یکشنبه 9 شهریور 1393 - 11:37

پشت پرده تخریب قوم لر چه جریانی نهفته است؟

* امروز جوانان لر خود را در مقطعی لر محسوب می کنند و بعد از آن هویتی دیگر برای خود دست پا می کنند که نشان دهنده موفق بودن برنامه های استحاله فرهنگی در میان جوانان این قوم است.

گروه فرهنگی بویرنیوز/ امید علی آرین مهر:

* سرزمین لرستان به شهادت تاریخ و مطالعه و بررسی اسناد محل زندگی بومیان ایرانی بوده و سنگ نوشته ها و آثار مفرغی و دیگر اسناد مکشوفه بیانگر این واقعیت است.

نخستین مقاومت در مقابل تجاوز همه جانبه علیه سرزمین مقدس ایران در پهنه جنوب غربی یعنی کهگیلویه و بویراحمد و توسط سردار شجاع ایران زمین آریوبرزن و خواهرش یوتاب صورت گرفت. آنجا که اسکند مقدونی زمینگیر شد و برای از میان برداشتن سردار ایرانی دست به دامن نیرنگ و توطئه شد.

* با نگاهی به آثار کلاسیک تاریخ و نوشته های مورخان متوجه خواهیم شد که مردمان سرزمین های لرنشین ایران نه با زور اعراب مسلمان شده و نه با شمشیر قزلباشان شیعه!بلکه این مردم کسانی بودند که با پذیرفتن نوادگان اهل بیت علیهم السلام و برقراری ارتباط با سرچشمه های معرفت و حقیقت شعیان وفاداری شده اند که هنوز لر تنها قومی است در جهان که صد درصد شیعه است.

* رفتار نخبگان و عموم مردم لر بویژه در 5 قرن اخیر نشان می دهد که این قوم ایرانی هیچ گاه در پی واگرایی از تما میت ارضی و هویت ایرانی نبود بلکه همواره خود را دارای این هویت معرفی نموده و به عقیده خوشان تنها گناه این قوم ایرانی بودن شان می باشد.
* لرها در دو قرن اخیر با روحانیت رابطه‌ای مطلوب و موثق داشته تا جایی که، مثلا، رضا شاه اگر از آیت الله بروجردی به چند دلیل حساب می‌برد، یکی از این دلایل، قوم او بود که به اشاره ایشان، روز روشن را بر شاهنشاه شب تار می‌توانستند نمود.
*رضا شاه که برآمده از انقلاب مشروطه خواهانه لرها و آذری ها بود و آن را به یغما برد، چه می‌توانست بکند جز اینکه اقدام به تضعیف این اقوام در قالب هجو و طنز نماید.

*مبارزات مردم لر در بویراحمد و در سال 1312 ارکان پهلوی را به لرزه درآورد و رژیم تلفات سهمگینی در مبارزه با عشایر کهگیلویه و بویراحمد بر جای گذاشت.
مطبوعات آن دوره مبارزان لر را اشرار جنوب یا اشرار لرستان توصیف می کردند و گروهی دیگر به دنبال استحاله فرهنگی لرهای ایرانی با مضامین طنز و تمسخر و جوک برآمدند.

* امام خمینی در آن دوران به استناد همین روحیه انقلابی، وطن پرستی و ایمان قلبی شاه را تهدید می کند که به پشتیبانی لرها با وی مبارزه خواهد کرد.
* از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون نیز این قوم پا به پای بقیه ملت ایران در همه میدان‌ها، پشتیبان جمهوری اسلای و رهبری انقلاب بوده است.
* رهبر معظم انقلاب بارها بر همگرایی اقوام ایرانی تاکید نموده اند. ایشان اقوام ایرانی را ظرفیت های نظام توصیف کرده اندو تحقیر و تمسخر آنان را از مصادیق جرم برشمرده اند.

* با نگاهی به پیامک ها جوک و طنز علیه قوم لر متوجه می شویم که سه ویژگی لرها مورد هجمه قرار گرفته ؛ سادگی –صداقت -شجاعت که از ویژگی های ایرانیان اصیل می باشد.
* امروز جوانان لر خود را در مقطعی لر محسوب می کنند و بعد از آن هویتی دیگر برای خود دست پا می کنند که نشان دهنده موفق بودن برنامه های استحاله فرهنگی در میان جوانان این قوم است.
* متاسفانه حجم پیام هایی که فرهنگ، عقیده و ایمان و هویت قوم لر را نشان گرفته اند روز به روز بیشتر می شود و گاه این هجمه از برخی کانال های رسمی و نیمه رسمی منتشر می شود.

* به نظر می رسد ساخت و انتشار این همه پیامک هجوآمیز علیه یک قوم، نمی‌تواند کار یک فرد بی هدف باشد و دست‌کم باید باند یا جریانی با غرض سیاسی و یا امنیتی، متولی آن بوده باشد.

* جوانان و مردم لر با این پیامک های پوچ و بی محتوا هویت شان خدشه دار نمی شود بلکه همچون دنا و زردکوه سرافراز در راه اعتلای میهن اسلامی شان ایران مجدانه تلاش دارند و دغدغه اصلی شان سرافرازی ایران اسلامی در همه عرصه هاست.
لرها با صداقت، ولایتمدار، وطن پرست و با اخلاص هستند و هیچ هجمه ای نمی تواند این ویژگی های خوب را نشانه بگیرد.

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=119204
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. آذرگون گفت:

    مطلب خوبی بود. امیدواریم شاهد بداخلاقی ها و توهین به هیچ گروه و قومی نباشیم خاصه قوم ولایتمدار و با ریشه و اصیل لر.

    • فلفل گفت:

      ﻣﯿﺪﺍﻧﯿﺪ ﺍﺯ ﮐﯽ ﻟﺮ ﺍﺣﻤﻖ ﺟﻠﻮﻩ ﮐﺮﺩ !! ﺍﺯ ﻭﻗﺘﯽ ﮐﻪ ﺗﻮ ﮐﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺻﺎﺣﺐ
      ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﯿﺪﺍﻧﯽ ﻣﻬﻤﺎﻧﺶ ﺷﺪﯼ!! ﻭ ﺍﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﮔﻮﺳﻔﻨﺪﺵ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯾﺖ ﺳﺮ ﺑﺮﯾﺪ ﻭ ﺑﺎ
      ﺧﻮﺷﺮﻭﯾﯽ ﺍﺯ ﺗﻮ ﭘﺬﯾﺮﺍﯾﯽ ﮐﺮﺩ !! ﻭ ﺁﻧﮕﺎﻩ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺷﻬﺮ ﭘﺮ ﺯﺭﻕ ﻭ ﺑﺮﻕ ﺗﻮ ﺁﻣﺪ
      ﺁﺩﺭﺱ ﺳﺎﻧﺪﻭﯾﭽﯽ ﺳﺮ ﮐﻮﭼﻪ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻧﮕﺎﻫﯽ ﻋﺎﻗﻞ ﺍﻧﺪﺭ ﺳﻔﯿﻪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻧﺸﺎﻥ
      ﺩﺍﺩﯼ !!! ﻣﯿﺪﺍﻧﯽ ﺍﺯ ﮐﯽ ﻟﺮ ﺍﺣﻤﻖ ﺟﻠﻮﻩ ﮐﺮﺩ !! ﺁﻧﮕﺎﻩ ﮐﻪ ﺍﻭ ﺗﻤﺎﻡ ﺯﻧﺪﮔﯿﺶ ﺭﺍ
      ﺑﻪ ﺯﻧﺶ ﺳﭙﺮﺩ !! ﻭ ﺗﻔﻨﮓ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺍﺯ ﺷﻬﺮ ﻭ ﻧﺎﻣﻮﺱ ﺗﻮ ﺩﻓﺎﻉ ﮐﺮﺩ !! ﻣﯿﺪﺍﻧﯽ
      ﺍﺯ ﮐﯽ ﻟﺮ ﺍﺣﻤﻖ ﺟﻠﻮﻩ ﮐﺮﺩ !! ﺁﻧﮕﺎﻩ ﮐﻪ ﺗﻮ ﺑﻪ ﺭﺍﺣﺘﯽ ﺩﯾﻦ ﻣﺘﺠﺎﻭﺯﯾﻦ ﺑﻪ
      ﮐﺸﻮﺭﺕ ﺭﺍ ﻗﺒﻮﻝ ﮐﺮﺩﯼ ﻭ ﺍﻭ ﺟﻨﮕﯿﺪ ! ﺟﺎﻥ ﺩﺍﺩ ! ﻭﻟﯽ ﺁﻥ ﻧﻨﮓ ﺭﺍ ﻧﭙﺬﯾﺮﻓﺖ ﺗﺎ
      ﺗﻮﯼ ﺻﺎﺣﺐ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻭ ﻫﻤﻮﻃﻨﺶ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻗﺎﻟﺐ ﮐﺮﺩﯼ ! ﻣﯿﺪﺍﻧﯽ ﺍﺯ ﮐﯽ ﻟﺮ
      ﺍﺣﻤﻖ ﺟﻠﻮﻩ ﮐﺮﺩ !!! ﺁﻧﮕﺎﻩ ﮐﻪ ﺗﻮ ﻧﻔﺖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺳﺮﺯﻣﯿﻦ ﺍﻭ ﺍﺳﺘﺨﺮﺍﺝ ﮐﺮﺩﯼ ﺗﺎ ﺑﺎ
      ﭘﻮﻟﺶ ﺑﻪ ﻟﺮ ﻓﺨﺮ ﺑﻔﺮﻭﺷﯽ ﻭ ﺁﻧﭽﻨﺎﻥ ﺩﭼﺎﺭ ﺗﻮﻫﻢ ﺷﻮﯼ ﮐﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺻﺎﺣﺐ
      ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺑﺪﺍﻧﯽ ﻭ ﻟﺮ ﺭﺍ ﺑﯽ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺧﻄﺎﺏ ﮐﻨﯽ !! ﺍﻧﺘﺸﺎﺭ ﺩﻫﯿﺪ ﺗﺎ ﺷﺎﯾﺪ ﮐﻤﯽ
      ﺷﺮﻣﻨﺪﻩ ﺷﻮﻧﺪ ﺁﻧﻬﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻟﺮ ﺗﻮﻫﯿﻦ ﻣﯿﮑﻨﻨﺪ ﻭ ﺳﺮﮔﺬﺷﺖ ﺍﺣﻤﻘﺎﻧﻪ
      ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﺳﻢ ﻟﺮ ﻭ ﺩﺭ ﻗﺎﻟﺐ ﺟﮏ ﻟﺮﯼ ﺑﯿﺎﻥ ﻣﯿﮑﻨﻨﺪ

  2. ارشادي گفت:

    تعصب قوميت داشتن خيلي هم خوب است. اما دفاع در هر زمينه اي بويژه مسايل قومي وفرهنگي بايد مدلل،متقن و مبتني بر شواهد باشد. اينكه لرها ساده اند وشجاعند و با صداقت هم بر مبناي نسبيت است كه هر قومي مي تواند ادعا كند كردها بلوچها تركها هم همين را مي گويند. مشكل اصلي دوستان اين است كه به زور آريويرزن را لر  وآنهم كهگيلويه بوير احمدي قلمداد مي كنند و مي خواهند به زوربه خورد ديگران بدهند. واقع شدن جنگ در يك منطقه خاص كه گوياي مليت فرمانده آن نيست. مگر درجنگ تحميلي  فرماندهان ما خوزستاني ويا كردستاني بودند.  در ساير موارد كه نويسنده محترم تاكيد دارد عين همين موارد صدق مي كند. بنما بر اين جوان لر هم مثل سايرين وقتي از پيله تعصب خارج مي شود به دنبال حقيقت ميرود ووقتي نمي يابد دچار دوگانگي فرهنگي مي شود. البته جوك وهجو براي هركي وهر قوم كار زشت ودور از اخلاق است.

    • بهنام گفت:

      حالا می خواستی بگی آریوبرزن لر نیست؟
      خوب شما بگو کجایی هست؟؟
      شیرازی؟ اصفهانی؟تهرانی؟. . .
      لابد طایفه زندیه رو هم می خوای بگی شیرازی بودن؟؟؟
      ولی بدون ک لر بودن. 
      شما یکم تاریخ بخون عزیز من 
      واسه ضایع کردن دیگران نیا الکی مطلب بنویس. . 

  3. رستمی یاسوجی گفت:

    لرستان یعنی سکونتگاه لرکه از دشت های غرب خانقین و مندلی در عراق تا دشت ارژن فارس و در شمال از استان همدان تا سواحل خلیج فارس را شامل میشده و آریوبرزن پسر (فارنابازوس)بوده زادگاهش استان کهگیلویه و بویراحمد وقتی اسکندر نتوانسته او را شکست دهد چوپانی که نامش را(لی بانی)نوشته اند راه گذر کوهستان را به مقدونیان نشان که احتمال دادند اون منطقه 15کیلومتری دشت روم تنگه تامرادی بوده آریو برزن محا صره شده ولی توانسته بگریزد ولی در جنگ بعدی در منطقه ای بنام دربند پارس شکست میخورد و کشته میشود که در اکثر نوشته های تاریخی ایشان به لر ها منتسب شده است (از اقای امید علی ارین مهر تشکر میکنم)

    • بهمئی گفت:

      آریوبرزن در تنگ تکاب حدفاصل بهبهان -بهمئی ودهدشت راه براسکندر بست واقعیت را وارونه جلوه ندهید

  4. منتقد گفت:

    تا قومی به خود احترام ننهد ….

  5. نازلی گفت:

    سلام بر شما. مطلب جالبی بود. واقعا به عنوان یک دختر لر در دانشگاه از برخی رفتارهای ضد فرهنگی اساتید و دانشجویانم ناراحت می شوم.

    • خسرو _ج (تنگ سپو) گفت:

      سلام بوير جان :
      حكايت اريايي و اريايي بودن برميگرده به سده 19و20 كه آلمانها در حال تحقيق در اقصي نقاط جهان و مقايسه نژادهاي مختلف از مليت هاي مختلف جهت پيداكردن مشخصات انسان برتر بودن و بعد ها نازيسم با تبليغات گسترده آريايي را نژاد برتر معرفي و در رسانه ها وبنگاههاي سخن پراكني ترويج نمود به گونه اي كه هركي در اقصي نقاط جهان مايل بود خودشو به آريايي بچسباند وهمچنين بخاطر همكاري بختياري ها با آلماني ها بيش از پيش آريايي و آريايي بودن مايه افتخار لر شد مضاف اينكه پهلوي ها هم بخاطر دست وپا كردن اصالت براي خود و مقبول افتادن برتر بودن آريايي نزد افكار عمومي جهان بيش از پيش موجب تهيه اصالت آريايي براي اقوام ايراني گرديد وكردها اعلام كردن ماد هستيم وفارسها پارس و…: عزيز من قوم لر اصالتا ايلامي هاي قبل از آريايي هستن ومالك واقعي اين كهن بوم جهان چرا كه باتوجه به رنگ پوست ومهمتر موقعيت جغرافيايي ساكن آن جنوبغرب ودامنه هاي زاگرس(جايي كه ايلامي ها زندگي ميكردن) وپيداشدن آثاري در ارجان ولرستان وبختياري و شوش ممسني و…+ رنگ پوست آريايي كه بور و چشم آبي وزاغ داشته اما ايلامي ها چشم سياه وقهوه اي و موهاي مشكي داشتند ومهمتر واصليتر اينكه چطور امكان داره آريايي كه ميگويند افرادي صلح طلب بوده امپراطوري آن موقع ايلام را از بيخ وبن بركنده ونابود كرده باشن عده اي بجهت پاره اي دلايل و نابودي بسياري از اصرار نميخواهند يا… كه ما هويت واقعي خودرا بدست آوريم خواهشان محققين به عرايض من توجه نموده و بررسي نمايند.

