پنجشنبه 6 شهریور 1393 - 10:41

مخاطبان سایتها در کامنت گذاری چه رفتاری دارند؟

 دنیای اقتصاد نوشت:

کامنت‏گذاشتن در اینترنت. این کاری است که بسیاری از ما با آن خوب آشنا هستیم. پس از فراگیر شدن امکان کامنت یا نظر گذاشتن  زیرمطالب در سایت‏های پربیننده حالا کمتر سایتی را می‏توان یافت که این اجازه را به کاربران و خوانندگانش ندهد که کامنت روی مطالب بگذارند، اما مانند هر جای دیگری در فضای نظردهی هم لزوما همه نظرها به خوبی دیده نمی‏شوند برخی نظرات بسیار به چشم می‏آیند و برخی نه. این درست شبیه دنیای واقعی ما است که واکنش‏های برخی افراد در مقابل یک موضوع بیش از دیگران به چشم می‏آید.  کامنت‏گذاشتن هر چند به نظر کار ساده‏ای به نظر می‏رسد اما یکی از مهم‌ترین ابزارهای تعاملی کردن و دموکراتیزه کردن اینترنت است.
بهترین بازخورد را از یک مطلب می‏توان از نظرات مربوط به آن گرفت و بگذریم که بعضی سایت‌ها حتی کامنت‏ها را هم خود می‏نویسند یا صرفا کامنت‌های موافق با نظر خود را منتشر می‏کنند.
اما اگر از این معدود سایت‌ها بگذریم احتمالا می‏توان با کمک گرفتن از برخی نکات تاثیر کامنت‏ها را بیشتر کرد. به هر حال نظر، به نوعی بازگوکننده شخصیت فرد و میزان آگاهی او نسبت به موضوع است و چه‌بسا به پیشبرد یا نفی بحث مطرح شده بسیار کمک می‏کند.


اولین نفر باشید

در سایت‏های پربیننده نوشتن کامنت نخست همواره یک مزیت به حساب می‏آید. احتمالا شما هم دیده‏اید بعضی‌ها حتی این را به‌عنوان کامنت می‏نویسند: نفر اول شدم! با این حال این اول بودن مزیتی است که باید از آن استفاده کرد وگرنه صرف اولین کامنت چیز مهمی نیست. پس اگر نظر مهمی در مورد یک موضوع یا خبر یا مقاله‏ای دارید چه بهتر که به‌عنوان اولین نفر آن را مطرح کنید که در این صورت به‌خوبی نظر شما به چشم خواهد آمد.

 بزن و برو 
تاکتیکی که برخی از کامنت‏گذاران از آن استفاده می‏کنند بزن و برو است. یعنی به سایتی مراجعه می‏کنند که سالی یک بار هم به آن سر نمی‏زنند و یک بحث چالشی را در کامنت مطرح می‏کنند و سپس دیگر به هیچ وجه سراغ آن را نمی‏گیرند. توصیه ما این است که سایت‏هایی را انتخاب کنید که ارزش نظر دادن داشته باشند و حداقل خودتان به آن مرتبا سر می‏زنید. به این ترتیب می‏توانید از نظرات موافق یا مخالف نظر شما که در زیر نظر شما نوشته شده با خبر شوید و به آنها پاسخ دهید. حداقل برای نظر خودتان ارزش قائل شوید و پیامد آن را پیگیری کنید.

 ناشناس نباشید 
یک تحقیق که اخیرا منتشر شده نشان می‏دهد اغلب کسانی که در سایت‏ها به صورت ناشناس نظر می‏گذارند قصد دارند موضوعی منفی را مطرح کنند. در واقع مردم از ترس اینکه مبادا این نظر منفی ممکن است در آینده به نام‏شان لطمه بزند از درج نام واقعی خود خودداری می‏کنند. یک دلیل دیگر ناشناس بودن این است که می‌خواهند از کلمات غیرمودبانه‏ای استفاده کنند که نمی‌خواهند این کلمات و جملات به نام واقعی‏شان پیوند بخورد. پیشنهاد ما این است که پشت آنچه می‌ایستید خود واقعی‏تان را نشان دهید. یا نظر ندهید یا اگر نظر می‏دهید از نام واقعی خود استفاده کنید حتی اگر تصور می‌کنید ممکن است در مورد شما تصور بدی بکنند. به هر حال این نظر شما است و این هم شما هستید.


خود را معرفی کنید 

همواره خود را در سایتی که کامنت می‏گذارید کامل معرفی کنید. در بخش لینک به سایت یا وبلاگ یا صفحه پروفایل خود لینک دهید. ممکن است یک نظر باعث آشنایی شما با اشخاص دیگری شود که بر اساس دیدگاه شما مایل به گرفتن ارتباط با شما هستند. این اجازه را به اشخاص بدهید که به سادگی به شما دسترسی داشته باشند. مردم به کامنت‏هایی که با نام واقعی و اطلاعات حقیقی نوشته شده توجه بیشتری نشان می‌دهند.

 یک بحث جدید ایجاد کنید
برخی سایت‌هایی که به صورت حرفه‏ای بخش کامنت خود را سامان داده‏اند به کاربران اجازه می‏دهند که زیر کامنت یکدیگر کامنت بگذارند و گاه یک بحث ایجاد شده ده‏ها و صدها کامنت با خود دارد. اگر می‏خواهید در بحث‏های نظرات یک سایت بهتر دیده شوید بحث‏های جدید ایجاد کنید. به جای اینکه مجبور شوید نظری روی یک بحث غیرمفید بگذارید و وقتتان را صرف پاسخ دادن به آنها کنید یک بحث جدید ایجاد کنید. این باعث می‏شود افرادی مانند شما که پیش از این به بحث‏ها وارد نشده‏اند هم با بحث شما علاقه‏مند به نظر دادن شوند. ایجاد یک بحث جدی موثر به مراتب بهتر از شرکت در یک بحث بی ارزش است.

 نگاه منتقدانه داشته باشید 
این واقعیتی است که کامنت‏های منفی مورد توجه قرار می‏گیرند و به چشم می‏‏آیند. این موضوع باعث می‏شود برخی کاربران با هر چیزی به مخالفت برخیزند تا نظرشان بیشتر با مخالفت دیگران روبه رو شود و بیشتر به چشم بیایند. این‌گونه مطرح شدن صرفا یک بازاریابی منفی علیه خود است. اما بین یک نفی نگر و یک نگاه انتقادی تفاوت بسیاری است. داشتن دیدگاه انتقادی روی موضوعات منفی نگری نیست و یکی از بهترین روش‌ها برای پیشبرد بحث است.

 هوشمندانه انتقاد کنید

تکنیکی در کامنت نویسی وجود دارد که ساندویچ نام دارد. با یک تعریف شروع کنید ( نان)، یک انتقاد به شکل سازنده مطرح کنید (محتوای اصلی ساندویچ) و سپس با یک تعریف کامنت را به پایان ببرید (‏باز هم نان). اساس این تکنیک مبتنی بر چگونگی مطرح کردن بحث برای موثر بودن آن است. مشخص است که بهترین نظرات اگر با لحن بد بیان شوند کوچک‌ترین تاثیر سازنده‏ای نخواهند داشت. واقع بینی و نوشتن بدون غرض تاثیر بیشتری روی مخاطبان می‏گذارد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=118708
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما