جمعه 7 شهریور 1393 - 17:56

خطر بزرگی که همه مردم کهگیلویه و بویراحمد را تهدید می کند!

کهگیلویه و بویراحمد، در میان استان های بسیار نا امن غذایی/ کوتاه قدی در کهگیلویه و بویراحمد دو برابر شاخص کشوری/ عوارض سوء تغذیه در کودکان/ چاقی روزافزون در مناطق برخودار کشور سرفصل های گزارش زیر هستند.

گروه سلامت – کهگیلویه و بویراحمد، در میان استان های بسیار نا امن غذایی/ کوتاه قدی در کهگیلویه و بویراحمد دو برابر شاخص کشوری/ عوارض سوء تغذیه در کودکان/ چاقی روزافزون در مناطق برخودار کشور سرفصل های گزارش زیر هستند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: میزان کوتاه ‌قدی در کودکان کهگیلویه و بویراحمدی 6 درصد بیشتر از میانگین شاخص کشوری است.

به گزارش «بویر نیوز»، دکتر زهرا عبدالهی در نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان، با بیان اینکه شاخص کوتاه قدی در کشور 6 درصد است، افزود: اگرچه نسبت به سال79 در سطح کشوري کاهش قابل ملاحظه‌اي در وضعيت کوتاه قدی را شاهد هستيم،اما شاخص‌کوتاه قدي در استان کهگیلویه و بویراحمد 12 درصد، یعنی دو برابر متوسط کشوری است.

وی با اشاره به وضعیت کنونی سوء تغذیه در کشور، اظهار داشت: سوء تغذیه در کودکان زیر پنج سال به صورت ” کوتاه قدی”، ” کم وزنی” و “لاغری” خود را نشان می دهد.

1

دکتر عبداللهی بااشاره به اینکه استان های کشور از نظر “امنیت و سلامت غذایی” به گروه های “امن” تا “بسیار ناامن غذایی” تقسیم بندی می شوند، تصریح کرد:  بر اساس مطالعات صورت گرفته شده در وزارت بهداشت، استان هایی از مناطق محروم  کشور در رده ناامن غذایی قرار دارند که از جمله این استان ها می توان به استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد.

وی اضافه کرد: طبق مطالعات صورت گرفته استان های هرمزگان، خوزستان، کرمان، سیستان و بلوچستان به لحاظ شاخص های تغذیه ای وضعیت مطلوبی ندارند و از لحاظ امنیت غذایی در رده “ناامن غذایی” قرار دارند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با اشاره به مشکلات سوء تغذیه در کودکان، یادآور شد: سوء تغذیه مزمن در کودکان علاوه بر کوتاه قدی باعث می شود تا بهره هوشی، قدرت یادگیری و پیشرفت تحصیلی آنها هم تحت تاثیرقرار داده می شوندبه طوری که این ها قابل جبران نیست.

تدوین ” سند ملی تغذیه ملی و امنیت غذایی” در کشور

وی با اشاره به تدوین “سند ملی تغذیه و امنیت غذایی” ، اظهار داشت: در این برنامه توجه خاصی به این استان‌های ناامن غذایی شده، به طوری که مداخلات و برنامه‌های خاصی در نظر گرفته شده که با درگیر کردن بخش‌های مربوطه در ذیل شورای سلامت و کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان، کمیته‌ای شکل گیرد تا به این ترتیب وظایف تمام بخش‌ها در آن مشخص شود.

دکتر عبداللهی خاطر نشان کرد: این برنامه تدوين شده است تا با حمايت استاندار و مشارکت و همکاري بخش‌هاي ديگر، بتوان در اين استان‌ها براي کاهش سوء تغذيه کودکان کار پایه ای و اساسی صورت گیرد؛ چرا که “سوء‌تغذيه” يک مشکل بين‌بخشي است.

2

وی عنوان کرد: بخش‌هايي که در زمينه پروژه‌هاي اشتغال زايي، درآمد زايي و کمک به افزايش درآمد مردم فعالیت دارند  نيز بايد درگير اين موضوع شوند؛ زيرا “سوءتغذيه” به دليل عدم دسترسي اقتصادي خانوار در زمينه تامين غذاست.

کمبود ریز مغذی ها از جمله مشکلات شایع تمام کشورهاست

وی اضافه کرد: برنامه پیشگیری و کنترل کمبود ریزمغذی‌ها یکی از محورهای برنامه‌های بهبود تغذیه جامعه است؛ چرا که کمبود ریزمغذی‌ها از جمله مشکلات تغذیه‌ای شایع تمام کشورهاست و در ایران نیز به لحاظ کمبود ریزمغذی‌ها مشکل داریم.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، افزود: سیاست‌گذاری‌ها برای کنترل و پیشگیری از کمبود ریزمغذی‌ها قاعدتا باید در مجموعه سیاست‌های غنی سازی مواد غذایی با ریزمغذی‌ها پیگیری شود؛ مانند غنی‌سازی آرد با آهن و اسید فولیک و غنی سازی شیر با “ویتامین دی”؛ این چنین مواردی سیاست‌های انتخابی برای کنترل و پیشگیری از کمبود ریزمغذی‌ها هستند.

دکتر عبداللهی ادامه داد: برنامه‌های مکمل یاری برای گروه‌های در معرض خطر مانند کودکان زیر پنج سال، زنان باردار و شیرده، دانش آموزان و دیگر گروه‌ها نیز از دیگر استراتژی‌هایی است که بر حسب شدت کمبود، به اجرا گذاشته می‌شود.

وی تاکید کرد: آموزش تغذیه مردم در جهت شناخت بهتر منابع غذایی ریزمغذی‌ها و سعی در استفاده روزانه آنها نیز از دیگر برنامه‌ها در این زمینه است.

وی هشدار داد: طی یک دهه گذشته چاقی و اضافه وزن در کودکان کشورذافزایش یافته است؛ به طوری که شیوع اضافه وزن و چاقی در کودکان دو برابر شده است.

عبدالهی عنوان نمود: این بدان معناست که همزمان با مشکل کم وزنی کودکان در مناطق محروم، با اضافه وزن و چاقی کودکان بویژه در مناطق برخوردار مواجه هستیم.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، اضافه وزن و چاقی دوران کودکی را از عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر نظیر دیابت، بیماری‌های قلبی – عروقی، سرطان‌ها، چربی و فشار خون بالا عنوان کرد و افزود: بنابراین اگر قرار است در زمینه کاهش بیماری‌های غیرواگیر در کشور کاری صورت گیرد؛باید برای آن از دوره کودکی و حتی دوره بارداری مادر برنامه داشته باشیم تا نوزادان با وزن مطلوب به دنیا بیایند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=118894
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    این مشکلات  ریشه در ساختار اقتصادی اجتماعی داره و  زمان می خواد تا عقب ماندگی مزمن جبران بشه.

دیدگاه شما