پنجشنبه 27 شهریور 1393 - 13:00

موضوع بدحجابی در استان کهگیلویه و بویراحمد

احسان معصومی

احسان معصومی – حکایت حجاب اسلامی در جامعه‌ی ما به‌خاطر حساسیت‌های خاصی که بین قشرهای مختلف وجود داشته، همیشه بحث‌برانگیز بوده است؛ به‌ویژه در استان کهگیلویه و بویراحمد که تا به همیشه ، زنانش حجاب اسلامی خود را حفظ کرده اند و به واسطه داشتن حجاب اسلامی به موفقیت های اجتماعی زیادی دست یافته اند، اما اکنون مساله بدحجابی در بین برخی دختران این دیار، باعث نگرانی خانواده ها شده است. می توان گفت دانشگاهها و شبکه های ماهواره ای در این آسیب اجتماعی بی تاثیر نیستند. دانشگاه یکی از مکانهای انتقال فرهنگ به جامعه است و می تواند آینده یک جامعه را به خطر بیندازد.

مسئله‌ی حجاب، علاوه بر اینکه به سلامت تک‌تک افراد جامعه توجه شده است، پاکیزگی فضای عمومی جامعه نیز در نظر گرفته شده است.
حجاب از نظر لغوی، به مفهوم مانع و حائل میان دو چیز است و در فقه در معناى لغوى خود، که همان پرده‌ی حائل میان دو چیز باشد، به کار رفته و معناى جدیدى براى آن ایجاد نشده بود. در دوران متأخر، این واژه معناى اصطلاحى خاصى پیدا کرده و به پوشش خاص زنان اطلاق شده است.

 
شهید مطهری در مورد واژه‌ی حجاب، با تأکید بر مفهوم پوشش، بیان می‌کنند: «کلمه‌ی حجاب هم به معنی پوشیدن است و هم به معنی پرده و حاجب. بیشتر استعمالش به معنی پرده است. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش می‌دهد که پرده وسیله‌ی پوشش است و شاید بتوان گفت که به حسب اصل لغت، هر پوششی حجاب نیست، آن پوششی حجاب نامیده می‌شود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت گیرد. قرآن کریم، در داستان سلیمان، غروب خورشید را این‌طور توصیف می‌کند: «حَتّی تَورات بالحجاب» تا آن وقتی که خورشید در پشت پرده مخفی شد.

استاد مطهری با نگاهی به موضوع حجاب در جامعه و به‌دور از افراط و تفریط در مورد فلسفه‌ی حجاب می‌گوید: «فلسفه‌ی پوشش اسلامی به نظر ما چند چیز است، بعضی از آن‌ها جنبه‌ی روانی دارد و بعضی جنبه‌ی خانه و خانوادگی و بعضی دیگر جنبه‌ی اجتماعی و بعضی مربوط است به بالا بردن احترام زن و جلوگیری از ابتذال او.»2

 

استاد مطهری در جواب کسانی که به بهانه‌ی استفاده از طرح‌ها و مدل‌های رنگی پوشش، حجاب چادر به‌عنوان حجاب برتر را زیر سؤال می‌برند می‌گوید:
«میل به خودنمایی مخصوص زنان است. از نظر تصاحب قلب‌ها مرد شکار است و زن شکارچی؛ همچنان‌که از نظر تصاحب جسم و تن، زن شکار است و مرد شکارچی. میل به خودآرایی در زن از این نوع حس شکارچیگری او ناشی می‌شود و لهذا انحراف تبرج و برهنگی از انحراف‌های مخصوص زنان است و دستور پوشش هم برای آنان مقرر گردیده است.»

ماکس لوشر در کتاب «روان‎شناسی رنگ‌ها» درباره‌ی رنگ سیاه می‌گوید: «رنگ سیاه نمایانگر مرز مطلق است.» بتابراین ، خانمی که از حجاب مشکی استفاده می‌کند با این کار، مرز کاملی بین خود و افراد نامحرم ایجاد می‌نماید. او می‌خواهد نشان دهد که نامحرم حق ندارد به این حریم نزدیک شود؛ زیرا این حریم، حریم حیا و عفت است، نه جای بی‌حیایی و هوس‎‎بازی.
بنابراین وقتی بانوان در مقابل نامحرم از حجاب مشکی استفاده می‌کنند، در واقع می‌خواهند به او «نه» بگویند و در مقابل، آن‌هایی که لباس سفید و روشن می‌پوشند، در واقع راه نگاه‌ها را به‌سوی خود باز می‌گذارند.

از نظر روانی نیز وقتی انسان پارچه‌ی مشکی را می‌بیند، دیگر چندان رغبتی برای نگاه کردن ندارد و خودبه‌خود نظر را برمی‌گرداند و در مقابل، نگاه به رنگ‌های روشن، چشم را باز می‌کند و برای دیدن و استمرار آن رغبت ایجاد می‌کند.
دینی بودن و مسلمان بودن جامعه‌ی ایرانی موجب گردیده است تا اکثریت زنان جمهوری اسلامی، با انتخاب و اختیار خود، حجاب را بپذیرند و البته زنان مسلمان ایرانی همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند، به فلسفه‌ی حجاب آشنا هستند و می‌دانند که عفت زن مهم‌ترین عنصر برای شخصیت زن است.

مسئله بی حجابی در دهه اخیر در استان ما بیشتر مشهود شده و متاسفانه مسئولین ذی ربط، تاکنون برنامه ای قاطع جهت ساماندهی این موضوع ارائه نکرده اند که با توجه به نزدیک شدن به ماه محرم باید راه حلی برای این پدیده شوم تدارک دید. متاسفانه گاها مشاهده می شود که با حضور زنان بی حجاب در مجالس مذهبی، باعث از بین رفتن فضای معنوی مجلس شده است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=121312
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. نفس گفت:

    اخی. تو هم دلت خوشه

  2. رهگذر گفت:

    كار از كم حجابي گذشت وبه بي حجابي كه هيچ به بي بند باري رسيده وهمه در خواب غفلتند بخصوص خانواده ها

  3. تقویان گفت:

    احسنت بر شما و مردان ولایت مدار. درود خدا بر شما.

  4. م گفت:

    آفرین،مطلب نویسی حول این موضوعات را ادامه بده.اجرکم عندالله

دیدگاه شما