه به مجلس ارایه شده و در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات نیز به تصویب رسیده که قرار است تا هفته های آینده در صحن علنی مجلس مطرح شود.

رحیمی بر ضرورت همکاری و تعامل مثبت دستگاه های اجرایی با حسابرسان دیوان محاسبات در همه استان ها تاکید کرد و افزود: هنوز برخی دستگاه ها به تصور همان نگرش های غلط در گذشته از دراختیار گذاشتن اسناد مالی خود به ماموران بازرسی دیوان شانی خالی می کنند.

وی ابراز داشت: این در حالی است که سیاست دیوان محاسبات مچ گیری ، کشف تخلف و تشکیل پرونده علیه دستگاه ها نیست بلکه این نهاد خود را در کنار دستگاه های اجرایی برای شفافیت سازی و هزینه کرد صحیح و اصولی بیت المال می داند.

رحیمی از راه اندازی سامانه نظارتی الکترونیکی در دیوان محاسبات کشور خبر داد و گفت: دستگاه های اجرایی نیز می توانند اطلاعات و اسناد مالی خود را وارد این سامانه کنند تا حسابرسی ها و نظارت های مالی درآن دستگاه به نحو مطلوب و با شتاب بیشتری انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه نتیجه فساد در دستگاه های اجرایی سلب اعتماد عمومی خواهد بود، اظهار کرد: همکاری و تعامل بیشتر دستگاه های اجرایی با دیوان محاسبات برای کاهش تخلفات و مسدود کردن منفذهای فساد خود از مصادیق بارز مدیریت جهادی محسوب می شود.

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=124373
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. روشنفکر گفت:

    زنده باد زارعی
    زنده باد بویراحمد ودنا

  2. برادر گفت:

    بغيراز اينكه مركز نشينان تعريف حاج زارع بدن كه عين واقعيت حسوداني كه هرروز به دنبال تخريب ايشان هستن واقعا خجالت بكشن وبدانند اين تخريبها نتيجه اي جز شكستشان نيست

  3. واقع بین گفت:

    تازه معنی صحبت دکتر تاجگردون را در یک جلسه خصوصی متوجه شدم که فرمودند بویراحمدی ها قدر حاج زارع را نمی دانند چون او در مرکز بسیار شناخته شده و مورد احترام است .

  4. تیربند گفت:

    باسلام، باور کنید من فردی هستم که به دلیل عدم حضور در یاسوج اصلا به آقای زارعی رای نداد ام ولی بعد از انتخاباتتقریبا هر ماه مجلس رفته آمو از نزدیک کار نمایندگان مناطق مختلف واستان خودمان را برای یک طرح پژوهشی زیر نظر گرفته ام مورد بررسی قرار داده ام.انصافا در مجلس آقای زارعی فردی خوب وسایل احترام است.
    تقریبا هر روز مراجعه کنند اش را می بینه.دو شنبه واقعا دفتر ایشاناز شلوغ ترین دفاتر مجلس است.
    بارها دیده ام که زارعی بر خلاف خیلی از نمایندگان علاوه بر نامه نوشتن حتما با مدیر مربوطه تماس می گیره.بعد از پایان جلسه بدون استثنا هر روز چند نفر جلوی مجلس منتظر زارعی هستند تا حضوری همراهشان پیگیر کار آنها در وزارت خانه های مختلف باشه.
    تقریبا همه معتقدکه تهران شهری است که هر روز فقط می توان یک کار را پیگیری کرد.ولی نماینده مادر روز تقریبا بدون استثناء کمتر از چهار وزرات خانه ویا سازمان را نمی رود.
    پس واقعا زیاد تعجب نمی کنم از صحبت های دکتر رحیمی درباره ایشان چون تقریبا این صحبت ها را تقریبا از همه معاونین پارلمانی وزرا در خصوص ایشان شنیده ام. 

  5. حقیقت استان گفت:

    درود بر حاج زارعی دلسوز و پرتلاش موفق باشید.

  6. دالی گفت:

    حقیقتا” این بنده خدا جوگیر شد این حرف را زد، منتقدان سخت نگیرید چون خودش از زارع بی اطلاع تر بود.

  7. سری قبل بهرامی ای سری زارع گفت:

    من سری قبل به جناب بهرامی رای دادم هم از بستگان هستن و هم باهاشون کلاس داشتم اما این سری دیگه به زارع رای میدم گاهی اوقات تخریب علیه ی شخص به نفعش میشه ایشون زیاد تخریب شد ولی واقعا صادقانه حرف زدن و عمل کردن

دیدگاه شما