چهارشنبه 9 مهر 1393 - 14:37

مرتضوی چک تضمین ۴۰۰ میلیارد ینی به بابک زنجانی داده بود

حسین دهدشتی، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آنا، درباره اظهارات اخیر سعید مرتضوی مبنی بر اینکه هیچ شرکت تامین اجتماعی را به بابک زنجانی واگذار نکرده است، اظهار کرد: آقای مرتضوی فرصت نکرد که این شرکت‌ها را واگذار کند ولی تمام قراردادهای منعقد شده تامین اجتماعی با بابک زنجانی در مدارک تحقیق و تفحص موجود است.

وی افزود: مرتضوی بدون اجازه سایر اعضای هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی و تنها بر اساس نظر خود، قراردادهای واگذاری شرکت‌های شستا را با بابک زنجانی امضا کرد لذا قبل از امضای این تفاهنامه‌ها، ما در کمیسیون انرژی شنیده بودیم که چنین تفاهمنامه‌هایی در حال انجام است که در این راستا با سازمان تامین اجتماعی مکاتبه کردیم و گفتیم که مراقب باشید طرف حساب شما پول ندارد چرا که همان زمان پرونده زنجانی در کمیسیون انرژی مطرح بود.

5 فقره چک تضمین به ارزش 400 میلیارد ین ژاپن برای بابک زنجانی!

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه انجام آن قراردادها اشتباه و خلاف بود، تصریح کرد:‌ همچنین در متن قرارداد نوشته شده بود که بابک زنجانی باید بخشی از پول را قبل از اجرایی شدن قراردادها واریز کند بعد تامین اجتماعی چک تضمین قرارداد بدهد ولی این سازمان قبل از واریز پول از سوی بابک زنجانی، 5 فقره چک تضمین به ارزش 400 میلیارد ین ژاپن به وی داد؛ اگر قراردادی نبوده پس چرا این چک‌ها داده شد.

دهدشتی ادامه داد: در همین زمان تامین اجتماعی اعلام کرد که بابک زنجانی پول را واریز کرده است، که پس از استعلام ما از حساب تامین اجتماعی در بانک مسکن مشخص شد که هیچ پول قابل برداشتی در این حساب وجود ندارد. لذا اینها کار را متوقف کردند؛ اگر صدای کمیسیون انرژی درنمی‌آمد قراردادها اجرایی شده بود و همه چیز تمام شده بود.

وی گفت: بابک زنجانی تا چند ماه بعد مدعی اجرای آن قراردادها بود و می‌گفت که باید قرارداد اجرایی شود ولی بعدا که ناامید شد گفت که حداقل چک‌هایم را برگردانید. مکاتبات بابک زنجانی در این زمینه نیز موجود است. سازمان تامین اجتماعی به هر قیمتی دنبال پول و منابع می‌گشت و می‌خواست به هر صورتی که شده منابع را بفروشد و بابک زنجانی هم می‌خواست کار و کاسبی خودش را داشته باشد، حالا اینکه قراردادها اجرایی نشد به خاطر پیگیری‌های کمیسیون انرژی بود.

اقدامات مرتضوی غیرقانونی بود

این نماینده مجلس تاکید کرد: چطور آقای مرتضوی بدون اجازه هیئت مدیره بیش از 400 میلیارد ین ژاپن به بابک زنجانی چک تضمین می‌دهد، این اقدامات قانونی نیست، چرا که برای بیرون رفتن یک خودکار از یک سازمان نیز باید همه چیز ثبت شود.

دهدشتی افزود: همه مدارک روشن شده تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی و 137 شرکت وابسته به شستا به قوه قضائیه ارسال شده است. دستگاه قضایی هم باید با توجه به مدارک تکلیف را مشخص کند. به نظر بنده قوه قضائیه تاکنون در اعلام نتیجه این پرونده خیلی تاخیر داشته است.

قوه قضائیه سریعتر رسیدگی کند

عضو هیئت رئیسه کمیته تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی تصریح کرد: بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، قوه قضائیه باید ظرف سه ماه با مشخص کردن یک شعبه خاص دادگاه حکم را اعلام کند. آبان ماه سال گذشته که گزارش در صحن علنی مجلس قرائت شد گزارش برای قوه قضائیه ارسال شد. بنده و آقای محجوب به عنوان رئیس کمیته تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی با آیت الله آملی لاریجانی جلسه گذاشتیم و مسائل را گفتیم. رئیس قوه قضائیه هم قول داد که به صورت ویژه به مسائل رسیدگی می‌شود. ولی اکنون 10 ماه گذشته و هنوز پرونده به نتیجه نرسیده است.

وی تاکید کرد: با این وجود به نظر من اشکالی در تحقیق و تفحص‌های مجلس وجود دارد و آن این است که مجلس کارش را در تحقیق و تفحص‌ها انجام می‌دهد بعد قوه قضائیه دوباره رسیدگی می‌کند، این امر باعث طولانی شدن زمان رسیدگی به پرونده‌های تحقیق و تفحص می‌شود، ما می‌خواهیم بر اساس طرحی روند تحقیق و تفحص را ساماندهی کنیم، اگر بشود و قوه قضائیه موافقت کند، یک قاضی تام الاختیار همراه با تیم تحقیق و تفحص‌ها در پیگیری‌ها مشارکت داشته باشد تا بر این اساس وقتی تحقیق و تفحص انجام شد آنها هم حکم اولیه خود را اعلام کنند.

این نماینده مجلس گفت:‌ البته در نظر گرفتن قاضی در پرونده‌های تحقیق و تفحص، کار قوه قضائیه است؛ تاکنون چندین تحقیق و تفحص به دستگاه قضا ارسال شده ولی هنوز هیچ حکمی برای آنها صادر نشده است، اگر اشکالی در روند تحقیق و تفحص وجود دارد، قوه قضائیه باید اعلام کند تا اشکالات برطرف شود، ولی از آنجایی که قوه قضائیه کاری در این زمینه انجام نداده است ما ناگزیریم با ارائه طرحی این مشکل را برطرف کنیم.

مرتضوی مگر تبرئه شده که اینچنین سخن می‌گوید؟!

از سوی دیگر نادر قاضی‌پور، عضو کمیته تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی درباره اظهارات اخیر سعید مرتضوی مبنی بر اینکه هیچ یک از شرکت‌های شستا را به بابک زنجانی واگذار نکرده است، به خبرنگار پارلمانی آنا گفت: پرونده تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی درباره تخلفات سعید مرتضوی به قوه قضائیه ارسال شده است اما هنوز حکم برائتی برای مرتضوی صادر نشده است که او اینچنین نظراتی را مطرح می‌کند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس خاطرنشان کرد: این نظرات فرافکنی است، مرتضوی در نشریه «خورشید» که متعلق به تامین اجتماعی است قراردادهای واگذاری را به چاپ رسانده است، حال چگونه می‌تواند همه چیز را انکار کند، نمی‌دانم. ما صبر می‌کنیم که قوه قضائیه حکمش را صادر کند.

وی تاکید کرد که کمیته تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی فعلا قصد ندارد سندی را درباره تخلفات سعید مرتضوی در واگذاری شرکت‌های شستا به بابک زنجانی منتشر کند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=122814
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما