سه شنبه 8 مهر 1393 - 8:49

مصری: بانکداری بدون “ربا” نداریم

بویرنیوز: نماینده کرمانشاه در مجلس با بیان اینکه هیچ بانکی را سراغ نداریم که بدون ربا عملیات بانکی انجام دهد، گفت: واقعا مانده‌ایم که آیا دولت‌ها در مقابل نظام بانکی ضعیف هستند یا نمی‌خواهند اقدامی انجام دهند، یا اینکه بانک‌ها حیات خلوت آنها هستند، نمی‌دانیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛عبدالرضا مصری از نظام بانکی کشور به شدت انتقاد کرد و گفت: هیچ بانکی را سراغ نداریم که بدون ربا عملیات بانکی انجام دهد.

وی با بیان اینکه بانکداری ما بدون ربا نیست، افزود: ما یک قانون بانکداری اسلامی بیشتر نداریم که هنوز اجرا نشده است.

نماینده مردم کرمانشاه اظهار داشت: اگر بخواهیم نظام بانکداری را اصلاح کنیم با شیوه‌های موجود نمی‌شود مگر اینکه ساختارها را تغییر بدهیم.

وی ادامه داد: متأسفانه در کشور ما مرتبا آدم‌ها تغییر می‌کنند و هیچ کس به فکر تغییر ساختارها نیست و تا زمانی که ساختارها تغییر نکند به هدف نخواهیم رسید.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که بانک‌های آن کشور به اندازه بانک‌های ایران حاکم بر کشور باشند یعنی حکومت دست بانک‌هاست ولی هیچ کس چیزی نمی‌گوید.

وی با انتقاد از اجرا نشدن قوانین مربوطه تصریح کرد: اصلاح این موضوع نیازمند عزم دولت است، قوانین انباشته زیاد داریم. همایش و سمینار و… به اندازه کافی برگزار می‌شود ولی به نتیجه نرسیده و نمی‌رسد و شرط اصلاح این موضوع عزم دولت است.

این نماینده ادوار مجلس ادامه داد: با سیستم فعلی نظام بانکی، پرونده 123 میلیارد بانک صادرات در دهه 60 را داشتیم و الان هم پرونده 3 هزار میلیارد به وجود آمد و در دهه بعد هم قطعا پرونده 30 هزار میلیاردی در انتظار ماست.

وی خاطرنشان کرد:هر دولتی در شروع به کار خود یک بسته اقتصادی ارائه می‌کند و آقایان هاشمی رفسنجانی، خاتمی، احمدی نژاد و الان هم آقای روحانی این کار را کرده‌اند ولی باید پرسید این بسته‌ها که ارائه می‌شود چه کسی باید سرمایه‌گذاری کند، آیا غیر از بانک کسی دیگر هم سرمایه‌گذاری می‌کند.

مصری ادامه داد: وقتی شخصی می‌خواهد وام بگیرد، بانک می‌گوید نصف وام شما باید در این بانک سپرده‌گذاری شود! یعنی هنوز وام پرداخت نشده نصف آن سپرده‌گذاری خود بانک می‌شود با 20 درصد سود! در این حالت بانک‌ها 2 امتیاز می‌گیرند نخست می‌گویند فلان قدر تسهیلات ارائه کردیم و دوم آنکه می‌گویند ما چقدر سپرده گذاری ایجاد کرده‌ایم و این موضوعات منجر به ارتقا مدیرعامل می‌شود درحالی که همه این اقدامات بازی است و کسی نیست به بانک‌ها بگوید چرا این کارها را می‌کنید.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پاسخ به اینکه چرا موضوع را پیگیری نمی‌کنید، گفت: صدای کسی به جایی نمی‌رسد، شب می‌خوابیم تا صبح یک بانک ایجاد شده است و تعدد بانک‌ها انقدر زیاد است که اسم آنها را بلد نیستیم.
وی تأکید کرد: هیچ شعبه بانکی در کشور ایجاد نمی‌شود مگر اینکه 10 کار تولیدی خوابیده باشد و در کشور ما به جای تولید، پول‌شویی می‌شود.

مصری با بیان اینکه کجای دنیا 30 درصد تسهیلات بانکی وجود دارد؟ گفت: چرا بانک‌ها 1000 میلیارد تومان معوقه بانکی دارند، مگر هنگام ارائه وام ضمانت نگرفته‌اند؟ اگر ضمانتی گرفتند دیگر معوقه بودن معنا نمی‌دهد.

