سه شنبه 1 مهر 1393 - 23:57

سرگذشت دردناک جوانی که پایش را با ساتور قطع کردند + تصاویر

ریش سفیدان و معتمدان محلی و حتی شهردار دهدشت نیز سعی در آرام کردن فضا و ایجاد مصالحه بین دو گروه داشتند اما متاسفانه خانواده مقابل بر حکم قصاص پافشاری می‌کنند به طوری که یک درگیری دو نفره به سرعت به یک نزاع دسته جمعی مسلحانه قبیله‌ای تبدیل می‌شود.

خبر قطع پای سامان راستینه در رسانه‌ها پیچید و افکار عمومی ایران را به شدت تحت تاثیر قرار داد. آنطور که رسانه‌ها در تیرماه سال 1390 گزارش داده اند؛ سامان راستینه قربانی یک درگیری مسلحانه می شود که چند وقت قبل‌تر در روستایی در پنج کیلومتری دهدشت از توابع کهگیلویه و بویراحمد رخ داده بود. به گفته خانواده راستینه، زمانی که احتمال می دادند طایفه مقابل حمله کنند، ریش سفید آنها زنان و کودکان را در خانه‌ای جمع می‌کند و سامان که آن روز 15 سال بیشتر نداشت با سلاحی در دست پست نگهبانی از این خانه را به عهده می‌گیرد.

درگیری با سلاح گرم آغاز می شود تا اینکه تیری به پای یک نفر از طرف مقابل اصابت می‌کند به طوری که گلوله در پای وی باقی می‌ماند و به دلیل شدت عفونت پایش در بیمارستان قطع می‌شود. بر همین اساس  قوه قضائیه رای به پرداخت 18 میلیون دیه می‌دهد اما شاکی همچنان به قصاص اصرار دارد. ریش سفیدان و معتمدان محلی و حتی شهردار دهدشت نیز سعی در آرام کردن فضا و ایجاد مصالحه بین دو گروه داشتند اما متاسفانه خانواده مقابل بر حکم قصاص پافشاری می‌کنند به طوری که یک درگیری دو نفره به سرعت به یک نزاع دسته جمعی مسلحانه قبیله‌ای تبدیل می‌شود.

سامان برای گرفتن کارت ملی از روستای خود خارج شده است که به چهار نفر از طایفه مقابل برخورد می‌کند. آنها از سامان می‌خواهند سوار ماشین شود تا او را به روستا برسانند در حالی که پس از گذشت یکسال، این دو قبیله نه با یکدیگر رابطه دوستانه داشتند و نه حتی درگیری، بر همین اساس سامان این تعارف را رد می‌کند که یکی از سرنشینان ماشین با چوبی به سر او می‌کوبد و سه نفر دیگر او را سوار ماشین می‌کنند تا به محل خلوتی برسانند.

انتقام با آخرین متد پزشکی، نوعی جنایت را رقم می‌زند. قطع پا به عنوان قصاص شخصی توسط سه برادر و یکی از پسرعموهای فرد گلوله خورده اجرا می‌شود به صورتی که ران سامان را طبق یک متد حرفه‌ای پزشکی با شلنگ کولر می‌بندند تا خونریزی باعث مرگ وی نشود و پای سامان را با ساطور و قمه قطع می‌کنند و او را با پایی قطع شده و دستی که در برخورد با قمه زخمی شده در خیابان رها می کنند.

پس از اطلاع خانواده، آنان فرزندشان را در حالی در بیمارستان شهید رجایی شیراز می‌یابند که 12ساعت را در اتاق عمل برای پیوند پا گذرانده است اما پیوند پا اثر بخش نبوده و پای پیوند زده شده از بدن سامان جدا می‌شود.

مشکلات مالی سامان مانع ثبت نام در دانشگاه دهدشت 

سامان راستینه حالا سه سال بعد از حادثه با خبرنگار آنا به گفت‌وگو نشسته و از وضعیت امروزش می‌گوید. او  امسال در دانشگاه آزاد واحد دهدشت در رشته حسابداری پذیرفته شده اما به خاطر نداشتن هزینه ثبت‎نام هنوز نتوانسته در این دانشگاه نام‌نویسی کند. همچنین هزینه درمان و تعویض قطعات پروتز سنگین است و هر بار تا 2 میلیون تومان هزینه تعویض قطعات خواهد شد.

به گفته وی قوه قضائیه برای پدرش 5 سال حکم حبس در نظر گرفته و تاکنون فقط یکسال از این حکم سپری شده و به رغم نوشتن مرخصی زندان برای پدر اما هنوز دادستان دادسرای دهدشت با این موضوع موافقت نمی‌کند و وضعیت جسمی و روحی پدر در زندان رضایت بخش نیست.

بهزیستی 2 مهر پرونده سامان را بررسی می‌کند

حالا پس از گذشت سه سال و چند ماه از این ماجرا هنوز پرونده این درگیری و خشونت خانوادگی در دادگاه مفتوح است و به گفته خلیفه جمشیدی معاون توانبخشی بهزیستی استان کهکیلویه و بویراحمد به آنا، این خانواده اخیرا به منظور تحت پوشش قرار گرفتن به سازمان بهزیستی مراجعه کرده‌اند و برای پرداخت هزینه‌های تحصیلی این جوان درخواست کمک مالی داشته‌اند زیرا سامان در دانشگاه پذیرفته شده و برای پرداخت شهریه دانشگاه و درمان به کمک‌های بهزیستی نیاز دارد.

