یکشنبه 23 شهریور 1393 - 23:19

تحلیلی پیرامون صحبت های اخیر سید باقر موسوی

حبیب اله پیشوا

حبیب اله پیشوا در بشارنیوز نوشت:

اظهارات سید باقر موسوی نماینده مردم بویراحمد و دنا در ادوار پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی مهمترین خبر هفته استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است، سخنانی که در مراسم چهلمین موجی از بیم ها و امیدها و یاس را در میان آحاد مردم برانگیخته است، راستی چه خبری در راه است؟

 

نگارنده از دوستان قدیمی جناب سید در اردوهای دانش آموزی سال 1361 سپس همکار در جهاد سازندگی بوده ام، یاد آن دورانی که سید باقر یکی از تندترین اعضاء هیئت هفت نفری واگذاری زمین در استان بوده و افتخار داشت که اراضی مالکین بزرگ را به نفع طبقه مستضعف مصادره می کرد، یاد آن دوران که به اتفاق و به همراه تعدادی از دانش آموزان جهت دیدار با آیات عظام روانه تهران و قم شدیم، و با چه شور و شعوری در متن چنین تحرکاتی بوده است و بالاخره یاد آن ایامی که در جهاد سازندگی صادقانه با هم انجام وظیفه می کردیم، اما سرنوشت آن ایام پس از مدتی تغییر کرد، سید از آن حالت اولیه انقلابی، مردمی مبدل به یک فرد سیاسی گردید و در خیلی موارد اقدامات گذشته خود را فراموش کرد، پس از دو دور نمایندگی در تهران بیتوته نمود و اکنون بعد از سالها دوری از بویراحمد در یک مراسم فاتحه خوانی به ایراد سخنرانی پرداخته و از تبعیض در مدیریت وتقسیم ناعادلانه بودجه استان گلایه و چنین ادعا می کندکه حق برخی از شهرستان ها من جمله شهرستان بویراحمد نادیده گرفته شده است، آیا اصل مطلب همین است یا خبری در راه می باشد؟!

ضمن احترام به دوست و همکار قبلی خودم در این خصوص به چند نکته اشاره می نمایم؛

1- برای آنانی که دستی بر مسائل سیاسی استان دارند این سؤال شکل گرفته که چرا آقای موسوی این مطالب را ،آنهم در این موقع حساس اظهار داشتند؟مخاطب سخنان ایشان چه کسانی هستند؟

نوک حمله متوجه آقای غلامرضا تاجگردون نماینده محترم گچساران و باشت، حاج زارعی ،نماینده محترم بویراحمد و دنا و دکتر خادمی استاندار محترم بوده است، آقای تاجگردون از این جهت که تعدادی از نیروهای اصلی و مهم مدیریتی استان را از گچساران و باشت معرفی کردند و تصور بر آن می رود که دکتر خادمی عمدتا توجه به درخواستهای او دارد.

اوایل ورود سید باقر موسوی در سیاست چون غالب مدیران استان از شهرستان کهگیلویه بوده همین قضیه گرمسیری و سردسیری را مطرح نمودند، اما امروزه بر این باور است که یاران آقای تاجگردون غالب شده، به این سمت نشانه گیری کرده است.

نوک دیگر پیکان انتقاد سیدباقر موسوی به سوی دکتر خادمی است.موسوی از مخالفان استاندارشدن خادمی بوده و همچنین از این جهت که در زمان استانداری خادمی، دکتر تاجگردون بودجه را به سمت شهرستان خاصی سوق می دهد نگران است. ( البته بنده به این نتیجه نرسیده ام، بلکه سخن ایشان را نقل به مضمون می کنم).

موسوی قرار دادن مدیریتهای کلان استانی در اختیار دکتر تاجگردون را بعنوان نگرانی دیگر خود از استاندار ابراز می کند.

اما پیکان انتقاد موسوی به سمت دیگری هم نشانه رفته است و آنهم نماینده کنونی شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی است.

موسوی معتقد است معادله رابطه تاجگردون و دکتر خادمی در زمان نمایندگی زارعی شکل گرفته است، تا ضمن تضعیف پایگاه مردمی ایشان به وی اخطار کند که چشم امیدی به حمایت جریان اصلاحات در شهرستان های بویراحمد ودنا نداشته باشد.

پس با یک تیر سه نقطه را نشانه گرفته است و بنظر می رسد تا حدودی کارساز باشد.

2- در اینکه در چینش نیروها، عزل و نصبها، نه تنها در سطح استان بلکه در هر شهرستانی ایراد وجود دارد شکی نیست، بطوریکه در همین یاسوج، مردم بویراحمد سفلی انتقاداتی دارند که حقشان ضایع شده است.

مقایسه عملکرد مدیران معزول و ضعف برخی مدیران انتسابی  و اینکه معلوم نیست انتخاب مدیران بر پایه چه معیارهایی استوار است؟

اما مطلب در خور توجه آن است که چرا این مطالب در جمع مردم و رسانه ها گفته شود، مردم ما اینقدر مشکل دارند که لزومی ندارد این مسائل را به آن مشکلات اضافه کنیم، از همان ابتدا گفته شد که سیاسیون و قهرمانان به این اختلافات اینچنینی دامن نزنند.

3- اعتقاد بنده آن است که آقای تاجگردون از میانه مثلث نامبرده ( دکتر تاجگردون، دکتر خادمی، حاج زارعی) از این حمله جناب سید منتفع می شود، اما چرا؟

چون تاجگردون در گچساران و باشت دو گروه مخالف داشته است، یکی اصولگرایان و دیگری تعدادی از اصلاح طلبان که به میانه روی و تمایل به کارگزاران و اصولگرایان وی را متهم می کردند که با سخنان موسوی هر دو گروه خلع سلاح می شوند. بهتر بود آقای موسوی می گفت که نیروهای بکارگرفته شده فلان صفت و یاکارآیی مدیریتی را ندارند.

بدون شک حمله موسوی به آقای تاجگردون جز افزایش محبوبیت وی در حوزه انتخابی اش نتیجه ای در بر ندارد، مگر اینکه قایل به آن باشیم که فقط اصلاح طلبان بویراحمد و دنا را فارغ از نیروهای فکری دو حوزه دیگر گچساران و باشت، کهگیلویه ، لنده، بهمئی و چرام می بینید که این گونه فکر کردن برای یک جریان سیاسی و رهبران آن بعید و نوعی خود زنی است، منطقه ای فکر کردن و به اختلافات منطقه ای دامن زدن در شأن و منزلت رهبر یک جریان فکری نیست.

اینچنین سخن گفتن باعث می شود که مردم فهیم حوزه گچساران و باشت از هر طرز تفکر و ایده ای که باشند بیش از پیش به تاجگردون علاقمند و از شما فاصله بگیرند.

نتیجه آن است که از این سخنان دو نفر متضرر و یک نفر بهره مند می شود، بازنده این حمله آقایان دکتر خادمی و حاج زارعی و برنده اصلی اش آقای دکترتاجگردون است.

باخت و برد هم نصیب شما و همفکرانتان در شهرستان های بویراحمد و دنا شده است، برد از این جهت که داعیه حمایت از بویراحمد و دنا را سردادی و باخت از این جهت که سید باقر را از این به بعد نباید نیروی کاریزماتیک استانی و ملی، بلکه محصور در چارچوب و متعلق به منطقه خاصی به حساب آورد و این یعنی “خبری تازه در راه است”

آری خبری تازه در راه است و آن این است که جریانات،  سیاسیون و قهرمانان نیز بومی و بوپولیسم منطقه ای می شوند!!!

با این رویکرد واضح است که آقای تاجگردون فقط گچساران وباشت را می بیند و آقای موسوی حوزه دیدش، تنها شهرستان های بویراحمد و دنا خواهد بود و سایر سیاسیون هم به همین ترتیب عمل خواهند نمود…

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=120921
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ali گفت:

    سید باقر همیشه قهرمان و در قلب ما جای دارد  بروبه فکر چاره ای دیگی باش نمی توانی موسوی را تخریب کنی از سایت بویر ناراحت شدم که مطلب هر فردی را درج می کند

  2. ناشناس گفت:

    سلام و درود .وخود شما جناب پیشوا ، ناگهان در چند ماه اخیر سر از سایت های خبری دراوردین و تحلیل گر و کارشناس شدین.بله خیلی جالبه…برنامه خود شما چیه؟چه هدفی دارین؟قبلنا همه چیز خوب خوش بود؟فکز نمی کنید دیر قلم به دست گرفتید؟یا شما هم هدفی خاصی دارید؟

  3. رستگار گفت:

    درود بر حاج پیشوا اما اولا تحلیل به موقع نبود دوم اینکه سوا از عملکرد گذشته سید باقر ایشان انگشت گذاشتن روی مشکل اصلی استان که رفتار ناصواب استاندار و حامیان ایشان در استان منشاء آن می باشند

  4. ندا گفت:

    فکر نمیکنم هر کسی با حرف های بی اساس بتونه چهره اقای موسوی را مخدوش کنه .بله اگه حرف های اقای موسوی اویز گوش مسولان بود وضعیت ما خیلی بهتر از الان بود

  5. تفکر گفت:

    چ شده است که شما بعد از گذشت پنج دهه از زندگیتان تازه به فکر تحلیل و اظهار نظر افتادید؟؟اگر راست می گویید خودتان وارد عرصه بشوید تا ببینید حتی اصولگرایان هم با شما و رویه تان همراه نیستند

  6. امینی گفت:

    از حرفای سید باقر شاخ بسرم درومده!! چطور ممکنه سید باقر با اون همه سوابق مدیریتی و سکونت در تهران و به طبع آگاهی از امور کلان کشوری بیاد و همچین حرفایی بزنه که باز استان مارو ببره به همون جدلهای گرمسیری – سردسیری دهه 70. شاید سید باقر از اینکه سه نماینده استان به طرز بی سابقه ای هماهنگ عمل میکنند ناراحته؟! در هر حال انتظار از آقای موسوی بسیار بیشتره

  7. ناشناس گفت:

    حف های اقای موسوی درست است

  8. - گفت:

    ایشان در سطح و حدودی نیسنند که بخواهند در مورد موسوی اظهار نظر کنند.

دیدگاه شما