سه شنبه 11 شهریور 1393 - 15:02

تاثير نماز بر بيماري فشار خون(6)

حسینعلی یزدان دوست بویراحمدی

 

حسینعلی یزدان دوست بویراحمدی :
افزايش فشار خون يكي از شايعترين دلايل مراجعه به پزشك در سرتاسر دنياست.

به عنوان مثال يكي از جديدترين آمارها ، در ايالات متحده آمريكا ، شايعترين بيماريي كه افراد را ناگزير به استفاده از دارو ، مي كند افزايش فشار خون ذكر كرده است (1) ، به علت عوارض خطرناك و متعددي كه اين بيماري در بسياري از اعضاي بدن از جمله قلب و مغز و كليه و چشم و .. دارد ، سعي و اهتمام فراواني در دانش پزشكي براي پيشگيري و كنترل اين بيماري در پيش گرفته شده است .

 

در تمامي منابع معتبر علمي ، براي پيشگيري از ابتلا به افزايش فشار خون و همچنين كنترل تعداد زيادي از بيماران كه افزايش فشار خوني در حد خفيف يا متوسط دارند ، رعايت برخي اصول و استفاده از درمان هاي غير دارويي توصيه مي شود .

درمان هاي غير دارويي ضمن آن كه هزينه چنداني را بر بيمار تحميل نمي كنند در پايين آوردن فشار خون و ممانعت از بروز و پيشرفت آن موثرند .(2)

 

از جمله چهار درمان اوليه و بسيار مهم غير دارويي كه در منابع جديد علمي براي كنترل فشار خون مورد توجه قرار مي گيرند ، عبارتند از :

1. كاهش دادن اضطراب و استرس ها

2. كاهش يا عدم مصرف الكل

3. كم كردن وزن

4. انجام ورزش هاي سبك به طور منظم در شبانه روز

 

اما با توجه به نقش بسيار مهمي كه نمازهاي واجب يوميه ، در ايمن كردن انسان در مقابل استرس ها و مشكلات گوناگون زندگي ايفا مي كنند و نيز با توجه به الزامي كه نماز به شخص نمازگزار مبني بر عدم مصرف مشروبات الكلي مي دهد ، مي توان اين امر را قدم موثري در پيشگيري و كنترل فشار خون تلقي كرد .

از طرفي نماز با حركات موزون و قيام و قعود و ركوع و سجود منظمي توأم است كه قابل مقايسه كامل با يك نرمش سبك روزانه مشابه آنچه كه در درمانهاي غير دارويي فشار خون توصيه مي شود ،
مي باشد .

همچنين اگر به ياد آوريم كه مسلمان نمازگزار رو به قبله مكتبي نماز مي خواند كه خداي آن مكتب از پر خوري و شمكبارگي بيزار است و مثلاً «عالمان فربه و چاق را دشمن مي انگارد» (1) متوجه خواهيم شد كه هر چهار درمان غير دارويي مذكور ، براي كنترل و پيشگيري افزايش فشار خون ، در وراي احكام نوراني نماز نهفته است .

 

پي نوشت:

 

1. طب داخلي واشنگتن ، ترجمه فارسي ، صفحه 80

2. همان منبع ، صفحه 85

3. معراج السعاده ، ملا احمد نراقي ( ره ) ،صفحه

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=119457
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. عبدالله گفت:

    احسنتم تبل الله حاجی آقا

  2. عبدالله گفت:

    تقبل الله حاجی جان

  3. حقگو حر گفت:

    عالی بود

  4. مریم حسینی گفت:

    خداخیرتون بد سی بی نمازها وبیمارها خیلی خوب است بازهم بنویس

  5. مهمان گفت:

    انصافا مطالب جدید وبه روز وبسیار عالی هست وبحق جای تشکر وقدر دانی داره

  6. حسن گفت:

    عالی بید

  7. ناشناس گفت:

    بد نبود ولی بیشتر از درمان فشار خون گفته بود

دیدگاه شما