سه شنبه 18 شهریور 1393 - 19:07

خواص جالب شیرمادر از زبان کارشناس مسئول برنامه شیر مادر کهگیلویه و بویراحمد

غلامی درمورد اجرای اقدام جدید برنامه تماس زودرس پوست با پوست نوزاد و مادر در ساعت اول تولد گفت: طبق برنامه زمان بندی اعلام شده از سوی وزارت متبوع ابن برنامه تاپایان سال در بیمارستان های استان اجرایی خواهد شد.

کارشناس مسئول برنامه شیر مادر دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به شعار جهانی شیرمادر با عنوان ” تغذیه با شیر مادر؛ یک عمر سلامتی ”  گفت: تغذیه با شیر مادر ضامن یک عمر سلامتی است زیرا شیر مادر، نوزاد را در برابر بسیاری از بیماری ها واکسینه می کند.

به گزارش بویرنیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه؛ مهشید غلامی با بیان اینکه “برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر” یکی از مهم ترین برنامه ها در برنامه مراقبت های بهداشتی کشور است، افزود: تغذیه شیرخوار با شیر مادر یکی از عوامل مهم در کاهش مرگ و میر کودکان و ارتقای سلامت آنها است.

وی با اشاره به اینکه برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر از سال ۱۳۶۵ در وزارت بهداشت اجرا شده است، تصریح کرد: در حال حاضر یکی از اولویت های اداره سلامت کودکان دفتر سلامت جمعیت و خانواده، ترویج تغذیه با شیر مادر است که بدین منظور علاوه بر برنامه های جاری، اجرای برنامه های جدیدی در دست اقدام است.

برنامه های مهم ترویج تغذیه با شیر مادر در استان

وی خاطر نشان کرد: استفاده از همه امکانات آموزشی، تقویت برنامه­های بیمارستانهای دوستدارکودک موجود در استان، هماهنگی با سایربیمارستانهای استان جهت دریافت لوح دوستدارکودک، اجرای قانون ترویج تغذیه با شیر مادر، آموزش مادران باردار و شیرده، برگزاری هفته جهانی شیر مادر، مدیریت تغذیه شیرخواران محروم ازشیر مادر و بررسی شاخص تغدیه انحصاری با شیر مادر، به عنوان یکی از ۵۲ شاخص عدالت در سلامت از برنامه های مهم در ترویج تغذیه با شیر مادر است.

کارشناس مسئول برنامه شیر مادر دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به اینکه مادران می توانند اطلاعات مورد نیاز خود را از مراکز بهداشتی و یا خانه های بهداشت دریافت نمایند، خاطر نشان کرد: در بیمارستان های استان (امام خمینی(ره) دهدشت، امام سجاد(ع)، شهید رجائی گچساران وصنعت نفت گچساران) که از جمله بیمارستان های دوستدار کودک هستند در بخش های زنان، زایمان، اطفال، نوزادان و NICU توجه و آموزش مادران در خصوص تغذیه کودک با شیر مادر به صورت جدی در حال اجرا است.

غلامی با بیان اینکه طی ارزیابی های صورت گرفته  وبر اساس چک لیست های وزارت بهداشت، بیمارستان های استان از مجموع ۱۰۰ امتیاز، نمره بالای ۹۵ را کسب نموده اند، اضافه کرد: این امر نشان دهنده این است که در زمینه آموزش های تئوری و عملی تغذیه با شیرمادر در بیمارستان های دوستدار کودک  استان از وضعیت مناسبی برخورداریم.

غلامی اظهار داشت:  براساس بررسی انجام گرفته در طرح کشوری بررسی شاخص‌های بهداشتی و جمعیتی کشور در سال ۸۹ ( MIDHS-89 ) وضعیت شاخص‌های تغذیه با شیر مادر در استان کهگیلویه و بویراحمد اعلام شده است.

کارشناس مسئول برنامه شیر مادر دانشگاه علوم پزشکی استان، با اشاره به اینکه متوسط کشوری تغذیه انحصاری با شیر مادر در کودکان زیر شش ماه ۵۳٫۱۳ درصد است، ادامه داد: طبق این آمارها در استان کهگیلویه و بویراحمد تغذیه انحصاری با شیر مادر در کودکان زیر شش ماه ۴۲٫۵درصد، استفاده از شیر مادر به عنوان غذای اصلی در کودکان زیر شش ماه ۵۸٫۲۴درصد و درصد کودکانی که با شیر مادر تغذیه می کنند(به هر مدتی)، ۹۳٫۹درصد است.

وی با اشاره به اینکه برای ارتقای شاخص های تغذیه با شیر مادر در استان لازم است افزایش کمی و کیفی آموزش ها مدنظر قرار گیرد، اظهار داشت: بدین منظور آموزش مادران در طول دوران بارداری در مراکز بهداشتی-درمانی و مراکز تسهیلات زایمانی وآموزش مادران بلافاصله پس از زایمان در بیمارستانهای دوستدار کودک انجام می شود و در طول سال نیز برگزاری کارگاههای آموزشی برای ارتقاء آگاهی پرسنل در دست انجام است.

غلامی درمورد اجرای اقدام جدید برنامه تماس زودرس پوست با پوست نوزاد و مادر در ساعت اول تولد گفت: طبق برنامه زمان بندی اعلام شده از سوی وزارت متبوع ابن برنامه تاپایان سال در بیمارستان های استان اجرایی خواهد شد.

وی تصریح کرد: جدی گرفتن واجرا نمودن آموزش های ارائه شده به مادران، رعایت تغذیه انحصاری باشیر مادر تا شش ماه و پس از آن ادامه شیر دهی تا دو سال همراه با غذاهای مناسب می تواند کمک بزرگی به رشد و  سلامتی کودک نماید.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=120469
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. کارشناس بهداشت عمومی گفت:

    نکات بسیار جالبی در رابطه با وضعیت تغذیه با شیر مادر بیان شده و لازم است که مردم اهمیت شیرمادر را خیلی بیشتر بدانند.

  2. پزشک گفت:

    صدا و سیما و رسانه ها چندسال اخیر تبلیغ شیر مادر را تاحدود زیادی فراموش کرده اند در حالیکه در دهه 60 و 70 خیلی کارهای خوبی شد. لازم است که دوباره یک اطلاع رسانی گسترده صورت گیرد.

  3. ناشناس گفت:

    قدیما قدر شیر مادر را بیشتر میدونستن دوباره باید  آموزش عمومی  داده شود. در حالیکه در دنیا هر روز درصد تغذیه با شیر مادر  بالاخص در کشورهای توسعه یافته بیشتر می شه این آمار در کشور ما با اون پیشینه تاریخی و مذهبی مناسب بنظر نمی رسد.

  4. همکار گفت:

    چه خوب است که بخشی از فضای رسانه ها به مطالب آموزشی اختصاص داده بشه خصوصا در زمینه مسایل سلامت.

  5. ناشناس گفت:

    مطالب خوبی بود مادران نیازمند اطلاعات بیشتری هستند 

  6. بي گل انبر گفت:

    بايد ازاين مطالب بيشتراستفاده شود چون مادران امروزي همه چيزرابه فراموشي سپردن

  7. دوست گفت:

    خانم غلامي يكي ازبهترين كارشناسان استان است بايد ازايشان بيشتراستفاده شود

دیدگاه شما