یکشنبه 30 شهریور 1393 - 11:48

چه کنیم تا ازدواج موفقی داشته باشیم؟

مهدي كاظمي

مهدي كاظمي- ازدواج به عنوان یکی از مهم ترین رویداهای زندگی هر فردی محسوب شده و ازدواج در اذهان عمومی خوشبختی و رفاه فردی را به ذهن متبادر می سازد. ازدواج در گذشته و تا حدودی در حال حاضر توسط خانواده ها شکل می گرفت. اما امروزه شاهد آن هستیم که زوجین همدیگر را انتخاب می کنند و سپس خانواده ها در جریان این امر قرار می گیرند. ازدواج پیوند دو خانواده می باشد در گذشته عروس و داماد به خاطر حجب و حیا همدیگر را تا زمان عروسی نمی دیدند و دختران و پسران در سنین پائین به عقد هم در می آمدند و با تکیه بر آن دیدگاه سنتی بود که این تشکیل خانواده دارای مزایا و معایبی بود.

اما در حال حاضر بویژه در کشور ما افراد هم از شیوه سنتی و هم مدرن بهره می گیرند اما واقعیتی که نباید از ذهن دور کرد بحث معضل و آسیب های اجتماعی ازدواج ناموفق از قبیل طلاق، کودکان کار، دختران فراری، اعتیاد و.. است. حال برای جلوگیری از بروز این آسیب ها باید چه چاره ای اندیشید؟چه راهکاری را برای زوج های جوان داشت که شش ماه تا یکسال بعد از ازدواج اقدام به جدایی از هم نکنند؟ یا در زمان جدایی پاسخ آنها به این سوال که علت جدایی چیست؟ این نباشد که ما با هم تفاهم نداریم یا عامیانه تر ما به درد هم نمی خوریم.

پاسخ به این سوال ذهن اندیشمندان اجتماعی را به خود مشغول کرده و پاسخ همه این سوالات را در انتخاب درست می دانند که این امر میسر نمی گردد مگر با مشاوره های قبل از ازدواج و آشنا ساختن زوجین با این امر برای شناخت بهتر شریک زندگی آینده خود و به تناسب آن داشتن یک زندگی موفق و در سطح وسیع خانواده ای سالم و در سطح کلان جامعه ای بدور از آسیب های اجتماعی است.

پدر لیلا با چهره ای غمگین برگه ای در دست داشت که شاید هیچگاه باور نمی کرد روزی مجبور باشد برای گرفتن طلاق تنها دختر خود اقدام کند شاید در آرزوهایش انتظار داشت نوه اش او را بابا بزرگ صدا بزند ولی هم اکنون صدای سربازی او را به درون شعبه فرا می خواند و دیگر هیچ…

در زندگی تصمیمات تعین کننده ای وجود دارد که سرنوشت ساز است و یکی از این رویدادها ازواج می باشد و برای اینکه ازدواج موفقی داشته باشیم، باید بحث مشاوره قبل از ازدواج و آموزش پیش از ازدواج را جدی بگیریم و گاه غفلت از این امر منجر به انتخاب نادرست می گردد و در چنین شرایطی نشاط و شادی و زندگی سعادتمند اولین چیزی است که ما با ازدواجمان از دست می دهیم و بر عکس یک مشاوره به موقع و گزینش مناسب نشاط و سعادت، در کل خوشبختی را به ارمغان می آورد.

قطعا هرکدام از ما چه در میان آشنایان و دوستان و جامعه با خانواده های آشنا هستیم که پس از ازدواج با مشکلات زیادی روبرو شده اند، گاه کانون خانواده آنان به قدری ناراحت کننده و متشنج است که تنها راه حل، طلاق و جدایی است.

آنچه در این مقاله به آن اشاره می گردد چندی از علل و عواملی است که قبل از ازدواج باید آنها را در نظر گرفت و نسبت به آنها یک دید واقعی داشت و با احساسات در مورد آنها تصمیم گیری نکرد.

تحصیلات

میزان تحصیلات از عوامل مهم تشکیل دهنده شخصیت و بویژه در کشور ما تعیین کننده وجه اجتماعی است. اگر مرد دارای تحصیلات علی و زن تحصیلات متوسطه داشته باشد یا میزان تحصیلات هر دو یکسان باشد مشکلی ایجاد نمی گردد. ولی در صورتی که زن دارای تحصیلات عالی و مرد تحصیلات کمتری برخوردارباشد یا مرد تحصیلات عالی و زن بی سواد باشد، احتمال بروز تنش و مشکل در زندگی زناشویی بالا می رود. نوع تحصیلات آنچنان مهم نمی باشد آنچه مهم است سطح تحصیلات است در حالی که اگرسطح تحصیلات زن و مرد در یک حوزه باشد تفاهم زناشویی بیشتر خواهد بود.

عوامل اقتصادی

عوامل اقتصادی می تواند عامل اختلاف در زناشویی باشد، ابعاد مختلفی که در این رابطه مطرح هستند عبارتند از:

– مسکن

– وسائل زندگی

– هزینه های رفاهی – معیشتی

اختلاف سطح اقتصادی در دو خانواده ای که قصد ازدواج دارند باید مورد توجه قرار گیرد چرا که یک فردی که در رفاه کامل بزرگ شده با کسی که از سطح اقتصادی خوبی برخوردار نیست از نظر سطح توقعات با هم تفاوت دارند که خود این امر منجر به بروز اختلافات خانوادگی می گردد.

عوامل اخلاقی و روانی

عوامل موثر در ازدواج هر کدام در جایگاه خود از اهمیت ویژه ای برخوردارند اما مهمترین عامل تاثیر گذار بر زندگی عوامل اخلاقی و روانی می باشد. عدم توافق اخلاقی محکم ترین ضربه بر پیکره خانواده می باشد.

این عوامل به دو دسته تقسیم می گردد:

عوامل توفیق و حفظ زناشویی
ویژگیهای فردی که در امر زناشویی نقش منفی دارند.
عوامل توفیق در زناشویی در انتخاب مهم است در حفظ و تداوم زندگی زناشویی نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است که اهم این عوامل عبارتند از:

حوصله و بردباری، صداقت به عنوان پایه و اساس زندگی خانوادگی، سادگی و پاکی، مهربانی، ازخود گذشتگی، صمیمیت، اعتماد و اطمینان، نظم و انضباط، همکاری و مشارکت، سازگاری و تعهد، احساس مسئولیت، وفاداری، انعطاف پذیری، حس تفاهم، حمایت متقابل، ایفای نقش، محبت، سخاوت و …

 ویژگیهای فردی که در امر زناشویی نقش منفی دارند:

خست(خسیس بودن)، عصبانیت، دو رویی، دروغ، پنهان کاری، پرخاشگری و خشونت، لجاجت، وسواس و سوء ظن، خود بینی و تحقیر دیگران، بی انضباطی و ….

سن

تفاوت سنی زن و مرد را ۳ الی۷ سال را مناسب می دانند.

شغل

در انتخاب شوهر در رابطه با شغل باید به موارد زیر توجه کرد:

– نوع شغل

– محل شغل

– میزان درآمد

– سطح شغل

همچنین در این مورد باید به نگرش شوهر درباره شغل زن نیز توجه گردد زیرا مردانی هستند که مایلند که همسرانشان صرفا در کارهای آموزشی از قبیل دبیری مدارس دخترانه و… باشند و گروهی از مردان برایشان مهم نیست ولی تمایل دارند که همسرشان به کار پاره وقت مشغول باشد، بعضی از مردان تمایل دارند که کار همسرشان در محیط کار خود آنها باشد،عده ای نیز اعتقاد دارند که باید خانه دار باشد.

اعتقادات و سیستم ارزش ها

عقیده دارای ماهیتی شناختی است عقیده تنها با کلمات لبراز نمی شود بلکه با بی اعتنایی، پوزخند و خشونت نیز می توان ابراز کرد.تفاوت سیستم اعتقادی و ارزشی در ایجاد تنش و درگیری در آینده مهم است حتی این عامل در تربیت فرزند و نیز رایطه آینده زوجین بسیار تاثیر گذار است. بید به این نکته دقت گردد که سازشهای عجولانه در این مورد منوط به نداشتن مشکل نیست چرا که اینطور مسائل در زندگی مشاجرات و درگیری های کلامی را پیش می آورند که همین درگیریهای کلامی موجب نارضایتی از زندگی می گردد.

موارد مطرح شده چندی از موارد می باشد که دقت و توجه به آنها در انتخاب همسر می تواند ما را در یک انتخاب درست راهنمایی کند ولی در این موارد حتما مراجعه به مشاور و توجه به نکاتی که راهنمایی می کند توصیه می گردد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=121556
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. فتاح گفت:

    عامل اصلي طلاق اعتياده

  2. ناشناس گفت:

     شما کجا واین حرفا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟//

  3. سید گفت:

    کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی

  4. محمدي گفت:

    والا تا اونجا كه اطلاع دارم ايشون ازدواج كردن و يه بچه دارن

  5. ناشناس گفت:

    بنازم به این مرد

  6. ناشناس گفت:

    کاظمی خدایی شوخی نکن

  7. تت گفت:

    سلام مهدی جان این مباحث را واگذار کن به اهلش به من و تو چه راستی الان پیکان مدل جدید چنده

دیدگاه شما