وی از برگزاری کمیسیون تخصصی توانبخشی در تاریخ دوم مهر برای این جوان آسیب دیده خبر داد و گفت: کمیسیون دوم این پرونده در تاریخ دوم مهر ماه در سازمان بهزیستی استان برگزار خواهد شد و پس از بررسی پرونده و نتایج تحقیقات حاصل از آن سازمان بهزیستی کمک‌های مورد نیاز را در زمینه مالی و درمانی به این فرد را ارائه خواهد کرد.

معاون توانبخشی بهزیستی استان کهکیلویه و بویراحمد ادامه داد: هر فرد نیازمند به دریافت خدمات سازمان بهزیستی باید ابتدا درخواست خود را به صورت مکتوب به سازمان ارائه کند و رسیدگی به آن پرونده پس از طی مراحل اداری در دستور کار سازمان قرار می گیرد. بنابراین سامان نیز می تواند پس از بررسی پرونده در کمیسیون تخصصی توانبخشی از خدمات مستمر و یا غیر مستمر سازمان برخوردار شود.

جمشیدی یادآورشد: در صورتی که شدت نیازمندی فرد برای سازمان محرز شود این فرد به صورت مستمر از پرداخت ماهانه 53 هزار تومان برخوردار خواهد شد. همچنین در صورتی که به خدمات غیر مستمر سازمان مانند هزینه‌های تحصیل و درمان و معاش نیازمند باشند طبق میزان نیازمندی، هزینه‌هایشان از سوی سازمان بهزیستی تامین خواهد شد.

معاون توانبخشی بهزیستی استان کهکیلویه و بویراحمد افزود: با توجه به اینکه سامان یکی از پاهای خود را از دست داده باید ابتدا در کمیسیون بهزیستی بررسی شود تا اگر به فاکتورهای درمانی نیاز دارد  آن را ارائه کنیم و در صورت نیاز به پروتز بر اساس دستورالعمل سازمان بهزیستی تا سقف یک میلیون و 800 هزار تومان برای تهیه پروتز پرداخت خواهد شد.

قوه قضاییه باید پیگیر حقوق سامان باشد

از سوی دیگر نماینده مردم کهگیلویه در مجلس شورای اسلامی به آنا گفت: تاکنون کمک نقدی از سوی مجلس و کمیسیون‌ها به سامان صورت نگرفته است اما دستگاه‌های اجرایی مانند استانداری و فرمانداری اقداماتی در این زمینه انجام داده‌اند.

حجت‎الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی بزرگواری یادآور شد: قوه قضاییه باید پیگیر حقوق سامان باشد زیرا در این نوع ضرب و جرح باید دستگاه قضایی حق آنان اثبات و پیگیری کند.

وی تاکید کرد:‌ قوه قضاییه باید نسبت به پرداخت دیه از سوی طرف مقابل پیگیر باشد و در صورتی که خانواده سامان از مجلس خواسته بودند ما قطعا پیگیر احقاق حقوق سامان از قوه قضاییه خواهیم بود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=121891
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ١٢٣ گفت:

    والا داخل فيلم اكشن و ترسناك هم ايي صحنه ها نيست دهدشت سي خوش كم و تگزاس نداره

  2. ناشناس گفت:

    مجرمین متوحشی که پای سامان را قطع کردند چه شدند؟ دستگاه قضا چه کار کرد؟ چه حکمی داد؟

  3. ناشناس گفت:

    تگزاس کوچولو

  4. ناشناس گفت:

    الهی لعنت بشن بچه بوده بدبخت لااقل میرفتید سراغ یه بزرگتری که باعث این فتنه بوده

  5. مهدی گفت:

    در زمان جاهلیت هم چنین کاری بعید بود. وحشی گری تا این اندازه آنهم در دنیایی که دم از مدنیت میزند تاسف بار است.در تعجبم که چرا با چنین جنایتکارانی برخورد نمی شود .چرا به امان خدا رها شده اند . سامان بیچاره در شرایطی مرتکب جرم شده که بالغ نبوده . اگر تفنگی شلکیک کرده از روی خامی و نپختگی و بچگی بوده . عمل او را نباید عمد تلقی کرد. در حین درگیری عقل جایی ندارد .احساس است که حاکم میشود . جرم او حاصل یک احساس زودگذر بچگانه بوده. اما این 3 نفر در نهایت قصاوت و دشمنی یک بچه ی نپخته و خام را در بند کشیدند و با خوی خصلت حیوانی او را تکه تکه کرده اند. این جرم جرم سنگینی است نباید براحتی از آن گذشت.باید تاوان این کار داده شود سامان باید به حق و حقوقش برسد.

  6. ناشناس گفت:

    ضعف فر هنگی منطقه وتعصبات منطقه ای متاسفانه حوداث دلخوری می سازدکه قابل جبران نیست خواهشمندیم مسایل فرهنگی دینی اسلامی راترویج دهیم تاخشونت کمترشود.قانون راجدی بگیریم بامتجاوزان برخوردشود

  7. اگاه گفت:

    قابل توجه اقای منطقی

  8. امین گفت:

    کسانی که این کارها را میکنند اسم خود را انسان میگذارند. این پسر بچه چه گناهی داشت؟ خداوند از سر تقصیراتتان در این دنیا نگذرد؟ راستی احتمالا تفسیر خواهد شد مقصر امریکاست

  9. باران گفت:

    اگر داعش این صحنه ی وحشتناکو ببینه از عواملش دعوت به همکاری میکنه -صد رحمت به داعش!

  10. زبیده گفت:

    اینافکرنکنم انسان باشن

  11. زهرا بخشی زاده گفت:

    حکم قصاص از دیه بهتره
    طرف پررو می شه

دیدگاه شما