چهارشنبه 9 مهر 1393 - 10:58

این توصیه ها را بیماری های عفونی با شروع فصل مدارس جدی بگیریم

متخصص بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویر احمد گفت: با شروع فصل مدارس و بخاطر ازدحام دانش آموزان در مدارس و فضا های سر بسته، عفونت های واگیر دار، در بین دانش آموزان شیوع پیدا می کند.

متخصص بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویر احمد گفت: با شروع فصل مدارس و بخاطر ازدحام دانش آموزان در مدارس  و فضا های سر بسته، عفونت های واگیر دار، در بین دانش آموزان شیوع پیدا می کند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج؛ دكتر گردآفرین نیکبخت، افزود: سرماخوردگی، آنفلوانزا، آبله مرغان، اوریون و همچنین بعضی از هپاتیت ها از جمله بیماری های عفونی، ویروسی هستند که در شروع فصل مدارس شیوع پیدا می کنند.

وی همچنین بیماری های باکتریال مانند “گلودرد چرکی” را از نوع عفونت های گوارشی و بیماری های قارچی انگلی مانند انگل های ژیاردیار، شپش و گال را از دیگر این عفونت های شایع در این فصل عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه می توان با رعایت نکات بهداشتی از شیوع این عفونت ها پیشگیری کرد، اظهار داشت: این عوامل باید توسط مسئولین مدارس و دانش آموزان مورد توجه قرارگرفته و به آنان آموزش داده شود.

آموزش ابتدایی ترین راه پیشگیری

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، با اشاره به وظیفه مسئولین مدارس در قبال دانش آموزان، ابراز داشت: آموزش، ابتدایی ترین راه برای پیشگیری از از عفونت ها در مدارس است، که باید از مربیان آموزشی در خصوص آموزش استفاده شود.

وی گفت: مربیان بهداشت باید آموزش های ابتدایی و نکاتی مانند نحوه شستن دست ها و نظافت را به دانش آموزان، آموزش دهند.

دكتر نیکبخت با بیان اینکه نظافت و بهداشت محیط مدرسه، حتما توسط مسئولین مدارس باید در نظر گرفته شود، تاکید کرد: سرویس های بهداشتی باید به تعداد مناسب و مطابق با استانداردها ساخته شود و همچنین ضدعفونی کردن مرتب آن ها، می تواند از بسیاری از این عفونت هاي شايع پیشگیری کند.

متخصص بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به اینکه در مناطق شهری کمتر با آب آلوده در مدارس مواجه هستیم، ولی ممکن است در بعضی از روستاها آب آشامیدنی سالم در دسترس دانش آموزان نباشد، تصریح کرد: با کلرزني آب، مسئولین ذی ربط می توانند آب اشامیدنی سالم را برای دانش آموزان فراهم نمایند.

متصدی بوفه ها باید کارت سلامت بگیرند

دكتر نیکبخت با اشاره به اینکه بوفه هایی که مسئولیت حمل و توزیع مواد غذایی به دانش آموزان در مدارس را بر عهده دارند، باید کارت سلامت داشته باشند، پیشنهاد داد: مسئولین مدارس باید نظارت کامل و بیشتری بر بوفه ها داشته باشند.

وی همچنین ادامه داد: مکان بوفه باید قابل شستشو باشد، به طوری که نظافت داخل بوفه به درستی رعایت شده، سطل های آشغال به تعداد مناسب در دسترس باشد و همچنین دارای پنجره های توری دار باشد تا از ورود حشرات جلوگیری شود.

توصیه هایی به دانش آموزان برای پیشگیری از عفونت ها

دكتر نيكبخت با اشاره به اینکه مهمترین مسئله ای که دانش آموزان باید مورد توجه قرار دهند، بهداشت دست ها و شستن آن ها است، ادامه داد: دانش آموزان قبل از خوردن مواد غذایی و بعد از استفاده از سرویس های بهداشتی، دست های خود را با آب و صابون بشویند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اضافه کرد: دانش آموزان باید از لیوان و دستمال مخصوص به خود استفاده کنند.

وی یادآور شد: همچنین از فرو بردن لوازم تحریر مانند مداد، خط کش و پاک کن به داخل دهان خودداري نمایند.

متخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه  آلودگی و میکروب هاي زير ناخن ها به راحتی قابل شستشو نیستند، عنوان کرد: ناخن های خود را مرتب کوتاه کنید.

دكتر نیکبخت با توجه به اینکه دانش آموزان موقع ابتلا به بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنلوانرا تا حد امکان  به مدرسه نروند، توصیه نمود: در صورت رفتن، موقع عطسه و سرفه، دستمال جلوی دهان خود بگیرند و دستمال خود را در جیب قرار یا دست خود قرار ندهید و آن را فورا در سطل آشغال بیندازید.

دانش آموزان هفته ای دو تا سه بار حمام کنند

وی با اشاره به اینکه دانش آموزان حداقل هفته ای دو تا سه بار باید حمام کنند، اضافه کرد: همچنین بهداشت مو را رعایت، تا از عفونت هایی مانند شپش یا سایر عفونت های قارچی، جلوگیری شود.

دكتر نیکبخت تصریح کرد: دانش آموزان بعد از برگشت از مدرسه باید پاها و جوراب های خود را با آب و صابون شستشو دهند تا از آلودگی هایی که به آن ها اضافه شده، تمیز شوند.

وی با اشاره به اینکه دانش آموزان بهتر است از مواد غذایی کم ارزش و فاسد شدنی در داخل مدرسه، پرهیز کنند، توصیه نمود: از مواد غذایی خشک مانند گردو، میوه های خشک، خرما و کشمش استفاده کنند.

متخصص بيماري هاي عفوني ادامه داد: در صورت استفاده از مواد غذایی فاسد نشدنی، آن را در ساعات اولیه مصرف کنید، تا به عفونت های گوارشی دچار نشويد.

دکتر نیکبخت در پایان با بیان اینکه باید به تاریخ تولید و تاریخ انقضای درج شده در پشت بسته مواد غذایی توجه کرد، هشدار داد: از فروشندگان دوره گرد مواد غذایی تهیه نکنید، و حتما از بوفه مدرسه خریداری نمایید

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=122763
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    خدا اجرتون بده. به جای مطالب پیش پا افتاده در بقیه سایت ها رویه آموزشی  شما قابل تحسین و تقدیر است

دیدگاه شما