وی ادامه داد: ولی متأسفانه بانک‌ها یک ملک 50 میلیون تومانی را توسط کارشناس خود 500 میلیون تومان ارزش‌گذاری کرده و به عنوان ضمانت قبول می‌کنند بنابراین شخص وام گیرنده نیز قسط‌های خود را پرداخت نمی‌کند.

نماینده کرمانشاه ادامه داد: واقعا مانده‌ایم که آیا دولت‌ها در مقابل نظام بانکی ضعیف هستند یا نمی‌خواهند اقدامی انجام دهند، یا بانک‌ها حیات خلوت آنهایند و  نمی‌دانیم.

وی گفت: هرچقدر فکر می‌کنیم و محاسبه می‌کنیم آسیب‌هایی که به کشور وارد شده غیر از بانک‌ها از جایی دیگری نیست.

مصری اظهار داشت: البته بعضا دولت‌ها هم منفعتی می‌برند، بانک‌ها می‌توانند برابر ضریبی از سرمایه‌ خودشان تسهیلات ارائه دهند اما بعضی بانک‌ها 70 درصد بیشتر از سهم خود تسهیلات ارائه می‌دهند و این خلاف است، چه کسی باید نظارت کند الّا بانک مرکزی!

وی تأکید کرد: اما متأسفانه بانک مرکزی بابت تخلف بانک‌ها 30 درصد سود می‌گیرد ولی باید بگوییم اگر بانکی تخلف کرده بانک مرکزی باید آن بانک را تعطیل کند نه اینکه اجازه دهد آن بانک تخلف کند و خودش نیز از محل تخلف آن بانک سود بگیرد.

سخنگوی سابق هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: متأسفانه در کشور ما قانون قابل خرید و فروش است و این وضعیت روزی درست خواهد شد که دیگر دیر است یعنی دولت و مجلس و کشور زمانی به خودشان می‌آیند که دیگر فایده‌ای ندارد.

وی اظهار داشت: این چه نظام بانکداری است که دولت، ملت و مجلس از آن ناراضی هستند ولی با قدرت به قوت خود باقی است!

مصری افزود: سوال اینجاست چرا بهره بانکی در یک کشور همسایه 3 درصد و در کشور ما 30 درصد باشد و همه می‌دانند بانک‌ها فقط کار مالی نمی‌کنند بلکه بنگاه‌داری هم می‌کنند.
وی با بیان اینکه من اعتقادی به اصلاح این وضعیت ندارم، گفت: وقتی این همه مشکل وجود دارد امیدی نداریم کسی اوضاع را اصلاح کند چرا که ما محبوبیت طلب هستیم.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه تصریح کرد: نظام انتخاباتی کشور ما متکی به محبوبیت است یعنی ما برای ورود به مجلس، ریاست جمهوری و شوراها باید از مردم رأی بگیریم و برای اینکه بتوانیم از مردم رأی بگیریم دنبال محبوبیت هستیم و تا زمانی به این موضوع توجه شود کسی اقدام جدی انجام نخواهد داد.

مصری خاطرنشان کرد: همه می‌دانند که نظام بانکداری چیست و چه ظلمی به ملت می‌شود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: وام گیرندگان خانه‌هایشان را وثیقه بانک‌ها قرار داده‌اند و جالب اینکه دیگر بانک‌ها خانه را به عنوان وثیقه قبول نمی‌کنند بلکه خانه وام گیرنده را به اسم خودشان می‌زنند یعنی وام گیرنده می‌شود مستأجر بانک و بانک‌ها هر وقت اراده کنند با حکم تخلیه آن شخص را از خانه خودش بیرون می‌کنند، آیا این درست است؟

وی در خصوص اینکه چرا مجلس از اهرم نظارتی خود برای ورود به این موضوع استفاده نمی‌کند، گفت: مجلس چه کاری می‌تواند انجام دهد الّا اینکه گزارش آن را به قوه قضاییه ارسال کند!

نماینده کرمانشاه تصریح کرد: نظام‌ها که تغییر نمی‌کنند بلکه چند نفری را می‌گیرند، یک عده را با مه آفرید امیر خسروی، یک عده‌ای را با شهرام جزایری و یک عده را با شهناز جزایری و این موضوع فایده ندارد چرا که سیستم معیوب است.

وی تأکید کرد: متأسفانه ما به اشخاص متکی هستیم و تا زمانی که سیستم در کشور حاکم نشود مشکل خواهیم داشت چون اشخاص دچار خطا می‌شوند و حتی قابل خرید و فروش هستند.

مصری در پایان تصریح کرد: برای نظام بانکی نیاز به سیستم، عزم و اراده دولت است و اگر دولت اراده کند من حاضرم شب و روز در این راستا به دولت کمک کنم.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=122615
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما