سه شنبه 11 شهریور 1393 - 15:23

برنامه های ویژه برای عشایر کهگیلویه و بویراحمد

با توجه به سند راهبردی استان که محصول مطالعه 40 ساله عشایر در ایران می باشد به این نتیجه رسیدیم که ساماندهی عشایر در استان در مناطق قشلاقی بیشتر بحث اسکان و در بخش ییلاق ساماندهی به کوچ می باشد که مورد بررسی قرار گرفته و تلاش می کنیم با ایجاد طرح هایی در مناطق عشایری که توسط خود عشار اداره می شود رفاه، درآمد و اشتغال عشایر را افزایش می دهیم.

به گزارش بویر نیوز؛ علی پور، مدیرکل اداره امور عشایر استان ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: از آنجا که شاخص های توسعه در جامعه عشایری بسیار پایین است، وسعت کار نیز در مناطق عشایری بسیار زیاد بوده و از طرفی پراکندگی عشایر که مستلزم صرف هزینه های زیاد جهت خدمات دهی به این قشر زحمت کش می باشد کار را در پیچیده تر کرده است.
علی پور ضمن قدردانی از سایر اصحاب رسانه به دلیل توجه به مسائل جامعه عشایری و شناساندن این قشر و تولیدات آنها به سایرن افزود: متأسفانه جامعه عشایری در کشور رو به تحلیل می رود. در حال حاضر 11120 خانوار عشایری در استان وجود دارد که بر اساس سند راهبردی در استان این تعداد به در سال 1404 به حدود 3700 خانوار عشایری تقلیل پیدا می کند.
علی پور افزود: این کاهش جمعیت دلایل مختلفی دارد که ما نیز برنامه هایی را برای ساماندهی عشایر در این زمان بخصوص پیش بینی کردیم. بخشی از این کاهش جمعیت به دلیل مشکلاتی که بعدها بوجود خواهد آمد از جمله از بین رفتن ایل راهها ، تنگ شدن عرصه زمینی بر عشایر، فقر مراتع، پوشش جنگلی کم، تحلیل آب های زیرزمینی و آب های سطحی و سازکار نامناسب پرورش و خرید دام و نبود شاخص های رفاهی ، بهداشتی و آموزشی در کاهش جمعیت عشایری دخیل می باشند و تلاش دولت نیز همین است که در آینده در قالب شهرک های اسکان تا حدودی حجم عظیمی از خروج و مهاجرت عشایر را ساماندهی کند و از طرف دیگرتلاش می کنیم تا عشایر را به سمت طرح های تولیدی و توسعه ای مانند بخش باغداری، کشاورزی و زنبورداری هدایت کنیم تا تنها شاهد تولید تک محصولی دام توسط این قشر زحمت کش نباشیم.
علی پور افزود: با توجه به سند راهبردی استان که محصول مطالعه 40 ساله عشایر در ایران می باشد به این نتیجه رسیدیم که ساماندهی عشایر در استان در مناطق قشلاقی بیشتر بحث اسکان و در بخش ییلاق ساماندهی به کوچ می باشد که مورد بررسی قرار گرفته و تلاش می کنیم با ایجاد طرح هایی در مناطق عشایری که توسط خود عشار اداره می شود رفاه، درآمد و اشتغال عشایر را افزایش می دهیم.
علی پور افزود: در طول دولت تدبیر و امید که در خدمت عشایر استان بودم با برنامه خاصی وارد این عرصه شدیم. برنامه های خود را در 4 بخش مورد توجه و بررسی قرار دادیم از جمله شناسایی قابلیت های مناطق عشایری، اجرای طرح های عمرانی که از قبل جامانده و جدید که ما 8 پروژه عمرانی را شروع کردیم و از این تعداد 4 تای آنها به اتمام رسیده و بقیه نیز در دست اجرا می باشد.مهترین طرح ما راه اندازی کارخانه خوراک دام و طیور استان بود که بعد از چندسال ورشکستگی و تعطیلی با بدهی بیش از 300 میلیون تومان هفته گذشته به بهره برداری رسید و میزان تولید آن 80 تن در روز می باشد. بازسازی شبکه تعاونی های عشایری استان که ما 5 شرکت تعاونی و یک اتحادیه تعطیل شده را بازگرداندیم و الآن با حدود بیش از 60 نفر در سطح استان فعال می باشد و خدمت رسانی می کنند.
علی پور در پایان افزو: انتظار ما این است که مردم و مسئولین نسبت به جامعه عشایری توجه ویژه ای داشته باشند چرا که حضور این قشر زحمت کش در ابعاد اقتصادی و فرهنگی می تواند پیشرفتی را برای استان به ارمغان بیاورد و هم اکنون نیز تا حد زیادی استان ما مدیون تولیدات عشایری می باشد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=119464
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    اخ وی کر خوب ینه و کوچو جوسیت آوردیت !!
    چطوره وکار هم ایخره !!!

  2. صادق گفت:

    درود بر مهندس جوان و نخبه مهندس علیپور که از زمان مدیریت ایشان از لحاظ کارهای زیرساختی بسیار اینده نگری بخرج داده ایشان با توجه به اینکه خود از فرزندان عشایر هستند بهتر از هر کسی مشکلات و معضلات این قشر زحمت کش را درک میکنند و بهتر از هر کسی میتواند این مشکلات را ریشه ای برطرف نماید ایشان از جمله مدیران با لیاقتی هستند که در این دولت بکارگرفته شده اند و حتی با توجه به توانایی و سطح دانش ایشان جناب استاندار محترم میتواند در پست های کلیدی تری از ایشان نهایت استفاده را ببرند…

دیدگاه شما