پنجشنبه 27 شهریور 1393 - 22:41

جان کری: ممکن است ایران هدایت مبارزه با داعش را بر عهده بگیرد

در حالی که این روزها، تلاش آمریکا برای تشکیل ائتلافی بین المللی برای مبارزه با تروریست های داعش به مهمترین موضوع خبری و تحلیلی در سطح بین المللی تبدیل شده، همچنان بحث درباره نقش ایران در مبارزه با تروریسم در منطقه نیز به شدت مورد توجه قرار دارد. در این زمینه، وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی جالب توجه، از احتمال شکست آمریکا و نقش آفرینی ایران در این زمینه سخن گفته است.

جان کری: ممکن است ایران هدایت مبارزه با داعش را بر عهده بگیرددر حالی که این روزها، تلاش آمریکا برای تشکیل ائتلافی بین المللی برای مبارزه با تروریست های داعش به مهمترین موضوع خبری و تحلیلی در سطح بین المللی تبدیل شده، همچنان بحث درباره نقش ایران در مبارزه با تروریسم در منطقه نیز به شدت مورد توجه قرار دارد. در این زمینه، وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی جالب توجه، از احتمال شکست آمریکا و نقش آفرینی ایران در این زمینه سخن گفته است.

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه «تلگراف»، جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفته در صورتی که آمریکا در تلاش خود برای شکست دادن داعش به شدت با ناکامی و عدم موفقیت مواجه شود، ممکن است وظیفه مبارزه با این گروه به عهده ایران و سوریه گذاشته شود.

این سناریوی احتمالی که از سوی وزیر خارجه ایالات متحده مطرح شده را می توان بیانگر نگرانی جدید کاخ سفید دانست و این موضوع در شرایطی مطرح می شود که دولت آمریکا و همچنین ارتش این کشور بارها وعده داده اند که از اعزام نیروی زمینی برای مبارزه با داعش خودداری خواهند کرد.کری این اظهارات را در جریان یک جلسه استماع در سنای آمریکا و در پاسخ به سناتورهای جمهوری خواه مطرح کرده است. مارکو روبیو، سناتور تندروی جمهوری خواه در این جلسه از کری پرسید که اگر ژنرال های ارتش آمریکا حضور نیروی زمینی را برای مبارزه با داعش ضروری بدانند، آیا چنین اقدامی صورت خواهد گرفت یا خیر. در پاسخ، کری بار دیگر بر وعده اوباما مبنی بر عدم اعزام نیروی زمینی به عراق و سوریه تأکید کرد؛ اما سپس احتمال مداخله ایران و سوریه در این زمینه را مطرح نمود.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «من نمی خواهم وارد فرضیات شوم، اما مفروض شما این است که ایران و سوریه هیچ توانایی برای مبارزه با داعش ندارند. من می گویم که چه کسی می داند؟ من نمی دانم چه اتفاقی آنجا رخ خواهد داد. اگر ما شکست بخوریم و به سختی شکست بخوریم، چه کسی می داند که آن ها (ایران و سوریه) چه تصمیمی خواهند گرفت؟».

در ادامه، متن گفت و گوی جان کری و مارکو روبیو درباره این موضوع آمده است:

روبیو: از آنجا می گویم این یک فرضیه نیست که ممکن است به نقطه ای برسیم که تنها راه برای حل این مسئله استفاده از نیروی زمینی باشد و در صورتی که ما این کار را انجام ندهیم، داعش بتواند به حیات خود ادامه دهد.

کری: ولی من فکر می کنم ما تا آن نقطه «تنها راه موجود» و این فرضیه فاصله زیادی داریم.

روبیو: اما من می خواهم این سوال را از شما بپرسم.

کری: نه، بگذارید من این مسئله را خاتمه دهم. من نمی خواهم وارد فرضیات شوم، اما مفروض شما این است که ایران و سوریه هیچ توانایی برای مبارزه با داعش ندارند. من می گویم که چه کسی می داند؟ من نمی دانم چه اتفاقی آنجا رخ خواهد داد. اگر ما شکست بخوریم و به سختی شکست بخوریم، چه کسی می داند که آن ها (ایران و سوریه) چه تصمیمی خواهند گرفت؟ بگذارید این مسیر را آغاز کنیم.

روبیو: اما بگذارید من این سوال را مطرح کنم. شما می گویید که امکان همکاری ایالات متحده با ایران وجود دارد؟

کری: نه، من هرگز چیزی درباره همکاری نگفتم. اگر ما شکست بخوریم و به سختی هم شکست بخوریم، چه کسی می داند که آن ها چه تصمیمی خواهند گرفت؟

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=121333
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما