سه شنبه 1 مهر 1393 - 10:43

چمران: از انتخاب‌شهردار توسط مردم صرف‌نظر کنید

رییس شورای شهر تهران دیروز در اولین نشست خبری بعد از انتخابش از وزارت کشور خواست از بند انتخاب شهردار توسط مردم صرفنظر کنند. وی تاکید کرد که برای راه نیافتن لایحه مدیریت یکپارچه شهری که توسط وزارت کشور ارایه شده است به مجلس تلاش می‌کند.

رییس شورای شهر تهران دیروز در اولین نشست خبری بعد از انتخابش از وزارت کشور خواست از بند انتخاب شهردار توسط مردم صرفنظر کنند. وی تاکید کرد که برای راه نیافتن لایحه مدیریت یکپارچه شهری که توسط وزارت کشور ارایه شده است به مجلس تلاش می‌کند.
به گزارش بویرنیوز، مهدی چمران در این نشست خبری که در خبرگزاری فارس برگزار شده بود، درخصوص لایحه مدیریت یکپارچه شهری تصریح کرد: شورای شهر مخالفت خود را در صحن شورا مطرح کرده و اعضا نسبت به این موضوع اعتراض کردند همچنین ما نیز از دوستان خود در وزارت کشور می‌خواهیم که از بند انتخاب شهردار توسط مردم صرفنظر کنند چراکه انتخاب شهردار یک کار تخصصی است و شهردار باید یک متخصص باشد نه محبوب.
رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه شهردار 1084 شهر در کشور توسط شورای شهر انتخاب می‌شوند، گفت: اگر شورا حق نظارت و استیضاح و برکناری شهردار را نداشته باشد، منحل شود.
چمران در ادامه تاکید کرد: این موضوع حساب نشده و فکر نشده است و با اصل «44» قانون اساسی نیز همخوانی ندارد و به عقیده ما از هر جهت زیان است چراکه ما باید به دنبال مدیریت یکپارچه باشیم و انتخاب شهردار توسط مردم در حقیقت انتخاب شهردار توسط وزارت کشور است و ما نباید راه‌های رفته را بازگردیم.
وی در ادامه گفت: از سوی دولت و مجلس تلاش خود را می‌کنم تا این لایحه به مجلس نرود البته هنوز رایزنی انجام نشده و تنها با معاون وزیر کشور صحبت‌هایی شده است.
رییس شورای شهر تهران درباره انتخاب شورایاری‌ها نیز گفت: در این خصوص مکاتباتی با وزیر کشور داشته‌ایم تا انتخابات با همکاری دستگاه‌های مرتبط برگزار شود و پیشنهاد کردیم تا نمایندگان تهران نیز به عنوان ناظر در این موضوع نظارت کنند.
 
شورا نیازمند متخصصان
چمران اظهار کرد: اعضای شورای شهر باید متخصص باشند و حضور ورزشکاران، هنرمندان به صرف شهرتشان نمی‌تواند دلیل غیرمتخصص بودن آنها باشد. وقتی ورزشکاری تحصیلات دکترا دارد، به این معنی است که متخصص است. به طور مثال رسول خادم یکی از بهترین و متخصص‌ترین اشخاصی بود که در دو دوره در شورای شهر تهران خدمت کرد. در آن زمان شخص من نیز انتظار نداشتم که فعالیت او به این شکل باشد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بعضی از اعضای شورا در جلسات شورای شهر هیچ اظهارنظر یا کار ویژه‌ای انجام نداده‌اند، گفت: این اشتباه در مجلس نیز وجود دارد که اگر نماینده‌ای صحبت نمی‌کند، فعال نیست اما زمانی که عضو شورای شهر هفته‌ای چند بازدید دارد یا سیستم اداری کار خود را انجام می‌دهد ممکن است در صحن شورا نکته‌ای به نظرش نیاید که صحبت کند. خود من نیز گاهی می‌بینم که دیگران همه نکته را بیان می‌کنند و حرفی ندارم.
رییس شورای شهر تهران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه وزیر کشور چندین بار در خصوص عضویت رضازاده در شورا و همچنین ریاست وی بر فدراسیون وزنه‌برداری تذکر داده است، تصریح کرد: من در رابطه با اشخاص اظهار نظر نمی‌کنم.
وی همچنین درخصوص اینکه آیا شورای شهر تهران به باشگاه سیاسی تبدیل شده است، گفت: شورای شهر نباید به این سمت برود، گذشته نیز نشان داده که در دوره اول که شورا گرفتار سیاست شده است به شکست انجامیده و این ضربه بزرگی به فعالیت شورای تهران زد. نتیجه نیز نشان داد که مردم در انتخابات شورا در دوره سوم به مراتب نسبت به دوره دوم مشارکت بیشتری داشتند. رییس شورای شهر تهران در این خصوص ادامه داد: اعضای شورا افرادی هستند که از نظر سیاسی رویکردی دارند اما نباید آن را در مسایل شهری دخالت دهند. شورای شهر نیز در این دوره تا به حال سیاسی نبوده و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.
چمران در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه عده‌ای معتقدند حمایت شهردار تهران در انتخابات ریاست شورا تاثیرگذار بوده است، گفت: انتخابات به صورت علنی برگزار شده و اگر این‌گونه باشد می‌توانیم همین موضوع را در مورد انتخابات دوره قبل نیز به کار ببریم. من و شهردار از مدت‌ها قبل از انتخابات و مدت‌ها پس از انتخابات یکدیگر را ملاقات نکرده بودیم.
 
چالش‌های بزرگ شهرسازی
رییس شورای شهر با تاکید بر اینکه مسایل شهر تهران در درجه اول موضوع شهرسازی است، اظهار کرد: ترافیک، آب و هوا و بافت فرسوده همگی از چالش‌هایی است که به دلیل شهرسازی نادرست به وجود آمده است و همه این موضوعات را می‌توانستیم با شهرسازی صحیح حل کنیم. امروز نیز می‌توانیم از گسترش این چالش‌ها در آینده جلوگیری کنیم.
وی ادامه داد: شهرسازی یعنی تراکم ساختمان‌ها، فضای سبز و خیابان‌ها به اندازه خود باشد، حتی آب و برق و کابل‌کشی‌ها نیز در شهرسازی دیده می‌شود.
رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرسازی تنها فیزیک شهر نیست، گفت: این موضوع نیز به مسایل روانی نیز می‌پردازد. حتی جامعه‌شناسی نیز و مجموعه‌ای از علوم مختلف باید در شهرسازی مد نظر قرار گیرد.
چمران در ادامه گفت: از سال 49 که طرح جامعی برای شهرسازی تصویب شده است، دیگر طرح جامعی نداشتیم و اولین کاری که در سال 82 انجام دادیم، تهیه طرح جامع بود که در آن زمان گفتند به دلیل اینکه بودجه کافی نداریم، وزارت شهرسازی موظف شد طرح جامع را تهیه کند ولی ما خواستیم که شهرداری این کار را انجام دهد و وزارت شهرسازی هر زمان که اعتبار داشت، پول آن را به شهرداری پرداخت کند و تاکنون نیز 12 میلیارد تومان برای تهیه طرح جامع هزینه شده است.
وی تاکید کرد: مهم‌ترین دغدغه شورای شهر اجرای درست و صحیح طرح تفصیلی است و در کمیسیون ماده «5» نیز این موضوع بررسی شده است تا 16 مورد از طرح تفصیلی اصلاح شود.
رییس شورای شهر تهران در خصوص ترافیک و حمل‌و‌نقل عمومی گفت: شورای شهر تلاش کرده است تا در بودجه سال 93 ارقامی برای مترو و اتوبوس پرداخت شود البته این موضوع باید از سوی دولت نیز حمایت شود. متاسفانه دریافت‌هایی که از دولت برای مترو و اتوبوس داشتیم، هیچ‌وقت در حد مصوبات مجلس نبوده است. ان‌شاءالله که شرایط مالی دولت نیز بهبود یابد تا در بودجه عمرانی و یارانه مترو و اتوبوس به شهرداری تهران کمک شود، چراکه این موضوع در مسایل محیط‌زیست شهر نیز تاثیرگذار است.
 
بدهی‌های دولت به شهرداری
چمران در رابطه با بدهی دولت به شهرداری گفت: میزان دقیق این بدهی براساس اعلام حافظی، عضو شورای شهر تهران 1600 میلیارد تومان است ولی دولت اعتقاد دارد که بخشی از آن بدهی محسوب نمی‌شود ضمن اینکه برای انجام پروژه‌های عمرانی شهرداری در چهار سال گذشته، 35 میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار شده است.
چمران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه همکاری شهرداری و شورای شهر در دوره ریاست او به چه شکل خواهد بود، ادامه داد: میزان همکاری شورا و شهرداری تفاوتی نخواهد کرد و به همان میزان همکاری خوبی خواهیم داشت.
رییس شورای شهر تهران درباره سیاست شورای شهر در مقابل سلامت مردم اظهار کرد: مسوول اصلی سلامت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور است و سیاست شورا نیز بر همین اساس است. درخصوص بهبود آلودگی هوا هر اقدامی که باشد، انجام خواهیم داد و درخصوص پارازیت‌ها نیز در دوره گذشته اقدامات زیادی انجام دادیم و حتی در دوره گذشته به شورای امنیت رفتیم و جلساتی با افرادی که در این امر تاثیر گذارند، برگزار کردیم. /ایسنا
نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=121808
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. .......001 گفت:

    اقا بذار منحل بشه چه عيبي داره شهردار محبوب باشه .مگه شوراي شهر تهران تشكيل نشده از ورزشكاران و هنرمندان. همشون هم محبوبن.در ثاني تو فقط به تهران فكر ميكني؟يه نيگاه بنداز به استانهايي كه بافت جمعيتيشون قومي قبيله اي اونوقت ببين چه ادماي بي كفايتي اومدن ميخوان تصميم بگيرن برا شهر.بچه بازي شده شور اي شهر

دیدگاه شما