      • امرایی گفت:

        با سلام بر خسروی تنگ سیو
        با قسمت آخر کامنت شما موافق نیستم چراکه حکومت ایلام بدست آشوریان بر افتاد و تاریخ هیچ جنگ و در گیری بین همین نژاد به اصطلاح آریایی و ایلامیان یاد نکرده است ودر واقع حکومت هخامنشیان ادامه حکومت ایلامیان است چراکه خود کورش انشانی در مستندات بجای ماند ، خود را زنده کننده حکومت اجداد پیشین ایلامی خود نوشته است.در حقیقت تمام آداب ، سنن و زبان شاخصه مردم ایران همان فرهنگ و آداب رسوم ایلامیان کهن است.
        به نظر من در خصوص واژه آریایی بزرگ نمایی بسیار وحشتناکی صورت گرفته است. اروپایی ها بوِیژه در همین صده های 19 و 20 میلادی یکه تاز عرصه تاریخ و دنیای باستان بودند و تمام مردم متمدن دنیای قدیم را به انحا مختلف وابسته به خود می کردند .مثلا همین موضوع خیالی مهاجرت قوم آریایی به ایران که بر اساس نظریات بی پایه بنا شده است و همه مردم نیز آن را باور کرده اند.
        مطالعه کتب نوشته شده در خصوص تمدن و حکومت ایلامیان باستان این موضوعات را کاملاً روشن بیان کرده اند-
        کتاب شهریاری ایلام نوشته والتر هینتز
        // تاریخ ایلام // دانیل تی پاتس
        // تاریخ ایران قبل از اسلام رومن گیریشمن

  6. امرايي-رومشکان گفت:

    قوم لر در منطقه جنوب غرب ايران ساکنان اصلي و اوليه ايران زمين هستند .اين قوم تمدن باشکوه ايلام را ايجاد نمودند که هم جوار تمدنهاي نخستين بشر مانند سومر و بابل در بين النهرين بوده است .کاسيان که نام ايراني تمدن ايلامي است هفت قرن بر تمدنهاي دنياي باستان بابل و سومر و آشور حکومت کرده اند.عصر برنز که يکي از نقاط عطف تاريخ بشر است توسط اين قوم ايجاد شده .هم اکنون هم بيشتر بوجه کشور از منابع نفت گاز اين منطقه است .

  7. کوهدشت لرستان گفت:

    خداوکیل عامل اصلی این بی حرمتی ها فقط خودمان هستیم . پیامی که حاوی توهین بود از انتشار آن جلوگیری کنیم .سکوت بهترین پاسخ هر پیام توهین آمیز است.

  8. reza گفت:

    نداشتن اتحاد بین قوم لر باعث ضعیف شدن و درنتیجه سوء استفاده می شود.چرا لک ها و یا بختیاری ها به جای متحد بودن با هم ، علیه هم هستند. چرا بجای لر بختیاری می نویسید بختیاری ؟ چرا به جای لر لک می گویید لک ؟ اول متحد شوید بعد دیگران را مقصر مسخره شدن خود بدانید.

  9. زهرا گفت:

    موافقم

دیدگاه شما