شنبه 8 شهریور 1393 - 17:43

سکونت یک سوم اتباع افغان کشور در تهران

رئیس کانون کفالت، اقامت و اشتغال اتباع خارجی گفت: یک سوم اتباع افغانی در کشور ما در تهران ساکن هستند و اخیراً 315 هزار کارت موقت کار بین این افراد توزیع شده است.

به گزارش ایسنا، سید تقی قائمی در مراسم افتتاح کانون سراسری انجمن‌های صنفی کفالت، اقامت و اشتغال اتباع خارجی افزود: این کانون به موجب ماده 131 قانون کار از مجموعه انجمن‌های صنفی در 14 استان کشور تشکیل شده و در دو حوزه اقامت و اشتغال اتباع خارجی فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه این دفاتر می‌توانند شروعی برای مدیریت متمرکز اتباع خارجی در کشور باشند، ادامه داد: 20 دستگاه دولتی در این خصوص مسئولیت دارند که در برخی موارد تصمیم‌گیری‌های آنها در این خصوص به صورت واحد شکل نمی‌گیرد، بنابراین اگر در کشور یک سیاست‌گذاری متمرکز انجام شود با توجه به شرایط فعلی کشور ضرورت نظارت بیشتر بر این مسئله احساس می‌شود.

وی با بیان این‌که حدود 3.5 میلیون نفر اتباع خارجی در کشور به صورت مجاز و غیر مجاز حضور دارند و مدیریت دولتی نمی‌تواند در این زمینه کافی باشد، گفت: یک سوم اتباع افغانی در کشور ما در تهران ساکن هستند و اخیراً 315 هزار کارت موقت کار بین این افراد توزیع شده است.

رئیس کانون کفالت، اقامت و اشتغال افزود: در حال حاضر 120 کشور در دنیا جمعیتی حدود 3.5 میلیون نفری دارند که برای اداره آنها دولت وجود دارد، این در حالی است که ما در کشور 3.5 میلیون تبعه خارجی داریم که در ابعاد مختلف در کشور ما تأثیرگذارند.

وی با بیان اینکه اتباع خارجی در ایجاد فرهنگ غلط کار به واسطه دو میلیون فرصت شغلی در اختیار دارند موثرند، گفت:‌ هم‌اکنون برخی کارفرمایان علاقه‌ای به داشتن کارگر ایرانی ندارند و ترجیح می‌دهند از کارگر افغانی استفاده کنند چون دستمزد کمتری به آنها می‌دهند و از پرداخت مزایای مثل بیمه، مرخصی، پاداش و بیمه‌بیکاری معاف هستند.

رئیس کانون دفاتر کفالت، اقامت و اشتغال اتباع خارجی ادامه داد: همچنین اتباع خارجی از یارانه بهداشتی، سوخت، خدمات شهری، آموزش و پرورش و حمل‌ونقل کشور ما استفاده می‌کنند بنابراین به این نتیجه رسیدیم که برای ساماندهی این افراد این دفاتر را تشکیل دهیم تا کارهای اجرایی که دست و پای وزارت کشور، وزارت کار و نیروی انتظامی را می‌گیرد به این دفاتر سپرده شود.

به گفته وی، 14 خدمت برای دفاتر کفالت تعریف شده که الان دو خدمت اقامت و اشتغال ارائه می‌شود و به مرور سایر خدمات را به اتباع خارجی خواهیم داد.

قائمی تاکید کرد: با این اقدام افراد تبعه غیرقانونی ترغیب می‌شوند که به طور قانونی فعالیت کنند چون هم‌اکنون بیش از 50 درصد اتباع خارجی ساکن ایران غیرقانونی هستند و ما از شرایط شغلی و اقامتی آنها بی‌خبر هستیم.

رئیس کانون دفاتر کفالت، اقامت و اشتغال با اشاره به برنامه‌هایبلندمدت گفت: برنامه ما این است که بتوانیم حضور و پراکندگی اتباع خارجی در کشور را مدیریت کنیم تا آنها نتوانند محل شغل و اقامت خود را تعیین کنند و از طریق سامانه متمرکز ما و با توجه به نیاز استان‌ها مشخص شود که هر یک از این افراد در کدام استان شاغل و ساکن شوند.

وی افزود: ایجاد حساب بانکی و تحت پوشش بیمه قرار گرفتن اتباع خارجی از دیگر برنامه‌هایی است که مقدمات آن را آغاز کرده‌ایم.

قائمی با بیان اینکه ایجاد سامانه بستر برای این است که اتباع خارجی غیر قانونی احساس امنیت نکنند، گفت: به دنبال این هستیم که تیم‌های مشترکی با همکاری وزارت کار، وزارت کشور و ناجا با افراد غیرقانونی برخورد کنند تا از کشور طرد شوند و حق اتباع قانونی ضایع نشود.

به گزارش ایسنا، بهمن عباسی، معاون اداره‌کل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در مراسم افتتاح کانون سراسری انجمن‌های صنفی کفالت، اقامت و اشتغال اتباع خارجی گفت: این دفاتر در حال حاضر دو حوزه اقامت و اشتغال را پوشش می‌دهند و با توجه به سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های کمیسیون ساماندهی اتباع خارجی سایر فعالیت‌های اجرایی نیز بر عهده این دفاتر قرار خواهد گرفت.

معاون اداره‌کل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه با افتتاح این کانون‌ها شاهد موفقیت در ساماندهی اتباع خارجی خواهیم بود، گفت: اصلی‌ترین برنامه‌ای که در حوزه اشتغال دنبال می‌کنیم راستی‌آزمایی است که با بازرسی‌هایی که با کمک کانون انجام می‌دهیم محل سکونت و اشتغال اتباع خارجی را شناسایی می‌کنیم چون با توجه به جابه‌جایی زیادی که این افراد انجام می‌دهند باید مورد رصد قرار گیرند.

وی در رابطه با برگزاری گشت‌های مشترک برای دستگیری اتباع غیرمجاز خارجی گفت:‌ این اقدام با همکاری نیروی انتظامی، وزارت کشور و کانون انجام می‌شود.

عباسی با بیان اینکه روزانه 10 تا 15 اتوبوس از اتباع غیرمجاز از تهران طرد می‌شوند، افزود: برخورد با این موارد نیاز به مدیریت یکپارچه دارد که با استفاده از سامانه رصد از مهرماه عملیاتی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر با توجه به پراکندگی اتباع خارجی در استان‌های کشور، دفاتر اقامت و اشتغال از حساسیت بیشتری برخوردارند، گفت:‌ با کمک دولت شناسایی و راستی‌آزمایی اتباع غیرمجاز انجام می‌شود.

معاون اداره کل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با حمایت وزیر کار و قائم مقام بین‌الملل بودجه‌ای برای گشت‌های مشترک اختصاص داده‌ایم که هفته گذشته به استان‌ها ابلاغ شد و امیدواریم که مرحله دوم بودجه را هم در آینده به این مسئله اختصاص دهیم.

وی با تاکید بر این که دفاتر کفالت، اقامت و اشتغال می‌توانند به عنوان بازوی اجرایی در اختیار دولت باشند و به ساماندهی اتباع خارجی در کشور کمک کنند، افزود: بخشنامه وزارت کار در تیرماه از طریق معاون رئیس جمهور به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد و در این بخشنامه به امر به کارگیری اتباع ایرانی در مشاغل مختلف در راستای صیانت از نیروی کار ایرانی تأکید شده است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=119179
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما