یکشنبه 23 شهریور 1393 - 23:55

رفسنجانی: جریانات افراطی اگر مهار نشوند تبدیل به داعش می‌شوند

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حق رای مردم در نظام جمهوری اسلامی باید محفوظ باشد و رهبر معظم انقلاب این کار را کرده اند.

به گزارش ایرنا، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی روز یکشنبه در دیدار با ائتلاف اصلاح طلبان خراسان رضوی و فعالان ستادهای انتخاباتی حسن روحانی در مشهد افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند که رای مردم، حق الناس است و پس از آن همه فهمیدند که نمی شود در این رای دخالت کرد و اگر کسانی می خواستند دستبرد بزنند فهمیدند که رهبر انقلاب در مقابل آن ایستاده اند.

وی گفت: اخیرا هم معظم له فرموده اند که من به اعتدال عمیقا اعتقاد دارم و می دانیم که این اصول با ادله شرعی برای ایشان و سایر علما به دست آمده و اگر این دو اصل مورد عمل قرار گیرد کشور و جامعه به آرامش و توسعه می رسد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: من نقش اساسی را به مردم می دهم و مردم در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران نقش خود را نشان دادند.

وی گفت: مردم ما در انتخابات اخیر نشان دادند که مزاج فکری اعتدالی دارند و اگر من هم به عرصه انتخابات وارد شدم با اشاره های شما مردم بود و مردم هم نشان دادند که با اسم سر و کار ندارند بلکه با فکر سر و کار دارند.

وی افزود:مردم افکار روحانی را پسندیدند چون با افکار خودشان می ساخت و انتخابات به شکل سالم برگزار شد و رای مردم از صندوق به در آمد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که ذات مردم افراطی و تفریطی نیست گفت: ذات شیعیان، اعتدال است و مفهوم اصلی عدل در اصول مذهب شیعه تقریبا همان اعتدال و امر بین الامرین است که از مباحث جبر و تفویض آمده است و به همین دلیل شیعه را عدلیه نیز گفته اند یعنی که معتدل هستند و جبری و تفویضی نیستند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: حضرت امام علی (ع) به صراحت در نهج البلاغه این مساله را توضیح داده اند که مسیری که به هدف می رسد مسیری است که از وسط جاده عبور می کند و آنهایی که به چپ و راست می غلطند در خطر سقوطند.

وی اظهار کرد: همان گونه که پیامبر اکرم (ص) و حضرت امیرالمومنین علی (ع) دستور داده اند، مردم باید ملاک قرار گیرند.

وی گفت:در قرآن نیز آیات فراوان است که توصیه کرده مومنان در اقتصاد و کار و عبادت، حد وسط را رعایت کنند از جمله آن که ‘جَعَلناکُم أُمَّةً وَسَطًا ‘ و نیز فرموده است که این راه الهی باید شما را الگوی بشریت قرار دهد آنجا که می فرماید ‘لِتَکونوا شُهَداءَ عَلَی النّاسِ’.

وی با بیان این که هر روز، اعتدال، رهروان بیشتری پیدا می کند افزود: امروز نیز در ادبیات دنیا راه تفکر مردم حاکم است راهی که معتقد است مردم باید سرنوشتشان را با اراده خودشان تعیین کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: باید آزادی بیان باشد که افراد حرف بزنند و مردم انتخاب کنند و این امر باید نهادینه شود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: وضع آزادی بیان آن جور که باید باشد نیست، یک مقدار خوب شده ولی قانع نیستیم اما می فهمیم که تغییر باید به تدریج صورت گیرد و به طور کلی از انحراف هشت سال پیش داریم نجات می یابیم اما صبر هم لازم دارد.

وی افزود: هم اکنون در شرایطی هستیم که افکار عمومی در خود جامعه، فعل و انفعال می کند و جامعه هوشیار و آگاه است و الان دیگر نمی توان درها را به روی مردم بست.

وی گفت:جامعه ای که اینگونه پیش می رود که کودکان مدرسه ای آن هم کمی سیاسی شده اند، دیگر فریب نمی خورد.

وی افزود: افراطی یک واژه زشت است و هر چه پیشتر می رویم زشت تر می شود و جریانهای تروریستی نیز همین افراطیها بوده اند.

وی اظهار کرد: جریانات افراطی اگر مهار نشوند تبدیل به بوکو حرام و داعش و طالبان می شوند که هر روز یک گوشه جهان اسلام یک خلیفه سبز می شود اما اینها دائمی نیستند که اگر این گونه باشد دنیا خراب می شود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: یک ذره هم قبول ندارم که آقای روحانی از حرفهایش برگشته یا عدول کرده است اما باید دانست که میدان عمل این گونه آسان نیست.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=120933
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما