سه شنبه 15 مهر 1393 - 19:13

10 راهکار براي کنترل خشم

خانواده ایرانی – خشم یک عکس العمل طبیعی و حتی سلامت است.با وجود این کنترل عصبانیت گاهی می تواند بسیار مشکل باشد.ما در این مطلب ده راهکار ساده برای مدیریت خشم به شما پیشنهاد می کنیم .این راهکارها از خارج شدن از شرایط ایجاد کننده عصبانیت تا استفاده از عبارت “من” برای کنترل آن می باشد.

آیا وقتی در ترافیک کسی ناگهان جلوی می پیچد به او پرخاش می کنید؟آیا اگر فرزندتان از فرمان شما سرپیچی کند فشار شما ناگهان اوج می گیرد؟خشم یک عکس العمل طبیعی در انسان است ولی آنچه اهمیت دارد مواجهه مثبت و صحیح با آن می باشد.خشم کنترل نشده نه تنها به شما صدمه می زند بلکه ارتباطات شما را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

آیا برای تحت کنترل درآوردن خشمتان آماده اید؟اگر آری پس با این ده راهکار ساده شروع کنید.

1-قبل از اینکه چیزی بگویید فکر کنید.در نقطه ی جوش ،گفتن هر حرفی آسان است ولی اغلب بعدا از حرفی که زده اید پشیمان و شرمنده خواهید شد.پس قبل از گفتن هر حرفی کمی درنگ کنید و به طرف مقابلات نیز کمی فرصت دهید تا قبل از حرف زدن کمی فکر کند.

2-وقتی به حالت آرامش رسیدید،دلیل خشمتان را بیان کنید.به محض اینکه آرامش خود را به دست آوردید با آرامی و ملایمت دلیل خشمتان را به طرف مقابل بگویید.سعی کنید بدون اینکه طرف مقابلتان را با حرفهایتان برنجانید این کار را بکنید.

3-ورزش کنید.ورزش کردن و فعالیت فیزیکی می تواند منجر به کاهش استرسی شود که باعث ایجاد عصبانیت در شما می گردد.اگر حس می کنید که در شرایطی هستید که ممکن است در شما ایجاد خشم کند برای پیاده روی یا دویدن یا هر فعالیت مفرح فیزیکی بیرون بروید.

4-به خود زنگ تفریح بدهید.زنگ تفریح فقط مخصوص بچه ها نیست.در طول روز زمانهای استراحت کوتاهی برای دوری از استرس و فشار کار برای خود در نظر بگیرید.این کار باعث می شود بقیه ی روز را بهتر سپری کنید.

5-راه حل های ممکن را شناسایی کنید.به جای تمرکز بر روی عاملی که شمارا خشمگین و ناراحت کرده است سعی کنید بر روی عوامل برطرف کننده ی آن تمرکز کنید.آیا اتاق نا مرتب کودک شما خشمگینتان می کند؟در آن را ببندید تا فعلا آم را نبینید.

آیا همسرتان هر شب برای شام دیر به خانه برمی گردد؟زمان شام را کمی دیر تر تنظیم کنید یا با او توافق کنید که چند روزی در هفته را به تنهایی شام می خورید.به خودتان یادآوری کنید که عصبانیت نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه آن را بد تر می کند.

6-در حالت ناراحتی جملاتتان را با عبارت “من”شروع کنید.برای دوری از متهم کردن و مقصر دانستن دیگران که ممکن است شرایط را بدتر کند. جملاتتان را با “من”شروع کنید.با احترام و ادب با طرف مقابلتان برخورد کنید.مثلا بگویید:”من از اینکه تو بدون کمک کردن در جمع آوری و شستن ظرفها میز و ترک کردی ناراحتم.”به جای اینکه بگویید:”تو هیچ وقت هیچ کاری در خانه انجام نمی دهی.”

7-کینه ای نباشید.بخشش وسیله ای بسیار قدرتمند است.اگر اجازه دعید که عصبانیت و دیگر احساسات منفی در شما احساسات مثبت شما را تحت تاثیر قرار دهد،خواهید دید که با این کار خود را در محاسره تلخی ها و حس ناعدالتی و خشم قرار داده اید.

اما اگر بتوانید دیگران را ببخشید از موقعیت خشم ایجاد شده بهترین بهره رابرده اید.بدانید که هیچ کس در دنیا نیست که دقیقا آنچنانکه شما می خواهید رفتار کند.

8-برای کاهش تنش شوخی کنید.سبک کردن شرایط با شوخی و مزاح می تواند فشار را کمتر کند.شوخی باعث می شود با مساله عصبانی کننده بهتر و راحتتر مواجه شوید.

9-از تمرینات آرامش دهنده استفاده کنید.تنفس عمیق ،فکر کردن به یک مساله آرامش بخش ،تکرار عبارات آرام کننده و مثبت مثل:”چیزی نیست” همچنین گوش کردن به موسیقی یا نوشتن مطلب یا انجام حرکات یوگا یا انجام هر کار آرامش دهنده در زمان خشم شما را آرام می کند.

10-در زمان لازم کمک بخواهید.گاهی یاد گیری نحوه ی کنترل خشم برای همه می تواند چالش برانگیز باشد.اگر خود را در انجام این امر عاجز دیدید پیش از آنکه این امر منجر به بروز حرکات و حرف های غیر قابل جبران شود از یک مشاور یا دوست بی طرف کمک بگیرید.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=123536
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما