شنبه 29 شهریور 1393 - 0:30

گنجینه ای به نام دفاع مقدس

غلام کریمی

یادداشتی از غلام کریمی(کارشناس مسائل سیاسی)

 

با پیروزی انقلاب اسلامی و سرنگونی رژیم ستمشاهی و به خطر افتادن منافع استکبار به سرکردگی آمریکا ، توطئه دشمنان علیه انقلاب اسلامی به اوج رسید ودر هر مرحله از اقدامات خود از جمله (کودتای نوژه ، طبس و …) با شکست مواجه شدند. تا اینکه طرح حمله نظامی به ایران از طریق صدام حسین رئیس جمهور وقت عراق را ریختند.

و اما چرا صدام؟ دلیل آن این بود که صدام خود در قضیه قرارداد 1975 الجزایر امضاء کننده آن قرارداد به عنوان نخست وزیر عراق بود با قرار گرفتن بر مسند ریاست جمهوری احساس می کرد در آن زمان دولت عراق در موقعیت ضعف بوده و الآن با دارا بودن ذخایر ارزی فراوان ، پشتیبانی گسترده ابرقدرت ها از ایشان ، ضعف و آشفتگی در ارتش ایران و نوپا بودن انقلاب اسلامی می تواند ایران را شکست دهد و به سروری و رهبری جهان عرب برسد. لذا در جلوی دوربین ها قرارداد 1975 الجزایر را پاره و به طور رسمی دستور حمله به ایران را صادر و در تاریخ 31/6/1359 هواپیماهای رژیم بعث عراق بسیاری از شهرهای ایران از جمله فرودگاه مهر آباد را بمباران کردند و نیروی زمینی عراق هم بخش هایی از خاک جمهوری اسلامی را اشغال کرد و این احساس در سران رژیم بعث به وجود آمده بود که چند روزه می توانند ایران را اشغال کنند . اما با فرمان حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه) وحضور خود جوش مردم ، عشایر و رزمندگان و جوانان این مرز و بوم در لبیک به این فرمان امام و مقتدای خویش ، 34 روز دشمن متجاوز را در پشت دروازه های خرمشهر زمینگیر کردند و با سازماندهی که سپاه پاسداران و بسیج و ارتش انجام دادند شرایط به نفع جمهوری اسلامی رقم خورد .

باید گفت 8 سال دفاع مقدس به سان برگ زرینی در تاریخ ایران اسلامی می درخشد. با نگاهی تطبیقی به جنگ ها در تاریخ ایران ، به وضوح در می یابیم که این جنگ در محورها و فاکتورهای فراوان دیگر جنگ ها متفاوت است. در این جنگ تحمیل شده ، ملت ایران با وحدت نظر حول محور رهبری و با توکل بر خدا توانست سربلند تر از هر دوره تاریخی دیگر از این آزمایش بیرون آمده و جهان را در بهت و حیرت فروبرد چرا که در هر جنگی بر ایران تحمیل شد حتما بخشی از سرزمین کشور به بیگانگان واگذار شد ولی این تنها جنگی بود که دو برابر جنگ جهانی اول و یک و نیم برابر جنگ جهانی دوم طول کشید ولی ذره ای از خاک کشور به دست متجاوزین نیفتاد و این در حالی بود که تمامی استکبار با تمام توان به کمک صدام آمده بودند و در مجموع بیش از 40 کشور از عراق علنا حمایت می کردند و کمک های خود را به این کشور سرازیر می نمودند. و این گونه است که این مقطع درخشان را می توان با فرهنگ سازی به عنوان تندیسی زرین در قلب تاریخ این مرزو بوم نصب کرد.

اهداف رژیم بعث عراق در جنگ تحمیلی :

1-     جلوگیری از استراتژی صدور انقلاب اسلامی.

2-     جلوگیری از شکل گیری قدرت جدید منطقه ای با محوریت تفکر شیعی و معرفی عراق به عنوان قدرت منطقه ای.

3-    بر اندازی نظام نوپای ایران.

4-    توسعه طلبی ارضی بویژه اندیشه جداسازی خوزستان از ایران.

5-    حاکمیت بر اروندرود و بازپس گیری سه جزیزه ی ایرانی خلیج فارس.

6-    نمایش قدرت و معرفی خود به عنوان نماینده جهان عرب.

اهداف جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس :

1-     دفع تجاوز : حضرت امام خمینی فرمودند: جنگ جنگ تا رفع فتنه در عالم . و دفاع مقدس هم تحقق این شعار بود.

2-    دفاع از آرمان های انقلاب اسلامی : حضرت امام (رضوان الله تعالی علیه) فرمودند: حفظ نظام از اوجب واجبات است . و بر اساس این گفته بود که جوانان با شور و نشاط به جبهه ها شتافتند و با نثار خون خود در خت انقلاب اسلامی را آبیاری ودر دنیا بالنده کردند.

علل ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر :

این شبهه ای است که معمولا وجود دارد و باید برای روشن شدن ذهن جامعه به آن پاسخ داده شود که در این راستا به موارد ذیل اشاره می شود تا آیندگان ابهامی در این باره نداشته باشند..

1-    شناسایی و تنبیه متجاوز و پرداخت غرامت از سوی عراق که این شرایط مورد قبول رژیم بعث عراق و سازمان های بین المللی نبود.

2-    مرزهای ایران تامین نداشت . نقاطی در شلمچه ، طلائیه و در طول مرز از فکه تا قصرشیرین در اشغال بود. شهرهای سومار ، مهران ، نفت شهر ، موسیان و… عملا در اشغال دشمن بود. و امکان آزادسازی از راه مذاکره ، غیر معقول به نظر می رسید و راهی جز ادامه جنگ وجود نداشت.

3-    در حالی که رزمندگان اسلام روی خط پیروزی و پیشروی قرار داشتند، توقف در جنگ و چانه زنی در پشت میز مذاکره برای آزادی نقاط مرزی آزاد شده معنا نداشت.

4-    شهرهای آزاد شده مانند خرمشهر به علت حضور دشمن در شلمچه همچنان مورد تهدید بود.

5-     توانایی کمی ارتش عراق اگر چه در طول جنگ آسیب دیده بود ، اما نه تنها به طور کامل ترمیم شده بلکه افزایش هم یافته بود.

6-    عدم اعتماد به رفتار سیاسی – نظامی صدام و احتمال از سر گیری مجدد درگیری پس از تجدید قوا.

7-     آیا توقف جنگ در اوج قدرت و دادن فرصت مجدد به رژیم بعث در حالی که نیروهای جمهوری اسلامی در دور پیروزی بودند ، نمی توانست مورد انتقاد و شماتت قرار بگیرد؟ اگر آن روز جنگ تمام می شد و تجربه ای چون مذاکرات سوریه و رژیم صهیونیستی بر سر ارتفاعات جولان ، پیش روی ما قرار می گرفت و ما ناچار می شدیم بر سر ارتفاعات  پشت میز مذاکره با عراق چانه زنی کنیم ، آیا جامعه امروزی، مسئولین وقت را  مورد شماتت قرار نمی داد؟

در شرایط کنونی وظیفه جوانان در حفظ و پاسداری از دستاورد های انقلاب اسلامی چیست ؟

1-    دفاع از آرمان هایی که جوانان دیروز برای آن جانفشانی کردند(دین ، انقلاب اسلامی ، میهن و …)

2-    قدر شناسی از مدافعین کشور.

3-    رصد و پیگیری اخبار جهان و حراست از سرمایه های مادی و معنوی.

4-    کسب آمادگی های لازم برای حضور در صحنه های مورد نیاز جامعه ( جهاد علمی و تکنولوزی های نو، سازندگی ، هوافضا ، هسته ای و …)

5-    ایجاد وحدت حول محور رهبری معظم انقلاب برای فتح قله های برتر دانش ، فن آوری و معنویت.

6-    توجه به رواج فرهنگ ایثارگری و نهادینه شدن ارزش ها در جامعه .

7-    کمک به تحقق شعار حماسه اقتصادی و اقتصاد مقاومتی با استفاده از تولیدات داخلی.

8-    مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب و عرفان های کاذب موجود در جامعه .

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=121456
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما