یکشنبه 23 شهریور 1393 - 12:35

206 قلم داروی وارداتی ارزان می‌شود+جزئیات

مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت جزییات کاهش قیمت داروهای وارداتی در نیمه دوم سال را تشریح کرد.

دکتر مهدی پیرصالحی در گفت‌وگو با  (ایسنا)،ضمن اشاره به اقدامات انجام شده در جهت کاهش قیمت داروهای وارداتی، گفت: از گذشته این مبحث جزو ضوابط وزارتخانه بوده که چند کشور به عنوان کشورهای مرجع اعلام شده و لازم بود قیمت‌های شرکت‌های دارویی با این کشورهای مرجع برابری می‌کرد؛ اما متاسفانه به مرور زمان به این ضوابط اهمیتی داده نشده بود و شرکت‌های مادر قیمت گذاری‌شان در ایران را با ضوابط خودشان انجام می‌دادند.

وی در این باره افزود: با استقرارمان در سازمان، متوجه شدیم بسیاری از قیمت‌ها در بازار دارویی ایران از قیمت آن داروها در کشورهای مرجع، بالاتر است. بر این اساس جلساتی را به این منظور با شرکت‌های وارد کننده داشتیم. شرکت‌ها نیز قول به همکاری دادند و مقرر شد جهت کاهش قیمت‌ها با شرکت‌های تولید کننده‌شان هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

پیرصالحی ادامه داد: در این میان، بحثی نیز تحت عنوان واردات موازی مطرح شد ات بتوانیم از این طریق هم قیمت‌ها را کاهش دهیم. بر این اساس داروهایی که بیشترین مصرف ریالی را در کشور داشتند، یعنی حدود 206 قلم دارو را انتخاب کرده و به فراخوان عمومی گذاشتیم تا به این ترتیب شرکت‌هایی که می‌توانند از کشورهای همسایه این داروها را تامین کنند، قیمت را به ما اعلام کنند. نهایتا قیمت‌ها اعلام شد و پس از بررسی قیمت‌ها، درعمده موارد خود شرکت‌های نماینده توانستند کاهش قیمت را لحاظ کنند.

وی گفت: به دنبال انجام این اقدامات 105 میلیون یورو صرفه جویی برای این 206 قلم دارو در یک دوره شش ماهه انجام شد. مذاکرات در این زمینه ادامه می‌یابد و از مهرماه واردات این محصولات آغاز می‌شود. در مجموع در اقلامی خاص از این 206 قلم دارو از 10 درصد تا 70 الی 80 درصد کاهش قیمت خواهیم داشت. به عبارت دیگر می‌توان گفت‌ که این 206 قلم دارو به طور متوسط حدود 28 درصد کاهش قیمت خواهند داشت. روند واردات این داروها با قیمت‌های جدید از مهرماه آغاز شده و امیدواریم بیماران از آبان ماه این کاهش قیمت را احساس ‌کنند.

پیرصالحی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر آنکه این کاهش قیمت در مورد چه داروهایی اعمال می‌شود؟ گفت: این موضوع مربوط به داروهایی است که از لحاظ ریالی بیشترین مصرف را داشته‌اند. در این زمینه سقفی تعیین کرده‌ایم که از سقف مورد نظر به بالا، مشمول واردات موازی می‌شوند. در برنامه داریم قیمت آن دسته از داروهایی هم که کمتر از سال قبل فروش داشتند را در مذاکرات با شرکت‌ها کاهش دهیم.

وی گفت: قطعا از نیمه دوم امسال در داروهای وارداتی این 206 قلم کاهش محسوس قیمت خواهند داشت.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=120873
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما